SOC جدید انویدیا، K1 معرفی شد: تراشه‌ای با 192 هسته پردازشی گرافیکی با معماری Kepler و قدرت قابل مقایسه با کنسول‌های بازی

دوشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۳
مطالعه 3 دقیقه
انویدیا، اولین کنفرانس مهم در CES 2014 را با معرفی محصولی جنجالی از خانواده تگرا افتتاح کرد تا نشان دهد در سال 2014 باید منتظر محصولات خارق‌العاده‌ای در دنیای موبایل باشیم. با ما همراه باشید تا جزئیات بیشتری از کنفرانس امروز انویدیا و معرفی تگرا 5 بیان کنیم.
تبلیغات

 به نظر می‌رسد که تجربه تلخ تولید تگرا 4 که در سال گذشته و در همین نمایشگاه CES در معرض نمایش قرار گرفت، انویدیا را بر آن داشته تا امسال هر آنچه در توان دارد به کار بگیرد تا تراشه‌ای نو با قابلیت‌هایی که می‌تواند ذهن هر کاربری را به خود جذب کند به رقابت وارد سازد.

آقای Jen-Hsun Huang مدیر انویدیا، کنفرانس‌ CES امسال انویدیا را با معرفی محصولی که برای سوپرهوشمندهابه کار خواهد رفت آغاز کرد. محصولی که نه تنها بازار تلفن‌های هوشمند را هدف گرفته بلکه قصد تصاحب بخشی از بازار تلویزیون‌های 4k، کنسول‌های بازی  و حتی ماشین‌ها را نیز دارد. این تراشه جدید، انویدیا تگرا k1 نام دارد که همانطور که از نام آن نیز پیداست، با توجه به تفاوت‌های عمده آن با نسل‌های قبلی این سری، خانواده جدیدی را برای خود تشکیل داده است.

در رابطه با قدرت پردازشی K1، صحبت‌های مدیریت انویدیا از وجود 192 هسته پردازشی از نوع CUDA در این تراشه خبر می‌دهد (این تعداد هسته نباید با اصطلاحاتی که در رابطه با هشت  هسته‌ای و چهارهسته‌ای به کار می‌رود،‌ مقایسه شود) که تمامی آن‌ها در آن واحد قابل استفاده هستند. همچنین در زمینه مصرف انرژی نیز وعده مصرف بهینه‌ داده شده است.

در بخش گرافیکی K1 با استفاده از هسته‌های پردازش گرافیکی Kepler که در کارت گرافیک کامپیوترهای رومیزی مورد استفاده قرار می‌گیرد، وعده انویدیا برای آوردن قدرت بازی‌های کامپیوتری و پردازش‌های کامپیوتری به دنیای موبایل را محقق می‌سازد.

همانطور که در تصاویر نیز مشاهده می‌کنید، قدرت گرافیکی پردازشگر انویدیا که با موتور بازی سازی مطرح نسل جدید، یعنی Uneral Engine 4 نیز هماهنگی دارد، از قدرت پردازشی چند برابری آن نسبت به تراشه A7 اپل خبر می‌دهد. 

0e707cdd-dd87-4160-922b-6e64c4444cfd

اگر بخواهیم نگاهی مقایسه وار نیز به قدرت پردازشی محصول جدید انویدیا،‌با کنسول‌های مطرح بازی نسل هشتم بیندازیم، می‌توان به خوبی به  پیشرفت و گام‌های موثر انویدیا برای رقابت جدی با کنسول‌های بازی برای تجربه بازی‌های کامپیوتری در بخش موبایل دست یافت.

1d91c262-83ef-4aba-82c7-cf3bb56cfb18

بر اساس اعلام رسمی انویدیا، تراشه‌های جدید این شرکت در دو مدل، یکی با چهار هسته CPU  با معماری 32 بیتی از نوع A15 که مشابه با نسل قبلی، یعنی تگرا 4 است و دیگری مدل اختصاصی انویدیا  ( پردازنده ۶۴ بیتی اختصاصی با دو هسته پردازشی و با نام  Denver )  می‌باشد که رقابت با 64 بیتی‌ها را در دستور کار دارد. هر دو مدل از واحد پردازش گرافیک ۱۹۲ هسته‌ای انویدیا بهره خواهند برد.

برای مشاهده کلیه مقالات CES 2014 به آدرس zoomit.ir/ces/ مراجعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات