مقایسه دوربین آیفون 5s با گلکسی اس 4

یک‌شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۲ - ۱۹:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
آیفون 5s را با گلکسی اس 4 در زمینه کیفیت عکس برداری مقایسه کردیم، نتیجه شکه‌کننده بود.
تبلیغات

همان‌طور که در مقاله بررسی عمیق A7، اشاره کردیم، از هفته پیش بررسی آیفون 5S را آغاز کردیم تا به‌زودی شاهد مقاله مفصل بررسی پرچم‌دار امسال اپل باشید. در همین راستا دوربین 8 مگاپیکسلی این تلفن را با گوشی سامسونگ گلکسی اس 4 که هنوز یکی از بهترین‌های بازار حداقل در زمینه کیفیت عکس برداری است مقایسه کردیم، نتیجه با آنچه که پیش از بررسی تصور می‌کردیم، فرسنگ‌ها فاصله دارد. در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

پیش از ادامه مطلب نظر شما را به نکات زیر جلب می نماییم:

  • تمام تصاویر در حالت تماما خودکار گرفته شده‌اند و تنها روی بخش‌های مختلف تصویر به‌صورت دستی فوکس شده است.
  • در هیچ کدام از تصاویر فلاش دوربین فعال نبوده است.
  • سرعت آماده به کار نرم‌افزار دوربین آیفون 5s به مراتب سریع‌تر از گلکسی اس 4 است، اس 4 بین 2 تا 3 ثانیه زمان نیاز دارد تا فعال شود اما در آیفون 5 این زمان حدود 1 ثانیه است.
  • سرعت شاتر هر دو دوربین بسیار سریع است اما آیفون 5s سریع‌تر از S4 عکس می‌گیرد.
  • تمام صحنه‌هایی که در ادامه مشاهده می‌کنید، حداقل 4 بار عکس برداری شده‌اند و بهترین بین 4 عکس برای هر دوربین انتخاب شده و با دیگری مورد مقایسه قرار داده شده است.
  • فلش دوگانه آیفون حقیقتا کمک بزرگی در ثبت تصاویر در نور کم است که بهتر از فلش S4 عمل می‌کند.
  • صحنه‌های انتخاب شده در این مقایسه در نور مناسب آفتاب  یا در عکس‌های انتهایی در نور ملایم طبیعی، نزدیک به غروب آفتاب انتخاب شده‌اند.
  • شما می‌توانید تصاویر با رزولوشن بالا را در صفحه فلیکر زومیت ببینید.

تصویر 1

همانگونه که در تصویر مشاهده می‌کنید آیفون توانسته است تا حد زیادی رنگ‌ها را درست تشخیص بدهد و همچنین جزییات مناسبی از تصویر را ذخیره کرده است.

S4 در این تصویر با آنکه جزییات مناسبی از تصویر را ذخیره کرده است اما در تشخیص درست رنگ‌ها دچار اشتباه شده است که البته این مدل خطا به شرایط بستگی دارد و برای دوربین‌های ابزارآلات موبایل بارها پیش می‌آید.

برش 100 درصد:

تصویر 2

هر دو گوشی هوشمند در این تصویر یک اثر هنری زیبا از خود به‌جای گذاشته‌اند و توانسته‌اند جزییات، رنگ و فوکوس درستی روی سوژه داشته باشند. البته به‌نظر می‌رسد رنگ‌ها در عکس ثبت شده توسط آیفون کمی به سمت اشباع شدن می‌رود که در کراپ تصویر به خوبی قابل مشاهده است.

برش 100 درصد:

تصویر 3

در تصویر شماره ۳ برای برداشت بهتر به سراغ برش تصویر می‌رویم. برش تصویر نمایانگر قدرت تفکیک پذیری بهتر S4 نسبت به 5S است که با توجه به حسگر ۱۳ مگاپیکسلی آن در مقابل حسگر ۸ مگاپیکسلی آیفون امری واضح است. البته در باقی موارد هر دو گوشی به‌خوبی و شانه به‌شانه یکدیگر عمل کرده‌اند.

برش 100 درصد:

تصویر 4

تصویر شماره ۴ اوج هنر الگوریتم پردازشی سامسونگ در تشخیص محیط، نور و رنگ‌ها را به رخ می‌کشد. تصویر گرفته شده توسط S4 بی‌شباهت به کیفیت تصاویر گرفته شده توسط یک دوربین DSLR نیست. آیفون در این عکس  در تشخیص رنگ‌ها و کلیت تصویر اشتباه کرده است. هر چند که هر دو گوشی از نظر محو کردن پشت زمینه عکس و ثبت جزییات تصویر مشابه عمل کرده‌اند.

برش 100 درصد:

تصویر 5

رنگ‌های این تصویر به‌خصوص در رنگ زرد مربوط به گل‌ها توسط کهکشانی سامسونگ بهتر و صحیح‌تر تشخیص داده شده است. رنگ‌های تصویر گرفته شده توسط آیفون اپل به‌خصوص در نواحی زرد رنگ اندکی از حالت واقعی فاصله دارد. در باقی موارد هر دو گوشی مشابه یکدیگر عمل کرده‌اند.

برش 100 درصد:

تصویر 6

هر دو گوشی در این تصویر بسیار مشابه یکدیگر عمل کرده‌اند. به‌نظر می‌رسد آیفون جزییات تصویر را شارپ‌تر، به‌ واسطه فوکوس بهتر ذخیره کرده درحالی‌که بازتولید رنگ‌ها و گستره آن‌ها در اس ۴ بهتر انجام گرفته است.

برش 100 درصد:

تصویر 7

 اگر به برش تصویر نگاه کنید متوجه جزییات بیشتری در تصویر شکار شده توسط اس۴ می‌شوید اما از طرف دیگر رنگ‌ها در آیفون به واسطه تشخیص بهتر صحنه و رنج دینامیکی وسیع‌تر، صحیح‌تر ثبت گردیده است.

برش 100 درصد:

تصویر 8

الگوریتم تشخیص Exposure آیفون به‌درستی  در این عکس عمل نکرده است و تصویر خروجی از نظر سطح روشنایی، رنگ و کنتراست دچار مشکل است. اما S4  با ثبت جزییات خوب از تصویر و به کمک الگوریتم پردازشی درست خود توانسته است خروجی نسبتا مطلوبی داشته باشد. اگر به برش تصویر بیشتر دقت کنید سطح نویز تصویر گرفته شده توسط آیفون به مراتب بیشتر است که حاکی از اعمال اشتباه Exposure و نهایتا خطا در تشخیص مناسب Iso برای این تصویر است.

برش 100 درصد:

تصویر 9

تصویر زیر تفاوت الگوریتم تشخیص پارامترهای صحنه را در این دو گوشی به وضوح نشان می‌دهد. Overexpose شدن در S4 منجر شده است که آسمان به کلی سفید گردد درحالی‌که نقاط تاریک‌تر عکس به‌خوبی نمایان شده‌اند. اما در آیفون دقیقا برعکس این اتفاق صورت گرفته به شکلی که آسمان به‌خوبی در عکس نمایان است درحالی‌که نقاط دیگر تصویر تاریک و با کنتراست  کم شکار شده‌اند. به‌نظر می‌رسد در تصاویری از این قبیل که گستره نور وسیع است یا شدت نور در جای جای عکس به‌شدت متفاوت است، الگوریتم پردازشی S4 به‌مراتب بهتر از آیفون عمل می‌کند.

برش 100 درصد:

تصویر 10

همان مواردی که در عکس بالا اشاره شد در این عکس نیز قابل مشاهده است با این تفاوت که چون نور مستقیم به حسگر نتابیده، آیفون بهتر از عکس گذشته عمل کرده است اما هنوز در نواحی سرسره، روشنایی تصویر به قدر کافی نبوده و از جزییات تصویر کم شده است. عملا چون در نواحی تیره‌تر، آیفون تلاش کرده با کمی محو سازی و اعمال فیلتر پایین‌گذر از نویز تصاویر بکاهد در عوض از جزییات به‌خصوص در قسمت فرش شده کاسته شده است. حتی حفره‌های موجود در آخرین پله یا پایین‌ترین پله به‌‌خوبی دیده نمی‌شود.

برش 100 درصد:

تصویر 11

نوری که از پشت ساختمان به حسگر تابیده باعث شده است که رنج دینامیکی روشنایی تصویر به‌شدت بالا رود. ازآنجاکه حالت HDR در هیچ یک از دوربین‌ها فعال نبوده است، هوشمندی الگوریتم پردازشی برنده نهایی  این تصویر را تعیین می‌کند. همانگونه که مشاهده می‌کنید، S4 با فدا کردن آسمان، بقیه نقاط تصویر را بهتر نشان داده است درحالی‌که آیفون نتوانسته‌ است بخش اصلی تصویر را به خوبی نشان دهد ولی جزئیات آسمان را به درستی نمایش داده است.

برش 100 درصد:

نتیجه‌گیری

آیفون 5S و گلکسی S4‌هر دو از حسگر پیشرفته سونی بهره می‌برند که تفاوت اندکی میان آن‌ها موجود است. حسگر آیفون جدیدتر و همچنین بزرگ‌تر است که با عنایت به ۸ مگاپیکسل بودن آن، از پیکسل‌های بزرگ‌تری نسبت به حسگر S4 بهره می‌برد. همین عامل باعث می‌شود که کیفیت عکس‌های آیفون در نور بسیار کم قدری از S4 بهتر باشد.

اما  همانگونه که در عکس‌ها ملاحظه می‌کنید، با اینکه S4 از حسگر کوچک‌تر و قدیمی تری نسبت به آیفون استفاده می‌کند به دلیل الگوریتم نرم‌افزاری بهتر توانسته است در نور طبیعی، نور نسبتا کم و در حالت منظره HDR، عکس‌های بهتری ثبت کند. حقیقتا با توجه به تست‌های فراوان صورت گرفته، الگوریتم پردازش عکس S4 یکی از بهترین الگوریتم‌هایی است که روی دوربین‌‌های ابزارآلات هوشمند و حتی دوربین‌های کامپکت دیده شده است. اما به‌‌دلیل عدم بهره‌گیری از لرزش‌گیر اپتیکال، S4 در نور بسیار کم از رقبای اصلی خود عقب می‌افتد.

 شما کیفیت عکس برداری کدامیک را بهتر می‌دانید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات