«ممان اینرسی» در آیفون ۱۵ پرو؛ چرا پرچم‌دار ۱۸۷ گرمی اپل از جسمی با وزن مشابه سبک‌تر است؟

یک‌شنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۰
مطالعه 2 دقیقه
تیم کوک خوشحال دربرابر آیفون ۱۵ پرو مکس و iPhone 15 Pro
آیفون ۱۵ پرو اپل که ۱۸۷ گرم وزن دارد، سبک‌تر از جسمی ۱۸۷ گرمی به‌نظر می‌رسد. اپل برای دستیابی به این هدف، «ممان اینرسی» را اصلاح کرده است.
تبلیغات

بر‌اساس ادعای وب‌سایت لین‌کرو، گوشی آیفون ۱۵ پرو در دست بسیار سبک‌تر از آیفون ۱۴ پرو است و این تغییر صرفاً به جایگزینی فولاد ضدزنگ با تیتانیوم ارتباط ندارد؛ بلکه اصلاح «ممان اینرسی» دستگاه نیز روی وزن اثر گذاشته است.

وزن آیفون ۱۵ پرو اپل به ۱۸۷ گرم می‌رسد که ۹ درصد کمتر از وزن ۲۰۶ گرمی آیفون ۱۴ پرو است. اپل در کنفرانس Wonderlust به تغییرنکردن قیمت گوشی آیفون ۱۵ و قیمت گوشی آیفون ۱۵ پرو درمقایسه‌با نسل قبل اشاره‌ کرد و گفت کاهش وزن پرچم‌دار جدید نتیجه‌ی استفاده از تیتانیوم است.

کسانی که با آیفون ۱۵ پرو کار کرده‌اند، می‌گویند تفاوت وزن این دستگاه با آیفون ۱۴ پرو بسیار محسوس است. در همین حین، گفته می‌شود که آیفون ۱۵ پرو در دست کاربر سنگینی کمتری از جسمی ۱۸۷ گرمی دارد.

کالبدشکافی گوشی آیفون ۱۵ پرو نمای نیم رخ

ممان اینرسی یا «گشتاور دوم سطح» یکی از مفاهیم اساسی در فیزیک است و مقاومت جسم را دربرابر حرکت چرخشی اندازه می‌گیرد. مقدار ممان اینرسی از روی مقدار جرم و نحوه‌ی توزیع آن تعیین می‌شود.

هرچه جرم در فاصله‌ی دورتری از محور چرخش جسم قرار بگیرد، آن جسم ممان اینرسی بیشتری دارد. برای اشیای دستی نظیر گوشی‌های هوشمند، مقاومت دربرابر چرخش نقش مهمی در سنگینی یا سبک‌بودن آن‌ها در استفاده‌ی روزمره ایفا می‌کند.

اپل در مراسم رونمایی آیفون ۱۵ گفت که نوارهای تیتانیوم در آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس، زیرلایه‌ی جدیدی از جنس آلومینیوم کاملاً بازیافتی را پوشانده‌اند. اپل با بهره‌گیری از تکنیکی ویژه، این دو فلز را با استحکام بسیار زیاد به‌ یکدیگر پیوند داده است.

تغییر لایه‌ی بیرونی آیفون از فولاد ضدزنگ به تیتانیوم نقش پررنگی در اصلاح ممان اینرسی اعمال کرده است؛ چون بخش زیادی از کاهش وزن آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس در لبه‌های بیرونی انجام شده است.

متخصصان می‌گویند که اپل با‌ به‌حداقل‌رساندن جرم خصوصاً در لبه‌های خارجی، توانسته است ممان اینرسی را کاهش دهد. این افت ممان اینرسی مهم‌تر از زمانی است که صرفاً وزن بدنه تغییر کند. کاهش ممان اینرسی باعث می‌شود چرخاندن آیفون ۱۵ پرو در دست ساده‌تر باشد و دستگاه حس سبک‌تری به دست کاربر منتقل کند.

تحلیلگران سایت لین‌کرو تخمین می‌زنند که ممان اینرسی آیفون ۱۵ پرو حدوداً ۱۴ تا ۱۵ درصد از آیفون ۱۴ پرو کمتر باشد. این یافته نشان می‌دهد که آیفون ۱۵ پرو نه‌تنها سبک‌تر شده؛ بلکه نحوه‌ی توزیع جرم به‌گونه‌ای است که باعث می‌شود این گوشی دربرابر حرکات چرخشی کمتر مقاومت کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات