موزیلا: تمامی سخت‌افزارهای شما زیر چتر ما خواهد بود

سه‌شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۲ - ۱۸:۰۹
مطالعه 4 دقیقه
در شرایطی که جزئیات سخت‌افزاری تلفن‌های هوشمند روز به روز پیشرفت می‌نمایند، موزیلا تصمیم دارد تا سیستم‌عامل نوپای فایرفاکس خود را با تبلت‌ها، تلویزیون‌های هوشمند پاناسونیک و حتی رایانه‌های رومیزی نیز منطبق و سازگار نماید.
تبلیغات

به زودی شما می‌توانید از تبلت‌هایی با سیستم‌عامل فایرفاکس استفاده کنید؛ البته به شرط آنکه شما قول دهید تا به گسترش این سیستم‌عامل نوپا کمک کنید! فایرفاکس سال گذشته در قالب سه مدل گوشی هوشمند و در14 کشور از طریق ارائه توسط اپراتورهای بزرگی نظیر تلفونیکا و تلکام آلمان عرضه عمومی شد. همچنین موزیلا همکاری رسمی خود با تولیدکننده سخت‌افزاری معتبری نظیر فاکس‌کان را برای تولید تبلت‌های فایرفاکسی و عرضه در سال 2014 آغاز نموده است. این تبلت‌ها که قرار است در اختیار توسعه دهندگان سیستم‌عامل فایرفاکس قرار بگیرند، امروز در نمایشگاه CES رونمایی خواهند شد.

به گفته آندریاس گال، معاون بخش تلفن همراه موزیلا، نسخه مربوط به تبلت از سیستم‌عامل فایرفاکس برای استفاده دارندگان تبلت‌های معمولی در نظر گرفته نشده است. وی گفته است:

نسخه مخصوص تبلت از سیستم‌عامل فایرفاکس، در دسترس تمامی اعضای جامعه توسعه‌دهندگان خواهد بود تا بتوانند به ساخت سیستم‌عاملی متناسب با صفحه‌نمایش تبلت‌ها کمک نمایند." او افزوده است: "در سال نویی که در پیش رو داریم، این سیستم‌عامل آماده ارائه بر روی محصولات خواهد بود. هر کسی که علاقه‌مند به کمک در شکل دادن به سیستم‌عامل فایرفاکس برای تبلت‌ها باشد، می‌تواند به سخت‌افزار مربوطه دسترسی داشته باشد.

اینکه این سخت‌افزار چه قیمتی خواهد داشت، موضوعی است که آندریاس گال نمی‌تواند به آن پاسخ بدهد. همچنین او این نکته را خاطر نشان کرده که موزیلا در حال کار بر روی روش‌های است که بتواند قسمتی از هزینه این تبلت‌ها را بصورت تسهیلات مالی به علاقه‌مندان ارائه کند.

همچنین امروز، «وایا تکنولوژی» که در ساخت دستگاه‌های APC یا به عبارتی رایانه ‌های کوچک مبتنی بر اندروید سابقه دارد، دو مدار چاپی جدید خود را برای استفاده در دستگاه‌های فایرفاکسی رونمایی خواهد کرد. این دستگاه‌های سخت‌افزاری، کدباز و قابل هک بوده و نام آنها Paper و Rock می‌باشد. هر دوی آنها از پردازنده ARM Cortex-A9 با فرکانس 800 مگاهرتز استفاده کرده و مجموعه کاملی از پورت‌های مورد نیاز کاربر را ارائه می‌دهند. پورت‌هایی نظیر HDMI، دو پورت USB 2، پورت میکرو USB، پورت ترکیبی هدفون و بلندگو و یک درگاه کارت میکرو SD. مدل Paper با یک کیس از جنس آلومنیوم و مقوای قابل بازیافت ارائه می‌شود. این در حالی است که Rock بدون کیس و در عوض با پورت VGA عرضه خواهد شد.

طبق گفته‌های آندریاس گال، Paper و Rock رایانه‌های دسکتاپی را هدف قرار داده‌اند که از سیستم‌عامل فایرفاکس استفاده خواهند کرد. به عبارتی این محصولات، PCBهای کوچکی هستند که می‌توان به آنها موشواره، صفحه‌کلید و صفحه‌نمایش را متصل کرد. او افزوده است: " در اصل شما می‌توانید آنها را شبیه کروم‌باکس تصور کنید".

ریچارد براون، معاون بخش بازاریابی بین‌الملل «ویا تکنولوژی» در بیانیه‌ای اظهار کرده است: " مأموریت موزیلا در ترویج کدباز بودن، نوآوری و فرصت‌سازی در وب، هم‌راستا با چشم‌انداز ما برای APC، ترکیبی بی‌نقص را برای ارائه بهترین‌های وب به رایانه‌های رومیزی در هرجایی، ایجاد خواهد کرد. ما نمی‌توانیم بیش از این در رابطه با آینده هیجان زده باشیم".

apc-product-rock 610x377

واضح است که موزیلا به حضور در بازار رایانه و تبلت بسنده نکرده است؛ چرا که این کمپانی و پاناسونیک همکاری خود در نمایشگاه CES 2014 برای برای استفاده از سیستم‌عامل فایرفاکس در تلویزیون‌های هوشمند را اعلام نموده‌اند. اهداف اولیه این همکاری برخورداری از منوها و برنامه‌های راهنمایی است که مبتنی بر HTML5 هستند.

به گفته مروان مریبای، معاون سلامت محتوا و خدمات توسعه پاناسونیک، تلویزیون‌های هوشمند کنونی با فنآوری‌های اختصاصی ساخته شده‌اند. شروعی بر پایه HTML5 کدباز که به پاناساویک اجازه خواهد داد تا بدون انجام کارهای وسیع در زمینه توسعه، سرویس‌های بیشتری را به تلویزیون‌های هوشمند خود اضافه نماید.

البته این همکاری منافع هر دو طرف را تأمین می‌نماید. در حالی که پاناسونیک از قدرت نفوذ یک جامعه کدباز برای توسعه تلویزیون‌های هوشمند خود بهره می‌برد، موزیلا نیز از این فرصت برای ساخت و ارائه API خود به جهت استفاده در تلویزیون‌ها استفاده خواهد کرد.

به گفته آندریاس گال: " آنچه در همکاری با پاناسونیک ما را به طور خاص هیجان زده می‌کند، ایجاد یک اکوسیستم باز برای این دستگاه‌ها می‌باشد". وی افزوده است: " آماده سازی HTML5 جهت ساخت یک سیستم متوازن، واقعیت است"

در حالی که گفته می‌شود تلویزیون‌های مبتنی بر رابط کاربری HTML5 در سال بعد بدست مصرف‌کننده نهایی برسد، هنوز هیچ سخنی در رابطه با قیمت این محصولات بیان نشده است. موزیلا در حال بروزرسانی حط تولید تلفن‌های هوشمند خود با همکاری یکی از تولیدکندگان فعلی محصولاتش می‌باشد. ZTE تصمیم دارد سیستم‌عامل فایرفاکس را بر روی سخت‌افزاری سریعتر و قدرتمندتر شامل دستگاه‌های دو هسته‌ای -شبیه به Open C و Open II- در سال 2014 عرضه نماید.

آندریاس گال در ادامه اظهارات خود افزوده است: "سیستم‌عامل فایرفاکس یک اکوسیستم باز است و تحت ضوابط یک کمپانی خاص نیست. این بدان معنی است که فایرفاکس اکنون پا را فراتر از موزیلا نهاده؛ فایرفاکس اکنو یک پروژه اجتماعی است".

برای مشاهده کلیه مقالات CES 2014 به آدرس zoomit.ir/ces/ مراجعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات