بررسی قابلیت‌های لومیا 1520 نوکیا و مقایسه‌ی سنسور دوربین آن

چهارشنبه ۱ آبان ۱۳۹۲ - ۱۸:۱۷
مطالعه 5 دقیقه
تمام شایعاتی که پیش از این در رابطه با تلفن هوشمند لومیا 1520 شنیده‌ بودیم بعد از رونمایی این فبلت رنگ و بوی حقیقت به خود گرفتند، اما این همه‌ی داستان نیست. معرفی این محصول نقطه‌ی عطفی در حوزه‌ی تلفن‌های مبتنی بر ویندوزفون محسوب می‌شود، زیرا لومیا 1520 بالاخره توانست پای تلفن‌های ویندوزفونی را به قلمرو چهارهسته‌ای‌ها و صفحه نمایش‌هایی با رزولوشن 1080p باز کند; قلمرویی که تا پیش از این فقط در تسلط ابزارهای اندرویدی قرار داشت. در ادامه به برخی مشخصات تلفن همراه لومیا 1520 اشاره خواهیم کرد.
تبلیغات

دوربین 20 مگاپیکسلی Pureview و میکروفون‌های چهارگانه‌ی 4 HAAC

شاید بارزترین ویژگی «اولین فبلت نوکیا»، دوربین منحصر به فرد آن باشد. این دوربین 20 مگاپیکسلی مجهز به لنزهای 6 گانه‌ی زایس با f/2.4 بوده و لرزش‌گیر اپتیکال و بزرگنمایی دیجیتال (با کمترین افت کیفیت) نیز از دیگر امکانات آن هستند.

همانطور که در نمودار زیر مشاهده می‌کنید، سنسور 1/2.5 اینچی لومیا 1520 به مراتب کوچک‌تر از نمونه‌ی 1/1.5 اینچی بکار رفته در لومیا 1020 و  سنسور 1/2.3 اینچی دوربین اکسپریا Z1 است. با این حال، دوربین لومیا 1520 حتی با همین مشخصات هم بهترین نوع بکار رفته در بین تمام فبلت‌ها محسوب می‌شود. می‌توان سنسور این دوربین را نسخه‌ی کوچک شده‌ی سنسور 41 مگاپیکسلی لومیا 1020 در نظر گرفت; تکنولوژی Pixel-binning بکار رفته در این سنسور، داده‌های چند پیکسل را در یک پیکسل واحد ترکیب می‌کند و در نتیجه بدون هیچ‌گونه افت کیفیتی می‌توانید بزرگنمایی‌ 2 و 4 برابری را به ترتیب در حالت‌های «stills mode» و «فیلمبرداری HD» تجربه کنید.

Untitled-2

برای ثبت بیشترین جزئیات، باید بیشترین رزولوشن کاربردی این دوربین یعنی 18 مگاپیکسل را در نسبت تصویر 4:3 بکار ببرید. در واقع در لومیا 1520 نیز همانند لومیا 1020، طراحی بیضی شکل سنسور دوربین امکان دست‌یابی به نسبت تصویرهای مختلف (4:3 و 16:9) را فراهم می‌کند.

قابلیت Dual Capture Mode یا گرفتن عکس همزمان با فیلم‌برداری نیز تصاویری با کیفیت 5 مگاپیکسل را در حالت اتوماتیک و با بهره‌گیری از قابلیت Pixel-binning (ترکیب اطلاعات حداقل 4 پیکسل در یک پیکسل) ارائه می‌دهد. این تلفن همراه قابلیت ثبت تصاویر با فرمت RAW را دارد که این ویژگی بی تردید مورد توجه عکاسان حرفه‌ای قرار خواهد گرفت.

اپلیکیشن جدید دوربین (Nokia Camera) ترکیبی از قابلیت‌های نسخه‌ی قبلی و تعدادی امکانات جدید را ارائه می‌دهد. تنظیم غلضت رنگ (Saturation) و فوکوس دوربین از فاصله‌ی حداقل 10 سانتیمتری تا بی‌نهایت، برخی از قابلیت‌های نرم‌افزاری جدید در اپلیکیشن دوربین هستند.

علاوه بر این، اپلیکیشن Storyteller با ترکیب امکانات سرویس نقشه‌ی HERE و عکس یا ویدئوهای شما، داستانی مصور در ارتباط با مکان‌ها و اتفاقات ثبت شده می‌سازد. در واقع تصاویر به نقاط جغرافیایی که آن‌ها ضبط کرده‌اید سنجاق می‌شوند.

این تلفن همراه با بهره‌گیری از 4 میکروفون‌ استریو قادر است تا صداهایی به بلندی 140 دسیبل را بدون اعوجاج ضبط کند. به این ترتیب لومیا 1520 از لحاظ کیفیت ضبط صدا و مکالمه، نه تنها در میان فبلت‌ها بلکه در مقایسه با تلفن‌های هوشمند نیز بهترین به شمار می‌رود.

طراحی

نوکیا کیت مربوط به شارژ بی سیم را در دل این فبلت جای داده است. با در نظر گرفتن این نکته و ابعاد 162.8 × 85.4 × 8.7 میلیمتری و وزن 209 گرمی، لومیا 1520 یک فبلت 6 اینچی خوش‌دست به شمار می‌رود. این تلفن همچنان گجتی بزرگ محسوب می‌شود با این حال از فبلت‌هایی مثل گلکسی مگا 6.3 و اکسپریا Z Ultra کوچک‌تر است. لومیا 1520 فعلا در رنگ‌های زرد، قرمز، مشکی و سفید عرضه می‌شود و در آینده امکان ارائه‌ی آن با رنگ‌بندی‌های دیگر نیز وجود دارد.

Untitled-9

لومیا 1520 از درگاه MicroSD جهت اتصال به حافظه‌های جانبی (تا حداکثر 64 گیگابایت) پشتیبانی می‌کند و این مشخصه برای تلفنی با نمایشگر بزرگ یک امتیاز محسوب می‌شود. دسترسی به صفحه نمایش بزرگ‌تر، کاربران را به تماشای ویدئوهای حجیم ترغیب خواهد کرد و البته با در نظر گرفتن امکانات دوربین PureView، اهمیت حافظه‌ی ذخیره‌سازی این فبلت نیز دو چندان احساس می‌شود.

مشخصات فنی

لومیا 1520 از صفحه نمایش فول اچ‌دی 6 اینچی با رزولوشن 1080 در 1920 پیکسل بهره می‌برد. این نخستین بار است که ویندوزفون با صفحه نمایشی با تراکم پیکسلی 367ppi و ستون سوم کاشی‌های زنده همراه می‌شود. پشتیبانی این صفحه نمایش از فناوری‌های +PureMotion HD و ClearBlack به همراه خوانایی بالای آن زیر نور خورشید به این معنا است که با صفحه نمایشی شفاف با کنتراست بالا و انعکاس نور کم روبرو هستیم. زوایای دید مناسب، رنگ‌های زنده و نرخ نوسازی (Refresh Rate) بسیار بالا از دیگر ویژگی‌های نمایشگر تلفن لومیا 1520 هستند.

نوکیا اعلام کرده که شدت روشنایی صفحه نمایش لومیا 1520 حداکثر به 600 نیت می‌رسد که رقم بسیار قابل توجهی است. با این حال به منظور افزایش طول عمر باطری، این میزان روشنایی فقط در صورت تابش مستقیم نور روی سنسور نورسنجی فراهم می‌شود.

علاوه بر این، همانند بسیاری از تلفن‌های پرچم‌دار و تقریبا تمامی محصولات سری «لومیا»، با دستکش و ناخن نیز می‌توان از صفحه لمسی لومیا 1520 استفاده نمود.

Untitled-3

لومیا 1520 با بهره‌گیری از پردازنده‌ی چهارهسته‌ای Snapdragon 800 با فرکانس 2.2 گیگاهرتز و حافظه‌ی رم 2 گیگابایتی، قدرتمندترین ویندوزفون حال حاضر دنیا و اولین ویندوز فون 4 هسته‌ای به شمار می‌رود.

این امکانات سخت‌افزاری عملکردی روان و بی نظیر در تلفن‌های اندرویدی ارائه داده است بنابراین تجسم عملکرد آن در سیستم عامل ویندوزفون که به روان‌بودن مشهور است، بسیار هیجان‌انگیز خواهد بود.

باطری و ارتباطات

باطری 3400 میلی آمپر ساعتی لومیا 1520 حتی برای یک فبلت نیز بسیار ایده‌ال به نظر می‌رسد. این باطری که امکان شارژ بی‌سیم آن وجود دارد  قادر است به  مدت 25 ساعت در حالت مکالمه و  11 ساعت در حالت پخش مداوم ویدئو دوام بیاورد. طول عمر باطری لومیا 1520 در حالت آماده به کار (Standby)  به بیش از یک ماه می‌رسد.

Untitled-7

همانند هر تلفن هوشمند مجهز به تراشه‌ی Snapdragon 800، لومیا 1520 نیز از طیف وسیعی از شبکه‌های ارتباطی و پورت‌های مختلف بهره می‌برد. پشتیبانی از شبکه‌های ارتباطی 4G LTE و +HSPA به همراه NFC، GPS، ارتباط بی‌سیم با استانداردهای a/b/g/n/ac، پورت‌ میکرو USB و البته بلوتوث نسخه‌ی 4، برخی از قابلیت‌های ارتباطی لومیا 1520 هستند. این تلفن همراه از نانو سیم‌کارت پشتیبانی می‌کند.

نظر شما در رابطه با این تلفن همراه چیست؟ آیا امکانات این فبلت برای رقابت با فبلت‌های مطرح بازار و یا حتی تلفن‌های پرچم‌دار کفایت می‌کند؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات