گلکسی S24 و گلکسی S24 پلاس دربرابر نسل قبل؛ تحول پرچمدارهای کره‌ای با هوش مصنوعی

پنج‌شنبه ۲۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۱
مطالعه 5 دقیقه
گلکسی اس ۲۴ در ۴ رنگ
گلکسی S24 و S24 پلاس چه برتری‌هایی نسبت به پرچمداران قبلی سامسونگ دارند و آیا خرید آن‌ها توجیه‌پذیر است؟
تبلیغات

گوشی‌های گلکسی S24 و گلکسی S24 پلاس ۲۷ دی‌ماه در مراسم آنپکد ۲۰۲۴ سامسونگ معرفی شدند. این گوشی‌ها از مهم‌ترین فناوری جدید سامسونگ یعنی Galaxy AI بهره می‌برند؛ اما در ظاهر تفاوت خاصی با پرچمداران سال قبل یعنی گلکسی S23 و گلکسی S23 پلاس ندارند.

آیا واقعا ارزشش را دارد که گلکسی S23 و S23 پلاس را با نسل جدیدتر آن‌ها عوض کنیم؟ در این مقاله تمام ویژگی‌های جدیدترین پرچمداران سامسونگ را با نسخه‌های قبلی آن‌ها مقایسه می‌کنیم تا ببینیم سامسونگ تمرکز خود را روی ارتقاء کدام بخش‌ها گذاشته است.

طراحی و صفحه‌نمایش

صفحه‌نمایش قابل دسترس در گلکسی S24 و گلکسی S24 پلاس، بدون افزایش ابعاد فیزیکی و به‌لطف کاهش حاشیه‌ها، بزرگ‌تر شده است. همچنین به‌دلیل مسطح‌شدن و مقاومت هرچه بیشتر کناره‌های گوشی، در دست گرفتن سری جدید گوشی‌های سامسونگ حس بهتری به شما منتقل می‌کند.

گلکسی S24 پلاس از همان نمایشگر اولد (با نام تجاری Dynamic AMOLED 2X) گوشی گلکسی S23 پلاس استفاده می‌کند اما وضوح آن از 1080p به 1440p ارتقا پیدا کرده است، تغییری که واقعا برای یک گوشی پرچمدار با این ابعاد صفحه‌نمایش نیاز بود. وضوح و نوع صفحه‌نمایش در گوشی‌های گلکسی S24 و S23 یکسان است.

گیمینگ با گوشی موبایل گلکسی اس 23 پلاس سامسونگ / Samsung Galaxy S23 Plus

تغییر دیگر مربوط به نرخ نوسازی است. گلکسی S23 پلاس قادر است نرخ نوسازی متغیر بین ۱۰ تا ۱۲۰ هرتز داشته باشد و اکنون این بازه در گلکسی S24 پلاس به یک تا ۱۲۰ هرتز رسیده است. گلکسی S23 نرخ نوسازی متغیر بین ۴۸ تا ۱۲۰ هرتز دارد اما اکنون گلکسی S24 مانند S24 پلاس نرخ نوسازی متغیر یک تا ۱۲۰ هرتز ارائه می‌دهد.

آخرین تغییر صفحه‌نمایش مربوط به حداکثر مقدار روشنایی است. اکنون پرچمداران جدید می‌توانند به حداکثر روشنایی ۲۶۰۰ نیت دست پیدا کنند که عدد بسیار بالایی است. این عدد در پرچمداران سری S23 برابر ۱۷۵۰ نیت بود.

سخت‌افزار و رابط کاربری

گوشی‌های گلکسی S23 و گلکسی S23 پلاس از نسل قبلی پردازنده‌های پرچمدار کوالکام یعنی اسنپدراگون ۸ نسل ۲ استفاده می‌کنند که برچسب For Galaxy را نیز یدک می‌کشد (به این معنی که نسخه‌ی سفارشی است). اکنون پرچمداران جدید درست مانند گلکسی S24 اولترا از پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸ نسل ۳ استفاده می‌کنند که یکی از سریع‌ترین پردازنده‌های موبایلی محسوب می‌شود. البته گلکسی S24 و گلکسی S24 پلاس در برخی بازارها ازجمله ایران به پردازنده‌ی اگزینوس ۲۴۰۰ مجهزند.

پوستر گلکسی S24 اولترا در کنار اطلاعات پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸ نسل ۳ برای گلکسی

گلکسی S24 همچون دو گوشی گلکسی S23 و گلکسی S23 پلاس به ۸ گیگابایت رم مجهز است. گلکسی S24 پلاس نیز در کانفیگ پایه ۸ گیگابایت رم دارد اما با رم ۱۲ گیگابایتی نیز عرضه می‌شود که پیشرفتی قابل توجه و خوشایند است. همچون افزایش وضوح نمایشگر، بهره‌مندی از رم بیشتر یکی دیگر از چیزهایی بود که کاربران گلکسی S24 پلاس به آن نیاز داشتند.

پرچمداران جدید از رابط کاربری اختصاصی One UI 6.1 استفاده می‌کنند که نسخه‌ی سفارشی سیستم‌عامل اندروید ۱۴ است. این رابط کاربری با ویژگی‌های مبتنی‌بر هوش مصنوعی بسیاری رونمایی شد که عملکرد گوشی‌های هوشمند را وارد مرحله جدیدی می‌کند.

دو گوشی گلکسی S23 و گلکسی S23 پلاس در زمان عرضه به اندروید ۱۳ مجهز بودند اما مدتی پیش اندروید ۱۴ را دریافت کردند و به‌زودی به One UI 6.1 نیز مجهز می‌شوند.

دوربین

دوربین‌ جدیدترین پرچمداران میانی سامسونگ با نسخه‌های قبلی که سال گذشته معرفی شدند تفاوت خاصی ندارند و از سنسورهای مشابهی بهره می‌برند.

چیزی که دوربین سری S24 را متفاوت از نسل قبلی می‌کند، بهینه‌سازی‌های رابط کاربری One UI 6.1 و هوش مصنوعی Galaxy AI است. اکنون می‌توانید اشیاء اضافی موجود در تصاویر را به‌راحتی حذف کنید یا از حالت‌های مختلفی برای عکس‌برداری بهره ببرید.

دوربین پشت گوشی موبایل گلکسی اس 23 و اس 23 پلاس سامسونگ / Samsung Galaxy S23 and S23 Plus

عکس‌های گرفته‌شده در سریع‌ترین حالت پردازش می‌شوند تا با توجه به شرایط نوری محیط، بهترین نتیجه را به نمایش بکشند.

همانطور که پیش‌تر گفتیم، تا چند ماه آینده آپدیت رابط کاربری One UI 6.1 برای تمام گوشی‌های سری گلکسی S23 هم منتشر خواهد شد، اما باید دید که کدام یک از ویژگی‌های هوش مصنوعی در این مدل‌ها فعال می‌شود.

عمر باتری و سرعت شارژدهی

ظرفیت باتری یکی دیگر از بخش‌هایی است که در مدل‌های جدید ارتقا یافته. اکنون گلکسی S24 با ظرفیت باتری ۴۰۰۰ میلی‌آمپرساعت و گلکسی S24 پلاس با ظرفیت باتری ۴۹۰۰ میلی‌آمپرساعت، به ترتیب ۱۰۰ و ۲۰۰ میلی‌آمپرساعت از گوشی‌های گلکسی S23 و S23 پلاس ظرفیت باتری بیشتری دارند که در کنار تغییر نکردن سایز گوشی و بهینه شدن پردازنده، می‌تواند تجربه خوبی از عملکرد و عمر باتری را در اختیار کاربران قرار دهد.

گلکسی S24 در چهار رنگ از نمای پشت و جلو

سرعت شارژ نسبت‌به مدل‌های قبلی تغییری نکرده است؛ بدین ترتیب توان شارژ سیمی برای مدل‌ معمولی ۲۵ وات و برای مدل‌ پلاس ۴۵ وات است. تمامی گوشی‌ها از شارژ بی‌سیم و بی‌سیم معکوس نیز پشتیبانی می‌کنند.

قیمت

قیمت گوشی سامسونگ گلکسی S24 درست مانند گلکسی S23 در کانفیگ پایه ۷۹۹ دلار و قیمت گوشی گلکسی S24 پلاس نیز مانند گلکسی S23 پلاس در کانفیگ پایه ۹۹۹ دلار است. درحالی‌که قیمت S24 اولترا حدود ۱۰۰ دلار از نسخه قبلی گران‌تر است، قیمت پرچمداران میانی ثابت مانده است.

در این مقاله سعی کردیم تمام ویژگی‌های کلیدی پرچمداران جدید سامسونگ را با نسخه‌های قبلی مقایسه کنیم. آیا به‌نظر شما واقعاً ارزشش را دارد که با داشتن یکی از گوشی‌های سری گلکسی S23، به فکر خرید یکی از مدل‌های S24 باشیم؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات