دورزدن تحریم‌ها؛ پردازنده خبرساز هواوی با فناوری آمریکایی تولید شده است

شنبه ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۶
مطالعه 1 دقیقه
گوشی هواوی میت ۶۰ پرو / Huawei Mate 60 Pro از نمای پشت در فروشگاه
پردازنده‌ی به‌کاررفته در گوشی پرچم‌دار ۲۰۲۳ هواوی با فناوری دو شرکت آمریکایی ساخته شده است.
تبلیغات

با وجود محدودیت‌های ایالات متحده در ارائه‌ی فناوری تراشه‌ی پیشرفته به چین، هواوی موفق شد تراشه‌ی جدید و نسبتاً قدرتمندی را با فناوری شرکت‌های آمریکایی برای گوشی میت ۶۰ پرو توسعه دهد.

گفته می‌شود که هواوی ‌به‌همراه شرکت تراشه‌ساز SMIC، از فناوری شرکت‌های Applied Materials و Lam Research مستقر در کالیفرنیا برای ساخت تراشه‌‌ی هفت نانومتری استفاده کرده است.

اگرچه فناوری هفت نانومتری قدیمی شده است، از حدی که ایالات متحده در جنگ تجاری علیه چین تعیین کرده بود، فراتر رفته است. پیش‌از‌این خبری دیگر مبنی‌بر استفاده‌ی SMIC از فناوری شرکت هلندی ASML برای پردازنده‌ای پیشرفته‌ در گوشی هواوی منتشر شده بود.

گزارش‌ها نشان می‌دهند که SMIC توانسته بود پیش از تحریم وزارت بازرگانی ایالات متحده در اکتبر ۲۰۲۲ (مهر و آبان ۱۴۰۱)، فناوری آمریکایی را به‌دست بیاورد.

تحریم باعث می‌شود که شرکت‌های آمریکایی و کشورهای متحد آمریکا نتوانند تراشه‌ها یا تجهیزات پیشرفته‌ی ساخت تراشه را به شرکت‌های چینی ارائه کنند. محدودیت‌های بیشتری نیز در نوامبر ۲۰۲۲ (آبان و آذر ۱۴۰۱) به بهانه‌ی نگرانی‌های امنیتی علیه هواوی و شرکت‌های دیگر چینی اعمال شد.

در همین حین که وزارت بازرگانی ایالات متحده شواهدی از تولید انبوه تراشه‌های پیشرفته به‌دست SMIC پیدا نکرده است، هواوی در هفته‌های اول سال ۲۰۲۴ با استقبال زیادی برای گوشی میت ۶۰ پرو روبه‌رو شد. در همین مدت، فروش گوشی آیفون در چین ۲۴ درصد درمقایسه‌با سال قبل کاهش پیدا کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات