ممنوعیت موبایل در مدارس؛ دولت چک به مقابله با حواسپرتی میرود
دولت جمهوری چک لایحهای را برای ممنوعیت استفاده از تلفن همراه در مدارس از سپتامبر ۲۰۲۷ (شهریور و مهر ۱۴۰۶) ارائه کرد. آندری بابیش، نخستوزیر، هدف از این اقدام را کاهش زمان استفاده از نمایشگرها در محیط آموزشی اعلام کرد.
بهگزارش رویترز، ممنوعیت شامل استفاده از تلفن همراه در کلاسهای درس و زمانهای استراحت میشود. استثناهایی برای موارد پزشکی یا استفادهی آموزشی با مجوز مدرسه در نظر گرفته شده است.
این تصمیم در راستای اقدامات مشابه سایر کشورها برای محدود کردن دسترسی کودکان به شبکههای اجتماعی و تلفن همراه اتخاذ شده است. پیش از این، کشورهایی مانند لهستان، هلند، کرهی جنوبی و ایتالیا نیز محدودیتهای مشابهی را برای استفاده از تلفنهای هوشمند در مدارس اعمال کردهاند.
دولت جمهوری چک همچنین در حال بررسی ممنوعیت دسترسی کودکان به شبکههای اجتماعی است. این رویکرد با الگوبرداری از سیاستهای سختگیرانهتر کشورهایی مانند فرانسه و استرالیا در قبال تاثیرات منفی احتمالی فضای مجازی بر کودکان دنبال میشود.