مدیر ارشد لنوو از آینده طوفانی این شرکت در بازار موبایل صحبت می‌کند

جمعه ۲۴ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۹
مطالعه 4 دقیقه
تابحال به این فکر کرده‌اید که چرا غول چینی دنیای PC، اقبال بلندی در دنیای موبایل نداشته؟ موضوعی که شاید چندان هم تصادفی نباشد و بخشی از برنامه‌های بلند مدت این شرکت برای ورودی سهمگین به بازار تلفن‌های هوشمند باشد. با ما در ادامه مطلب برای شنیدن صحبت‌های آقای JD Howard که مدیریت بخش موبایل را در لنوو بر عهده دارد همراه باشید.
تبلیغات

 اگر نگاهی به ویترین فروشگاه‌های موبایل بیندازید، بعید می‌رسد نامی از محصولات لنوو بر روی آن خودنمایی کند. چرا که لنوو تاکنون تنها 15 بازار جهان که جز بازارهای در حال توسعه محسوب می‌شوند را مورد هدف قرار داده است. اما چرا؟ دلیل این موضوع را آقای هاوارد در خلال معرفی تلفن‌های هوشمند جدید این شرکت، از جمله Vibe Z که یکی از سبک‌ترین و نازک‌ترین تلفن‌های هوشمند بازار محسوب می‌شود، ناشی از  آن می‌داند که هنوز کارهای بسیاری برای ورود غول چینی به بازارهای بزرگ جهانی باقی مانده است. هاوارد معتقد است لنوو برای شروعی طوفانی عقب نشینی کرده و در همین خصوص سعی در تولید و گسترش محصولاتش در داخل خاک چین دارد.

هاوارد از کارخانه تولیدی 800 میلیون دلاری که در یوهان چین خریداری شده صحبت می‌کند که به کمک آن ظرفیت تولید لنوو به سالانه 100 میلیون تلفن‌هوشمند و تبلت می‌رسد. در حالی که باقی رقبا از کشورهای خارجی برای کاهش هزینه‌های تولیدی خود استفاده می‌کنند،‌ لنوو از این طریق می‌خواهد علاوه بر افزایش سرعت تولید، در هزینه کلی ساخت محصولاتش نیز صرفه جویی نماید.

به اعتقاد آقای هاوراد،  همان مهارت و هوشی که در راه اندازی تجارتی تازه برای PC‌ نیاز است، دنیای تلفن‌های هوشمند نیز طلب می‌کند. به اعتقاد وی زمانی که زنجیره تولید توسط خود شرکت کنترل شود، آن‌ها سه یا حتی شش ماه زودتر از دیگر رقبا می‌توانند وارد هر یک از بازارها شوند.

یکی دیگر از موضوعاتی که لنوو را به سرعتش در بازارهای جهانی امیدوار می‌کند،  استفاده از تراشه‌های MediaTek است که باعث می‌شود، به راحتی و با صرفه جویی در وقت و هزینه، به سرعت جامه پلتفرم مورد نظر بر تن تراشه‌های تولیدی این شرکت پوشانده شود. یا در محصولات فعلی این شرکت همچون Vibe X، تولیدکنندگان می‌توانند انرژی و زمان را در ایجاد رابط کاربری و طراحی صنعتی بهتر برای دستگاه صرف کنند.

با وجود اینکه هر چهار محصول تازه لنوو یعنی، Vibe X ،S930، S650 و  A850 از تراشه‌های مدیا تک در قلب خود بهره‌مند هستند، اما اقای هاوراد اذعان می‌کند که لنوو رابطه مناسبی با اینتل و کوالکوم دارد. این موضوع را نیز می‌توان در استفاده این شرکت از تراشه‌های دو هسته‌ای اتم در پرچمدار این شرکت، یعنی مدل K900 و مدل‌های آینده همچون Vibe Zبا پردازنده S800 کوالکام جستجو نمود.

آقای هاوراد در مورد اینتل اینگونه می‌‌گوید:

شما باید توجه ویژه‌ای به اینتل داشته باشید. من گمان می‌کنم که این شرکت روزی مهره ویژه و پررنگی در اکو سیستم موبایل محسوب خواهد شد. در بخش PC، آن‌ها تولید کننده بهترین و کم‌مصرف‌ترین تراشه‌ها محسوب می‌شوند. آن‌ها توانایی ساخت چیزهای بسیاری دارند و به گمان من، مهندسینی که هم اکنون در اینتل بر روی اندروید کار می‌کنند، بیشتر از مهندسینی است که در گوگل این وظیفه را به عهده دارند.

البته نظر وی در رابطه با انویدیا چندان خوشبینانه نیست. به اعتقاد وی، این شرکت مسیر پررنگی در بخش موبایل به حساب نمی‌آید و به همین دلیل هم نبود محصولی با تراشه‌های Tegra 4‌ در خط تولیدات لنوو، چندان غیر عادی به حساب نمی‌آید. البته انتخاب تراشه‌های جدید انویدیا توسط رقبای چینی لنوو همچون ZTE, Xiaomi, Coolpad می‌تواند نظر این شرکت را در آینده دچار تغییراتی نماید.

در رابطه با اکوسیستم‌های موبایل، لنوو نیز به پیروی از بسیاری از تولیدکنندگان دیگر، چشم امیدش را به اندروید دوخته است ولی با نگاه به آینده توسعه بخش سیستم‌عامل‌ها ممکن است این روند با تغییراتی همراه شود. به گفته آقای هاوارد، Tizen و Firefox OS به یک جهش کلی نیازمند هستند ولی وی، هنوز هیچ گونه صحبتی که بر تایید تولید تلفن‌های هوشمند ویندوز فونی دلالت کند، به میان نیاورد. این در حالی است که در ژانویه گذشته، او اعلام کرده بود که تیمش در حال بررسی ویندوز فون به عنوان یکی از کاندیدها برای قرارگیری در لیست سیستم‌عامل‌ها می‌باشد. موضوعی که قرار بود در ماه آپریل نتیجه نهایی‌اش اعلام شود و با صحبت‌های فعلی، به نظر می‌رسد که مایکروسافت فعلا شانس ویژه‌ای برای قرار گرفتن در قلب محصولات لنوو ندارد.

اقای هاوارد در پاسخ به خبرنگار وبسایت Engadget مبنی بر آنکه خریداری بخش موبایل نوکیا توسط مایکروسافت و تصاحب تلفن‌های هوشمند نوکیا، تاثیری بر عقب نشینی لنوو از استفاده از ویندوز فون داشته است یا خیر، به سرعت واکنش منفی نشان داد و از استراتژی‌های شرکتش در مقابل شریکی قابل توجه همچون مایکروسافت دفاع کرد. وی در این باره می‌گوید:

نه، نه، نه، نه! به هیچ وجه. اساسا، بازار موبایل، محل دینامیک و پویایی است. ما از این اقدام استقبال می‌کنیم و فکر می‌کنیم که این موضوع برای صنعت موبایل، بسیار فرخنده خواهد بود. ما همچنین به دنبال راهی برای ارتباط بیشتر با مایکروسافت به عنوان شریک هستیم و به دنبال فرصت‌های مناسب‌تری برای همکاری می‌گردیم.

اقای هاوارد در پاسخ به تمجید و تعجب خبرنگار Engadget از تبلت Yoga که به زودی در نمایشی اختصاصی جهت عرضه در هونگ کونگ و دیگر کشورها آماده می‌شود، از نوآوری‌های لنوو در آینده در این بازار و همچنین تحقیقات بسیاری که بر روی رابط کاربری انجام داده‌اند خبر داد. وی همچنین در انتهای صحبت‌هایش گفت: «ما موارد خیلی جذابی در تلفن‌هایمان داریم که می‌خواهیم روزی آن را به شما نمایش دهیم. اما فعلا، مرزهایمان را در حد تلفن‌هایی سبک و باریک‌تر نگاه داشته‌ایم.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات