سونی دو تلفن پرچم دار Xperia Z و Xperia ZL را معرفی کرد

سه‌شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۰
مطالعه 5 دقیقه
بالاخره سونی پس از مجموعه عظیمی از شایعات پیرامون پرچم‌دار سال 2013 خود، دو تلفن اکسپریا Z و اکسپریا ZL را در CES امسال معرفی کرد. این دو تلفن شباهت زیادی به یکدیگر دارند و تنها از نظر ظاهری با یکدیگر متفاوت می‌باشند. سونی این بار طراحی تلفن‌های جدید خود را دستخوش تغییرات جدی نموده است. در ادامه مطلب با توضیحات کامل به همراه ویدیو مربوط به این تلفن‌ها همراه باشید.
تبلیغات

همانطور که انتظار می‌رفت، تلفن اکسپریا Z مجهز به صفحه نمایش 5 اینچ با رزولوشن 1080p است، قابلیتی که در بسیاری از تلفن‌های امسال شاهد آن خواهیم بود و به امری طبیعی برای تلفن‌های مطرح اندرویدی بدل خواهد شد. این تلفن همچنین دارای یک پردازنده 4 هسته‌ای است اما آنچه در این تلفن نظر همه را به خود جلب کرده طراحی جدید و زیبای سونی برای سری جدید اکسپریا است.

وقتی از دور به اکسپریا Z سونی نگاه می‌کنید آن را شبیه به تلفن‌های هوشمند لمسی رایج بازار متصور می‌شوید اما وقتی آن را در دست بگیرید متوجه چهارگوش بودن تلفن به همراه لبه های غیرمنحنی شکل می‌شوید. همین عامل باعث شده که تلفن خیلی خوب در دست جای نگیرید و افرادی که شانس کار کردن با آن را داشته‌اند از این موضوع راضی نبوده‌اند.

اکسپریا Z با وجود صفحه نمایش بزرگ 5 اینچی تنها 140 گرم وزن و 7.9 میلی‌متر ضخامت دارد که حمل و استفاده از آن را راحت می‌کند. در اکسپریا Z مانند نکسوس 4 بدنه با صفحه شیشه‌ای گوریلا گلس پوشیده شده است یعنی هم قسمت جلو و برروی نمایشگر و هم قسمت پشت گوشی با گوریلا گلس پوشیده شده‌ است. همین عامل باعث جذابیت و افزایش دوام گوشی شده است. اگرچه مقاوت گوریلا گلس بر هیچ کس پوشیده نیست اما بزرگترین مشکل گوشی‌های شیشه‌ای امکان شکسته شدن بدنه براساس ضربه احتمالی است. هنوز نمی‌دانیم که بدنه این گوشی در مقابل ضربه‌های احتمالی تا چه حد مقاوم است اما به هر حال وقتی اکسپریا Z را در دست می‌گیرد حس خوبی به شما منتقل خواهد شد.

دکمه‌های آلومینیومی با رنگ نقره‌ای باعث شده‌اند تا کنتراست جالبی در تلفن ایجاد شود و موجب جذابیت بیش از بیش اکسپریا Z گردد.

آنچه را که نمی‌توان به راحتی در تلفن اکسپریا Z پیدا کرد، پورت میکرو USB، اسلات میکرو SD و سیم کارت است که زیر یک پوشش پلاستیکی به خوبی مخفی شده‌اند تا در طراحی ظاهری گوشی تاثیر گذار نباشند. سونی دلیل مخفی کردن پورت‌ها را به دلیل ضد آب و ضد گرد غبار بودن این تلفن و کسب استاندارد IP55 و IP57 اعلام نموده است. یکی از قابلیت‌های جذاب اکسپریا Z سونی ضد آب بودن آن است یعنی شما می‌تواند آن را تا عمق یک متری و به مدت 30 دقیقه زیر آب نگاه دارید! این بدین معناست که اگر از اکسپریا Z ساعت‌ها در زیر باران استفاده نمایید با مشکل روبرو نخواهید شد.

نمایشگر اکسپریا Z نیز دارای فناوری خاصی است که انگشت‌های نم‌ناک یا خیس را تشخیص می‌دهد و به راحتی می‌توان از تلفن در زیر باران و با دست خیس استفاده نمود.

نمایشگر Full HD تلفن اکسپریا Z از نظر رزولوشن فوق‌العاده است اما زاویه دید آن مناسب نیست و در زوایای مختلف از کیفیت تصویر کاسته می‌شود. خوشبختانه به لطف موتور پردازش Bravia Engine 2 سونی، کنتراست تصویر این نمایشگر بسیار بالاست و تصاویر و ویدیوها به کیفیت کاملا مطلوبی نمایش داده می‌شوند.

سونی در اکسپریا Z از یک دوربین 13 مگاپیکسلی بهره برده است که به سنسور جدید Exmor RS مجهز شده و فیلم‌بردای HDR را میسر می‌کند. شاتر این دوربین فوق‌العاده سریع عمل می‌کند و در حال عکاسی پشت سر هم یا Burst Mode این دوربین قادر به ذخیره 10 عکس در هر ثانیه است.

اکسپریا Z مجهز به یک پردازنده 4 هسته‌ای Snapdragon S4 Pro است که با فرکانس 1.5 گیگاهرتز کار می‌کند. این تراشه دقیقا همانی است که در تلفن Optimus G، Nexus 4 یا Droid DNA بکار گرفته شده است. این پردازنده به خوبی از پس رزولوشن Full HD نمایشگر بر می‌آید و افرادی که شانس کار کردن با این تلفن را داشته‌اند سرعت اجرای اپلیکیشن‎‌ها را بسیار خوب و حرکت بین قسمت‌های مختلف سیستم‌عامل را کاملا روان دانسته‌اند.

یکی از نگرانی‌های اساسی در مورد تلفن اکسپریا Z مربوط به باتری آن است، چون یک نمایشگر 5 اینچ آن هم با رزولوشن Full HD نیاز به یک باتری قدرتمند دارد. اما سونی ادعا می‌کند که نرم افزار Stamina این شرکت این مشکل را رفع می‌کند. این نرم افزار در پشت زمینه اندروید فعال می‌شود و طول عمر باتری کوچک 2,330 میلی‌آمپر ساعتی اکسپریا Z را افزایش می‌دهد. البته این نرم‌افزار تاثیرات منفی نیز خواهد داشت و به عنوان مثال اطلاع‌رسانی‌های فیس بوک، پیامک جدید و غیره را غیرفعال می‌کند. اما سونی در نرم افزار Stamina خود تنظیماتی را در نظر گرفته که از طریق آن می‌توان برخی از این اطلاع‌رسانی‌ها را فعال کرد. هنوز نمی‌توان در مورد عملکرد این نرم افزار اظهار نظر قطعی کرد و باید تا بررسی تخصصی آن صبر نمود.

امروز علاوه بر اکسپریا Z از تلفن اکسپریا ZL نیز پرده برداری شد، تلفنی که شباهت زیادی به اکسپریا Z دارد و با وجود نمایشگر 5 اینچ 1080p به اندازه Z بزرگ نیست و در عوض ضخامت آن 9.8 میلی‌متر است. بدنه آن نیز به جای شیشه گوریلا گلس از پلاستیک ساخته شده است. دیگر مشخصات سخت‌افزاری این تلفن شبیه به اکسپریا Z است اما ZL ضد آب و ضد گرد و غبار نیست.

هر دو تلفن اکسپریا Z و ZL با اندروید 4.1 یا آبنبات پاستیلی و رابط کاربری خاص خود سونی روانه بازار خواهند شد اما سونی قول داده که کمی بعد بسته بروز رسانی به اندروید 4.1 را نیز برای این دو تلفن منتشر کند.

این تلفن‌ها در اواخر سه ماهه اول سال 2013 روانه بازار خواهند شد اما سونی هنوز قیمت آنها را اعلام نکرده است.

جهت مشاهده کلیه اخبار و مقالات مرتبط با نمایشگاه CES به صفحه اختصاصی زومیت مراجعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات