استراتژی جدید گوگل، استفاده از موتورولا برای کاهش شدید سود حاصل از فروش گوشی‌های هوشمند است

دوشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۲ - ۲۲:۵۲
مطالعه 6 دقیقه
مطمئنا می‌توان قیمت پایین گوشی‌های سری نکسوس گوگل را، سرنخی برای استراتژی جدید این غول فناوری خواند. هرچند می‌توان این ایده را زاده‌ی یک ذهن پارانوید خواند، اما پس از تلاش اپل برای از میان بردن اندروید، احتمال به حقیقت پیوستن این تئوری دور از ذهن نیست.
تبلیغات

در این راستا The Wall Street Journal گزارشی منتشر کرده است که در آن هدف گوگل از خرید موتورولا را تبدیل آن به اسب تروجان در دنیای گوشی‌های هوشمند بیان کرده است. یعنی گوگل در پی تولید گوشی‌های هوشمند با کیفیت بالا و قیمت بسیار پایین است تا سود حاصل از آن را کاهش دهد.

این ایده یا به بیان دقیق‌تر حدس‌ها، تا ورود به فاز عمل فاصله‌ی زیادی دارد، چراکه مشکلات موجود در پروسه‌ی تولید، بسیاری از محاسبات از پیش‌تعیین شده را برهم می‌زند. اما در صورتی که این احتمال به واقعیت بپیوندد، مطمئنا با استقبال کاربران مواجه خواهد شد که در نتیجه انگیزه‌ی گوگل برای ادامه‌ی این روند را دوچندان خواهد کرد.

GM1

بررسی تئوری مطرح شده

گوگل چیزی در حدود 12 میلیارد دلار برای خرید موتورولا سرمایه‌گذاری کرد، در حالی که نه تنها گوگل بهره‌ای از سرمایه‌گذاری خود نبرده است، بلکه اکنون میزان زیان‌دهی موتورولا بسیار بیشتر از سال پیش است. حتی پرچمدار جدید موتورولا، Moto X، یک گوشی معمولی میان رده به شمار می‌رود هرچند این گوشی کارایی بسیار بالایی دارد و از مشخصات ممتازی برخوردار است که در کنار مواد با کیفیت استفاده شده برای ساخت آن قیمت پایینی دارد. همه ی این شواهد، تحقق این تئوری را قوت می‌بخشد که گوگل در فکر کسب سود از خرید موتورولا نیست، بلکه غول دره ی سیلیکون با هدف کاهش سود فروش گوشی‌های هوشمند و در نتیجه از میان برداشتن کمپانی‌های سازنده‌ی این گوشی‌ها از بازار رقابت، سیاست فوق‌الذکر را در پیش گرفته است.

گوگل در نظر دارد تا ذهنیت موجود در مورد گوشی‌های هوشمند را از یک گجت لوکس به یک ابزار ساده و عمومی تبدیل نماید. در نتیجه می‌توان موتورولا را اسلحه‌ی پنهان گوگل توصیف کرد که غول جست‌وجو در نظر دارد تا از آن به‌عنوان یک تولیدکننده‌ی ابزار‌های هوشمند که سودی برای گوگل ندارد، استفاده کند. در نتیجه، سایر تولیدکنندگان نیز مجبور به کاهش سود حاصل از فروش محصولات خود خواهند بود. بهتر است این حقیقت را در ذهن داشته باشید که بسیاری از گوشی‌های پرچمدار، هزینه‌‌ی تولید 200 تا 250 دلار را برای تولیدکنندگانان در بردارند در حالی که این گوشی‌های با قیمتی در حدود 600 تا 650 دلار به دست مشتری می‌رسند. آنچه‌که گوگل در پی آن است، کاهش قیمت فروش گوشی‌های هوشمند است که در نتیجه منجر به استفاده‌ی تعداد بیشتری از افراد از گوشی‌های هوشمند می‌شود. متعاقبا، با افزایش کاربران گوشی‌های هوشمند، مشترکان اینترنت نیز افزایش خواهند یافت و به تبع آن، تعداد افرادی که مخاطب تبلیغات گوگل واقع می‌شوند، افزایش فزاینده‌ای خواهند یافت.

GM2

شبهات موجود

هرچند شواهد، نشان از واقعیت این تئوری دارد، اما شرایط برای آنچه‌گه که گوگل درصدد رقم زدن آن در بازار گوشی‌های هوشمند است، مناسب نیست. اولین قدم برای کاهش قیمت محصولات سایر کمپانی‌های تولید کننده همچون اپل و سامسونگ، ساخت گوشی‌های بسیار قوی‌تر توسط موتورولا است  تا یارای رقابت با تولیدات اپل و سامسونگ را داشته باشد. هرچند Moto X توجه بسیاری را به خود جلب کرد، اما این محصول آنچنان که باید نظر کارشناسان و کاربران حرفه‌ای گجت‌های هوشمند را به خود جلب نکرد. فروش پایین این گوشی، شاهدی بر این مدعا است.

Moto X، از بازاریابی بسیار ضعیفی بهره برد، هرچند شایعات حکایت از اجازه‌ی موتورولا برای سرمایه‌گذاری 500 میلیون دلاری در کمپین فروش پرچمدار خود داشت. ادعای مطرح شده در مورد تاثیر کنونی فروش Moto X موتورولا در کاهش سود فروش سایر تولیدکنندگان همچون قبول ادعای نوکیا در دستیابی به موفقیتی در حوزه‌ی فروش گوشی‌های ویندوزفونی است که سامسونگ را مجاب به تولید گوشی‌های ویندوزفونی کرده است. هرچند گذر زمان صحت این ادعا‌ها را مشخص خواهد کرد.

یکی دیگر از فاکتورهایی که این تئوری را زیرسوال می‌برد، تبعیت موتورولا از الگوی قیمت‌گذاری دیگر تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند است، چراکه هزینه ی تمام شده‌ی تولید Moto X برای موتورولا در حدود 221 دلار است. در حالی که این کمپانی محصول خود را با قیمتی در حدود 599 دلار در بازار عرضه می‌کند. این گوشی در انوع قراردادی با قیمتی در حدود 199 دلار عرضه شد در حالی که پس از مدتی قیمت آن به 99 دلار کاهش یافت. هرچند برخی فروش 99 دلاری این گوشی را مبنای استنباط خود برای صحت تئوری قرار می‌دهند، در حالی که می‌توان این کاهش قیمت را عاملی برای عدم فروش این گوشی خواند.

GM3

کاهش قیمت‌ها همسو با روند کاهش قیمت در بازار است، نه در اثر سیاست‌های گوگل

اگر گوگل در پی اعمال چنین سیاستی در بازار گوشی‌های هوشمند است، موتورولا ابزار مناسبی برای این کار است، هرچند در حوزه‌ی قیمت گذاری، گوگل باید از روش قیمت گذاری محصولات سری نکسوس یا محصولات میان‌رده‌ی بازار برای تولیدات موتورولا استفاده کند. اگر موتورولا با قیمت 99 دلار برای نمونه ی قراردادی و 450 دلار برای نمونه‌ی معمولی به بازار عرضه می‌شد، این حرکت قدمی در جهت این سیاست به‌حساب می‌آمد. اگر اجرای این سیاست را برنامه‌ی بلندمدت گوگل در نظر بگیریم، تنها دلیل برای آن، قبول زیان‌دهی موتورولا برای گوگل است که گوگل اقدامی را برای اصلاح آن انجام نمی‌دهد. همچنین کاهش قیمت‌ها در بازار نیز شاهدی بر این مدعا است.

مطمئنا هدف واحدی که کل مجموعه‌ی گوگل در پی آن است، افزایش مخاطبان تبلیغات گوگل است که استفاده از موتورولا در بازار گوشی‌های هوشمند نیز در این راستا است. دلیل دیگری که این تئوری را قوت می‌بخشد، معرفی و عرضه‌ی موتورولا DVX است که با قیمتی در حدود 250 دلار عرضه خواهد شد، هرچند هنوز نمی‌توان این گوشی را رقیب آیفون اپل و همچنین پرچمداران سری گلکسی سامسونگ خواند. اگر DVX توانایی برآورده کردن انتظارات در بازار گوشی‌های ارزان قیمت را داشته باشد، در نتیجه باعث کاهش قیمت‌های گوشی‌های کمپانی کره‌ای نیز خواهد شد. هرچند نمی‌توان امیدوار به کاهش قیمت‌ها در اپل باشیم. هم‌اکنون، بازار گوشی‌های هوشمند ارزان قیمت پتانسیل بالایی برای عرضه‌ی گوشی‌های توانمند دارد، هرچند بازار این گوشی‌ها برای پرچمداران به‌نوعی اشباع شده است.

گوگل با استفاده از موتورولا در پی کسب سهمی از بازار‌های در حال توسعه است که اپل و سامسونگ با عرضه‌ی گوشی‌هایی آن‌ها را از آن خود کرده‌اند.

نتیجه‌گیری

بی‌شک بازار گجت‌های هوشمند در حال دگردیسی است و بازار‌های در حال توسعه نقش انکارناپذیری در  تغییر شرایط  دارند. هرچند این تغییر، بازار گوشی‌های گران‌قیمت را تحت تاثیر قرار نخواهد داد. اما بازار‌های در حال توسعه عطش سیری‌ناپذیری را در حوزه‌ی گوشی‌های ارزان قیمت دارد که گوگل با موتورولا، کمپانی چینی ژیائومی، ZTE و همچنین آمازون روی آن تمرکز ویژه‌ای کرده‌اند. مطمئنا گوگل در پی کسب سود از تمامی کاربران، بی‌توجه به مدل گوشی است که کاربران مورد استفاده قرار می‌دهند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات