با تمدید قرارداد اپل و کوالکام، آیفون فعلاً به مودم 5G اختصاصی مجهز نمی‌شود

دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
صفحه نمایش آیفون ۱۲ اپل
اپل و کوالکام قرارداد مودم 5G را تا حداقل سه سال دیگر تمدید کردند. این اتفاق نشان می‌دهد مودم اختصاصی اپل به‌ این‌ زودی‌ها از راه نمی‌رسد.
تبلیغات

اپل توافق‌نامه‌‌ای را که پیش‌تر با کوالکام امضا کرده بود، برای حداقل سه سال دیگر تمدید کرده است. به‌موجب این قرارداد، اپل مودم گوشی‌هایش را ازطریق کوالکام تأمین می‌کند. تمدید قرارداد نشان می‌دهد پروژه‌ی تولید مودم اختصاصی اپل بیشتر از حد انتظار طول می‌کشد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، توافق‌نامه‌ی جدید اپل و کوالکام به «گوشی‌های هوشمندی که در سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ و ۲۰۲۶ عرضه می‌شوند» ارتباط دارد. توافق‌نامه‌ی پیشین اپل و کوالکام قرار بود امسال به پایان برسد. کوالکام بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی پردازنده‌ موبایلی در دنیا است.

انتظار می‌رفت آیفون ۱۵ یکی از آخرین گوشی‌های اپل با مودم کوالکام باشد؛ اما کوالکام موفق شده است جایگاه مهمش را در زنجیره‌ی تأمین سودآور اپل حفظ کند. اپل بزرگ‌ترین مشتری کوالکام است و تقریباً یک‌چهارم از درآمد این شرکت را ثبت می‌کند.

اپل و کوالکام به ارزش قرارداد جدید اشاره نکرده‌اند. کوالکام صرفاً گفته است ارزش این قرارداد، مشابه توافق‌نامه‌ی قبلی است که در سال ۲۰۱۹ امضا شد.

در واکنش به بیانیه‌ی مطبوعاتی کوالکام، سهام این شرکت رشد چشمگیر هشت درصدی را تجربه کرد. همزمان ارزش سهام اپل کمتر از یک درصد بالا رفت.

تمدید قرارداد نشان می‌دهد تولید مودم اختصاصی برای اپل، چالش‌برانگیزتر از انتظارات اولیه بوده؛ بلومبرگ می‌گوید اپل «سال‌ها» روی مودم اختصاصی کار کرده است. این پروژه در سال ۲۰۱۸ شروع شد و با تصاحب کسب‌و‌کار تراشه‌ی موبایل اینتل توسط اپل در سال ۲۰۱۹، جدیت بیشتری به خود گرفت.

اپل رسماً در سال ۲۰۲۰ تولید مودم اختصاصی را رسانه‌ای کرد. جانی سروجی، رئیس واحد تراشه‌ی اپل، در آن زمان گفت که پروژه‌ی مودم اختصاصی «با تمام سرعت پیش می‌رود.»

برخی از تحلیلگران انتظار داشتند مودم اختصاصی اپل تا سال ۲۰۲۳ برای آیفون ۱۵ آماده شود، اما کوالکام سال گذشته گفت مودم 5G آیفون را خودش می‌سازد. قیمت مودم 5G کوالکام بالا است،‌ اما اپل با پرداخت هزینه‌ی این مودم‌ها مشکلی ندارد.

اپل در تلاش بود مودم اختصاصی را تا سال ۲۰۲۴ یا نهایتاً ۲۰۲۵ آماده کند؛ اما این پروژه بیشتر از حد انتظار طول خواهد کشید. احتمالاً مودم 5G اپل در ابتدا وارد آیفون SE خواهد شد. ممکن است مودم اختصاصی قیمت گوشی آیفون را پایین بیاورد یا در سناریویی دیگر، سوددهی اپل را بالا ببرد.

با وجود‌ اینکه قرارداد اپل و کوالکام تا سال ۲۰۲۶ امضا شده، ممکن است تولیدکننده‌ی آیفون زودتر از سال ۲۰۲۶ مودم اختصاصی بسازد. کوالکام پیش‌بینی کرده است که سهمش از کسب‌و‌کار موبایلی اپل تا سال ۲۰۲۶ به تنها ۲۰ درصد برسد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات