اندروید 4.4، سلاح گوگل برای حذف نسخه‌های قدیمی از گردونه سیستم عامل‌ها

پنج‌شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۰
مطالعه 2 دقیقه
یکی از انتقاداتی که  همواره دامن گیر سیستم عامل اندروید می‌شود، عدم یکپارچگی این سیستم عامل و در واقع عدم بروزرسانی‌ یکدست تمامی تلفن‌ها که دارای سخت‌افزارهای ضعیف‌تری هستند، به نسخه‌های جدید این سیستم عامل است. اما اندروید 4.4 یا همان کیت کت آمده است تا بازی را تغییر دهد.
تبلیغات

در حقیقت اندروید کیت کت را می‌توان به نوعی سلاح گوگل برای از بین بردن نام اندروید زنجبیلی یا همان Gingerbread نامید. اما چرا ما این موضوع را به اینگونه بیان کردیم و گوگل چگونه می‌خواهد به این موفقیت دست پیدا کند؟

به زبان ساده این پروژه با کم کردن بار پردازشی از روی حافظه RAM اجرای روان سیستم عامل بر روی تلفن‌هایی با RAM پایین‌تر همچون 512 مگابایت را فراهم می‌کند. برای مثال برنامه‌ها و سرویس‌های غیر ضروری خذف شد و سرویس‌ها و برنامه‌های واجب شما را با قدرت بیشتر ولی به گونه‌ای که حافظه RAM کمتری اشغال کنند، به اجرا در می‌آورد. در واقع هسته اصلی سیستم عامل از پردازش‌های غیرضروری خصوصا آن دسته از پردازش‌هایی که حافظه بسیاری را مصرف می‌کنند، جلوگیری می‌نماید. بدین ترتیب اکنون اندروید چندین سرویس را پشت سر هم و با قدرت و سرعت بهتری اجرا می‌نماید.

البته این موضوعی است که گوگل به تنهایی از پس آن بر نمی‌آید و برای اجرای عملی این پروژه نیاز به همکاری تولید کنندگان تلفن هوشمند و برنامه‌نویسان اپلیکیشن‌ها و سرویس‌ها دارد. نمونه این همکاری API گوگل برای تولیدکنندگان اپلیکیشن‌هاست که به کمک آن می‌توانند برنامه‌هایی منعطف با قابلیت فعال و غیر فعال کردن ویژگی‌های پر مصرف تولید کنند. بدین طریق برنامه‌ها با تشخیص میزان قدرت تلفن، ویژگی‌های پر مصرف را فعال یا غیر فعال می‌کند.

حالا که گوگل، بیش از یک میلیارد کاربر را پشتیبانی می‌کند، بعید نیست که در حال آماده سازی تجهیزات خود برای یک میلیارد بعدی باشد. اما مهمترین مانعی که در حال حاضر سد راه گوگل و توسعه دهندگان شده آن است که غالب تلفن‌های میان‌رده، توانایی اجرای سیستم عاملی به غیر از Gingerbread با عمر دو سه ساله‌اش را ندارند. این بدان معناست که چیزی در حدود 26 درصد از کل کاربران اندروید، همچنان به سیستم عامل دو سه ساله Gingerbread مجهز هستند.

با تمامی این تفاسیر، پروژه گوگل برای جاگزینی و  همراه ساختن تمامی تلفن‌های هوشمند قدیمی با سیستم عامل جدید ، به درازا خواهد انجامید. اتفاقی که اگر در چند سال آینده رخ دهد، نوید اکو سیستم اندرویدی یکپارچه‌ای را خواهد داد. اندروید کیت کت دقیقا برای رفع همین مشکل وارد میدان شده و قصد دارد اندروید 2.3 یا Gingerbread را محو کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات