مدیرعامل مایکروسافت: خروج از بازار موبایل «اشتباهی استراتژیک» بود

سه‌شنبه ۲ آبان ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۰
مطالعه 2 دقیقه
ساتیا نادلا / Satya Nadella مدیرعامل مایکروسافت با ویندوز فون
مدیرعامل مایکروسافت در مصاحبه‌ی جدیدی اعتراف کرد که خداحافظی با ویندوز فون اشتباهی استراتژیک بود.
تبلیغات

ساتیا نادلا، مدیرعامل فعلی مایکروسافت، سومین رهبر این شرکت است که به اشتباه بزرگ ردموندی‌ها در بازار موبایل اعتراف می‌کند. نادلا در سال ۲۰۱۴ جای استیو بالمر را به‌عنوان مدیرعامل مایکروسافت گرفت و تقریباً یک سال بعد، قید قرارداد ۷٫۶ میلیارد دلاری مربوط‌ به خرید کسب‌و‌کار گوشی نوکیا را زد.

نادلا در مصاحبه با خبرگزاری بیزنس اینسایدر اعتراف کرد که مایکروسافت می‌توانست «خروج» از بازار موبایل را به‌شیوه‌ی بهتری مدیریت کند. نادلا در پاسخ به این پرسش که «تصمیم مایکروسافت اشتباهی استراتژیک بود یا نه؟»، گفت:

تصمیمی که به‌نظرم بسیاری از مردم درباره‌ش حرف می‌زنند و یکی از تصمیم‌های دشواری بود که وقتی مدیرعامل شدم اتخاذ کردم، خروجمان از بازار گوشی موبایل بود. وقتی به گذشته می‌نگرم، به‌نظرم راه‌هایی وجود داشت که ممکن بود با آن‌ها بتوانیم کاری کنیم کسب‌و‌کار موبایل جواب بدهد؛ شاید با بازآفرینی حوزه‌ی رایانش بین کامپیوترهای شخصی و تبلت و گوشی هوشمند.
- ساتیا نادلا، مایکروسافت

مایکروسافت چند سال پس از فسخ قرارداد با نوکیا، سرانجام رسماً تأیید کرد که ویندوز فون به‌پایان راه رسیده است. ۶ ماه پس از فسخ قرارداد، اسناد فاش‌شده نشان می‌دادند که مایکروسافت دیگر علاقه‌ای به ویندوز فون ندارد.

در سال‌های اخیر، مایکروسافت سرفیس دوئو و سرفیس دوئو ۲ را با سیستم‌عامل اندروید روانه‌ی بازار کرد. شایعه‌ها می‌گویند مدل جدید سرفیس دوئو به‌ این‌ زودی‌ها از راه نمی‌رسد؛ به‌همین‌دلیل، مشخص نیست که محصولات سری سرفیس دوئو چه آینده‌ای در پیش دارند.

بیل گیتس، هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل اسبق مایکروسافت، سال‌ها پیش گفت «بزرگ‌ترین اشتباه عمرش» این بود که مایکروسافت بازی را به اندروید باخت.

در سال ۲۰۰۵، گوگل سیستم‌عامل اندروید را با پرداخت ۵۰ میلیون دلار ازآنِ خود کرد. اریک اشمیت، مدیرعامل سابق گوگل، در سال ۲۰۱۲ گفت که هدف اصلی این شرکت در ابتدا شکست پروژه‌ی ویندوز موبایل مایکروسافت بوده است.

استیو بالمر به‌عنوان یکی از مقصران اصلی باخت مایکروسافت به اندروید و آیفون شناخته می‌شود. او در مصاحبه‌ای معروف به آیفون خندید و گفت: «آیفون گران‌قیمت‌ترین موبایل در دنیا است و برای مشتریان سازمانی جذابیت ندارد؛ چون به کیبورد مجهز نیست.»

بالمر در سال ۲۰۱۳ اعتراف کرد که از اقداماتش پشیمان است و باید خیلی زودتر روی بازار موبایل متمرکز می‌شد. او گفت متمرکزنشدن روی بازار موبایل، بزرگ‌ترین پشیمانی‌اش محسوب می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات