گلکسی S5 در برابر آیفون 5S؛ نوپای کره‌ای در برابر رقیب فلزی

سه‌شنبه ۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۸:۴۵
مطالعه 5 دقیقه
مراسم معرفی محصولات اپل، مخصوصاً تلفن‌های‌هوشمد این کمپانی اهمیت بالایی برای علاقمندان به دنیای فناوری دارد، بطوری که این مراسم در زمره‌ی پربازدیدترین و پرترافیک‌ترین مراسم قرار گرفته است، اما مراسم معرفی نسل جدید پرچمدار سامسونگ نیز با استقبال بی‌نظیری روبرو شد که نشان از اهمیت این تلفن‌هوشمند در بازار دارد. به‌نوعی می‌توان گلکسی S5 را به فرمانده‌ی سپاه اندروید در خط مقدم رقابت با اکوسیستم اپل تشبیه کرد. مراسم معرفی گلکسی S5 کل اخبار دیروز کنگره‌ی موبایل بارسلون را تحت شعاع خود قرار داد. حال که این مراسم خاتمه یافته و تلفن‌هوشمند این کمپانی کره‌ای معرفی شده است، بهتر است به مقایسه‌ی محصول جدید آن با پرچمدار اپل، یعنی آیفون 5S بپردازیم. با ما همراه باشید.
تبلیغات

طراحی ظاهری و بدنه

سامسونگ با ادامه سنت همیشگی خود در تولید تلفن‌های‌هوشمند به عدم استفاده از فلز پایبند مانده است. بسیاری از طرفداران تلفن‌های‌هوشمند سامسونگ و مخصوصل سری گلکسی اس، انتظار داشتند تا این کمپانی کره‌ای در نسل جدید تلفن‌هوشمند خود از بدنه‌ی فلزی استفاده نماید. بسیاری از طرفداران با دیدن تصاویر اولیه مربوط به این تلفن‌هوشمند بسیار ناامید شدند.

پردازنده و معماری مورد استفاده

سامسونگ در گلکسی S5 خود از یکی از قدرتمندترین تراشه‌های موجود در بازار استفاده کرده است که ساخته‌ی کوالکام بوده و پرچمداران اندروید را در سال گذشته‌ی میلادی تجهیز کرده است. همچون سونی که در پرچمدار خود، اکسپریا Z2 از تراشه‌ی بهینه‌تر اسنپ‌دراگون 801 بهره برده است، سامسونگ نیز در گلکسی S5 از اسنپ‌دراگون 801 در فرکانس کاری 2.5 گیگاهرتزی بهره برده است. همچنین سامسونگ این تراشه را با یک حافظه‌ی رم 2 گیگابایتی به بازار عرضه خواهد کرد روی کاغذ در مقابل حافظه‌ی رم یک گیگابایتی آیفون 5S حرف‌های زیادی را برای گفتن دارد.

اما در مورد پردازنده، اپل هم‌اکنون تنها کمپانی تولیدکننده‌ی تلفن‌های‌هوشمند است که پرچمدار خود را با بهره‌گیری از معماری 64 بیتی به بازار عرضه کرده است. آیفون 5S به لطف وجود تراشه‌ی قدرتمند A7 در تمامی بنچمارک‌های و مقایسه‌های انجام شده تمام تلفن‌های‌هوشمند رقیب را از میدان رقابت خارج کرده است. البته سامسونگ بهینه‌سازی‌هایی را انجام داده است که منجر به کاهش مصرف انرژی و همچنین افزایش کارایی آن شده است. هرچند نمی‌توان به غلبه بر A7 امیدوار بود، اما شاید این تراشه توانایی رقابت در برخی از زمینه‌ها را با A7 داشته باشد.

حس‌گرهای حرکتی و کنترل سلامتی

زمانی که اپل تلفن‌هوشمند خود آیفون 5S را معرفی کرد، علاوه بر پردازنده‌ی اصلی آن، پردازنده‌ی دیگری نیز در تراشه‌ی مورد استفاده در آن تعبیه شده بود که اختصاصا برای پردازش اطلاعات سنسورهای حرکتی در نظر گرفته شده است. این ویژگی در کنار اپلیکیشن موجود برای کنترل میزان فعالیت‌های کاربران و سنجش سطح فعالیت‌های ورزشی، مجموعه ی کاملی را در اختیار کاربران قرار داده است تا سلامتی خود را کنتل کنند.

سامسونگ نیز چنین سنسوری را در گلکسی S5 به‌همراه سرویس‌های مرتبط همچون اپلیکیشن S Health قرار داده است. گلکسی S5 با برخورداری از حس‌گر شمارنده‌ی ضربان، لقب اولین تلفن‌هوشمند جهان را که از این سنسور بهره می‌برد به خود اختصاص داده است. با استفاده ار این سنسور اطلاعات جمع‌آوری شده از سنسورهای حرکتی و همچنین وضعیت بدن کاربر که از طریق سنجش ضربان حاصل خواهد شد، قابل استنادتر بوده و اطلاعات شفاف‌تری را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. همانطور که گفتیم اپلیکیشن S Health نیز برای تکمیل این سخت‌افزار تعبیه شده است که از برنامه‌ی غذایی به‌منظور محاسبه‌ی کالری‌های مورد استفاده و از دست رفته در فعالیت‌های ورزشی استفاده پشتیبانی می‌کند.

حس‌گر اثر انگشت

حس‌گر اثر انگشت نیز جزو ویژگی‌هایی است که پیش از استفاده در تلفن‌های‌هوشمند اندرویدی، اپل در آیفون مورد استفاده قرار داد. این ویژگی در زمان عرضه با انتقادهای فراوانی روبرو شد، اما رفته رفته با جاافتادن کاربری‌های آن، ارزش واقعی این سنسور بر همگان آشکار شد. بخش بزرگی از منتقدان این سنسور کاربران تلفن‌های‌هوشمند اندرویدی و خصوصا علاقمندان به محصولات سامسونگ بودند که هم اکنون در گلکسی S5 تعبیه شده است. گلکسی S5 نیز هم‌اکنون جز معدود ابزار‌های هوشمندی است که از سنسور اثر انگشت بهره می‌برد. پیش از این آیفون 5S و فبلت وان‌مکس اچ‌تی‌سی نیز از این سنسور بهره می‌بردند.

حس‌گر اثر انگشت مورد استفاده در گلکسی S5 از ساختار متفاوتی در مقایسه با آیفون 5S برخوردار است، بطوری که برای ثبت اثر انگشت در این تلفن‌هوشمند باید انگشت را در جهت خاصی روی کلید Home کشیده شود، در حالی که در آیفون 5S نیازی به کشیدن انگشت وجود ندارد. سامسونگ این امکان را در اختیار کاربران قرار داده است تا با استفاده از حس‌گر اثر انگشت پرداخت‌های اینترنتی خود را به انجام برسانند.

جدول زیر مشخصات دو پرچمدار اپل و سامسونگ را در کنار هم نمایش می‌دهد تا بتوانیم مقایسه دقیقی بین این دو تلفن هوشمند داشته باشیم.

 

iPhone 5S

Galaxy S5

ابعاد

۱۲۳.۸ در ۵۸.۶ در ۷.۶ میلی‌متر

۱۴۲ در ۷۲.۵ در ۸.۱ میلی‌متر

وزن

۱۱۲ گرم

۱۴۵ گرم

صفحه نمایش

4.0-inch LCD

5.1-inch Super AMOLED

رزولوشن

1136 در 640 پیکسل

1080 در 1920 پیکسل

سیستم عامل

iOS 7

Android 4.4.2 with Samsung UI

حافظه ذخیره‌سازی

16/32/64GB

16/32GB

درگاه کارت حافظه

No

microSD up to 126GB

پردازنده

64-bit A7 تراشه

2.5GHz چهارهسته‌ای اسنپدراگون 801 با فرکانس

RAM حافظه

1GB

2GB

اتصالات

+Wi-Fi, 4G LTE, HSPA

Wi-Fi, 4G LTE, HSPA+, NFC

دوربین

Front 1.2MP, Rear 8MP

Front 2.1MP, Rear 16MP

Bluetooth

Yes, version 4.0

Yes, version 4.0

پردازنده حرکتی

M7 chip

Heart Rate Monitor

سنسور اثر انگشت

Yes

Yes

ضدآب

No

Yes, IP67 rated

باتری

1570mAh 

2800mAh

شارژر

Lightning connector

USB 3.0

فروشگاه اپلیکیشن

Apple App Store

Google Play Store

میانگین قیمت

+$200

$ N/A

زمان ورود به بازار

AT&T, Sprint, Verizon, T-Mob

April on AT&T, Sprint

شاید یکی از دلایل اهمیت مقایسه‌ی ابزار‌های تولیدشده توسط دو کمپانی سامسونگ و اپل به‌دلیل کشمکشی باشد که این دو کمپانی با آن دست به گریبان هستند. وجود پرونده‌های متعدد دعاوی در دادگاه‌ها به‌دلیل سواستفاده از حق پتنت‌ها و همچنین جایگاه متفاوت ابزار‌های‌هوشمند سامسونگی در اکوسیستم اندروید این رقابت را داغ‌تر از پیش کرده است. هرچند مجادله برای اثبات برتری برندها در میان کاربران و علاقمندان به یک کمپانی خاص به مشخصات سخت‌افزاری و ویژگی‌های یک اکوسیستم وابسته نبوده و به‌نوعی پیوند روحی با کاربران دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات