آیفون ۱۶ با «دکمه کپچر» و چینش دوربین مشابه آیفون ۱۲ رونمایی می‌شود

سه‌شنبه ۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
دوربین پشتی آیفون ۱۲ و آیفون ۱۲ پرو اپل
منبعی آگاه می‌گوید اپل در آیفون ۱۶ از دکمه‌ی جدیدی به نام Capture Button استفاده می‌کند و ابعاد نمایشگر مدل‌های پرو و پرو مکس را افزایش می‌دهد.
تبلیغات

وب‌سایت مک‌رومرز در گزارشی اختصاصی می‌گوید اپل سال آینده دکمه‌ی خازنی جدیدی به نام Capture Button به آیفون ۱۶ اضافه می‌کند. این دکمه که فعلاً با کدنام «پروژه‌ی نوا» شناخته می‌شود، یکی از مهم‌ترین مشخصه‌های آیفون ۱۶ خواهد بود و اپل قرار است مانور تبلیغاتی زیادی روی آن بدهد. دکمه‌ی کپچر فعلاً در مراحل آزمایشی اولیه به سر می‌برد و شاید اپل استفاده از آن را لغو کند.

به گفته‌ی مک‌رومرز، دکمه‌ی کپچر به لبه‌ی سمت راست آیفون ۱۶ اضافه می‌شود و زیر دکمه‌ی پاور قرار می‌گیرد. مدل‌هایی از آیفون که برای بازار آمریکا تولید می‌شوند، در زیر دکمه‌ی پاور بخشی بیضی‌شکل برای شبکه‌ی 5G mmWave دارند. در آیفون ۱۶ این بخش به لبه‌ی سمت چپ (زیر دکمه‌های کنترل صدا) منتقل می‌شود و جای خودش در لبه‌ی سمت راست را به دکمه‌ی کپچر می‌دهد.

نمای جلو و کناری آیفون 16 تصویر فاش شده غیررسمی

احتمالاً کاربرد اصلی دکمه‌ی کپچر، عکاسی خواهد بود؛ اما بعید است اپل توانایی‌های این دکمه را صرفاً به یک حوزه محدود کند.

منابع آگاه می‌گویند دکمه‌ی کپچر آیفون ساختار مکانیکی ندارد و از ساختار خازنی استفاده می‌کند. دکمه‌های خازنی برخلاف دکمه‌های مکانیکی سنتی هیچ‌گونه حرکتی ندارند. این دکمه‌ها فشار و لمس را تشخیص می‌دهند و با بهره‌گیری از موتور تپتیک، بازخورد هپتیک ارائه می‌دهند. از این حیث، ساختار دکمه‌ی کپچر شبیه دکمه‌ی هوم آیفون SE خواهد بود.

به ادعای مک‌رومرز، دکمه‌ی کپچر آیفون به حسگر تشخیص فشار مجهز خواهد بود. این حسگر پس از تشخیص فشار می‌تواند بزرگیِ نیروی واردشده را به سیگنال الکتریکی تبدیل کند.

اپل در مسیر تولید آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس مشغول آزمودن دکمه‌های خازنی بود. اپل در قالب پروژه‌ی Bongo قصد داشت دکمه‌ی پاور و دکمه‌های صدا را در آیفون‌های جدید خازنی کند، اما در نهایت آن پروژه لغو شد. لغو پروژه باعث شد مهندسان اپل ایده‌های جدیدی برای دکمه‌ی خازنی مطرح کنند و در آیفون ۱۶ سراغ رویکردی متفاوت بروند.

تصویر فاش شده آیفون ۱۶ دکمه کپچر

دکمه‌های خازنی قرار بود صرفاً به آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس اضافه شوند، اما دکمه‌ی کپچر در تمامی مدل‌های آیفون ۱۶ حضور خواهد داشت، ازجمله آیفون ۱۶ استاندارد و آیفون ۱۶ پلاس. دکمه‌ی کپچر افزون‌بر مدل‌های eSIM، در مدل‌هایی از آیفون که سیم‌کارت فیزیکی دارند نیز آزموده شده است. گوشی‌های سری آیفون ۱۶ افزون‌بر دکمه‌ی کپچر، به دکمه‌ی اکشن خازنی نیز مجهز خواهند بود. دکمه‌ی اکشن خازنی از ساختار مشابه دکمه‌ی کپچر استفاده خواهد کرد.

مک‌رومرز می‌گوید اپل در آیفون ۱۶ و آیفون ۱۶ پلاس، چینش دوربین‌های پشتی را تغییر می‌دهد. در این گوشی‌ها دو دوربین پشتی در زیر یکدیگر قرار می‌گیرند تا آیفون ۱۶ و ۱۶ پلاس از نمای پشتی شبیه آیفون ۱۲ باشند. ابعاد نمایشگر آیفون ۱۶ پرو و آیفون ۱۶ پرو مکس از ۶٫۱ اینچ و ۶٫۷ اینچ به ۶٫۳ اینچ و ۶٫۹ اینچ افزایش خواهد یافت.

فعلاً مشخص نیست که اضافه‌ شدن دکمه‌ی کپچر و تغییرات دیگر تا چه حد روی قیمت گوشی آیفون در نسل جدید اثر می‌گذارند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات