چرا آیفون 6 جذاب نخواهد بود؟

شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۱ - ۰۱:۵۵
مطالعه 4 دقیقه
فروش آیفون 5 رو به کاهش است. بعضی از تحلیلگران، این اتفاق را پیش‌بینی می‌کردند. اپل نیز درخواست‌های خود را برای ساخت آخرین نسل آیفون کاهش داده است. آیا فروش آیفون 5 در حال متوقف شدن است؟  آیا نسل بعدی آیفون در راه است؟ چرا آیفون بعدی جذاب نخواهد بود؟ در ادامه با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

 این متن از زبان اریک مک (Eric Mack) نویسنده وب‌سایت CNET بیان شده است.

این روزها اپل توسط بعضی از تحلیلگران بازار به شدت مورد حمله قرار گرفته است. من نیز تلاش می‌کنم که به اپل بگویم: دیدید گفتم؟ اما متأسفانه من در جایگاهی نیستم که بتوانم مؤثر باشم.

به سپتامبر (شهریور) بازگردید. بعد از ماه‌ها انتظار، آیفون ۵، محصولی نه‌چندان دل‌پسنـد معرفی شد. من در مقاله‌ای به آن پرداختم و نسبت به فقدان نوآوری در آخرین نسل آیفون واکنش نشــان دادم. اما هفته گذشته، زمزمه‌هایی به گوش می‌رسید. خبرهایی درباره کاهش تقاضا برای خرید آیفون ۵ و کاهش سفارش قطعات از سوی اپل.

به نظر شما، این مسأله نگران کننده‌ است؟ الزاماً خیر. شاید تنها یک کاهش تقاضای طبیعی، به خاطر به پایان رسیدن تعطیلات سال نو باشد. شاید هم به شش دلیلی که در ادامه آمده این‌گونه نباشد و آیفون ۵ در حال پایین آمدن از قله محبوبیت است.

با توجه به شواهد موجود، تابستان سال بعد، شاهد معرفی آیفون جدید خواهیم بود. محصولی که بنا به سنت دیرینه اپل، احتمالاً آیفون 5S نامیده خواهد شد و البته تنها شامل چند بروز رسانی تکراری بوده و همچنین بر اساس شایعه‌های مطرح شده، در رنگ‌های متنوع و به همراه یک مدل ارزان‌تر به بازار می‌آید.

اما سؤال اصلی این است؟ خوب بعد چه؟

حسی به من می‌گوید، آیفون، به گونه‌ای که الان می‌شناسیم به پایان راه خود رسیده است. به عقیده من، آیفون 6 وجود نخواهد داشت. چرا که اپل برای مشتاق نگه داشتن کاربران و رقابت با جنبش دستگاه‌های فبلتی و پوشیدنی نیازمند تغییراتی بنیادی است. البته اپل می‌تواند هیچ توجهی به این مسأله نکرده و آیفون 6 را معرفی کند که مطمئناً ناامیدکننده‌تر از نسل قبل خواهد بود. من برای حرف‌های خود دلایلی نیز دارم.

۱- iOS سیستم‌عاملی که حالا دیگر قدیمی شده است

پس از بحث و جدل‌های فراوانی که در تابستان گذشته داشتم، دو تحلیلگر را یافتم که چهار چشمی فعالیت‌های کوپرتینو را دنبال می‌کردند. هوراس ددیو (Horace Dediu) و پایپر جفری (Piper Jaffray) هر دو مدت‌ها است که اپل را زیر نظر دارند. آن‌ها نیز به این مسأله رسیده‌اند که iOS تازگی و شادابی سابق را ندارد. آن‌ها بعضا از این هم فراتر رفته و عقیده دارند که iOS کاملاً قدیمی شده است.

این دو نفر بر این عقیده‌اند که iOS, چگونه می‌تواند در کورس رقابت با اندروید و ویندوزفون باقی بماند در حالیکه رابط‌کاربری‌اش متعلق به نیم دهه پیش است؟ با احترام به طرفداران خوب مایکروسافت، این عدم تغییر در iOS, واقعاً مایکروسافتی است. مسأله‌ای که مایکروسافت در نصف این زمان، به اشتباه بودنش پی برد.

۲- سامسونگ و اندروید به تازگی iOS را جدی‌تر تهدید می‌کنند

آمارهای فروش‌، بررسی‌ها و حرف‌های پشت‌پرده همه از صعود کره‌ای‌ها می‌گویند. گالکسی S3 همه را شگفت‌زده کرده و گالکسی نوت ۲ باعث شده که ما در این مسأله که چه چیزی یک تلفن‌هوشمند را تبدیل به دستگاهی محبوب می‌کند تجدیدنظر کنیم. مسأله‌ای که انتظار می‌رفت خیلی زودتر اپل به آن پی ببرد.بر اساس مشاهدات و بازخورد‌های کاربران، پیش‌بینی و انتظارات مطرح شده درباره کهکشانی بعدی سامسونگ  و گوگل نکسوس به حدی رسیده که پیش از این تنها در مورد آیفون صدق می‌کرد. این روزها اگر در اطراف مقر اصلی سامسونگ، ابرهای باران‌زا می‌بینید، نشانه‌ای از وقایع شوم نیست. این ابرها، طوفان‌هایی است که سامسونگ برای روزهای آینده پنهان کرده است!

۳- اپل در سایه تیم کوک، شرکت متفاوتی است.

بسیاری در مورد موفقیت اپل بعد از استیو جابز واقعاً تردید داشتند. اما حالا به این نتیجه رسیده‌ایم که اپل تیم کوک، با اپل جابز متفاوت است. چیزی که در این میان مشکل ساز است، تولید مدل‌های سنتی بر اساس خواسته‌های کاربران، به جای مدل‌های استیو جابزی است که به مشتریان می‌گفت در آینده چه چیزی خواهند خواست.

وقتی به آخرین باری که اپل یک نوآوری مهم را معرفی کرد، فکر می‌کنم،تنها به یاد آیپد می‌افتم

حرف مرا قبول ندارید؟ چقدر از آیپد مینی که جابز عقیده داشت شما آن را نمی‌خواهید، لذت می‌برید؟ اگر در اواخر سال، آیفون ارزان‌قیمت تولید شود، به صحت این حرف پی خواهید برد. تنهاکافی است کمی صبر کنید.

۴- کاربران جوان، دیگر مجذوب آیفون نمی‌شوند.

زمانی که آیفون تبدیل به تلفن پدربزرگ‌ها شود، یک جای کار مشکل دارد. امسال بابانوئل بلک‌بری زیادی با خود نداشت. به نظر می‌رسد، کودکان پر شروشور این روزها به ویندوزفون چشم دوخته‌اند. نمی‌گویم که این روز را پیش‌بینی می‌کردم ولی شاید امسال، سال خودنمایی کاشی‌های سرزنده ویندوزفون باشد نه iOS.

۵- قیمت مسأله مهمی است

بخشی از رشد اپل، به توسعه آن در بازارهای جهانی بیشتر مربوط می‌شود. اما در بسیاری از این بازارها پرداخت ۶۰۰ دلار برای خرید یک گوشی، چندان منطقی نیست. شاید در هیچ بازاری منطقی نباشد. رقابت آیفون با محصولاتی است که با داشتن ویژگی‌هایی خوب، قیمتی بسیار پایین‌تر دارند. قیمت خیلی چیزها را تعیین می‌کند. البته در این شرایط نابسامان اقتصادی، حرف اول و آخر را قیمت می‌زند.

۶- برای ساختن یک محصول جذاب به فاکتورهای جذاب نیاز دارید

وقتی به آخرین باری که اپل یک نوآوری اساسی را معرفی کرد، فکر می‌کنم، به یاد  آیپد می‌افتم. سیری امکانی فوق‌العاده بود اما باعث صرفه‌جویی در مصرف باتری نمی‌شد. بهبودهای تکراری تنها به شما کمک می‌کند مدت بیشتری به دستگاه خود علاقمند بمانید. در این میان، اندروید، بهبودهای تأثیرگذارتر را دنبال می‌کرد.تلفن‌هوشمندی که ما می‌شناسیم، محصولی تکامل یافته محسوب می‌شود. اما حالا منتظر چیز تازه‌تری هستیم. اپل برای سال‌ها، ما را به شگفت‌زده شدن عادت داده است. اما حالا، نگران ناامیدکننده بودن آیفون 6 هستم.

نظر شما چیست؟  آیا آیفون به پایان دوران طلایی خود نزدیک شده است؟ چه آینده‌ای برای آیفون بعدی و iOS پیش‌بینی می‌کنید؟ آیا با این دلایل موافق هستید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات