دولت بریتانیا خطاب به مدارس: استفاده از گوشی را ممنوع کنید

دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
چند فرد نوجوان خوشحال در حال استفاده از گوشی در روز روشن
دولت بریتانیا رهنمود جدیدی برای ممنوعیت گوشی‌های هوشمند در مدارس تدوین کرده است.
تبلیغات

امروزه حتی کم‌سن‌ترین افراد هم گوشی هوشمند دارند و درحالی‌که ممکن است دلایل قانع‌کننده برای استفاده از انواع گوشی آیفون و گوشی سامسونگ و گوشی شیائومی در تمام سنین وجود داشته باشد، متخصصان و نهادهای رگولاتوری نگرانی‌هایی درباره‌ی سلامت روان کودکان و حواس‌پرتی آن‌ها هنگام آموزش مطرح کرده‌اند.

دولت بریتانیا با توجه ویژه به نگرانی‌ها، رهنمودی برای ممنوعیت استفاده از گوشی هوشمند در مدارس تدوین کرده است. بریتانیا در این مسیر پا جای پای کشورهای دیگری مثل فرانسه و ایتالیا می‌گذارد که گوشی را در کلاس‌های درس ممنوع کرده‌اند.

دولت بریتانیا به‌دنبال کاهش حواس‌پرتی دانش‌آموزان در کلاس‌های درس است

شماری از مدارس بریتانیا پیش‌تر سیاست ممنوعیت گوشی را اعمال کرده‌اند؛ اما چنین محدودیتی در سراسر کشور اعمال نشده است. رهنمود جدید دولت قدم‌های محکمی برای جلوگیری از حواس‌پرتی دانش‌آموزان در کلاس درس برخواهد داشت.

جیلیان کیگان، وزیر آموزش انگلستان، در بیانیه‌ای مطبوعاتی می‌گوید: «کودکان امروزی در حال بزرگ‌شدن در دنیایی هستند که به‌طور روزافزون پیچیده‌تر می‌شود. آن‌ها زندگی‌شان را به‌صورت آنلاین و آفلاین می‌گذرانند. این شرایط فرصت‌های هیجان‌انگیز پرتعدادی به‌همراه دارد؛ اما بدون مشکل هم نیست. با ممنوع‌کردن گوشی‌های موبایل، مدارس می‌توانند محیطی ایمن و آرام و به دور از حواس‌پرتی ایجاد کنند تا همه‌ی دانش‌آموزان به آموزشی که مستحق آن هستند، دسترسی داشته باشند.»

دولت بریتانیا در حال ترغیب مدارس به اعمال سیاست‌های اختصاصی برای ممنوعیت گوشی‌ هوشمند است؛ اما چهارچوب‌هایی نیز برای این کار تعیین کرده است.

اولین و سخت‌گیرانه‌ترین مورد ممنوعیت کامل تلفن‌همراه در محوطه‌ی مدرسه است. در بخشی از رهنمود دولت آمده است که این کار احتمال دارد مشکلات یا خطراتی برای کودکان هنگام سفر به‌سمت مدرسه یا بازگشت از مدرسه به خانه ایجاد کند. گزینه‌ی دوم اعلام می‌کند که دانش‌آموزان هنگام رسیدن به مدرسه، گوشی‌شان را تحویل دهند.

سومین گزینه‌ی پیشنهادی دولتی این است که گوشی‌ها در کمد اختصاصی هر دانش‌آموز نگه داشته شوند. حالت سوم باعث می‌شود گوشی همچنان در‌دسترس دانش‌آموز باشد؛ اما او نمی‌تواند هر زمان که دلش خواست از موبایلش استفاده کند.

چهارمین گزینه با کاری که اکثر مدارس انجام می‌دهند، هم‌راستا است: به دانش‌آموزان اجازه دهید گوشی‌شان را در داخل کوله‌پشتی نگه دارند؛ اما گوشی باید حتما خاموش باشد و هرگز استفاده نشود.

همچنین، دولت به مدارس توصیه کرده است که دوره‌های آموزشی درباره‌ی مضرات احتمالی گوشی برای افراد جوان برگزار کنند. مطالعات زیادی نشان داده‌اند که پلتفرم‌های اجتماعی ممکن است روی سلامت روان افراد جوان اثر منفی بگذارند. دولت بریتانیا می‌گوید که ممنوع‌کردن گوشی و شبکه‌های اجتماعی می‌تواند تمرکز دانش‌آموزان را افزایش دهد.

دولت بریتانیا از والدین می‌خواهد که برای برقراری ارتباط با دانش‌آموزان مستقیماً با مدرسه تماس بگیرند، نه گوشی شخصی دانش‌آموز. در رهنمود آمده که والدین بهتر است در خانه توضیحاتی درباره‌ی خطرهای استفاده از گوشی و اینترنت به کودکانشان ارائه دهند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات