آیفون ۱۶؛ رادیکالی‌ترین گوشی اپل در چند سال اخیر

شنبه ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۰
مطالعه 8 دقیقه
آیفون ۱۵ پرو مکس اپل نمای پشت آتش
آیفون ۱۶ اپل با تغییرات چشمگیر ظاهری و توجه ویژه به هوش مصنوعی در راه است.
تبلیغات

با وجود اینکه در چند هفته‌ی اخیر بسیاری از رسانه‌ها تمرکز خود را بر اخبار و حاشیه‌های هدست واقعیت مجازی اپل معطوف کرده بودند، شایعات متعددی در مورد ویژگی‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری سری آیفون ۱۶ مطرح شده‌اند و به‌نظر می‌رسد که گوشی اپل در سال ۲۰۲۴ دست‌خوش تغییرات زیادی خواهد شد.

مک‌رومرز فهرستی از مهم‌ترین شایعه‌ها را در مورد خانواده‌ی جدید آیفون تهیه کرده است. در شهریور ۱۴۰۳ مشخص خواهد شد کدام‌یک از این شایعات رنگ حقیقت به خود می‌گیرند. همچنین خواهیم فهمید قیمت گوشی آیفون چقدر خواهد بود.

بزرگ‌ترین آیفون‌های تاریخ

شایعات می‌گویند که آیفون ۱۶ پرو و آیفون ۱۶ پرو مکس نمایشگرهایی با ابعاد ۶٫۲۷ و ۶٫۸۶ اینچی خواهند داشت. برای مقایسه، آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس به‌ترتیب دارای نمایشگرهای ۶٫۱ و ۶٫۷ اینچی هستند.

آیفون ۱۶ پرو در کنار آیفون ۱۵ پرو فاش شده غیررسمی

به‌جز افزایش طول و عرض نسخه‌های پرو و پرو مکس آیفون ۱۶ (که از هر طرف حدود دو درصد به ابعاد آن‌ها اضافه می‌شود)، اندازه‌ی گوشی‌های آیفون ۱۶ پایه و آیفون ۱۶ پلاس ثابت خواهد ماند.

دوربین‌های عمودی

مدل‌های معمولی آیفون ۱۶ از چیدمان دوربین عمودی با محفظه‌ی بیضی‌شکل به‌جای چیدمان مثلثی آیفون ۱۵ استفاده خواهند کرد. ماژول دوربین جدید دارای دو حلقه‌ی جداگانه برای لنزهای عریض و فوق‌ عریض خواهد بود.

رندرهای غیررسمی آیفون ۱۶ اپل

انتظار می‌رود طرح دوربین عمودی امکان ضبط ویدیوی سه‌بعدی را فراهم کند که در حال حاضر تنها برای مدل‌های پرو و پرو مکس آیفون ۱۵ امکان‌پذیر است.

افزایش ظرفیت باتری

یکی از شایعات بیان می‌کند که آیفون ۱۶ و آیفون ۱۶ پرو مکس از باتری‌های بزرگ‌تری نسبت‌ به نسل‌های قبلی خود استفاده خواهند کرد، اما آیفون ۱۶ پلاس ممکن است دارای ظرفیت باتری کمتری نسبت‌ به آیفون ۱۵ پلاس باشد.

ظرفیت باتری آیفون ۱۶ پلاس کمتر از همتای نسل قبلی‌اش خواهد بود

گفته می‌شود که ظرفیت آیفون ۱۶ حدود ۶ درصد بیشتر از آیفون ۱۵ خواهد بود و ظرفیت باتری آیفون ۱۶ پرو مکس پنج درصد افزایش پیدا می‌کند.

از طرف دیگر، ظرفیت باتری آیفون ۱۶ پلاس احتمالاً ۹ درصد کمتر از آیفون ۱۵ پلاس می‌شود. به‌علاوه، اپل ممکن است از طراحی مستطیلی به‌جای L-شکل برای باتری‌ها استفاده کند و با بهره‌گیری از فناوری ذخیره‌سازی متراکم (Stacked Battery) چگالی انرژی و عمر مفید باتری را افزایش دهد.

دکمه‌ی کپچر

همه‌ی مدل‌های آیفون ۱۶ مجهز‌ به دکمه‌ی لمسی و فشاری کپچر برای فعال‌سازی دوربین خواهند بود. این دکمه ویژگی‌هایی مانند بزرگ‌نمایی با حرکت انگشت به چپ و راست روی دکمه، فوکوس با فشار کم روی دکمه و ضبط ویدیو با فشار بیشتر را اضافه خواهد کرد.

رد اثر انگشت روی فریم آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس

دکمه‌ی ضبط در سمت راست گوشی قرار می‌گیرد و جایگزین آنتن موج میلی‌متری در مدل‌های آمریکایی آیفون می‌شود و آنتن به سمت چپ دستگاه زیر دکمه‌ی تنظیم صدا و دکمه‌ی اکشن منتقل خواهد شد.

ارتقای دوربین فوق عریض

آیفون ۱۶ پرو و پرو مکس دوربین فوق عریض ۴۸ مگاپیکسلی خواهند داشت

انتظار می‌رود که مدل‌های پرو آیفون ۱۶ از دوربین فوق‌ عریض ۴۸ مگاپیکسلی بهبودیافته‌ای بهره ببرند که اجازه می‌دهد تا در حالت ۰٫۵x، به‌ویژه در محیط‌هایی که نور کمتری دارند، نور بیشتری را به‌دست آورد و عکس‌های بهتری بگیرد. بنابراین آیفون ۱۶ پرو و پرو مکس باید بتوانند عکس‌های ۴۸ مگاپیکسلی با فرمت ProRAW را در حالت فوق عریض ثبت کنند.

تصاویر گرفته‌شده با فرمت ProRAW بیشترین جزئیات را در فایل تصویری حفظ می‌کنند که امکان ویرایش بیشتری را فراهم می‌کند و می‌توانند در ابعاد بزرگ‌تری چاپ شوند.

دوربین سوپر تله‌فوتو

احتمالاً آیفون ۱۶ پرو مکس اولین گوشی دارای لنز سوپرتله‌فوتو پریسکوپی برای افزایش قابلیت زوم اپتیکال خواهد بود. اصطلاح سوپرتله‌فوتو یا اولترا‌تله‌فوتو معمولاً به دوربین‌هایی با فاصله‌ی کانونی بیش از ۳۰۰ میلی‌متر اشاره دارد.

آیفون ۱۶ پرو مکس لنز تله‌فوتو ۳۰۰ میلی‌متری خواهد داشت

لنز تله‌فوتو فعلی اپل معادل یک لنز ۷۷ میلی‌متری است، بنابراین اگر این اطلاعات درست باشد، قابلیت زوم خیره‌کننده‌ای در بهترین گوشی ۲۰۲۴ اپل وجود خواهد داشت.

دوربین‌های سوپرتله‌فوتو معمولاً برای عکاسی ورزشی یا حیات‌وحش استفاده می‌شوند، اما به‌دلیل بوکه‌های بسیار نرمی که ایجاد می‌کنند، برای عکاسی پرتره نیز بسیار مفیدند، البته در صورتی که فاصله‌ی کافی بین سوژه و عکاس وجود داشته باشد.

وای‌فای سریع‌تر

مدل‌های پرو موبایل اپل در سال ۲۰۲۴ احتمالاً پشتیبانی از Wi-Fi 7 را در اختیار خواهند گذاشت که امکان انتقال داده را به‌صورت همزمان در باندهای ۲٫۴، ۵ و ۶ گیگاهرتز فراهم می‌کند که سرعت بیشتر، تأخیر کمتر و اتصال پایدارتر را در پی خواهد داشت.

صفحه‌نمایش آیفون ۱۴ پرو
زومیت

انتظار می‌رود Wi-Fi 7 سرعت‌ انتقال داده‌ی بیش از ۴۰ گیگابیت‌برثانیه را ارائه دهد که چهار برابر Wi-Fi 6E است. در عین حال، شایعات از این حکایت دارند که آیفون ۱۶ و آیفون ۱۶ پلاس از Wi-Fi 6E پشتیبانی خواهند کرد که در باند ۶ گیگاهرتز کار می‌کند.

پردازنده‌های جدید

تراشه‌ی A18 Pro اپل با فرآیند سه نانومتری نسل دوم TSMC موسوم‌به N3E تولید می‌شود. طبق شایعات، هر چهار مدل آیفون ۱۶ از پردازنده‌های سری A18 استفاده خواهند کرد.

هر چهار مدل آیفون ۱۶ پردازنده‌ی سری A18 خواهند داشت

در همین حال در شایعات دیگری گفته می‌شود که نسخه‌های پایه و پلاس آیفون ۱۶، گونه‌ای از تراشه‌ی A17 با فرایند ساخت متفاوت نسبت‌ به A17 Pro در آیفون ۱۵ پرو را به‌کار خواهند برد.

تراشه‌ی A17 Pro با فناوری N3B که نسل اول نود سه‌ نانومتری شرکت TSMC است ساخته می‌شود، اما طبق گفته‌ها، اپل قصد دارد تراشه‌ی آیفون ۱۶ و آیفون ۱۶ پلاس را به‌وسیله‌ی فرایند ارزان‌تر N3E تولید کند (این فرایند موجب کاهش هزینه‌ی تولید و قیمت CPU می‌شود).

مودم 5G کوالکام

احتمالاً اپل از مودم اسنپدراگون X75 کوالکام در مدل‌های پرو و پرو مکس گوشی‌های ۲۰۲۴ استفاده خواهد کرد. این مودم شامل ترکیب بهترین فرکانس‌ها و پیشرفت‌های دیگر برای سرعت‌های دانلود و آپلود 5G سریع‌تر نسبت به X70 است که در سری آیفون ۱۵ استفاده شده است.

پشت گوشی آیفون ۱۲ و آیفون ۱۲ پرو اپل

فناوری ترکیب موج میلی‌متری و ماژول فرستنده‌گیرنده‌ی ۶ گیگاهرتزی در مودم جدید کوالکام، باعث کاهش ۲۵ درصدی در ابعاد و ۲۰ درصدی در مصرف انرژی آن می‌شود. انتظار می‌رود که مدل‌های پایه و پلاس آیفون ۱۶ همچنان از مودم X70 استفاده کنند.

لنز چهارمنشوری

انتظار می‌رود آیفون ۱۶ پرو و پرو مکس دارای زوم اپتیکال پنج برابری باشند که در حال حاضر اختصاصی آیفون ۱۵ پرو مکس است. از طرف دیگر، آیفون ۱۵ پرو قدرت زوم اپتیکال تا سه برابری دارد که مشابه آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس است.

سیستم لنز چهار منشوری (Tetraprism) اپل دارای طراحی تاشده است که به آن امکان می‌دهد که به‌خوبی در داخل گوشی قرار گیرد و زوم اپتیکال تا ۵ برابر و زوم دیجیتال تا ۲۵ برابر را فراهم کند.

فناوری میکرو-لنز

اپل در نظر دارد از فناوری میکرو-لنز برای حفظ یا افزایش روشنایی صفحه‌نمایش‌های OLED در سری آیفون ۱۶ استفاده کند و در عین حال مصرف انرژی آن‌ها را کاهش دهد.

صفحه‌نمایش آیفون ۱۶ روشنایی خیره‌کننده‌ای خواهد داشت

فناوری میکرو-لنز با استفاده از الگوی یکنواخت میلیاردها لنز درون پنل، باعث کاهش بازتاب‌های داخلی می‌شود.

میکرو-لنزها نور برگشتی از داخل پنل را دوباره به‌سمت سطح نمایشگر بازتاب می‌دهند که می‌تواند به افزایش شدت‌ روشنایی با حفظ انرژی مصرفی منجر شود و میزان روشنایی در پنل‌های OLED معمولی را با مصرف انرژی کمتری ارائه می‌دهد.

دکمه‌ی اکشن

انتظار می‌رود که اکشن باتن به مدل‌های پایه‌ی آیفون ۱۶ نیز اضافه شود. دکمه‌ی اکشن در تمام مدل‌های آیفون ۱۶، قابلیت‌های مشابهی با نسل قبلی خواهد داشت.

اکشن باتن می‌تواند وظایف متعددی از جمله فعال کردن چراغ‌قوه، باز کردن دوربین، راه‌اندازی یک میان‌بر، فعال یا غیرفعال کردن حالت Focus، استفاده از ترجمه، روشن یا خاموش کردن حالت بی‌صدا و کارهای دیگر را انجام دهد.

هوش مصنوعی مولد

هوش مصنوعی مولد ممکن است فقط به سری آیفون ۱۶ محدود شود

گفته می‌شود که با انتشار iOS 18، اپل قرار است ویژگی‌های جدیدی را که توسط مدل‌های زبانی بزرگ پشتیبانی می‌شوند، معرفی کند. ویژگی‌های جدید هوش مصنوعی مولد شاید به آیفون ۱۶ محدود شود.

اپل در حال توسعه‌ی مجموعه‌ای گسترده از ویژگی‌هایی است که از هوش مصنوعی مولد استفاده می‌کنند، از جمله نسخه‌ی هوشمندتری از Siri، تعاملات بهبودیافته بین Siri و اپلیکیشن پیام‌رسانی، ساخت پلی‌لیست‌های خودکار در اپل موزیک و تولید محتوا.

طراحی حرارتی جدید

ظاهراً خالق مک بوک در حال تلاش برای به‌کارگیری سیستم حرارتی گرافن برای خانواده‌ی آیفون ۱۶ است، در حالی که شاید قاب فلزی برای باتری‌ مدل‌های ‌پرو در نظر گرفته شود تا از گرم شدن زیاد جلوگیری کند.

داغی آیفون ۱۵ پرو

گرافن هدایت حرارتی بالاتری از مس که در حال حاضر در خنک‌کننده‌ی گوشی آیفون استفاده می‌شود، دارد. اپل پیش از این پتنت‌های مرتبط با استفاده از گرافن برای کنترل حرارت را ثبت کرده است. این تغییر می‌تواند به‌دلیل مشکل گرم‌ شدن آیفون ۱۵ پرو باشد که اپل از طریق یک به‌روزرسانی نرم‌افزاری آن را حل کرد.

افزایش فضای ذخیره‌سازی و رم

گفته می‌شود که آیفون ۱۶ پرو و آیفون ۱۶ پرو مکس با ظرفیت ذخیره‌سازی دو برابر مدل‌های مشابه نسل قبل خود در دسترس خواهند بود که از یک ترابایت به دو ترابایت افزایش می‌یابد. این تغییر به‌دلیل استفاده از فناوری موسوم‌ به QLC NAND با چگالی ذخیره‌سازی بالاتر است.

به‌کارگیری QLC NAND می‌تواند به اپل کمک کند تا فضای ذخیره‌سازی بیشتری را در حجم کوچک‌تر جای دهد. علاوه‌براین، قیمت فضای ذخیره‌سازی مبتنی بر فناوری جدید، کمتر از TLC NAND است که آیفون‌های فعلی از آن استفاده می‌کنند؛ با این حال، QLC سرعت خواندن و نوشتن نسبتاً کندتری دارد.

شایعات حاکی از آن است که آیفون ۱۶ و آیفون ۱۶ پلاس دارای هشت گیگابایت رم خواهند بود که نسبت‌ به رم ۶ گیگابایتی موجود در آیفون ۱۵ و آیفون پلاس، بیشتر خواهد بود. افزایش مقدار رم می‌تواند به بهبود عملکرد چندوظیفگی برای آیفون منجر شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات