داینامیک آیلند را فراموش کنید؛ این «داینامیک ناچ» آیفون است! [تماشا کنید]

دوشنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
داینامیک آیلند از نمای نزدیک
ویدیویی مفهومی، بریدگی پویا یا داینامیک ناچ را با کاربردهای نرم‌افزاری مشابه داینامیک آیلند آیفون نمایش می‌دهد.
تبلیغات

اپل سال گذشته ابعاد فضای مورد نیاز برای دوربین سلفی و حسگرهای فیس ID را کاهش داد و رسماً با بریدگی بالای صفحه یا ناچ خداحافظی کرد تا سراغ استفاده از حفره‌ای کپسولی به نام داینامیک آیلند برود.

داینامیک آیلند (Dynamic Island) یا جزیره‌ی پویا که اولین بار در گوشی آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس استفاده شد، نتیجه‌ی سال‌ها بحث در بین طراحان گوشی آیفون بوده است. آیفون ۱۴ و آیفون ۱۴ پلاس همچنان در بالای نمایشگر خود از ناچ استفاده می‌کردند، اما شرایط در آیفون‌های امسال تغییر کرد.

ویدئویی در یوتیوب منتشر شده که کانسپت تازه‌ای برای گوشی آیفون تحت عنوان داینامیک ناچ یا بریدگی پویا را به نمایش می‌گذارد. آن‌طور که در ویدئو دیده می‌شود، بریدگی بالای صفحه به کاربردها و انیمیشن‌هایی مشابه داینامیک آیلند مجهز شده است.

کریگ فدریگی، رئیس تیم مهندسی نرم‌افزار اپل، می‌گوید داینامیک آیلند بزرگ‌ترین تغییر سیستم‌عامل iOS از زمان معرفی آیفون ۱۰ به‌حساب می‌آید. این حفره‌ی کپسولی با انیمیشن‌های آی‌او‌اس سازگار است و تجربه‌ی کاربری جذابی را ارائه می‌دهد.

امسال هم هر چهار مدل خانواده‌ی آیفون ۱۵، از کانفیگ پایه تا آیفون ۱۵ پرو مکس، همگی از جزیره‌ی پویا استفاده کردند. کوپرتینویی‌ها حتی از این طراحی در مک بوک پرو ۱۴ و ۱۶ اینچی که در آبان معرفی شدند هم استفاده کردند.

اپل از سال ۲۰۱۷ با رونمایی از آیفون ۱۰، بریدگی نمایشگر را وارد گوشی‌هایش کرد. به‌تدریج که رقبای اپل سراغ بریدگی‌های کوچک‌تر و حفره‌ی کپسولی رفتند، انتقادها از طراحی آیفون شروع شد.

هم‌اکنون اکثر گوشی‌های پرچمدار مانند گوشی سامسونگ، از حفره‌ی دایره‌ای کوچکی برای دوربین سلفی استفاده می‌کنند و به‌ سمت قرار دادن دوربین در زیر نمایشگر پیش می‌روند، طرحی که در گوشی زد تی ای رد مجیک ۸ پرو مورد استفاده قرار گرفت.

طبق شایعاتی که درباره‌ی تصمیمات آینده‌ی اپل در قبال حفره‌ی پنل جلویی مطرح شده است، بسیار بعید به‌نظر می‌رسد که پروژه‌ی داینامیک ناچ عملی شود.

گفته می‌شود که کوپرتینویی‌ها می‌خواهند داینامیک آیلند کپسولی شکل را ابتدا به حفره‌ای دایره‌ای شکل تبدیل کنند و احتمالاً برای مدل‌های پرو‌ آیفون در سال ۲۰۲۷، به دوربین‌ زیر صفحه‌نمایش روی خواهند آورد. البته مشخص نیست که چنین تغییری چقدر بر قیمت گوشی آیفون تأثیر خواهد گذاشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات