صفحه نمایش گلکسی نوت 3 بهترین AMOLED دنیا است

سه‌شنبه ۹ مهر ۱۳۹۲ - ۲۳:۴۶
مطالعه 3 دقیقه
نتایج آزمایش‌های دیسپلی‌میت نشان می‌دهد که گلکسی اس ۴ بهترین نمایشگر حال حاضر دنیای موبایل را دارد.
تبلیغات

وب سایت تخصصی دیسپلی‌میت آزمایشات معروف و پیشرفته خود را برروی صفحه نمایش AMOLED گلکسی نوت 3 انجام داده و به نتایج جالب توجه‌ای دست یافته است. هرچند این صفحه نمایش همچون گلکسی نوت از چیدمان ساب-پیکسل‌های Pentile استفاده می‌کند، اما کیفیت تصویر آن به میزان قابل ملاحظه‌ای نسبت به گوشی سامسونگ گلکسی اس 4 افزایش یافته است.

بالاخره عرضه عمومی فبلت گلکسی نوت 3 سامسونگ آغاز شد. امروز نیز شاهد بررسی این محصول توسط وب سایت‌های مختلف از جمله DisplayMate بودیم. نوت 3 از یک صفحه نمایش 5.7 اینچ با رزولوشن 1080p بهره می‌برد که بنا بر آزمایشات انجام شده، بهترین AMOLED تا به امروز است.

صفحه نمایش AMOLED با رزولوشن 1080p و چیدمان ساب پیکسل‌های Pentile Diamond

صفحه نمایش AMOLED نوت 3 نیز از همان چیدمان ساب-پیکسل‌های الماسی که اولین بار در گلکسی اس 4 معرفی شد، بهره می‌برد. دیسپلی‌میت آزمایشات پیچیده خود را برای تعیین دقت نمایش رنگ‌ها، روشنایی، کنتراست، زاویه دید، میزان انعکاس نور و مصرف انرژی در این صفحه نمایش انجام داده است.

اگر بخواهیم بصورت خلاصه نتایج این آزمایشات را بیان کنیم، نوت 3 توانسته از نظر دقت نمایش رنگ‌ها خود را به بهترین صفحه نمایش‌های LCD برساند. تا به امروز بزرگ‌ترین ایرادی که به صفحه نمایش‌های AMOLED وارد می‌شد، عدم دقت کافی در نمایش رنگ‌های واقعی و عدم توانایی نمایش رنگ سفید خالص بود، اما ظاهرا تلاش چند سال اخیر سامسونگ در بهبود و ارتقاء کیفیت تصویر این نمایشگرها نهایتا به نتیجه رسیده است.

براساس گزارش DisplayMate، شدت روشنایی نمایشگر گلکسی نوت 3 نیز بهبود یافته و وضوح تصویر در محیط‌های پرنور افزایش یافته است.

نوت 3 دارای رزولوشن 1920 در 1080 پیکسل و تراکم 388 پیکسل در اینچ است که تصویر شارپ‌تری را نسبت به نوت 2 با تراکم 265 پیکسل در اینچ ارائه می‌کند. از طرفی رزولوشن بالاتر باعث می‌‌شود تا فضای کاری بیشتری نیز در اختیار کاربر قرار گیرد.

چرا ساب پیکسل‌های قرمز و آبی بزرگ‌تر از سبز هستند؟ و چرا ساب-پیکسل‌های سبز بیضی شکل‌اند؟

دلیل آن مربوط به راندمان هر کدام از سه رنگ اصلی است. ساب-پیکسل‌های آبی حداقل راندمان را دارا هستند و این بدین معناست که تولیدکنندگان مجبور به بزرگ‌تر کردن این ساب‌-پیکسل‌ها برای رسیدن به درخشش مورد نظر هستند. اگر به تصویر بالا با دقت نگاه کنید حتما متوجه خواهید شد که ساب-پیکسل آبی حتی از قرمز نیز کمی بزرگ‌تر است. از طرفی ساب-پیکسل سبز راندمان بسیار بالایی دارد و به همین دلیل کوچک‌تر از قرمز و آبی در نظر گرفته می‌شود. پس در نمایشگر گلکسی اس 4 هر پیکسل از 4 ساب-پیکسل سبز، دو قرمز و دو آبی تشکیل شده است. توضیحات بیشتر در مقاله «پیکسل‌های الماسی: بررسی چیدمان خاص ساب-پیکسل‌ها در گلکسی S4» مراجعه کنید.

افزایش چشم‌گیر شدت روشنایی

بزرگترین تغییر در صفحه نمایش Note 3 نسبت به S4 مربوط به بهبود شدت روشنایی آن است. همواره یکی از مشکلات AMOLEDها مربوط به شدت روشنایی آنها و وضوح تصویر در محیط‌های پرنور بوده است. اما سامسونگ با توجه به تغییراتی که در ساختار صفحه نمایش نوت 3 اعمال نموده توانسته است، شدت روشنایی را به نزدیک 400 نیت برساند که دستاوردی بزرگ برای این شرکت به شمار می‌رود. به این ترتیب AMOLED جدید سامسونگ از نظر شدت روشنایی نیز توانسته به بهترین LCDها نزدیک شود. جالب اینجاست که اگر از صفحه نمایش نوت 3 در محیط‌های پرنور مانند زیر نور خورشید استفاده کنید، شدت روشنایی به عدد شگفت انگیز 660 نیت می‌رسد که نزدیک به 40 درصد بیشتر از صفحه نمایش S4 است. سامسونگ حتی میزان انعکاس نور در این نمایشگر را بهبود بخشیده تا وضوح تصویر در شرایط مختلف به میزان قابل ملاحظه‌ای بهبود یابد.

یکی از قابلیت‌های خوب AMOLEDها امکان تغییر حالت نمایش رنگ‌ها است. در نوت 3 نیز امکان انتخاب حالت‌های Adapt Display, Dynamic, Standard, Professional Photo, و Movie وجود دارد.

مثلا حالت Adapt Display، رنگ‌ها را تقویت کرده تا در فضاهای خارج از خانه، تصاویر واضح‌تر به نظر برسند. در حالت Movie نیز رنگ‌ها به شکلی کالیبره می‌شوند تا تصاویر و فیلم‌ها به خوبی نمایش داده شوند. در حالت Professional Photo، رنگ‌ها براساس استاندارد Adobe RGB کالیبره می‌شوند تا بصورت واقعی نمایان شوند.

بهبود دیگری که سامسونگ در نمایشگر نوت 3 اعمال نموده مربوط به میزان مصرف انرژی است. این شرکت توانسته مصرف انرژی را نسبت به نوت 2 نزدیک به 26 درصد و نسبت به اکثر صفحه نمایش‌های LCD تا 31 درصد کاهش دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات