آیا گوگل نیز به جمع تولیدکنندگان تراشه‌های با معماری ARM‌ خواهد پیوست؟

جمعه ۲۲ آذر ۱۳۹۲ - ۰۸:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
این روزها به هر شاخه‌ای از تکنولوژی که نگاهی بیندازیم، امکان ندارد که در بخشی از آن با ردپایی از سوی گوگل روبرو نشویم. از تلفن‌های هوشمند گرفته تا تبلت‌ها، سیستم‌عامل‌های موبایل و کامپیوتر و کلکسیونی از انواع اقسام سرویس‌ها که در سر منشا و قله همه آن‌ها موتور جستجوی گوگل قرار دارد. موتور جستجویی که دیگر ستون فقرات وب امروز را تشکیل داده است و بر قله امکانات گوگل می‌درخشد. اما هنوز جای خالی این آچار فرانسه دنیای تکنولوژی در بخش سخت افزار و تولید تراشه‌های اختصاصی خالی به نظر می‌رسد. اما گویا این جای خالی چندان بدین حالت باقی نخواهد ماند و شاید گوگل به همین زودی‌ها تراشه اختصاصی خودش را نیز تولید و عرضه کند.
تبلیغات

 بر اساس گزارش منتشر شده از خبرگزاری بلومبرگ، غول موتورهای جستجو، این بار می‌خواهد  با کمک تراشه‌های اختصاصی که بر اساس معماری ARM بنا شده‌اند، پا به عرصه رقابت بگذارد. در صورت به حقیقت پیوستن این شایعه، محصولات آینده گوگل این بار با قلبی که بر روی آن نام گوگل حک شده است به تپش در خواهد آمد. در واقع این حرکت گوگل، قدم بزرگی برای غول موتورهای جستجو در تولید تلفن‌های هوشمند و تبلت‌هایی با تراشه‌های اختصاصی محسوب می‌شود که از آن‌ می‌تواند برای بهینه شدن و ارتباط بیشتر بخش نرم افزاری و سخت‌افزاری در محصولات آتی بهره‌مند شود.

در کنار این موضوع و جدا از بحث تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها، این اقدام گوگل همچنین بر روی پردازشگرهایی که گوگل بر روی سرورها قرار می‌دهد و هزینه‌ای که برای خریداری آن‌ها به اینتل پرداخت می‌کند تاثیرات قابل توجهی خواهد گذاشت. چرا که گوگل در حال حاضر پنجمین مشتری بزرگ اینتل محسوب می‌گردد که سالیانه 500 میلیون دلار را هزینه تراشه‌های اینتل برای سرورهایش می‌کند. شکی نیست که این موضوع با طراحی اختصاصی تراشه‌ها توسط گوگل دستخوش تغییر خواهد شد.

در راستای همین موضوعات، سخنگوی گوگل، لیز مارکمن، در رابطه با این موضوع اینگونه بیان کرده است: 

ما در حال ساخت یکی از بهترین زیرساخت‌های فناوری در جهان هستیم. این زیرساخت شامل طراحی سخت‌افزار و نرم‌افزار است.

اما وی ساخت چیپ اختصاصی توسط گوگل را تایید نکرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات