بررسی تلفن هوشمند Xperia Z1 Compact سونی

پنج‌شنبه ۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۷:۲۷
مطالعه 27 دقیقه
به بررسی کامل Xperia Z1 Compact پرداخته و نقاط ضعف و قوت آن را برمی‌شماریم
تبلیغات

سونی در CES 2014 از یک گوشی 4.3 اینچی قدرتمند به نام Z1 Compact رونمایی کرد که از نظر مشخصات سخت‌افزاری از تمام مینی‌های بازار قوی‌تر است. ما در نمایشگاه CES شانس کار‌کردن با این تلفن را یافتیم و نگاه نزدیک آن را نیز منتشر نمودیم.

سونی با ارائه Xperia Z و Xperia Z1 توانست در بین تولیدکنندگان تلفن‌های اندرویدی قد علم کند و وارد رقابت جدی با بزرگانی چون سامسونگ، اچ‌تی‌سی و ال‌جی گردد. این کمپانی ژاپنی توانست به یک زبان طراحی منحصر به فرد برای گوشی‌های پرچم‌دار خود برسد و علاوه بر کیفیت ساخت بالا، برترین سخت‌افزارها را نیز در دل گوشی‌های پرچم‌دار خود جای دهد. Xperia Z1 توانست نظر بسیاری از کاربران را به خود جلب نماید و با استقبال خوبی نیز مواجه شد.

حال سونی یک نسخه کوچک‌تر از پرچم‌دار خود را با نام Xperia Z1 Compact روانه بازار نموده است. این گوشی در خلال نمایشگاه CES امسال معرفی گردید و سونی طی یک بیانیه مطبوعاتی به معرفی ویژگی‌های آن پرداخت.

معمولا سایر کمپانی‌ها چون اچ‌تی‌سی و سامسونگ، نسخه مینی پرچم‌داران خود را با مشخصات سخت‌افزاری ضعیف‌تر و در بازه قیمتی میانی بازار ارائه می‌کنند؛ اما سونی دست به اقدامی متفاوت زده و نسخه کوچک‌تر پرچم‌دار خود را تقریباً با همان مشخصات پرچم‌دار اصلی خود ارائه کرده است. بدین ترتیب توانسته محصولی منحصر به فرد را به بازار عرضه کند که به جرأت می‌توان گفت قدرتمندترین 4.3 اینچی بازار است! این تلفن مجهز به یک دوربین 20.7 مگاپیکسل، پردازنده قدرتمند Snapdragon 800 و حافظه رم 2 گیگابایت است.

اکسپریا Z1 Compact سونی توسط دفتر سونی در ایران در اختیار زومیت قرار گرفت تا مورد نقد و بررسی قرار گیرد. در ادامه مفصلاً به تشریح جزئیات و بررسی قابلیت‌های این گوشی هوشمند خوش‌ساخت 4.3 اینچی خواهیم پرداخت.

طراحی و سخت‌افزار

وقتی برای اولین‌بار گوشی سونی Z1 Compact را در دست می‌گیرید، متوجه می‌شوید که با وجود آن که نمایشگر دستگاه همچون اکثر گوشی‌های رده‌بالای اندرویدی بزرگ نیست، اما با یک محصول باکیفیت و قدرتمند روبرو هستید.

کمپانی‌هایی چون سامسونگ و اچ‌تی‌سی، مدتی است که پس از ارائه مدل‌های پرچم‌دار گوشی‌های خود، یک نسخه مینی با ابعاد کوچک‌تر را هم ارائه می‌کنند تا طرفداران نمایشگرهای کوچک‌تر را نیز به سمت خود جلب کنند. اما هر دو این کمپانی‌ها در محصولات مینی خود فقط به کاهش ابعاد دستگاه قناعت نکرده و برخی از ویژگی های سخت‌افزاری مثل پردازنده، حافظه رم، نمایشگر، دوربین و برخی ویژگی‌های اختصاصی‌شان را نیز تغییر داده‌اند.

سونی با هوشمندی این رویه را عوض کرده است. اولاً شیوه نام‌گذاری را تغییر داده و به جای واژه «مینی» از «کامپکت» استفاده نموده است. دوماً بخش‌های اصلی سخت‌افزاری گوشی را تغییر نداده تا عملاً با یک گوشی اکسپریا Z1 کوچک شده، مواجه شویم. در واقع اگر شما قبلا با گوشی Xperia Z1 کار کرده باشید، در اولین تجربه کاربری با Z1 Compact، متوجه خواهید شد که این دستگاه همان گوشی با ابعادی کوچک‌تر است.

طراحی Z1 Compact نسبت به برادر بزرگ‌تر خود چندان تغییری نداشته و دوربین آن هیچ تغییری نکرده است؛ تراشه مورد استفاده و حجم حافظه رم نیز ثابت باقی مانده‌اند. تنها تغییر ایجاد شده در رزولوشن نمایشگر دستگاه است که منطقی هم به نظر می‌رسد.

طراحی Z1 Compact به آیفون اپل بی‌شباهت نیست. بدنه‌ای شبیه به شیشه با قاب دور فلزی، ما را به یاد آیفون 4 و 4S می‌اندازد. بله، شبیه به شیشه! سونی در Z1 کامپکت به جای استفاده از شیشه مقاوم در بدنه پشت دستگاه، از نوعی تلق پلاستیکی بسیار مقاوم استفاده کرده است. کیفیت این پلاستیک بسیار خوب است و به گفته سونی ضدخش بوده و مقاوم در برابر شکستگی است. با این وجود، هرچند این تلق مقاومت و استحکام مناسبی دارد، اما به خوبی شیشه بکار رفته در Z1 در مقابل خط و خش مقاوم نیست. سونی در طراحی این تلق دقت ویژه‌ای به خرج داده و در ابتدا برای تشخیص پلاستیکی بودن یا نبودن بدنه بیشتر دچار تردید می‌شوید.

ما بدنه شیشه‌ای مقاوم Xperia Z1 و Z Ultra را بیشتر می‌پسندیم؛ اما احتمالا سونی برای کاهش هزینه‌ها و در نتیجه کاهش قیمت دستگاه از این پلاستیک مقاوم استفاده کرده است. با وجود حس پلاستیکی که در هنگام گرفتن گوشی در دست به کاربر القا می‌گردد، اما می توان گفت که این گوشی یک کالای با کیفیت از نظر ساخت محسوب می‌شود. قابلیت‌هایی چون ضدآب و ضد گرد‌و‌غبار بودن دستگاه، در کنار کیفیت ساخت مناسب آن باعث می‌شود که کاملاً مطمئن و با خیالی آسوده از آن استفاده نمایید.

Xperia Z1 Compact

ایرادی که به بدنه دستگاه وارد است، آن‌که به راحتی پس از مدت کوتاهی کارکردن با دستگاه، آثار انگشتان روی بدنه برجای می‌ماند و قابل مشاهده است. در قسمت جلوی دستگاه و درست بالای نمایشگر، لوگوی سونی به رنگ نقره‌ای حک شده و در بالای لوگو نیز اسپیکر مکالمه تلفنی قرار گرفته است. سونی LED اطلاع‌رسانی را با اسپیکر مکالمه یکپارچه نموده و بسته به نوع اطلاع‌رسانی‌ها، نوری با رنگ‌های متنوع در داخل اسپیکر به صورت چشمک‌زن به نمایش در می‌آید.

در گوشه سمت راست بالا، دوربین مکالمه‌ی تصویری و در گوشه‌ی سمت چپ بالا نیز حسگر نور قرار داده شده است. حاشیه‌ی دور نمایشگر نسبت به گوشی‌های جدید کمپانی‌های ال‌جی و سامسونگ نسبتاً ضخیم است که بر زیبایی ظاهری دستگاه اثر منفی گذاشته است. دور نمایشگر را نیز یک فریم نازک پلاستیکی باکیفیت فرا گرفته که بین حاشیه نمایشگر و قاب فلزی دور دستگاه جای داده شده است.

نکته‌ ناخوشایدنی که طی چند روز کار با گوشی متوجه آن شدیم، اینست که در فاصله‌ی بین محل اتصال قاب پلاستیکی با نمایشگر، به خصوص در بخش اسپیکر مکالمه، کمی گرد و غبار جمع می‌شود. مشابه این فریم پلاستیکی، در پشت دستگاه نیز دیده می‌شود.

شیاری همچون اسپیکر مکالمه در پشت دستگاه نیز وجود دارد که احتمالا میکروفون نویزگیر برای کاهش اثر صداهای اطراف بر کیفیت مکالمه است. در گوشه سمت چپ بالا دوربین 21 مگاپیکسلی و در کنار آن فلاش LED قرار گرفته‌اند. نکته مثبت طراحی دوربین این است که شیشه محافظه لنز از بدنه خارج نشده که این موضوع احتمال شکستگی شیشه محافظ دوربین را کاهش می‌دهد.

در پشت Z1 Compact لوگوی سونی نقش بسته و در بالای آن نیز علامت نشان‌دهنده محل قرارگیری ماژول NFC حک شده است. در پایین نیز لوگوی برند XPERIA قابل مشاهده است. 

مشخصات سخت‌افزاری Xperia Z1 Compact

  • پردازنده Snapdragon 800 کوالکام با 4 هسته Krait 400 و فرکانس 2.2 گیگاهرتز
  • پردازنده گرافیکی Adreno 330
  • حافظه رم 2 گیگابایت
  • صفحه‌نمایش چندلمسی 4.3 اینچ Triluminos LCD با رزولوشن 1٫280 در 720 پیکسل (HD) و موتور X-Reality
  • سیستم‌عامل اندروید 4.3 با رابط کاربری جدید سونی
  • دوربین 20.7 مگاپیکسل با سنسور 1/2.3 اینچ و لنز f/2.0 با فلش LED، قابلیت ضبط ویدئوی 1080p
  • دوربین جلوی 2 مگاپیکسل با ویدئوی 1080p برای مکالمه تصویری باکیفیت
  • حافظه ذخیره سازی 16 گیگابایت (12 گیگابایت در دسترس) و پشتیبانی از حافظه خارجی microSD تا 64 گیگابایت
  • باتری 2300 میلی‌آمپرساعت لیتیوم-یون، غیر قابل تعویض
  • پشتیبانی از NFC، بلوتوث 4.0، WiFi، MHL، Miracast، WiFi Direct، DLNA
  • ابعاد 127 در 64.9 در 9.4 میلی‌متر / وزن 137 گرم
  • قیمت: حدودا 1,500,000 تومان به طور غیررسمی و بدون گارانتی (هنوز به طور رسمی وارد بازار ایران نشده است)

دور بخش اصلی دستگاه را یک فریم آلومینیومی محکم یکپارچه در بر گرفته است. اگر گوشی هوشمندتان از دستتان سر خورده و روی زمین بیفتد، احتمال برخورد آن از سمت لبه‌ها بسیار بیشتر است. این فریم فلزی مقاومت بالایی در برابر ضربه دارد و می‌تواند دستگاه شما را در برابر ضربات اینچنینی حفظ کند.

xperia z1 compact ports

در لبه سمت راست دکمه پاور/قفل فلزی قرار گرفته که کمی سفت و محکم است و برای باز کردن قفل نمایشگر باید آن را کمی محکم‌تر از سایر گوشی‌ها بفشارید. در زیر آن دکمه تغییر حجم صدا و کمی پایین‌تر نیز دکمه اختصاصی دوربین قرار گرفته است.

در گوشه سمت راست پایین نیز منفذهایی برای انداختن بند و غیره، جای داده شده که دیگر به نظر قدیمی می‌رسد و در کمتر تلفنی مورد استفاده قرار می‌گیرد! لبه پایین دستگاه دارای یک اسپیکر بزرگ است که کیفیت قابل قبولی داشته و طراحی زیبایی نیز دارد. لبه سمت چپ لبه درگاه‌های ورودی است. در پایین شیار میکروسیم قرار گرفته که روی آن را یک درپوش پوشانده است. کمی بالاتر از آن داک نسبتا بزرگی قابل مشاهده است که با رنگ و شکل فریم چنان همخوانی ندارد. کمی بالاتر به ترتیب درگاه‌های کارت حافظه microSD و microUSB قرار گرفته‌اند که روی آنها نیز با درپوش‌هایی پوشیده شده است. در نهایت در لبه بالایی فقط جک هدفون 3.5 میلی‌متر تعبیه شده است.

به طور کلی می‌توان طراحی گوشی را بسیار خوب، اما نه چندان بی‌نقص و کیفیت ساخت آن را در حد خوب ارزیابی کرد. سونی این تلفن را در رنگ‌بندی متنوعی عرضه کرده که احتمالاً به زودی شاهده ارائه آنها در بازار کشور خواهیم بود.

نمایشگر

Z1 Compact مجهز به یک نمایشگر 4.3 اینچی TRILUMINOS با موتورهای پردازش تصویر X-Reality و Bravia 2 سونی است. رزولوشن تصویر 1280 در 720 پیکسل است که بر روی نمایشگر 4.3 اینچی منجر به تراکم 342 پیکسل بر اینچ می‌گردد. احتمالاً پنل این صفحه‌نمایش از نوع IPS است؛ چراکه زاویه دید قابل قبولی داشته و رنگ‌ها را با دقت خوبی نمایش می‌دهد. جالب است بدانید که صفحه‌نمایش Z1 Compact زاویه دید به مراتب بهتری نسبت به برادر بزرگ‌تر خود، Z1 دارد.

xperia z1 compact display

به علاوه استفاده از تکنولوژی‌هایی چون X-Reality عمق تصاویر را بهبود بخشیده‌اند. صفحه نمایش Z1 Compact مشکی را عمیق و سفید را نزدیک به واقعیت نشان می‌دهد و از این رو کنتراست تصویر قابل قبولی را ارائه می کند.

زاویه دید اکسپرای Z سونی پاشنه آشیل آن بود که در اکسپریا Z1 این مسأله اندکی بهبود یافت؛ اما در Z1 کامپکت به لطف موتور پردازشی X-Reality و استفاده از پنل احتمالاً IPS،‌این نقص رفع شده و دیگر با مشکل زاویه دید مواجه نیستیم. X-Reality در واقع میزان نویز تصویر را کاهش داده، تیزی آن را بهبود بخشیده و رنگ‌ها را نیز کمی زنده‌تر نمایش می‌دهد.

روشنایی تصویر در این صفحه‌نمایش نیز قابل قبول است و می‌توان در زیر نور آفتاب با آن کار کرد؛ اما شدت روشنایی آن به خوبی مدل اکسپریا Z1 نیست. روی نمایشگر را نیز همان شیشه ضد خش و مقاوم معروف سونی پوشانده است.

با وجود آن که سونی در Z1 Compact رزولوشن تصویر را کاهش داده، اما باید گفت که با توجه به کاهش ابعاد نمایشگر، شما چندان تغییری را حس نخواهید کرد و تجربه مشاهده تصاویر و ویدیوها در آن کاملاً مشابه با برادر بزرگ‌تر آن (از نظر زاویه دید حتی بهتر از آن)، یعنی اکسپریا Z1 است.

نرم‌افزار

نسخه 4.3 آبنبات پاستیلی

z1-compact-scrshot-1

اکسپریا Z1 Compact مجهز به نسخه 4.3 اندروید آبنبات پاستیلی است که پوسته سونی روی آن قرار گرفته است. سونی مدت مدیدی است که رابط کاربری خود را دستخوش تحول اساسی نکرده و در ارائه محصولات جدید، فقط به تغییرات و اعمال بهبودهای جزئی بسنده کرده است.

ظاهر قدیمی و قابلیت‌های اختصاصی

z1-compact-scrshot-2

شکل و شمایل قدیمی، آیکون‌های گرد که با آیکون سایر اپلیکیشن‌ها همخوانی ندارند، در کنار امکانات اختصاصی محدود، باعث شده تا سونی در زمینه نرم‌افزار از رقبایی چون سامسونگ، ال‌جی و شاید اچ‌تی‌سی کمی عقب‌تر بایستد. با این حال هنوز می‌توان به برخی قابلیت‌های نرم‌افزاری اختصاصی سونی اشاره کرد که در نوع خود منحصر به فرد بوده و مشابه آنها در سایر گوشی‌ها کمتر دیده می‌شود.

پشتیبانی کامل از زبان فارسی

z1-compact-scrshot-3

رابط کاربری سونی به طور کامل از زبان فارسی پشتیبانی می‌کند و می توان زبان کل سیستم، شامل منوها را نیز به زبان فارسی تغییر داد. کیبورد سونی شباهت بسیار زیادی به کیبورد آیفون دارد و طراحی آن به شکلی است که اگر پیش‌تر با آیفون کار کرده باشید، احساس غربت نخواهید کرد.

نرم‌افزارهای پیش‌فرض کاربردی

z1-compact-scrshot-4

ابزارهایی چون واکمن برای پخش موسیقی، شماره‌گیر، اپلیکیشن آب‌وهوا، اپلیکیشن Pixlr Express که به طور پیش‌فرض در Z1 Compact نصب شده و... چندان تغییری به خود ندیده‌اند و برای مطالعه بیشتر درباره آنها می‌توانید به مقالات بررسی Xperia Z1 و Xperia Z Ultra در زومیت مراجعه کنید.

چندوظیفگی و ویجت‌های معلق

z1-compact-scrshot-5

رابط کاربری سونی دارای سه دکمه نرم‌افزاری Back، Home و Recent است. وقتی کلید چندوظیفگی Recent را می فشارید، در پایین برنامه‌های باز شده اخیر، لیستی به نمایش در می‌آید که در واقع ویجت های معلق رابط کاربری سونی هستند. با وجود آن که تعداد ویجت‌های قابل استفاده محدود است، اما مطمئناً به چندوظیفگی کمک بزرگی می‌کنند و مثلا کاربر می‌تواند در حالی که یک اپلیکیشن ویرایش عکس را باز کرده، با استفاده از این ویجت‌ها یک وب‌سایت و یک ماشین حساب را هم‌زمان، به صورت معلق باز کرده و با هر سه در آن واحد کار کند. همچنین امکان نصب چند نرم‌افزار دیگر از طریق گوگل پلی وجود دارد.

اپلیکیشن Sketch

z1-compact-scrshot-6

نرم‌افزار Sketch به کاربر امکان ثبت ایده‌های خلاقانه بصری و نقاشی‌کشیدن با استفاده از ابزارهای متنوع را می‌دهد. شما می‌توانید با استفاده از ابزارهای گوناگون نقاشی و طراحی، ایده‌های خلاقانه خود را ثبت کنید. البته در نمایشگر نه چندان بزرگ Z1 Compact چندان کارکردن با این اپ راحت نیست؛ ولی به هر حال استفاده از این برنامه می‌تواند برای بسیاری از کاربران مفید و کاربردی باشد.

Smart Connect و قابلیت‌های اجتماعی

z1-compact-scrshot-7

Smart Connect اپلیکیشن سونی برای اتصال دستگاه‌های جانبی مثل ساعت هوشمند این کمپانی است که پیش‌تر مورد بررسی زومیت قرار گرفت. اتصال می‌تواند از طریق بلوتوث یا NFC صورت پذیرد. همچنین سونی یک اپلیکیشن اختصاصی برای خبرخوانی و مرور شبکه‌های اجتماعی را در رابط کاربری خود قرار داده که رابط کاربری زیبا، راحت و تمیزی داشته و لذت استفاده از شبکه‌های اجتماعی، به اشتراک‌گذاری مطالب و خواندن خبر را به صورت یکپارچه در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

Sony Select: فروشگاه اختصاصی سونی

z1-compact-scrshot-8

رابط کاربری سونی بسیار روان، سریع و سبک است و نسبت به رابط کاربری شرکت‌هایی چون سامسونگ و اچ‌تی‌سی حجم بالایی ار حافظه رم را اشغال نمی‌کند. همچنین منوهای داخلی سیستم‌عامل (که اغلب تم سفیدرنگ دارند،) سردرگم‌کننده و پیچیده نیستند و سونی در این زمینه سعی کرده تا زیاد از اندروید خام فاصله نگیرد. کاربر می‌تواند با استفاده از پوسته‌هایی که بر روی دستگاه قرار دارند، تم کلی رابط کاربری را تغییر داده و حتی از طریق فروشگاه Sony Select پوسته‌های متنوعی را دانلود و استفاده کند.

رابط کاربری سریع و روان

z1-compact-scrshot-9

در تجربه‌ چند روزه‌ای که داشتیم متوجه برخی باگ‌های جزئی در نرم‌افزار دستگاه، مثل گاهاً عدم روشن‌شدن اتصال وای‌فای از سریق منوی اطلاع‌رسانی‌ها، کم شدن ناگهانی حجم صدای دستگاه (که البته فقط یک بار اتفاق افتاد) یا بعضاً تأخیر در نمایش تصاویر گالری شدیم. اما به طور کلی می‌توان رابط کاربری سونی را خیلی روان و سریع ارزیابی کرد. کاربر در اجرای اپلیکیشن‌های سبک و سنگین و مرور صفحات وب با مشکل روبرو نخواهد شد.

Track ID

z1-compact-scrshot-10

سونی یک اپلیکیشن پیش‌فرض به نام Track ID دارد که برای خوره‌های موسیقی بسیار مفید است. Track ID که کارکردی مشابه Shazam یا Sound Hound دارد می‌تواند موزیک پخش شده را شنیده و پس از اتصال به بانک‌های اطلاعاتی دنیای موسیقی، نام قطعه و تمام اطلاعات مربوط به آن، شامل خواننده و نام آلبوم و... را نمایش دهد.

نرم‌افزار قدرتمند دوربین

z1-compact-scrshot-11

رابط کاربری دوربین سونی یکی از اصلی‌ترین نقاط قوت آن محسوب می‌گردد. هنگام عکاسی در شب شما نیازی به عوض‌کردن حالت عکسبرداری نداشته و دوربین سونی با تشخیص نور محیط متوجه شرایط محیط شده و به طور خودکار حالت عکاسی در شب را روشن می‌کند. این حالت زمانی اتفاق می‌افتد که شما از قابلیت Super auto که به طور پیش‌فرض فعال است استفاده کنید؛ اما با عوض‌کردن آن به حالت Manual می‌توانید کلیه تنظیمات را خودتان بر عهده بگیرید.

اپلیکیشن Info-eye که در واقع افزونه‌ای برای دوربین است، به شما امکان می‌دهد که از دریچه لنز دوربین تصویری از سوژه مورد نظرتان را به ثبت رسانده و درباره آن اطلاعات لازم را به دست آورید. این قابلیت می‌تواند برای توریست ها بسیار مفید و کاربردی باشد. از طریق AR Effect نیز می‌توانید دنیای مجازی را با حقیقی ترکیب کنید و عکس‌های هیجان انگیز، جالب و گاهاً مفرحی را ضبط کنید. برای آشنایی با این قابلیت و قابلیت‌های دیگر دوربین اکسپریا Z1 Compact به مقاله بررسی Z1 مراجعه نمایید.

ویژگی Social Live امکان نمایش ویدیوی زنده برای دوستان در شبکه اجتماعی فیس‌بوک را فراهم می کند. Timeshift Burst امکان عکاسی پشت سر هم را به کاربر می‌دهد تا در آن واحد چندین تصویر را از یک سوژه به ثبت رسانده و از بین آنها بهترینشان را انتخاب کند. آخرین ویژگی دوربین Z1 Compact همان قابلیت واقعیت افزوده‌ای است که در Xperia Z1 معرفی شد و بدون تغییر در برادر کوچک‌تر آن نیز در دسترس است.

Playstation Mobile

z1-compact-scrshot-12

علاوه بر اپلیکیشن Sony Select که در واقع فروشگاه اپلیکیشن اختصاصی سونی است، در این گوشی شاهد برنامه‌ای به نام PlayStation Mobile  هستیم. این اپلیکیشن امکان برقراری ارتباط کاربر با شبکه PlayStation را فراهم می‌کند تا از طریق آن به مدیریت حساب PlayStation و خرید بازی‌ها بپردازد.

سونی به تازگی اعلام نموده که این گوشی نیز در لیست بروزرسانی به اندروید 4.4.2 کیت‌کت قرار گرفته  و از این رو خریداران Z1 Compact می‌توانند طعم کیت‌کت را نیز بر روی تلفن هوشمند خود بچشند. انتظار می‌رود همزمان با ارائه بروزرسانی کیت کت شاهد تغییراتی جدی در ظاهر رابط کاربری سونی نیز باشیم.

دوربین

دوربین Z1 Compact با دوربین برادر بزرگ‌ترش تفاوت محسوسی ندارد. سونی از همان سنسور 1/2.3 اینچی CMOS با رزولوشن 20.7 مگاپیکسل در Z1 Compact استفاده کرده است. این سنسور از خانواده Exmor RS خود سونی است و از موتور پردازش BIONZ بهره می‌برد. لنز آن نیز از سری G با دیافراگم F/2.0 است.

Z1 Compact Camera

سنسور قدرتمند در کنار امکانات نرم‌افزاری متنوع، باعث شده تا برنامه دوربین سونی به یکی از برترین ابزارهای عکاسی روی تلفن هوشمند بدل گردد. کیفیت تصاویر گرفته شده نیز عالی هستند. تصاویر ثبت شده از شفافیت بالایی برخوردارند و رنگ‌ها کاملاً طبیعی هستند. در زیر می‌توانید تصاویر گرفته شده با دوربین Xperia Z1 Compact را مشاهده نمایید. برای مشاهده تصاویر با کیفیت اصلی به صفحه فلیکر زومیت مراجعه کنید.

امکانات نرم‌افزاری متعددی چون InfoEYE، HDR، تشخیص چهره و... بسیار کاربردی هستند و برخی از آنها را فقط می‌توان بر روی گوشی‌های پرچمدار سونی جستجو کرد.

از آنجا که دوربین Z1 Compact چه از نظر سخت‌افزاری و چه از نظر نرم‌افزاری با دوربین آخرین پرچمدار سونی، یعنی Xperia Z1 تفاوتی ندارد، پیشنهاد می‌کنیم برای مطالعه دقیق و کامل ویژگی‌های دوربین این گوشی به بخش «دوربین» در مقاله بررسی تلفن Xperia Z1 سونی مراجعه نمایید.

اسپیکر

همان طور که پیشتر گفتیم در لبه پایینی Z1 Compact شاهد یک اسپیکر تک‌کاناله نسبتا بزرگ هستیم. حجم صدای خروجی این تلفن قابل قبول است و در محیط بسته به راحتی فضا را پر می‌کند. کیفیت صدا نیز مناسب است و در هنگام پخش صدای موسیقی یا بازی، کوچک‌ترین نویز و اغتشاشی به گوش نمی‌رسد. در واقع بر اساس تجربه ما با وجود ابعاد کوچکتر کامپکت، تفاوتی در صدای خروجی آن با Z1، پرچمدار سونی مشاهده نکردیم.

Speaker Z1 Compact

صدای خروجی همواره از نقاط قوت گوشی‌های سونی بوده و Z1 Compact نیز از این قاعده مستثنی نیست.

عملکرد و کارایی

Z1 Compact از نظر سخت‌افزار داخلی هیچ تفاوتی با برترین پرچم‌داران اندرویدی بازار ندارد. پردازنده Snapdragon 800 ساخت کوالکام با فرکانس کلاک 2.2 گیگاهرتز، همان پردازنده‌ای است که در Xperia Z1 به کار رفته است. همچنین یک پردازنده گرافیکی Adreno 330 به همراه 2 گیگابایت حافظه رم در دل این گوشی هوشمند جای گرفته‌اند.

به لطف این سخت‌افزار عالی، کیفیت کاربری این گوشی نیز بسیار خوب است و همه چیز در آن سریع و روان اجرا می‌شود. جابجایی در منوها، اجرای اپلیکیشن‌های سبک و سنگین، مرور وب و... به نرمی صورت می‌پذیرد و هیچ گونه تأخیری در روند اجرای آن‌ها مشاهده نخواهید کرد. از این بابت هیچ تفاوت محسوسی بین این گوشی با برادر بزرگ‌تر آن ندیدیم و کارایی آن تفاوتی با پرچم‌دار اصلی سونی ندارد.

ما همچون روال همیشه بررسی‌های زومیت بنچمارک‌های مختلف را روی Xperia Z1 Compact نیز اجرا کردیم که نتیجه آن را در جدول زیر مشاهده می‌کنید:

تلفن / تبلت

AnTuTu

Linpack

Single / Multi

Quadrant

GLB 2.7

HD Egypt (FPS)

Vellamo

HTML 5 / Metal

CF Bench

Xperia Z1 Compact

34,558

420 / 702

20661

-

2806 / 1177

33893

Xperia C

13,757

38 / 148

3,950

-

1,553

13,278

 Nexus 5

 23,593

 660 / 346

9,179

 25

 2,085 / 1,206

 22,280

Galaxy Note 3

 32,108

 420 / 870

20,056

 26

 2,490

 24,250

LG G Pad 8.3

21,796

300 / 794

12,083

-

2,498 / 731

25,720

Padfone Infinity 2

35,609

381 / 722

22,352

25

2892 / 1191

32150

FonePad 7

19,548

102.0/216.5

 5,649

 -

1,857 / 623

6,549

Xperia M

9,120

 94.9/142.3

4254

 26

1780

8,765

LG G2

31,856

430.0 / 950.0

19,270

24

2,798

36,050

Xperia Z1

30,861

463.0/936.0

20,592

23

2,658

32,809

Xperia Z Ultra

29,750

405.0/864.0

18,530

23

3,005

32,021

Padfone Infinity

24,050

 310.0/670.1

12,125

 

 2,410

 24,890

Hyundai T10

15,803

54.0/155.0

4,020

 

1,750

12,061

Xperia Tablet Z

20,495

210/608

7,610

 

2,259

18,037

Galaxy S4 - Octa

26,151

781.0

12,396

 

2,062

18,730

LG Optimus G

18,214

220.6/604.8

7,024

 

2,012

14,130

Hyundai T7

14,826

 

3,870

 

1,491

11,937

Xperia Z

19,549

230/630

8,029

 

2,280

16,020

HTC One

23,931

301.59/694.2

12,289

 

2,399

25,390

Xperia TX

11,310

 

5,810

 

2,350

9,240

Padfone 2

22,092

611.0 Multi

7,950

 

2,490

18,185

Nexus 4

17,980

54.0 / 213.0

4,902

 

1,342

14,240

همان طور که مشاهده می‌کنید Z1 Compact نمره‌هایی تقریباً مشابه و حتی بعضاً بالاتر از Xperia Z1 را کسب نموده است. دلیل این امر احتمالاً رزولوشن پایین‌تر نمایشگر به کار رفته در Z1 Compact است.

باتری

سونی از یک باتری 2300 میلی‌آمپرساعتی از نوع لیتیوم یون در این گوشی بهره برده است. باتری غیرقابل تعویض است و برای یک گوشی 4.3 اینچی با رزولوشن HD مناسب به نظر می‌رسد. در آزمایش رایج زومیت و زمانی که شدت روشنایی صفحه‌نمایش روی 50 درصد تنظیم شده و شبکه‌های وای-فای نیز خاموش بودند، یک ویدیو 720p با فرمت MKV را بصورت متناوب در تلفن پخش کردیم و Z1 توانست 9:12 ساعت دوام بیاورد.

z1 compact battery

در استفاده معمول نیز این باتری شما را ناامید نخواهد کرد و نزدیک به دو روز کاربری معمول در حالت 2G را تضمین می‌نماید. در واقع می‌توانیم بگوییم که در زمینه باتری، این گوشی هوشمند در مقایسه با اکثر پرچم‌داران کنونی، عملکرد بسیار خوبی دارد که دلیل آن نیز استفاده از نمایشگر کوچک با رزولوشن کمتر نسبت به پرچمداران 5 اینچی است.

باتری Z1 Compact در آزمایش وب‌گردی عملکرد خوبی داشت و توانست نزدیک به 11 ساعت دوام بیاورد.

جمع‌بندی

Z1 Compact پرچم‌دار سونی نیست. تلفن هوشمندی است که سونی برای سلیقه‌ خاص برخی کاربران آماده کرده است. گوشی‌های اندرویدی قدرتمند بازار روز به روز به نمایشگرهای بزرگ تر مجهز می‌شوند و امروزه استاندارد پرچم‌داران برندهای مختلف به ابعاد حدودی 5 اینچ رسیده است. گوشی‌های اندرویدی که در ابعاد نمایشگر 4 تا 4.5 اینچ ارائه می‌شوند، از لحاظر مشخصات سخت‌افزاری با گوشی‌های برتر کمپانی‌ها تفاوت‌های فاحشی دارند.

این گوشی‌ها عموماً در رده متوسط یا ارزان‌قیمت به بازار عرضه می‌گردند. اما سونی با هوشمندی تمام خلاء موجود در بازار را مورد بررسی قرار داده و برای آن دسته از کاربران اندروید که به نمایشگرهای بزرگ علاقه‌مند نیستند، ولی دوست دارند یک گوشی قدرتمند خریداری کنند، Z1 Compact را ارائه کرده است.

Z1 Compact Wrapup

پیش‌تر سامسونگ و اچ‌تی‌سی نیز نمونه کوچک‌ شده از پرچم‌داران خود را با پسوند «مینی» ارائه داده بودند؛ اما تفاوت آنها با برادران بزرگترشان فقط در ابعاد خلاصه نشده بود و بسیاری از مشخصات سخت‌افزاری آنها نیز دستخوش تغییرات اساسی گشته بود. اما سونی از این قاعده تبعیت ننموده و ترجیح داده کیفیت تجربه کاربری گوشی پرچم‌دار خود را روی نسخه کامپکت آن نیز ارائه نماید.

دوربین عالی، صدای خروجی خوب، سخت‌افزار قدرتمند، کیفیت ساخت مناسب و نمایشگر قابل قبول Z1 Compact را بی‌شک به بهترین 4.3 اینچی بازار تبدیل کرده‌اند. اما این گوشی بی‌ایراد هم نیست. سونی تأیید نموده که بدنه پشت Z1 Compact بر خلاف Z1 از جنس شیشه نبوده و به جای آن از نوعی تلق پلاستیکی مستحکم بهره گرفته است. نرم‌افزار سونی اندکی قدیمی شده و انتظار می‌رود این کمپانی محبوب ژاپنی به فکر تغییراتی اساسی در رابط کاربری خود باشد.

وزن دستگاه نسبت به چثه‌اش زیاد است. برای مقایسه بد نیست بگوییم که نکسوس 5 ساخت‌ ال‌جی با ابعاد 5 اینچی نمایشگر تنها 130 گرم وزن دارد؛ ولی Z1 Compact با ابعاد 4.3 اینچ حدودا 10 گرم از جدیدترین نکسوس گوگل و ال‌جی سنگین‌تر است. با تمام این تفاسیر، مهم‌ترین مسأله قیمت دستگاه است. هنوز این دستگاه به طور رسمی وارد بازار کشور نشده؛ اما در بازار می‌توان آن را با قیمت تقریباً 1٫500٫000 تومان بدون گارانتی خریداری کرد. مطمئناً اگر اندکی صبر کنید می‌توانید نسخه رسمی و با گارانتی آن را با قیمتی پایین‌تر خریداری نمایید.

Z1 Compact می‌تواند انتخاب مناسبی برای کاربران آیفون که قصد دارند به اکوسیستم اندروید مهاجرت کنند و از طرفی به دنبال یک تلفن حدود ۴ اینچ اندرویدی با سخت‌افزار قدرتمند هستند، باشد. این تلفن چهره شبیه به آیفون 4s دارد و از نظر قابلیت‌های سخت‌افزاری نیز از پرچم‌داران ۵ اینچی اندرویدی چیزی کم ندارد.

نقاط قوت

  • سخت‌افزار قدرتمند در دل یک گوشی 4.3 اینچی که آن را به برترین 4.3 اینچی بازار تبدیل می‌کند
  • دوربین 20.7 مگاپیکسلی باکیفیت با نرم‌افزار دوربین بسیار خوب
  • طراحی زیبا و باکیفیت
  • طول عمر باتری بسیار خوب
  • ضدآب، ضد گردوغبار، و بدنه مقاوم در برابر شکستگی و خش
  • دکمه فیزیکی شاتر دوربین

نقاط ضعف

  • رابط کاربری قدیمی سونی
  • باقی‌ماندن جای انگشتان بر روی بدنه پشتی

در تهیه این مقاله وحید دیّانی و مسعود یوسف‌نژاد مشارکت کردند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات