آیفون ۱۵ ورق را برمی‌گرداند؛ خیز اپل برای به‌زیرکشیدن سامسونگ در سال ۲۰۲۳

دوشنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
پشت گوشی آیفون ۱۲ و آیفون ۱۲ پرو اپل
ترندفورس با تکرار پیش‌بینی‌های مؤسسه‌ی IDC گفته است که احتمالاً امسال اپل جایگاه نخست سامسونگ در بازار موبایل را ازآنِ خود می‌کند.
تبلیغات

مؤسسه‌ی تحقیقاتی ترندفورس در گزارشی جدید پیش‌بینی غیرمنتظره‌ای مطرح کرده است: اپل پس از مدت‌ها، سرانجام از سامسونگ عبور می‌کند و به برترین برند صنعت موبایل (از‌لحاظ حجم تولید) تبدیل می‌شود. به‌ادعای ترندفورس، عبور اپل از سامسونگ وابسته‌ به عملکرد عالی آیفون ۱۵ در بازار است.

سامسونگ سال‌ها است که جایگاهی محکم در صدر رتبه‌ی برترین برندهای بازار موبایل دارد. این شرکت چند بار به‌طور موقتی رتبه‌ی اول را از دست داده؛ اما سریعاً به جایگاه همیشگی‌اش برگشته است. عبور اپل از سامسونگ اتفاق مهمی برای تولیدکننده‌ی آیفون خواهد بود.

سامسونگ تنوع زیادی از گوشی‌های هوشمند را تولید می‌کند

سامسونگ تنوع بسیار زیادی از گوشی‌های هوشمند را روانه‌ی بازار می‌کند؛ از محصولات اقتصادی و ارزان‌قیمت گرفته تا دستگاه‌هایی که بهترین‌های دنیا را در خود دارند و با آیفون‌ پرو مکس شاخ‌به‌شاخ می‌شوند. سامسونگ در حوزه‌هایی مثل تاشدنی‌ها نیز ورود کرده است؛ جایی که اپل بزرگ‌ترین غایب محسوب می‌شود.

اپل با گوشی‌هایش صرفاً علاقه‌مندان به دستگاه‌های پریمیوم را هدف قرار می‌دهد و تنها موبایلی که می‌توانیم برچسب میان‌رده به آن بچسبانیم، آیفون SE است. اپل هیچ موبایلی در رده‌ی اقتصادی ندارد. این رویکرد باعث می‌شود که رقابت با سامسونگ در زمینه‌ی حجم تولید، بسیار دشوار باشد. باوجود‌این، ترندفورس معتقد است که آیفون ۱۵ شرایط را تغییر می‌دهد.

ترندفورس می‌گوید که سامسونگ در فصل دوم سال جاری میلادی ۵۳٫۹ میلیون گوشی روانه‌ی بازار کرد تا همچنان جایگاه اولش را حفظ کند. حجم تولید گوشی‌های سامسونگ بسیار زیاد بود؛ اما نباید فراموش کنیم که ابعاد بازار گوشی‌های سامسونگ در فصل دوم ۲۰۲۳ بیش از ۱۲٫۴ درصد درمقایسه‌با فصل دوم ۲۰۲۲ افت کرد.

صفحه‌نمایش آیفون ۱۴ پرو

مشکلات اقتصادی در سراسر دنیا و افزایش رقابت برندهای چینی باعث شده است که عملکرد سامسونگ در فصل دوم ۲۰۲۳ ضعیف‌تر از سال قبل باشد. حتی عرضه‌ی نسل جدید گوشی‌های تاشدنی نیز نمی‌تواند تأثیر بسزایی بر عملکرد سامسونگ در فصل جدید بگذارد.

فصل دوم ۲۰۲۳ معمولاً ضعیف‌ترین فصل هر‌سال اپل در‌زمینه‌ی تولید گوشی است؛ چون علاقه‌مندان به اپل منتظر رونمایی آیفون‌های جدید در پایان فصل سوم می‌مانند. حجم تولید گوشی‌های اپل در فصل دوم ۲۱٫۲ درصد افت کرد و به ۴۲ میلیون دستگاه رسید.

نکته‌ی جالب این است که پیش‌بینی بسیار مشابهی برای حجم تولید گوشی‌های اپل و سامسونگ در سال ۲۰۲۳ انجام شده است. ترندفورس می‌گوید که اگر آیفون ۱۵ فراتر از حد انتظارات ظاهر شود، اپل بخت زیادی برای عبور از سامسونگ و تبدیل‌شدن به رهبر بازار دارد.

گزارش جدید ترندفورس در حالی منتشر می‌شود که مؤسسه‌ی تحقیقاتی IDC هفته‌ی گذشته ادعاهای مشابهی مطرح کرده بود. IDC انتظار دارد ابعاد بازار آیفون در سال جاری ۱٫۱ درصد رشد کند و به ۱۹٫۹ درصد برسد. آیفون از زمان تولد تاکنون، هرگز به سهم ۱۹٫۹ درصدی دست پیدا نکرده است.

افزایش پیش‌بینی سهم اپل در حالی مطرح شده که قیمت آیفون قرار است در نسل جدید افزایش پیدا کند. هم‌زمان برخی منابع به افزایش قیمت گوشی سامسونگ نیز اشاره کرده‌اند. نیاز به سوددهی بیشتر و استفاده از سخت‌افزار قوی‌تر در دستگاه‌ها، دو عامل مهم در افزایش قیمت موبایل است.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات