مدیر ارشد گوگل: یک دیوار بین نکسوس و موتورولا وجود دارد

پنج‌شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۲:۴۳
مطالعه 3 دقیقه
پس از اقدام بحث برانگیز گوگل در خریداری موتورولا، شرکای تولیدکننده سخت‌افزاری این غول جستجوگر اینترنتی، پشت چشم نازک کرده و مراتب نگرانی خود را به صورت پنهانی و آشکار از یکی شدن این و کمپانی اعلام کردند. حالا، گوگل برای حفظ اعتماد شرکای مهم تجاریش اعلام کرده که سیاستی برای نزدیکی بیش از پیش به موتورولا ندارد و با وجود خرید این کمپانی، به آن به‌عنوان یکی دیگر از شرکایش نگاه می‌کند.
تبلیغات

هیروشی لاکیمر (Hiroshi Lockheimer)، معاون بخش مهندسی اندروید در شرکت گوگل در مصاحبه‌ای با پایگاه اطلاع‌رسانی CNET اعلام کرده که «دیواری» بین تجارت کلی و برنامه نکسوس با موتورولا وجود دارد و این دو برنامه در هم ادغام یا یکی نشده‌اند، «درست مانند این است که [موتورولا] شرکتی جدا از گوگل است».

سیاست‌ کاری مهم گوگل آن است که حتی پس از خریداری موتورولا، به این شرکت همانند یکی دیگر از شرکای کاریش نظیر HTC یا سامسونگ نگاه می‌کند. در همین رابطه لاکیمر در پاسخ به پرسشی پیرامون اینکه آیا گوگل، موتورولا را در برنامه‌ی نکسوس وارد می‌کند یا خیر؛ هر چند پاسخ روشن و دقیقی به این پرسش نداد اما تأکید کرد، درحالی‌که دیواری بین این دو وجود دارد، رویکرد کاری مشابهی که در موتورولا و سامسونگ وجود دارد، احتمال بروز همکار مشترکی بین موتورولا و برنامه نکسوس را بیشتر می‌کند. وی در ادامه می‌افزاید:

ما با همه‌ی شرکایمان به‌طور یکسان رفتار می‌کنیم و موتورولا را نیز همانند یکی دیگر از آن‌ها – نظیر سامسونگ یا HTC – می‌دانیم.

حقیقت آن است که پس از خریداری شرکت موتورولا از سوی گوگل، تنش‌هایی بین این غول جستجوگر اینترنتی و شرکای کاریش بوجود آمده، و برخی از آن‌ها حتی به‌طور محرمانه یا آشکار مراتب نگرانی خود را از این موضوع اعلام کرده‌اند. این در حالی است که برنامه نکسوس در واقع فرصتی طلایی برای گوگل است تا محصولات سخت‌افزاری خود را روانه بازار مصرف کند و مخاطبان بیشتری را به خود آلوده سازد.

آن‌ها تاکنون به خوبی در این برنامه حضور داشته‌اند و موفق شد‌ه‌اند در یک ساله‌ی اخیر، شرکت‌های گوناگونی نظیر ایسوس، ال‌جی و سامسونگ را به هم نزدیک کرده و در راستای برنامه نکسوس از آن‌ها کمک بگیرند. موتورولا هم که یکی از بازیگران اصلی در عرضه‌ی گوشی‌های اندرویدی به شمار می‌رود - سال‌ها پیش که مستقلاً اداره می‌شد - با عرضه گوشی Droid که مجهز به اندروید 2.0 بود، نقشی اساسی در پیشرفت اندروید بازی کرد.

اما با گسترش شایعات پیرامون همکاری موتورولا و گوگل برای ساخت گوشی پرچم‌دار ایکس فون، تنش‌هایی بوجود آمده و روابط گوگل و سایر کمپانی‌های تولیدکننده را تیره و تار کرد. این در حالی است که گوگل از بازخوردهای مثبت عرضه Nexus 4 با وجود وجود مشکلات در پاسخ‌گویی به نیاز مخاطبان، رضایت دارد. جیمی روزنبرگ، معاون بخش محتوای دیجیتال و فروشگاه گوگل پلی (Google Play) در همین رابطه معتقد است که مشکلات توزیع حل و فصل شده است، تا فروش نکسوس 4 بتواند با نیاز مخاطبان خود همراه شود. وی می‌افزاید، «واقعاً جالی تأسف است که نتوانستیم نیاز مخاطبان را به بهترین نحو ممکن پاسخگوییم».

اگر گوگل قیمت محصولات آتی خانواده نکسوس خود را کاهش دهد می‌تواند بیش از پیش در این حوزه نیز گوی سبقت را از مهم‌ترین رقبای خود برباید. لاکیمر در این رابطه معتقد است که همیشه راهی برای کم کردن از هزینه‌ها وجود دارد؛ اما گاهی باید تصمیم درست بگیریم تا قابلیت‌های گوشی فدای قیمت آن نشود.

وی در ادامه می‌افزاید؛ « حقیقتاً بهترین محدوده‌ی قیمتی برای چنین محصولاتی چیست؟ و چطور می‌توانیم در عین حال قابلیت‌های محصول خود را افزایش دهیم». در حال حاضر، لاکیمر و دیگر مدیران گوگل از عرضه‌ی گوشی نکسوس 4 و تبلت نکسوس 7 به ترتیب با قیمت‌های 299 و 199 دلار رضایت کامل دارند. به نظر شما بهترین محدوده‌ی قیمتی برای گجت‌های امروزی چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات