دل‌تان را صابون نزنید؛ قانون جدید اروپا، باتری‌ قابل‌تعویض را به گوشی‌ها برنمی‌گرداند!

پنج‌شنبه ۲۲ تیر ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۰
مطالعه 1 دقیقه
وب‌گردی با پوکو F5 شیائومی
اروپا قانون جدیدی با محوریت باتری قابل‌تعویض در گوشی‌ تصویب کرده که برداشت‌های اشتباهی از آن انجام شده است.
تبلیغات

الزام گوشی‌سازان به تولید دستگاه‌های مجهزبه باتری قابل‌تعویض یک قدم دیگر به واقعیت نزدیک‌تر شده است. شورای اتحادیه‌ی اروپا در پی تصویب نهایی قانون خبرسازی است که روی چرخه‌ی عمر باتری‌ها تمرکز دارد تا ایمنی، پایداری و رقابت‌پذیری آن‌ها را تضمین کند.

قانون جدید اتحادیه‌ی اروپا اعلام می‌کند که تا سال ۲۰۲۷ گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها و سایر دستگاه‌های الکترونیکی باید به باتری‌هایی قابل‌حمل مجهز باشند که کاربر بتواند آن‌ها را تعویض کند. کمیسیون اروپا می‌گوید تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند زمان کافی برای اعمال تغییرات در دستگاه‌هایشان را در اختیار دارند.

سم‌موبایل در گزارشی تحلیلی می‌گوید تصویب قانون جدید اتحادیه‌ی اروپا لزوما به معنی بازگشت دوران باتری‌های قابل‌تعویض گوشی‌های هوشمند به سبک سنتی نیست.

اتحادیه‌ی اروپا به صراحت می‌گوید «باتری قابل‌حمل، باتری‌ای است که امکان تعویض آن ازطریق ابزارهای تجاری و بدون نیاز به استفاده از ابزارهای تخصصی، توسط کاربر نهایی وجود دارد؛ مگر این‌که گوشی‌سازان بخواهند ابزارهای اختصاصی، دستگاه حرارتی یا مواد حلال را برای جدا کردن باتری، به رایگان در دسترس کاربران قرار دهند.»

به بیان بهتر، اتحادیه‌ی اروپا در تلاش است تعویض باتری را ساده‌تر کند. در هیچ‌جای قانون جدید گفته نشده است که کاربر باید بتواند بدون نیاز به ابزار، باتری را تعویض کند. در سال‌های نه‌چندان دور، کاربر می‌توانست بدون هیچ‌گونه ابزار خاصی پنل پشتی گوشی را باز و باتری را تعویض کند. چنین طراحی‌ای قرار نیست به بازار موبایل برگردد.

سامسونگ تا حد زیادی با قانون جدید اتحادیه‌ی اروپا سازگار شده است. باتری گوشی‌های ۲۰۲۳ سامسونگ برخلاف سال‌های قبل به فریم دستگاه چسبانده نشده است. باتری‌های جدید سامسونگ در محفظه‌های مخصوصی قرار می‌گیرند و امکان تعویض آن‌ها بدون نیاز به دستگاه حرارتی وجود دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات