مقایسه سریع گلکسی S4 سامسونگ با HTC One

چهارشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۶
مطالعه 7 دقیقه
پس از عرضه‌ی پرچم‌دار Galaxy S4 سامسونگ، نبرد گوشی‌های هوشمند به اصطلاح «به جاهای باریک کشیده شده است»! حقیقت آن است که نبرد یار تازه‌ی مهندسان سامسونگ دربرابر HTC One حقیقتاً به جنگی جهانی می‌ماند و درحالی‌که کره‌ای‌ها می‌کوشند از جایگاه برتر خود دفاع کنند، تایوانی‌ها به‌دنبال رقم زدن موفقیتی چشمگیر و تضمین آینده‌ای روشن برای HTC هستند. بیایید از نزدیک این دو را ارزیابی کرده و نقاط قوت و ضعفشان را از نظر بگذرانیم.
تبلیغات

چند روز پیش گلکسی اس 4 سامسونگ دراختیار وب سایت‌های معتبر فناوری دنیا قرار گرفت و بررسی‌های آن امروز در فضای وب منتشر شدند.

سوالی که همیشه در چنین مواقعی به ذهن می‌رسد اینکه بالاخره کدامیک را باید بخریم؟ و بازهم مثل همیشه پاسخ به آن سادگی‌ها که انتظار داریم نیست! نمی‌توان یکی را به دیگری ترجیح داد، و باید ابتدا چهارزانو نشسته و هر یک از این دو را از جنبه‌های گوناگون بررسی کنیم تا ببینیم کدامیک از آن‌ها برای ما بهتر است. مثل همیشه زومیت در کنار شما است؛ پس اول پشت رایانه چهار زانو بنشینید تا شروع کنیم...

الکس دابی و فیل نیکنسون هر دو در حوزه‌ی رسانه و فناوری اطلاعات صاحب قلم هستند و با وجودی که بینشان یک مرز آبی به بزرگی اقیانوس اطلس وجود دارد کری خوانی جالبی درباره داغ‌ترین گوشی‌های بازار به راه انداخته‌اند. الکس از انگلستان و فیل از امریکا ما را با جنبه‌های گوناگون این دو پرچم‌دار بی‌نظیر آشنا خواهند کرد.

مقایسه مشخصات فنی

Galaxy S4

HTC One

صفحه‌نمایش

5 اینچ از نوع Super AMOLED با رزولوشن 1080 در 1920 پیکسل و تراکم 441 پیکسل در اینچ

4.7 اینچ از نوع Super LCD3 با رزولوشن 1080p و تراکم 469 پیکسل در اینچ

پردازنده

Exynos 5 Octa با 4 هسته 1.6 گیگاهرتز A15 و 4 هسته 1.2 گیگاهرتز A7 به همراه گرافیک PowerVR SGX 544MP3

Qualcomm Snapdragon 600 - APQ8064T - GPU: Adreno 320

دوربین

13 مگاپیکسل با فوکوس خودکار، فلش LED، قابلیت ضبط ویدئو با رزولوشن 1080p و 30 فریم در ثانیه

4 مگاپیکل با فناوری اولتراپیکسل، فوکوس خودکار، فلش LED، قابلیت ضبط ویدئو با رزولوشن 1080p و 30 فریم در ثانیه

دوربین پشت

2 مگاپیکسل

2.1 مگاپیکسل

سیستم عامل

اندروید 4.2.2 آبنبات پاستیلی

اندروید 4.1.2 آبنبات پاستیلی

ابعاد

136.6 در 69.8 در 7.9 میلی‌متر

137.4 در 68.2 در 9.3 میلی متر

وزن

130 گرم

143 گرم

درگاه میکرو SD

دارد

ندارد

حافظه ذخیره‌سازی

16 یا 32 یا 64 گیگابایت

32 یا 64 گیگابایت

حافظه رم

2 گیگابایت

2 گیگابایت

اتصالات

Wi-Fi, NFC, Bluetooth 4, MicroUSB - MHL

Wi-Fi, NFC, Bluetooth 4, MicroUSB - MHL

باتری

2600mAh

2300mAh

کیفیت ساخت

فیل نیکنسن: از گوشی‌هایی با بدنه‌ی تماماً پلاستیکی متنفرم؛ HTC و سامسونگ هر دو گوشی‌هایی با بدنه‌ی پلی‌کربنات دارند. اگر کسی بخواهد از گوشی گلکسی سامسونگ دفاع کند که طراحی آن بهتر از HTC است، شخصاً با او مخالفت خواهم کرد؛ شاید این موضوع به دلیل ویژگی‌های جدیدی باشد که در ظاهر گوشی HTC وجود دارد. البته نمی‌توان گفت روندی که سامسونگ در تولید گوشی خود در پیش گرفته غلط است، حتی ممکن است این روش برای آن‌ها ارزان‌تر هم تمام شود! به هر حال باید اعتراف کنم پس از یک ماه استفاده از HTC One با آن بدنه‌ی فلزی جذاب، ترجیح می‌دهم گلکسی جدید سامسونگ نیز چنین بدنه‌ی آلومینیومی می‌داشت. هر چند ممکن است بعد از این مدت دلم برای سامسونگ تنگ شود!

gALAXY s4 VS HTC One

الکس دابی: به نظرم مواد اولیه مانند سایر عوامل مؤثر طراحی در مقام مقایسه با سایر محصولات خود را به خوبی نشان می‌دهند. انتخاب سامسونگ برای استفاده از پلاستیک بدین معنی است که آن‌ها به‌دنبال تولید گوشی‌های سبک‌تر و نازک‌تر هستند؛ درحالی‌که HTC به‌دنبال ظاهر حرفه‌ای‌تر و شکیل‌تری است. از سوی دیگر سامسونگ به‌دنبال تولید ابزاری متفاوت با سایر محصولات پیشین خود است تا با بهره از طراحی‌های لب گرد و شبیه بدنه‌ی آیفون S3، گوشی زیباتری را ارائه کند. هر چند هر دوی این روش‌ها را درست نمی‌دانم، شخصاً از ظاهر HTC One لذت می‌برم و آن را به گلکسی S4 سامسونگ ترجیح می‌دهم.

ابعاد و اندازه

فیل: از ابعاد و اندازه‌ی گلکسی S4 خوشم می‌آید؛ گوشی پرچم‌داری که به خوبی در دست جای می‌گیرد و استفاده از آن را لذت‌بخش می‌کند. به اعتقادم HTC One از نظر ساختاری به Droid نزدیک است و ایراداتی که نسبت به آن گوشی داشتم نیز در این یکی وجود دارد. خوشبختانه سامسونگ موفق شده صفحه‌نمایش بزرگ‌تری را در ابعاد مشابه گوشی خود جای دهد. البته هنوز از ظاهر پشت گوشی گلکسی رضایت کامل ندارم و به نظرم ظاهر گلکسی پیشین بهتر بود. البته قالب کلی کار حرفه‌ای‌تر است و از آن ویژگی‌های «ملهم از طبیعت» خبری نیست.

sgs4-htcone-5

الکس: از اندازه و شکل کلی گلکسی S4 خوشم می‌آید و تلاش سامسونگ برای جای دادن صفحه‌ای 5 اینچ در شاسی و بدنه‌ای مشابه گوشی پیشین خرسندم، موضوعی که به نظرم شایسته‌ی تعریف و تمجید بسیار است. گرچه به HTC One علاقه‌مند هستم، اما جای دادن آن در کف دست قدری دشوار است، موضوعی که بیشتر به دلیل قالب نافرم دکمه‌ی آن است. از منظر استانداردهای ارگونومی، گلکسی سامسونگ کم می‌آورد و بدنه‌ی خمیده‌ی پشت HTC One انتخاب بهتری برای کاربرانی است که دست بزرگی دارند.

نرم‌افزار

الکس: رویکرد HTC مبتنی بر اندازه‌گیری و طراحی است، درحالی‌که سامسونگ به‌دنبال تولیداتی شاخص، رنگارنگ، قدری شیک و بسیار کاربردی است؛ یعنی یک گجت حقیقی. بستر نرم‌افزاری جمع و جور Sense 5 که در گوشی HTC کار گذاشته شده، به خوبی با طراحی‌های خارجی دستگاه هماهنگ می‌شود؛ درحالی‌که هر یک از قابلیت‌های نرم‌افزاری سامسونگ را که نگاه کنیم، به نظر موردی مجزا و دورافتاده از سایر موارد می‌آید. البته قابلیت‌هایی که در سامسونگ می‌یابید بسیار جذاب و عالی هستند، ولی به هر حال ارتباطی با بقیه‌ی قسمت‌های سیستم‌عامل ندارد. از طرف دیگر، Sense 5 از پیوستگی خوبی برخوردار است.

sgs4-htcone-6

فیل: بستر نرم‌افزاری TouchWiz سامسونگ همانی است که بود و هیچ تغییر بنیادینی نکرده است؛ البته نباید از یاد ببریم که قابلیت‌های آن به روز شده و به خوبی شکل گرفته‌اند؛ و ترجیح می‌دهم که از برنامه لانچر دیگری بجز مورد پیش‌فرض سامسونگ استفاده کنم، برنامه‌هایی که خوشبختانه کم هم نیستند. البته استفاده از اندروید 4.2.2 در گوشی سامسونگ قابل تحسین است اما هنوز نیازمند قدری بهینه‌سازی است.

قابلیت‌ها

الکس: قابلیت‌هایی که در گوشی سامسونگ است، رقیب ندارد و آن‌قدر قابلیت‌های گوناگون در گلکسی S4 وجود دارد که می‌تواند تقریباً هر سلیقه‌ای را راضی کند. از قابلیت Air View گرفته تا تشخیص حرکات دست و سایر موارد. اگر دوست دارید از قابلیت‌های کاملی که در این کهکشانی سامسونگ وجود دارد اطلاع کاملی بدست آورید، می‌توانید به این اینفوگرافی که پیش‌تر در زومیت منتشر کرده‌ایم سر بزنید. البته HTC نیز بیکار ننشسته و مواردی نظیر Zoe Photo و Zoe Share را در گوشی پرچم‌دار خود لحاظ کرده است.

HTC One vs Galaxy S4

فیل: بیشتر بودن قابلیت‌های یک دستگاه لزوماً به معنی بهتر بودن آن نیست! موارد زیادی ارائه شده و تغییرات متعددی در توانمندی‌های فیزیکی اس 4– برای نمونه دوربین آن – صورت گرفته که از نیاز عموم کاربران بیشتر است و تنها به درد خوره‌های بالفطره‌ی فناوری می‌خورد.

دوربین

الکس: از نظر من، اگر دوربینی بتواند در شرایط متوسط و بد، به خوبی عکس‌برداری کرده و فایل‌های خوبی را ارائه دهد، می‌توان به آن اعتنا کرد. گرچه دوربین 13 مگاپیکسل گلکسی S4 در شرایط نور روز می‌تواند جزئیات بیشتری را ثبت کند، کیفیت تصاویری که دوربین 4 مگا پیکسل HTC One در محیط‌های بد نور، ضعیف و شب ارائه می‌کند به مراتب بهتر است. به نظرم برنامه‌ها و قابلیت‌های نرم‌افزاری که گلکسی S4 دارد، آن را نسبت به رقیب تایوانی برتر می‌کند؛ هر چند که دلم برای Zoe Photo و Zoe Share گوشی HTC One تنگ می‌شود.

sgs4-htcone-7 0

فیل: به نظرم هر چند قابلیت Video Highlights گوشی HTC One را نمی‌توان نادیده گرفت، مطمئن نیستم که بخواهم این توانمندی‌ها را به گلکسی S4 ترجیح دهم و از آن بگذرم. به‌خصوص قابلیت گالری تصاویری که در گلکسی اضافه شده را دوست دارم.

مطمئناً مناظره‌ی داغ دو گوشی پرچم‌دار گلکسی S4 سامسونگ و HTC One می‌تواند ساعت‌ها ادامه پیدا کند و از نقطه نظرات گوناگون نقاط قوت و ضعف هر یک مورد بررسی دقیق قرار گیرد. خوشحال می‌شویم نظر شما را درباره‌ی این گوشی‌ها بدانیم و ادامه مطلب را در بخش نظرات دنبال کنیم و منتظر نقطه نظرات کارشناسی شما هستیم. اما پیش از فشار دادن دکمه ارسال نظر فراموش نکنید که قرار است تلفن‌ها را مقایسه کنیم هیچ کدام از این گجت‌ها قرار نیست باعث شوند تا خدای نکرده به یکدیگر بی احترامی کنیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات