چیپ اسنپدراگون 801 کوالکام در قلب گلکسی اس 5 قرار دارد

سه‌شنبه ۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۷:۳۵
مطالعه 3 دقیقه
امروز سرانجام کوالکام پیش‌قدم شد و اعلام کرد که این شرکت، پرچمدار گلکسی اس 5 را با SoC کوالکام اسنپدراگون 801 خود قدرت بخشیده است. اگرچه این چیپ قلب تپنده گوشی Galaxy S5 سامسونگ در تمامی مناطق و تمام نسخه‌ها نخواهد بود (یک نسخه از این دستگاه با چیپ 8 هسته‌ای اگزینوس خود سامسونگ عرضه خواهد شد) اما بطور قطع این موضوع پیروزی بزرگی برای سازنده تراشه‌های پردازشی شناخته شده‌ای چون کوالکام محسوب می‌گردد؛ چرا که مسلما پرچمدار جدید سامسونگ که طی فصل آتی روانه بازارهای سراسر دنیا خواهد شد را می‌توان بعنوان یکی از پرفروش‌ترین گوشی‌های هوشمند سال 2014 قلمداد کرد.
تبلیغات

 کوالکام مدعی است که در دستگاه گلکسی اس 5 سامسونگ که از تراشه این شرکت بهره می‌گیرد شاهد سه ویژگی کلیدی خواهیم بود؛ این ویژگی‌ها شامل پردازش برتر  چندرسانه‌ای و گرافیکی موبایل، ارتباطات سریع و پایدار در هر زمان و هر کجا، و پیشروی در عملکرد کلی سیستم و مصرف بهینه انرژی می‌شود. با توجه به اینکه چیپ اسنپدراگون در گلکسی اس 3 و 4 نیز مورد استفاده قرار گرفته بود، کوالکام با موفقیت در جلب نظر سامسونگ برای استفاده از تراشه‌های این شرکت در پرچمدار جدید خود، به یکی از اجزای اساسی گوشی‌های هوشمند برتر بدل شده است.

چیپ Snapdragon 801 کوالکام، وظایف پردازش تصویری گلکسی اس 5 را برعهده دارد که شامل ویدئو، تصویر و بازی می‌شود که البته تا حد زیادی مدیون بهره‌گیری از پردازنده گرافیکی Adreno 330 به کار رفته در این چیپ است. همچنین ذکر این نکته حائز اهمیت است که چیپ Snapdragon 801کوالکام، کاملا با پشتیبانی از شبکه پیشرفته موبایل 4G LTE هماهنگ است و این قابلیت در آن درون‌سازی شده است. این موضوع به معنی توانایی این دستگاه برای بهره گیری از سرعتی معادل 150 مگابیت بر ثانیه (در مکان‌های تحت پوشش شبکه LTE) خواهد بود و البته چیپ به‌کار رفته توانایی پشتیبانی از اتصال دو سیم‌کارت را دارد. لازم به ذکر است که تا کنون یکی از مدل‌های گلکسی اس 5 برای بازار چین، از قابلیت دو سیم‌کارت همزمان فعال (DSDA) پشتیبانی می‌کند.

کوالکام به منظور بهینه‌سازی مصرف انرژی در چیپ اسنپدارگون 801 از یک پردازنده Hexagon QDSP6 بهره برده است که در زمان‌هایی که نیاز به پردازش‌های سنگین وجود ندارد فعالیت را در دست گرفته و مانع از مصرف بی‌مورد باتری دستگاه خواهد شد. چیپ اسنپدراگون 801 با چهار واحد پردازشی Krait 400 فعالیت می‌کند که بر روی فرکانس کاری 2.5 گیگاهرتز برای هر واحد تنظیم شده‌اند تا قدرت پردازشی عظیمی را فراهم نمایند که احتمالا هیچ‌گاه از تمام آن بر روی یک گوشی هوشمند استفاده نخواهید کرد. در زیر شاهد تصویری از بنچ‌مارک مربوط به گلکسی اس 5 با سیستم پردازشی مذکور هستیم.

IMG 0873-XL-820x420

نکته‌ای که ذکر آن ضروری به نظر می‌رسد این است که بنچ‌مارک‌های صورت گرفته بر روی این دستگاه، با استفاده از مدل‌های تست اولیه گلکسی اس 5 اجرا شده‌اند که نرم‌افزار پیاده شده بر روی آن‌ها در مرحله نهایی قرار نداشته و از چیپ اسنپدارگون 800 بهره می‌برند. این در حالی است که مدل‌هایی که به بازار عرضه خواهند شد چیپ اسنپدراگون 801 را در قلب خود خواهند داشت و در نهایت شاهد بهبود کلی نتایج بنچ‌مارک خواهیم بود. پس بنابراین هنگامی که نسخه نهایی گلکسی اس 5 را در دست گیریم مسلما با گوشی هوشمند به مراتب قدرتمندتری روبرو خواهیم بود.

شما می‌توانید خبر رونمایی گلکسی اس 5 توسط سامسونگ را از این لینک و یکی از بنچ‌مارک‌های اولیه صورت گرفته بر روی دستگاه مذکور را در این لینک مشاهده نمایید. در روزهای پیش رو، منتظر خبرها، تحلیل‌ها و مطالب بیشتر در خصوص پرچمدار جدید سامسونگ و نیز دیگر اخبار مرتبط با کنگره جهانی موبایل در زومیت باشید.

 برای مشاهده کلیه مقالات مرتبط با کنگره جهانی موبایل 2014 می‌توانید به صفحه اختصاصی MWC  مراجعه نمایید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات