شیشه نه، نمایشگر گوشی بعدی شما از «چوب شفاف» ساخته می‌شود

شنبه ۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
تماشای ویدیو با ریلمی 11 پرو پلاس
در آینده‌ی نزدیک ممکن است نمایشگرهای شیشه‌ای و پلاستیکی گوشی‌ها جای خود را به نمایشگرهای چوبی بدهند.
تبلیغات

محققان در حال حاضر روی چوب شفاف به‌عنوان جایگزینی بالقوه برای صفحه‌نمایش‌های پلاستیکی و شیشه‌ای گوشی‌ها و سایر محصولات هوشمند کار می‌کنند. طبق گزارشی از Scientific American، محققی به نام لارس برگلوند از مؤسسه‌ی فناوری سلطنتی KTH در سوئد و از محققان دانشگاه مریلند (UM)، مشغول تحقیق و کار روی چوب شفاف است.

پس از سال‌ها آزمایش، محققان چوب شفاف را آینده‌ای امیدوارکننده در کاربردهای مختلف می‌بینند. فرایند شفاف‌ کردن چوب شامل اصلاح یا حذف ماده‌ای به نام لیگنین است. این ماده‌ی چسب‌مانند، سلول‌های لوله‌مانندی که آب و مواد مغذی را در سرتاسر درخت حمل می‌کنند، نگه می‌دارد و عامل اصلی ایجاد رنگ قهوه‌ای چوب درختان است. محققان برای از بین بردن رنگ، لیگنین را حذف یا سفید کردند، سپس آن را با رزین اپوکسی پر کردند تا شفاف شود.

چوب شفاف دربرابر برگ در دست

به گفته‌ی برگلوند و دانشمند ارشد، لیانگبینگ هو در دانشگاه مریلند، ورقه‌های چوب شفاف با ضخامت میلی‌متری (زیر یک سانتی‌متر) اجازه‌ی عبور ۸۰ تا ۹۰ درصد نور را می‌دهند.

هرچه ورق به ضخامت یک سانتی‌متر نزدیک‌تر می‌شود، عبور نور افت می‌کند. علاوه‌بر‌این آزمایش‌هایی که میزان مقاومت چوب در برابر ترک برداشتن یا شکستن تحت فشار را اندازه‌گیری کرده‌اند، نشان می‌دهند که چوب شفاف سه برابر قوی‌تر از پلکسی و ۱۰ برابر قوی‌تر از شیشه است.

ویژگی‌هایی که ورقه‌ی چوبی در ضخامت‌های پایین از خود نشان می‌دهد، آن را به جایگزینی عالی برای نمایشگرهای شیشه‌ای و پلاستیکی تبدیل می‌کند. ورقه‌ی چوبی همچنین کاندیدایی مناسب برای جایگزینی با شیشه‌ی پنجره‌ها است؛ اما پنجره‌های چوبی شفاف بیشتر به شیشه‌ی مات شباهت دارند. محققان دریافتند که می‌توان از این پنجره‌ها برای شبیه‌سازی پنجره‌های هوشمندی که از شفاف به مات تغییر می‌کنند، استفاده کرد.

چوب شفاف هنوز به‌اندازه‌ی شیشه با محیط زیست سازگار نیست، زیرا رزین اپوکسی، محصول پلاستیکیِ مشتق‌شده از نفت است.

دو گروه تحقیقاتی در حال کار روی جایگزین‌های سازگار با محیط‌ زیست مانند هیدروژن پراکسید با اشعه‌ی ماوراء بنفش و یک پلیمر زیستی که از پوست مرکبات ایجاد شده است، هستند.

باید منتظر ماند و دید آیا نمایشگرهای چوبی جای نمایشگرهای پیش‌فرض گوشی‌ها را می‌گیرند یا نه و در صورت آمدنشان چه تغییری در قیمت گوشی و سایر محصولات به‌وجود می‌آورند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات