مبارزه‌ی اولین تلفن‌های هوشمند خمیده: گلکسی‌راند سامسونگ در مقابل جی‌فلکس ال‌جی

پنج‌شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۴
مطالعه 6 دقیقه
پس از دستیابی به فناوری ساخت صفحات نمایش منعطف توسط سامسونگ و ال‌جی، این دو کمپانی کره‌ای تلفن‌های هوشمند منعطف خود را به بازار عرضه کرده‌اند. هر دو تلفن‌هوشمند Galaxy Round و G Flex دارای صفحات نمایش خمیده هستند، در ادامه نگاهی به مقایسه انجام شده توسط CNET خواهیم داشت تا با نقاط ضعف و قدرت هر دو تلفن‌هوشمند آشنا شویم.
تبلیغات

ورود هر دو تلفن‌هوشمند خمیده سامسونگ و ال‌جی به بازار کره در یک ماه، این شانس را به کارشناسان سی‌نت داد تا اولین‌تلفن‌های هوشمند خمیده در جهان را با یکدیگر مقایسه کرده و نقاط ضعف و قوت هر یک را به تفصیل بیان کنند.

اولین مبارز حاضر در میدان نبرد، گلکسی‌راند سامسونگ است که پیش از رقیب هم‌وطن خود پا به بازار نهاد. تلفن‌هوشمند خمیده‌ی سامسونگ دارای صفحه‌ی نمایش 5.7 اینچی و سیستم‌عامل اندروید 4.3 است. خمیدگی این تلفن‌هوشمند از لبه به لبه افقی است.

ال‌جی نیز به فاصله‌ی اندکی پس از عرضه‌ی گلکسی‌راند، محصول خود را با نام جی‌فلکس به بازار عرضه کرد. جی‌فلکس نیز دارای صفحه‌ی نمایش 6 اینچ است. خمیدگی این تلفن‌هوشمند بصورت عمودی یعنی از بالا به پایین است، ویژگی منحصربفرد این تلفن‌هوشمند قابلیت انعطاف آن است. اگر جی‌فلکس را طوری روی یک سطح صاف قرار دهید که صفحه‌ی نمایش آن رو به پایین باشد، در صورت واردن کردن فشار بر پشت آن، خمیدگی جی‌فلکس از بین رفته و گوشی صاف می‌شود و درصورتی که فشار وارده از روی جی‌فلکس برداشته شود، تلفن‌هوشمند به حالت قبل بازخواهد گشت.

در ادامه قابلیت‌ها و ویژگی‌های هر دو گوشی در یک ویدیو مورد بررسی قرار گرفته و در کاربرد روزانه‌ی آن نقاط ضعف و قوت هر دو تلفن‌هوشمند مشخص شده است.

لینک دانلود ویدئو

کدامیک دست‌گیرتر است؟

اولین‌های نمونه‌های تلفن‌های هوشمند خمیده، دارای خطوط انحنای متفاوتی هستند. امتداد خمیدگی در جی‌فلکس بصورت افقی و در گلکسی‌راند بصورت عمودی است. مطمئنا کاربران تلفن‌های هوشمند خود را هم در حالت عمودی و هم در حالت افقی مورد استفاده قرار می‌دهند، از این‌رو تجربه‌ی خمیدگی در هر دو حالت ممکن است برای افراد مختلف مناسب باشد.

جهت خمیدگی در این دو تلفن‌خمیده، تجربیات متفاوتی را برای کاربران امکان‌پذیر می‌کند. این خصوصیت را می‌توان در زمان مکالمه، حمل تلفن‌ در جیب و زمان تایپ به‌ وضوح حس کرد. شاید به‌دلیل ویژگی خمیدگی که در جی‌فلکس وجود دارد، حمل آن در جیب بسیار بهتر از گلکسی راند به‌نظر برسد. همانطور که حدس می‌زدیم حمل جی‌فلکس در جیب پشتی توجه کمتری را نسبت به گلکسی‌راند در زمان راه‌رفتن و نشستن جلب می‌کند. همچنین به‌دلیل هم سطحی تمامی نقاط کیبرد روی صفحه‌ی نمایش جی‌فلکس، تایپ کردن در این تلفن بسیار ساده‌تر از رقیب است.

برنده‌ی اصلی در زمان قراردادن تلفن در کنار گوشی برای انجام مکالمات تلفنی، گلکسی‌راند است، چراکه اندازه‌ی کوچک‌تر آن نسبت به جی‌فلکس و همچنین جهت انحنای این تلفن استفاده از آن را در زمان انجام مکالمات تلفنی بسیار بهتر از رقیب می‌کند.

مشاهده‌ی تصاویر ویدئویی و همچنین وب‌گردی در هر دوتلفن مشکل خاصی ندارد، هرچند خمیدگی جی‌فلکس بسیار محسوس‌تر از گلکسی‌راند است. شاید خمیدگی موجود در جی‌فلکس استفاده از آن را در زمان تماشای ویدئو یا گشت‌و‌گذار در وب کمی دلچسب‌تر و راحت‌تر می‌کند.

هر دو تلفن در این مورد از آزمایش امتیاز برابری را از آن خود کرده‌اند و مطمئنا سلایق شخصی را باید مهم‌ترین عامل در این مورد عنوان کرد.

لینک دانلود ویدئو

مقایسه‌ی مشخصات فنی

در مورد مشخصات سخت‌افزاری جز در برخی موارد جزیی این دو تلفن‌هوشمند تفاوت چندانی را با یک‌دیگر ندارند. جی‌فلکس بزرگ‌تر از گلکسی‌راند بوده و در نتیجه از یک باتری بزرگ‌تر نیز بهره می‌برد، در حالی که محصول سامسونگ دارای رزولوشن بالاتری در صفحه‌ی نمایش بوده و همچنین حافظه‌ی رم بیشتری نیز دارد. از دیگر قابلیت‌های گلکسی‌راند می‌توان به امکان تعبیه کارت حافظه‌ی میکرو SD و قابلیت تعویض باتری اشاره کرد.

جدول مشخصات فنی G Flex و Galaxy Round:

Phone

Samsung Galaxy Round

LG G Flex

Curve

Horizontal

Vertical

OS

Android 4.3 Jelly Bean

Android 4.2.2 Jelly Bean

Screen size

5.7-inch AMOLED;

1,920x1,080 pixels, 386ppi

6-inch AMOLED;

1,280x720 pixels, 245ppi

Processor

2.3GHZ quad-core

Snapdragon 800

2.2GHZ quad-core

Snapdragon 800

RAM

3GB

2GB

Internal storage

32GB

32GB

Expansion slot

Yes, up to 64GB

No

Battery

2,800mAh; removable

3,500mAh; embedded

Cameras

13 megapixels;

2MP front-facing

13 megapixels;

2.1MP front-facing

NFC

Yes

Yes

Dimensions (inches)

5.9x3.1x0.31

6.3x3.2x0.31

Weight (ounces)

5.4

6.2

US carrier

None announced (Korea)

Rumored: AT&T, Sprint, T-Mobile

هرچند دوربین هر دو تلفن دارای مشخصات مشابهی است، اما کیفیت تصاویر ثبت شده توسط دوربین گلکسی‌راند بسیار بالاتر از رقیب است.

کیفیت ساخت و همچنین ارگونومی گلکسی‌راند بهتر از رقیب هموطن به نظر می‌رسد. همچنین خمیدگی طولی گلکسی‌راند، آن را بسیار کوچک‌تر نشان می‌دهد. در نقطه‌ی مقابل مهم‌ترین قابلیت G Flex، ترمیم بدنه‌ بصورت خودکار است که آن را در مقابل هر نوع خراشیدگی بیمه می‌کند.

نوآوری

در زمینه ارائه فناوری‌های نوین و خلاقیت در ساخت این نوع تلفن‌های هوشمند، هر دو کمپانی اولین محصولات خمیده را به بازار عرضه کرده‌اند. در این زمینه می‌توان قابلیت‌‌های موجود در جی‌فلکس را بسیار برتر و خلاقانه‌تر از گلکسی‌راند سامسونگ عنوان کرد.

جی‌فلکس علاوه بر خمیدگی، دارای قابلیت انعطاف‌پذیری است که کاربران را قادر به خم کردن آن می‌کند. هرچند نمی‌توان این تلفن را به‌راحتی و با زاویه‌ی بالایی خم کرد، اما قابلیت موجود این امکان را در اختیار کاربران قرار می‌دهد تا با وارد آوردن فشار اندکی، خمیدگی موجود در بدنه‌ی گوشی را از بین برد که البته با کم شدن فشار جی‌فلکس به حالت اولیه خود باز می‌گردد.

نکته‌ی دوم که جی‌فلکس را خاص‌تر از رقیب خود می‌کند، وجود باتری انعطاف‌پذیر در درون این تلفن‌هوشمند است که امکان انعطاف‌پذیری را در اختیار کاربران قرار داده است.

براساس ادعای ال‌جی، ساخت یک باتری منعطف بسیار سخت‌تر از طراحی و تولید صفحه‌ی نمایش منعطف و خمیده است. با وجود این سختی، ال‌جی موفق به ساخت باتری منعطف شده است. مطمئنا وارد آوردن فشار برای خم‌کردن یک باتری معمولی می‌تواند بسیار خطرناک باشد، اما ال‌جی موفق به ساخت باتری شده است که قادر است در داخل بدنه‌ی انعطاف‌پذیر جی‌فلکس تغییر شکل داده و خم و راست شود.

علاوه بر استفاده از این نوع باتری‌ها در تلفن‌های هوشمند خمیده و ساعت‌های هوشمند، هنوز کاربرد دیگری برای استفاده از باتری‌های خمیده کشف نشده است. اما آنچه که مشخص است، اهمیت این نوع باتری‌ها است که ال‌جی موفق به ساخت آن‌ها شده است. علاوه بر این باتری، ال‌جی دو نوع دیگر باتری خمیده را طراحی و تولید کرده است که شامل باتری‌های پله‌ای و سیمی است. مطمئنا استفاده از این باتری‌ها در گجت‌های آینده رواج پیدا خواهند کرد و جی‌فلکس اولین گجتی است که با استفاده از این باتری به بازار عرضه شده است.

کدامیک از این تلفن‌های هوشمند خمیده برنده‌ی رقابت است؟

انتخاب بهترین تلفن‌هوشمند خمیده براساس فاکتور‌های زیر انجام شده است:

  • خمیدگی کدامیک از تلفن‌های هوشمند خمیده استفاده از آن را راحت‌تر و دلنشین‌تر کرده است؟
  • مشخصات فنی کدامیک برتر از رقیب است؟
  • در کدامیک از این دو تلفن‌هوشمند خمیده از فناوری‌های نوآورانه و خلاقانه‌ای استفاده شده است؟

با توجه به نگرش‌های متفاوتی که در مورد خط خمیدگی در تلفن‌های هوشمند مورد بحث این مقاله، وجود دارد، نمی‌توان یکی از این دو تلفن را برتر از دیگری نامید، چراکه این فاکتور یکی از قابلیت‌های موجود در این تلفن‌های هوشمند است که بستگی زیادی به سلایق کاربران دارد. با توجه به تفاوت جهت خمیدگی هر دو تلفن‌هوشمند، تفاوت‌های ظاهری فراوانی را در این دوتلفن هوشمند رقم زده است که تایپ و کیفیت صفحه‌ی نمایش را تحت تاثیر قرار داده است.

GalaxyRoundvsGFlexInt

در مورد مشخصات سخت‌افراری، سامسونگ برتر از رقیب خود است، اما هرچند در مورد مشخصات روتین سخت‌افزاری ال‌جی نسبت به رقیب ضعیف‌تر است، اما G Flex قابلیت‌های نوآورانه‌ای همچون ترمیم خودکار بدنه را ارائه می‌کند.

در پایان، می‌توان گلکسی‌راند را به‌دلیل بهره‌گیری از نسخه‌ی جدید اندروید، صفحه‌ی نمایش با رزولوشن 1080p، قابلیت اضافه کردن حافظه‌ی داخلی، کیفیت بهتر دوربین، برنده‌ی این نبرد عنوان کرد. هرچند ال‌جی نیز دارای امکانات بسیار خوبی است اما تمامی ویژگی‌های لازم برای غلبه بر گلکسی‌راند را در اختیار ندارد.

هیچ‌یک از تلفن‌های هوشمند خمیده بصورت جهانی عرضه نمی‌شوند و تنها وارد بازارهای خاصی شده‌اند. این دو تلفن‌خمیده را می‌توان با قیمتی در بازه‌ی 1000 دلار خریداری کرد. شما کدامیک را ترجیح می‌دهید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات