آیفون XS اپل با کابل لایتنینگ و USB-C

مهاجرت آیفون به درگاه USB-C؛ اپل چگونه موضع قدرت را حفظ می‌کند؟

برای هنرنمایی تیم بازاریابی اپل آماده شوید
یک‌شنبه ۱۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۵مطالعه 6 دقیقه
اپل هفته‌ی آینده گوشی‌های سری آیفون ۱۵ را با درگاه USB-C رونمایی می‌کند؛ درگاهی که این شرکت سال‌ها دربرابر اضافه‌کردنش به آیفون مقاومت کرد.
تبلیغات

اگر اتحادیه‌ی اروپا اپل را زیر فشار قرار نمی‌‌داد، احتمالا این شرکت به‌مدت چند سال دیگر از درگاه لایتنینگ برای آیفون استفاده می‌کرد تا زمانی‌که بتواند درگاه شارژر را از گوشی‌هایش حذف کند و به‌سمت آینده‌ای قدم بردارد که آیفون‌ها صرفاً به شیوه‌ی بی‌سیم شارژ می‌شوند.

باوجود‌این، زور اتحادیه‌ی اروپا به باارزش‌ترین برند دنیا می‌چربد. بر‌اساس قانون جدید اروپا، گوشی‌سازان باید تا پایان سال آینده‌ی میلادی تمامی دستگاه‌هایشان را به درگاه USB-C مجهز کنند.

قانون USB-C اروپا بیشتر از هر شرکت دیگری اپل را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد؛ چون این شرکت سال‌ها است دربرابر تغییر درگاه شارژ آیفون مقاومت می‌کند. اپل اکنون در موقعیت نامناسبی است. این شرکت مجبور است به استقبال درگاهی برود که هرگز در پی اضافه‌کردنش به آیفون نبود.

پورت لایتنینگ و اسپیکر آیفون ۱۲ و آیفون ۱۲ پرو اپل
درگاه لایتنینگ
پورت‌های گلکسی A24 سامسونگ
درگاه USB-C

در کنفرانس مطبوعاتی ۲۱ شهریور، اپل چهار گوشی جدید با درگاه USB-C رونمایی خواهد کرد. خبرگزاری بلومبرگ می‌گوید که در این مراسم شاهد رونمایی هدفون اپل ایرپاد پرو با درگاه USB-C نیز خواهیم بود.

یکی از ویژگی‌های مهم‌ اپل، تیم بازاریابی‌اش است که گرگ جازویاک آن را رهبری می‌کند. سال گذشته، جازویاک در مصاحبه‌ با وال‌استریت ژورنال با هوشمندی گفت که USB-C و لایتنینگ هر دو بهترین درگاه‌های شارژ در دنیا هستند.

بدون فشار اروپا اپل هرگز حاضر نبود به تغییر درگاه آیفون تن دهد

اکنون زمانش رسیده است تا تیم بازاریابی اپل بار‌دیگر خودش را محک بزند. در مراسم ۲۱ شهریور، اپل تمام توانش را به‌کار می‌گیرد تا تغییر درگاه شارژ آیفون را اتفاقی مثبت برای کاربران جلوه دهد. بدین‌ترتیب، بعید نیست که هنگام رونمایی آیفون ۱۵، به مزایایی این‌چنینی اشاره شود: امکان شارژ تمام دستگاه‌ها با یک کابل، افزایش سرعت انتقال داده، افزایش سرعت شارژ و امکان شارژ آیفون با کابل‌ها و آداپتورهای سازگار با میلیاردها دستگاه دیگر.

اپل هرگز حاضر نبود به تغییر درگاه آیفون تن دهد! چرا باید این شرکت چنین رویکرد مثبتی برای استفاده از USB-C در نظر بگیرد؟ زیرا اپل قانونی مهم برای خودش تعریف کرده است: وقتی محصول جدیدی معرفی می‌کنید یا لازم است که با رسانه‌ها سروکله بزنید، همیشه در موضع قدرت باشید. بعید است اپل در مراسم ۲۱ شهریور به قانون اتحادیه‌ی اروپا یا انتقادهایی که از دخالت دولت‌ها در درگاه شارژ گوشی‌ کرده است، اشاره کند.

اپل زمانی‌که همچنان دربرابر تغییر درگاه آیفون مقاومت می‌کرد، استدلال‌هایی تکراری داشت. این شرکت تأکید کرده بود که تغییر درگاه آیفون باعث آسیب‌رسیدن به محیط‌زیست می‌شود؛ چون به‌یک‌باره میلیاردها کابل به سطل آشغال انداخته خواهد شد. استدلال مهم دیگری که اپل و خصوصاً مدیر بازاریابی جهانی این شرکت روی آن مانور داده، لزوم مقابله‌ با دخالت دولت‌ها در طراحی محصولات است.

آیفون 11 پرو مکس / iPhone 11 Pro Max با شارژر

وقتی بحث به USB-C می‌رسد، شرایط کمی فرق می‌کند؛ چون تغییر درگاه شارژ قرار نیست آیفون را به‌شکلی دراماتیک اصلاح کند. کاربران اپل سال‌ها است که خواستار خداحافظی با درگاه لایتنینگ شده‌اند. بدین‌ترتیب، تغییر درگاه شارژ آیفون، چندان برای اپل دردناک نیست.

اپل ازلحاظ تئوری می‌تواند صرفاً آیفون‌هایی که روانه‌ی بازار اروپا می‌شوند، به درگاه USB-C مجهز کند؛ اما خود اپل می‌داند چنین اقدامی سردرگمی زیادی ایجاد خواهد کرد، چه برای کاربران و چه در زنجیره‌ی تأمین.

اپل قانونی نانوشته دارد: «وقتی محصول جدیدی معرفی می‌کنید یا لازم است با رسانه‌ها سروکله بزنید، همیشه در موضع قدرت باشید»

با وجود تمامی مزایا، تغییر درگاه مشکلاتی برای اپل دارد. این شرکت سالانه درآمد زیادی از فروش مجوز لوازم جانبی لایتنینگ کسب می‌کند. با تغییر درگاه، یک‌شبه بخش بزرگی از آن درآمد از بین می‌رود. همچنین، اپل باید بخشی از منابع انسانی و مالی خودش را وقف تغییر درگاه کند. افزایش سازگاری با اکوسیستم اندروید نیز باعث می‌شود کاربران راحت‌تر اپل را ترک کنند.

در‌نهایت، اپل باید وسواس زیادی روی بازاریابی USB-C به‌خرج دهد. آخرین‌باری که درگاه آیفون در سال ۲۰۱۲ به لایتنینگ تغییر کرد، کاربران به‌شدت علیه اپل موضع گرفتند. همچنین، در سال ۲۰۱۶ و هنگام حذف جک هدفون شاهد انتقادات فراوانی از اپل بودیم.

مقایسه طراحی آیفون ۱۳ پرو مکس و آیفون ۱۲ پرو مکس

تولیدکنندگان لوازم جانبی موقع ساخت اسپیکر، آداپتور، اکسسوری‌های خودرو و سایر وسایلی که کانکتور لایتنینگ به آن‌ها متصل است، باید مجوز ویژه‌ای به نام Made for iPhone یا MFI را با پرداخت پول از اپل تهیه کنند.

شرکت‌هایی که مجوز MFI را دریافت می‌کنند، می‌توانند لوازم جانبی را ازطریق کانال‌های رسمی خرده‌فروشی اپل بفروشند. اپل به‌ازای ارائه‌ی این لوازم جانبی در فروشگاه‌هایش پول دریافت می‌کند.

در دهه‌ی اخیر، اپل موفق شده است ازطریق همکاری با شرکت‌های دیگر، اکوسیستمی غول‌پیکر برای لوازم جانبی لایتنینگ بسازد. اپل در هر فصل ده‌ها میلیون دلار درآمد ازطریق فروش مجوز MFI به تولیدکنندگان لوازم جانبی کسب می‌کند.

برخی از شایعه‌ها می‌گویند اپل در پی محدودسازی سرعت شارژ آیفون با کابل‌هایی است که مجوز MFI را دریافت نمی‌کنند. این اقدام کاربران را به خرید کابل‌های MFI ترغیب خواهد کرد. البته با درنظر‌گرفتن همه‌گیربودن لوازم جانبی USB-C، احتمالاً تغییر درگاه شارژ آیفون باعث کاهش درآمد اپل از مجوزدهی خواهد شد.

با تغییر درگاه، کاربران آیفون ۱۵ کار ساده‌تری برای مهاجرت به اندروید خواهند داشت

در اوایل سال ۲۰۲۲، گفته شد اپل کار روی آیفون مجهز به USB-C را شروع کرده است و هم‌زمان قصد دارد همکاری با تولیدکنندگان لوازم جانبی را شروع کند. تغییر درگاه شارژ آیفون نیازمند اصلاح درخورتوجه زنجیره‌ی تأمین لوازم جانبی و البته تغییراتی در خود آیفون و نرم‌افزار این گوشی است. پولی که برای این فرایندها خرج می‌شود، بسیار بیشتر از حد تصور است.

اپل می‌خواهد سازگاری USB-C با سایر دستگاه‌ها را به‌عنوان مزیت جلوه دهد؛ اما خود این شرکت هم می‌داند که خداحافظی با لایتنینگ چندان برایش مزیت‌بخش نیست. با تغییر درگاه، کاربران آیفون ۱۵ کار ساده‌تری برای مهاجرت به اندروید خواهند داشت، چون قبل از تهیه‌ی گوشی اندرویدی، لوازم جانبی سازگار با آن را دارند. به‌همین‌دلیل، اپل اجازه نمی‌دهد آی‌مسیج برای اندروید در‌دسترس قرار بگیرد.

اسپیکر های آیفون ۱۳ پرو مکس

بسیاری از مراسم‌های اپل، کلاس درس بازاریابی هستند. این شرکت توانایی بسیاری در معرفی‌کردن محصول دارد و احتمالاً چنین موضوعی را بار‌دیگر در رویداد ۲۱ شهریور خواهیم دید. اپل به‌خوبی می‌داند که بازاریابی تأثیر چشمگیری روی فروش می‌گذارد؛ به‌همین‌دلیل، در هیچ شرایطی نمی‌خواهد با بحران بازاریابی USB-C مواجه شود.

پس از رونمایی آیفون ۱۵، مشتریان اپل به‌یک‌باره متوجه می‌شوند کابل‌ها، دانگل‌ها، شارژر خودرو و سایر لوازم جانبی‌شان با آیفون جدید سازگاری ندارد؛ مگر اینکه آداپتور ویژه‌ی لایتنینگ به USB-C بخرند. با اینکه بیش‌ از یک دهه از تغییر درگاه شارژ آیفون می‌گذرد (زمانی که آیفون ۵ در سال ۲۰۱۲ با لایتنینگ رونمایی شد)، مشخص نیست کاربران علاقه‌شان را به درگاه فعلی از دست داده‌اند یا نه.

اپل برای تغییر درگاه USB-C آیفون با معضلی اجتناب‌ناپذیر مواجه است

اپل تمام تلاشش را به‌کار می‌گیرد تا نگرانی‌های کاربران بابت درگاه جدید را رفع کند. آیفون ۱۵ قطعاً با کابل USB-C عرضه می‌شود و احتمالاً امسال شاهد رونمایی مدل‌های جدید شارژر بی‌سیم مگ‌سیف نیز خواهیم بود. اپل تعداد زیادی آداپتور لایتنینگ به USB-C نیز عرضه خواهد کرد تا مهاجرت به درگاه جدید به ساده‌ترین شکل ممکن انجام بگیرد.

با وجود تمامی تلاش‌های اپل، یک معضل احتمالاً اجتناب‌ناپذیر است. حتی اگر اپل درگاه USB-C را با تمامی آیفون‌های جدید عرضه کند، کاربران همچنان به شارژر USB-C نیاز خواهند داشت؛ شارژری که درون جعبه‌ی آیفون وجود ندارد.

اپل از زمان عرضه‌ی آیفون ۱۲ در سال ۲۰۲۰، هیچ موبایلی را با آداپتور شارژ عرضه نکرده است. یک سال قبل از آن، گوشی آیفون ۱۱ پرو با آداپتور شارژ USB-C روانه‌ی بازار شد. آیفون ۱۱ نیز آداپتور شارژ داشت؛ اما نه آداپتور USB-C.

اپل داخل جعبه‌ی آیفون ۱۱ از همان شارژر قدیمی مبتنی‌بر استاندارد USB 2.0 استفاده کرد. این یعنی تمامی کسانی که از شارژر آیفون ۱۱ یا مدل‌های قبلی آیفون استفاده می‌کنند، به خرید شارژر جدید برای آیفون ۱۵ نیاز خواهند داشت. قیمت شارژر گوشی های اپل بسیار گران است.

آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس احتمالاً با فریم تیتانیومی و پردازنده سه‌نانومتری از راه می‌رسند. این دو عامل باعث افزایش قیمت آیفون در نسل جدید خواهد شد. هم‌زمان پیش‌بینی می‌شود قیمت موبایل برندهای دیگر نیز در سال ۲۰۲۳ افزایش یابد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات