مقایسه گلکسی S21 FE با گلکسی A73 و گلکسی A54

گلکسی A54 سامسونگ در برابر A73 و S21 FE؛ نبرد ۲۵ میلیونی

شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۰
مطالعه 22 دقیقه
کدام گوشی سامسونگ در رقابت میان سه مدل از مهم‌ترین گوشی‌های بازار در بازه‌ی زیر ۲۵ میلیون تومان برنده خواهد شد؟
تبلیغات

در یکی از عجیب‌ترین برهه‌های زمانیِ بازار موبایل ایران قرار داریم؛ جایی که مدل ۸/۲۵۶ سه گوشی گلکسی A54، گلکسی A73 و گلکسی S21 FE در یک بازه قیمتی به‌فروش می‌رسند! درحالی که A54 به سال ۲۰۲۳ تعلق دارد و A73 به‌همراه S21 FE همچنان از سال ۲۰۲۲ در بازار ایران حضور دارند.

دو مدل A73 و A54 به‌عنوان محصولاتی میان‌رده وارد بازار شده‌اند؛ اما S21 FE لقب گوشی قاتل پرچمدار را به‌دوش می‌کشد.

در چنین شرایطی قطعا خریداران موبایل سردرگم خواهند شد؛ بنابراین اگر شما نیز بین گوشی‌های ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومانی سامسونگ دچار تردید هستید، در ادامه با ما همراه باشید تا این گوشی‌ها را از جنبه‌های مختلف مقایسه کنیم.

مقایسه ویدیویی گلکسی A54 سامسونگ در برابر A73 و S21 FE

گوشی گلکسی A54 را فروشگاه کارزین تل و گلکسی A73 را فروشگاه تکنولایف دراختیار زومیت قرار داده است.

طراحی و کیفیت ساخت

گلکسی S21 FE به‌علت بهره‌مندی از نسبت بهتر صفحه‌نمایش به بدنه و همچنین وزن کمتر، از دو مدل دیگر خوش‌دست‌تر به‌نظر می‌رسد؛ افزون‌براین پوشش گوریلا گلس ویکتوس در این مدل نسبت به گوریلا گلس ۵ در دو مدل دیگر، صفحه‌نمایش را دربرابر خط و خش و ضربه‌های احتمالی مقاوم‌تر می‌کند.

نکته‌ی منفی طراحی S21 FE را پنل پشتی پلاستیکی آن می‌دانیم؛ هرچند که فریم دستگاه تماما از آلومینیوم ساخت شده است. هر دو میان‌رده‌ی سامسونگ از فریم پلاستیکی استفاده می‌کنند که در این بخش S21 FE بر رقبا برتری دارد؛ اما اگر به‌دنبال پنل پشتی زیباتر و باکیفیت‌تری هستید، قطعا گلکسی A54 گزینه مناسب‌تری خواهد بود. از سوی دیگر هماهنگی طراحی A54 با پرچم‌داران سری S23 به جذابیت هرچه بیشتر ظاهر دستگاه می‌افزاید.

کار با گلکسی A73 سامسونگ

در سوی دیگر از نکات منفی در مورد نمایشگر گلکسی A54 باید به حاشیه‌های عریض آن اشاره کنیم که چندان دل‌چسب نیست و حس‌و‌حال گوشی‌های چند سال پیش را القا می‌کند؛ البته برابر بودن نوار دور نمایشگر به‌خودی‌خود یک ویژگی مثبت به‌شمار می‌رود.

در انتهای بخش طراحی باید به مقاومت بیشتر گلکسی S21 FE دربرابر نفوذ آب و گرد و غبار اشاره کنیم. این گوشی با مقاومت ۳۰ دقیقه‌ای در عمق ۱٫۵ متری آب، نیم متر عمق بیشتر از دو کهکشانی دیگر از خود مقاومت نشان می‌دهد.

درنهایت باید به این نکته اشاره کنیم موضوع طراحی عموما بحثی سلیقه‌ای تلقی می‌شود و ما تنها فاکتورهای یک طراحی مناسب را ارزیابی کردیم. ازاین‌رو صحبت درباره‌ی زیبایی ظاهری هریک از مدل‌ها را به خود شما واگذار می‌کنیم.

در جدول زیر می‌توانید به‌صورت خلاصه وضعیت هر مدل در فاکتورهای مختلفِ بخش طراحی را مقایسه کنید:

گلکسی S21 FE

گلکسی A73

گلکسی A54

وزن

-

×

ابعاد

×

-

ضخامت

-

×

نسبت صفحه

×

جنس فریم

-

-

جنس پنل پشتی

-

-

مقاومت دربرابر آب

-

-

علامت تیک (✓) به‌معنای برتری، خط تیره (-) معادل عملکرد متوسط و علامت ضربدر (×) به‌معنای عملکرد ضعیف خواهد بود.

صفحه‌نمایش و اسپیکر

گلکسی S21 FE و گلکسی A54 از ابعاد صفحه‌ای مشابه و برابر با ۶٫۴ اینچ بهره می‌برند؛ اما A73 با ۰٫۳ اینچ نمایشگر بزرگ‌تر، فضای بیشتری را برای مشاهده محتوا دراختیار کاربر قرار می‌دهد.

هر سه مدل از نمایشگر OLED با نرخ‌نوسازی ۱۲۰ هرتز استفاده می‌کنند. در استفاده‌های روزمره، نمایشگر هر سه مدل می‌تواند رضایت کاربر را جلب کند و بستری مناسب برای تماشای انواع محتوا ایجاد کنند.

طراحی پشت گلکسی S21 FE

خوانایی محتوا در گلکسی A54 کمی متفاوت‌تر از دو مدل دیگر است؛ کره‌ای‌ها با قرار دادن پنلی با امکان تولید روشنایی ۱۰۰۰ نیت برای S21 FE و A73، خوانایی نمایشگر در زیر نور مستقیم خورشید را تضمین کرده‌اند؛ اما A54 با تولید ۲۰ درصد روشنایی بیشتر (معادل ۱۳۰۰ نیت)، در پله‌ای بالاتر از دو برادر دیگر خود قرار می‌گیرد. خوشبختانه هر سه مدل با ارائه کمینه روشنایی مناسب، کاربر را برای کار با دستگاه در تاریکی شب با مشکل مواجه نمی‌کنند.

در زمینه‌ی دقت رنگی گلکسی A73 بهترین عملکرد را درمقایسه با دو مدل دیگر ارائه می‌کند؛ اما اشباع‌تر بودن رنگ‌های A54، بر جذابیت محتوا در دل نمایشگر این گوشی می‌افزاید.

هر سه‌مدل از بلندگوهای استریو بهره می‌برند و تفاوت چندانی میان خروجی صدای آن‌ها وجود ندارد؛ البته گلکسی S21 FE با اختلافی بسیار جزئی، عملکرد ضعیت‌تری با دو مدل دیگر دارد که البته قابل اغماض خواهد بود.

صدای اصلی از کانال لبه‌ی پایین دستگاه خارج می‌شود و صدایی ضعیف‌تر نیز برای تکمیل صدای اصلی از کانال بالایی (بلندگوی تماس) خارج می‌شود. صدای استریویِ خروجی برابر نیست و قرار نگرفتن کاربر در مرکز صدا برای شنونده‌های حرفه‌ای اذیت‌کننده خواهد بود؛ اما در استفاده‌های روزمره مشکلی پیش نخواهد آمد.

گلکسی S21 FE

گلکسی A73

گلکسی A54

وضوح و نرخ نوسازی

دقت نمایش رنگ‌ها

-

-

روشنایی

-

-

بلندگو

علامت تیک (✓) به‌معنای برتری، خط تیره (-) معادل عملکرد متوسط و علامت ضربدر (×) به‌معنای عملکرد ضعیف خواهد بود.

نرم‌افزار و رابط‌کاربری

باتوجه به اینکه درحال بررسی سه محصول با سال‌های عرضه متفاوت هستیم، طبیعی است که با نسخه‌های مختلف اندروید نیز روبه‌رو شویم. گلکسی S21 FE و گلکسی A73 به‌دلیل عرضه در سال ۲۰۲۲ به‌همراه اندروید ۱۲ و One UI 4 عرضه شده‌اند؛ اما گلکسی A54 نسخه‌ی ۵٫۱ رابط‌کاربری One UI برپایه اندروید ۱۳ را اجرا می‌کند.

سامسونگ با پشتیبانی بسیار خوب و سریعی که از گوشی‌های خود می‌کند، مدل‌های سال گذشته را به اندروید ۱۳ و One UI 5.1 به‌روزرسانی کرده است؛ اما همچنان گلکسی A54 یک به‌روزرسانی اندروید بیشتر درمقایسه با دومدل دیگر دریافت خواهد کرد.

اندروید ۱۳ در گلکسی A54

به‌دنبال اینکه درحال‌حاضر هر سه مدل نسخه‌ای مشابه از اندروید و پوسته اختصاصی سامسونگ را اجرا می‌کنند، تجربه‌ی نرم‌افزاری مشابهی نیز در هر سه‌مدل کسب خواهید کرد؛ اما گلکسی S21 FE به دلیل استفاده از تراشه پرچمدار، از ویژگی نرم‌افزاری DeX استفاده می‌کند که می‌تواند هنگام اتصال دستگاه به صفحه‌نمایش ثانویه، محیطی مشابه کامپیوترهای دسکتاپ را نمایش دهد.

در زمینه‌ی نرم‌افزاری S21 FE دست بالاتر را درمقایسه با دو مدل دیگر دارد؛ اما با صرف‌نظر از DeX تفاوتی میان نرم‌افزار دستگاه‌ها مشاهده نخواهید کرد.

گلکسی S21 FE

گلکسی A73

گلکسی A54

اندروید

رابط‌کاربری

تجربه کاربری

ویژگی‌های نرم‌افزاری

-

-

پشتیبانی نرم‌افزاری

-

-

علامت تیک (✓) به‌معنای برتری، خط تیره (-) معادل عملکرد متوسط و علامت ضربدر (×) به‌معنای عملکرد ضعیف خواهد بود.

عملکرد، تجربه بازی و شارژدهی

با اینکه با سه گوشی در بازه‌ی قیمتی یکسان طرف هستیم، اما قدرت سخت‌افزاری هریک در بازه‌های متفاوتی قرار می‌گیرد. قاتل پرچمدار سامسونگ با تراشه Exynos 2100 که تراشه‌ای پرچمدار به‌شمار می‌رود، وارد بازار شده است؛ اما گلکسی A54 و گلکسی A73 به‌ترتیب از تراشه‌های میان‌رده‌ی Exynos 1380 و Snapdragon 778G استفاده می‌کنند.

تمامی مدل‌ها از ۶ یا ۸ گیگابایت رم به‌همراه حافظه‌ی ذخیره‌سازی ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایت عرضه می‌شوند؛ اما تنها در A73 و A54 می‌توانید به‌جای سیم‌کارت دوم از کارت حافظه‌ی microSD استفاده کنید.

نمای پنل پشتی گلکسی A54

از نظر سرعت حافظه ذخیره‌سازی، گلکسی S21 FE با تکیه به حافظه UFS 3.1 خود تا دو برابر سرعت خواندن و نوشتن بالاتری را در قیاس با A54 و A73 ارائه می‌کند؛ نکته عجیب دراین‌میان کندتر بودنِ حافظه A54 از A73 است؛ کره‌ای‌ها در میان‌رده‌ی سال ۲۰۲۳ از حافظه‌ای کندتر از میان‌رده‌ی سال ۲۰۲۲ استفاده می‌کنند.

باوجود قدرتمندتر بودن S21 FE، خبری از عملکرد گیمینگ بهتر نیست و گلکسی A73 با تراشه‌ای به‌مراتب ضعیف‌تر، عملکرد بسیار بهتری در بازی Genshin Impact دارد؛ البته S21 FE در تنظیمات مدیوم به‌طور میانگین نرخ‌فریم بیشتر و برابر با ۵۶ فریم‌برثانیه ارائه می‌دهد؛ اما A73 بانرخ ۵۲ فریم‌برثانیه بازی را پایدارتر اجرا می‌کند. A54 نیز با عملکردی ضعیف‌تر از دو مدل دیگر بازی را با تنظیمات گرافیکی Medium با نرخ ۳۴ فریم‌برثانیه اجرا می‌کند که با فدا کردن کیفیت بصری و تنظیم روی Low، این عدد تا ۴۸ فریم‌برثانیه افزایش پیدا می‌کند.

عملکرد گلکسی A73، گلکسی S21 FE و گلکسی A54 در بازی Genshin Impact

مشکل بزرگ تراشه‌ی Exynos 2100 را باید داغ‌شدن بیش‌ازحد آن بدانیم؛ موضوعی که در اکثر وظایف روزمره اعم از فیلم‌برداری، گیمینگ و حتی مسیریابی، با آن مواجه خواهید شد. خوشبختانه دو میان‌رده‌ی دیگر با این مشکل دست و پنجه نرم نمی‌کنند.

گلکسی S21 FE

گلکسی A73

گلکسی A54

عملکرد روزمره

-

عملکرد در بازی‌ها

-

-

سیستم خنک‌کننده

×

علامت تیک (✓) به‌معنای برتری، خط تیره (-) معادل عملکرد متوسط و علامت ضربدر (×) به‌معنای عملکرد ضعیف خواهد بود.

عمر باتری از دیگر فاکتورهایی است که در انتخاب گوشی نقشی تعیین‌کننده ایفا می‌کند. کهکشانی‌های میان‌رده‌ی سامسونگ هر دو به باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی مجهز شده‌اند که برای تامین انرژی موردنیاز یک روز کاری سنگین کافی است.

نمایی از قسمت جلویی گلکسی A54

A54 به‌واسطه نمایشگر کوچک‌تر و پردازنده‌ی بهینه‌ترش تا ۲۰ درصد عمر باتری بهتری از A73 ارائه می‌کند؛ اما گلکسی S21 FE باوجود ۵۰۰ میلی‌آمپرساعت ظرفیت باتری کمتر، در جایگاه سوم قرار می‌گیرد و عمر باتری آن با یک‌بار شارژ و برای انجام کارهای روزمره درنهایت به ۹ ساعت می‌رسد که ۲ تا ۴ ساعت کمتر از میان‌رده‌های سامسونگ است.

گلکسی S21 FE

گلکسی A73

گلکسی A54

قدرت شارژ

سرعت شارژ

شارژر در جعبه

×

×

×

عمرباتری

×

علامت تیک (✓) به‌معنای برتری، خط تیره (-) معادل عملکرد متوسط و علامت ضربدر (×) به‌معنای عملکرد ضعیف خواهد بود.

دوربین

کهکشانی‌های سامسونگ در زمینه‌ی دوربین نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. S21 FE با مجموعه‌ی دوربین سه‌گانه شامل دوربین‌های ۱۲، ۸ و ۱۲ مگاپیکسلی که به‌ترتیب دارای لنز‌های واید، تله‌فوتو و اولتراواید هستند، روی کاغذ مجموعه‌‌ای کامل از انواع دوربین‌های کارآمد را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

در سوی دیگر مدل‌های میان‌رده گلکسی A73 و A54 با سخت‌افزاری نسبتا مشابه در بخش دوربین، روی کاغذ تجربه‌ی مشابهی را ارائه می‌دهند. مدل A73 از مجموعه‌ی ۴ دوربین متشکل از حسگرهای ۱۰۸، ۱۲ و دو حسگر ۵ مگاپیکسلی استفاده می‌کند که به‌ترتیب در پس لنزهای واید، اولتراواید، ماکرو قرار گرفته‌اند. دوربین چهارم تنها برای تشخیص عمق کاربرد دارد.

نرم افزار دوربین گلکسی A73 سامسونگ

گلکسی A54 نیز از مجموعه‌ای مشابه A73 استفاده می‌کند با این تفاوت که دیگر خبری از دوربین تشخیص عمق نیست و حسگر ۱۰۸ مگاپیکسلی دوربین اصلی نیز جای خود را به یک حسگر ۵۰ مگاپیکسلی با لنز واید داده است.

هر سه مدل در دوربین اصلی خود از OIS بهره می‌برند و گشودگی دیافراگم لنزها نیز روی f/1.8 تنظیم شده است. با کنار هم قرار دادن لرزشگیر سخت‌افزاری و دهانه دیافراگم، انتظار داریم تا نماینده‌های سامسونگ عملکرد مناسبی در عکاسی در نور کم داشته باشند.

عکاسی در نور کافی

درصورتی که هنگام عکاسی نور به‌میزان کافی وجود داشته باشد؛ اما شرایط نوری حسگر را به‌چالش بکشد، دوربین اصلی گلکسی S21 FE با گستره دینامیکی بسیار خوب خود، عملکرد فوق‌العاده‌ای را ارائه می‌کند. اما اگر فاکتور سنجش کیفی را روی وضوح عکس تنظیم کنیم، گلکسی A54 عکس‌های شارپ‌تر و پرجزئیات‌تری را ثبت می‌کند و A73 نیز میان دو رقیب خود قرار می‌گیرد.

سامسونگ برای حذف نویزها در S21 FE دست‌به‌دامان نرم‌کردن پیکسل‌ها می‌شود که این کار علت اصلی کاهش سطح جزئیات عکس به‌شمار می‌رود. هر سه مدل در زمینه‌ی ثبت دقیق رنگ‌ها به‌خوبی عمل می‌کنند؛ اما گلکسی A54 با کنتراست بالای خود بهترین جایگاه را میان دو برادر دیگر دریافت می‌کند.

با صرف‌نظر از گستره دینامیکی محدود، گلکسی A54 درمقایسه با A73 و S21 FE عکس‌های بهتری را در این شرایط نوری ثبت می‌کند.

نمونه عکس دوربین اصلی گلکسی S21 FE در شرایط نوری چالش‌برانگیز
گلکسی S21 FE
نمونه عکس دوربین اصلی گلکسی A73 - نور چالش‌برانگیز
گلکسی A73
نمونه عکس دوربین اصلی گلکسی A54 - نور چالش‌برانگیز
گلکسی A54
کراپ دوربین اصلی
برش ۱۰۰ درصدی
کراپ دوربین اصلی
برش ۱۰۰ درصدی
کراپ دوربین اصلی
برش ۱۰۰ درصدی

با تغییر دوربین به اولتراواید، جایگاه‌ها به‌کلی عوض می‌شوند و S21 FE با ثبت جزئیات بیشتر، برای دو رقیب خود خط و نشان می‌کشد. گلکسی A73 همچنان عملکردی بینابین دارد و تنها مورد آزاردهنده در نمونه عکس‌های آن را می‌توان نویز بالای تصاویر دانست؛ فاکتوری که برخلاف انتظار سبب نشده تا درزمینه‌ی سطح جزئیات از گلکسی A54 پیشی بگیرد.

همانند دوربین اصلی، عملکرد الگوریتم‌های پردازش تصویر در ثبت دقیق رنگ‌ها نیز مشابه است؛ اما با وجود روشن‌تر بودن تصویر در نمونه‌عکس S21 FE، عکس ثبت‌شده با این مدل را بهتر و مناسب‌تر ارزیابی می‌کنیم.

نمونه عکس دوربین اولتراواید گلکسی S21 FE در شرایط نوری چالش‌برانگیز
گلکسی S21 FE
نمونه عکس دوربین اولتراواید گلکسی A73 - نور چالش‌برانگیز
گلکسی A73
نمونه عکس دوربین اولتراواید گلکسی A54 - نور چالش‌برانگیز
گلکسی A54
کراپ دوربین اولتراواید
برش ۱۰۰ درصدی
کراپ دوربین اولتراواید
برش ۱۰۰ درصدی
کراپ دوربین اولتراواید
برش ۱۰۰ درصدی

عکاسی در نور کم

سامسونگ هنگام معرفی گوشی‌های هوشمند خود زمان ویژه‌ای را به معرفی دوربین و ویژگی‌های عکس‌برداری در شب آن اختصاص می‌دهد. افزون‌براین کره‌ای‌ها چند سالی است که در مدل‌های میان‌رده‌ی خود از لرزشگیر سخت‌افزاری یا OIS استفاده می‌کنند.

دوربین S21 FE در نور کم عملکرد قابل قبولی ندارد و بااینکه در مرکز تصویر سوژه‌ها کیفیت قابل قبولی دارند؛ اما رفته رفته با نزدیک شدن به گوشه‌های تصویر از وضوح سوژه‌ها کاسته می‌شود. چنین اتفاقی را در A73 مشاهده نمی‌کنیم و این مدل بهتر از S21 FE جزئیات را از دل سوژه به‌بیرون می‌کشد.

اما در سوی دیگر، A54 بدون فعال کردن Night Mode، عکسی پرجزئیات‌تر و باکیفیت‌تر از نظر رنگی را ثبت می‌کند. به‌طور کلی عکس A54 شباهت زیادی با نمونه عکس S21 FE دارد؛ با این تفاوت که اطراف تصویر خبری از تاری نیست و غلظت بالاتر رنگ‌ها نیز بر جذابیت تصویر افزوده است. هرچند که رنگ‌ها با دقتی که در A73 مشاهده می‌کنیم فاصله زیادی دارند.

نمونه عکس دوربین اصلی گلکسی S21 FE در نور کم
گلکسی S21 FE
نمونه عکس دوربین اصلی گلکسی A73 - نور کم
گلکسی A73
نمونه عکس دوربین اصلی گلکسی A54 - نور کم
گلکسی A54

فعال شدن نایت مود برای S21 FE پیشرفت چندانی را حاصل نمی‌کند و تنها به بهبود جزئی جزئیات کمک می‌کند و روشنایی تصویر نیز به مقدار ناچیزی افزایش پیدا می‌کند؛ اما گلکسی A73 علاوه‌بر افزایش چشمگیر روشنایی تصویر، سطح جزئیات را نیز وارد مرحله جدیدی می‌کند.

با فعال شدن Night Mode، تمایل رنگ سفید به قرمز را در عکس‌های A54 به‌وضوح می‌توان دید. ازطرفی با بالاتر رفتن غلظت رنگ، تصاویر کمی از حالت طبیعی خود خارج می‌شوند؛ اتفاقی که به‌وضوح می‌توان در شدت رنگ قرمز مشاهده کرد.

سطح جزئیات کمی بالاتر از A73 اما همچنان پایین‌تر از S21 FE قرار دارند؛ البته باید خاطرنشان کنیم که S21 FE با کاهش بیشتر سرعت شاتر به چنین سطحی از جزئیات رسیده است که مستلزم ثابت نگه‌داشتن دستگاه به‌مدت طولانی‌تر خواهد بود.

نمونه عکس دوربین اصلی گلکسی S21 FE در نور کم و فعال بودن نایت مود
گلکسی S21 FE - نایت مود
نمونه عکس دوربین اصلی گلکسی A73 - نور کم - فعال بودن نایت مود
گلکسی A73 - نایت مود
نمونه عکس دوربین اصلی گلکسی A54 - نور کم - فعال بودن نایت مود
گلکسی A54 - نایت مود
کراپ دوربین اصلی در نور کم نایت مود
برش ۱۰۰ درصدی
کراپ دوربین اصلی نور کم نایت مود
برش ۱۰۰ درصدی
کراپ دوربین اصلی نور کم نایت مود
برش ۱۰۰ درصدی

زوم ۱۰ برابری

بهره‌مندی S21 FE به دوربین تله‌فوتوی ۳ برابری، به‌تنهایی می‌تواند برتری این مدل با دو مدل دیگر را اثبات کند. در عکس‌های خروجی نیز به‌خوبی می‌توان برتری عکس‌های S21 FE را مشاهده کرد.

نمونه عکس دوربین اصلی گلکسی S21 FE در شرایط نوری مناسب - زوم ۱۰ برابر
گلکسی S21 FE
نمونه عکس دوربین اصلی گلکسی A73 - نور مناسب - زوم ۱۰ برابر
گلکسی A73
نمونه عکس دوربین اصلی گلکسی A54 - نور مناسب - زوم ۱۰ برابر
گلکسی A54
کراپ زوم ۱۰ برابری
برش ۱۰۰ درصدی
کراپ زوم ۱۰ برابری
برش ۱۰۰ درصدی
کراپ زوم ۱۰ برابری
برش ۱۰۰ درصدی

درشرایط نوری ضعیف عملکرد S21 FE قابل قبول نیست؛ اما با فعال شدن Night Mode بهبود چشمگیری در تصویر خوانایی نوشته‌ها ایجاد می‌شود که نشان از افزایش جزئیات تصویر دارد.

نمونه عکس دوربین اصلی گلکسی S21 FE در نور کم - زوم ۱۰ برابر
گلکسی S21 FE - نور کم
نمونه عکس دوربین اصلی گلکسی A73 - نور کم - زوم ۱۰ برابر
گلکسی A73 - نور کم
نمونه عکس دوربین اصلی گلکسی A54 - نور کم - زوم ۱۰ برابر
گلکسی A54 - نور کم
نمونه عکس دوربین اصلی گلکسی S21 FE در نور کم و فعال بودن نایت مود - زوم ۱۰ برابر
گلکسی S21 FE - نایت مود
نمونه عکس دوربین اصلی گلکسی A73 - نور کم - فعال بودن نایت مود - زوم ۱۰ برابر
گلکسی A73 - نایت مود
نمونه عکس دوربین اصلی گلکسی A54 - نور کم - فعال بودن نایت مود - زوم ۱۰ برابر
گلکسی A54 - نایت مود

عکاسی پرتره

در نمونه‌عکس پرتره‌ی گلکسی S21 FE ضعف در ثبت دقیق رنگ‌ها را می‌توان مشاهده کرد؛ از طرفی تمایل رنگ‌ها به قرمز در نمونه‌عکس A54 و A73 نیز مشاهده می‌شود. با‌این‌حال گلکسی A54 عکسی بسیار دل‌نشین‌تر و صدالبته پرجزئیات‌تر ثبت می‌کند.

حالا که صحبت از جزئیات شد باید بگوییم که افزایش جزئیات ازطریق بالابردن کنتراست تصویر انجام نمی‌شود؛ اتفاقی که خروجی آن چندان مطلوب نیست. به‌همین علت اگر بخواهیم جایگاهی برای سه عکس انتخاب کنیم به‌ترتیب A54 بهترین و A73 بدترین خواهند بود.

نمونه عکس پرتره دوربین اصلی گلکسی S21 FE
گلکسی S21 FE
نمونه عکس پرتره دوربین اصلی گلکسی A73
گلکسی A73
نمونه عکس پرتره دوربین اصلی گلکسی A54
گلکسی A54
کراپ دوربین اصلی پرتره
برش ۱۰۰ درصدی
کراپ دوربین اصلی پرتره
برش ۱۰۰ درصدی
کراپ دوربین اصلی پرتره
برش ۱۰۰ درصدی

عکاسی ماکرو

متاسفانه گلکسی S21 FE به دوربین ماکرو مجهز نشده است؛ اما دو نماینده دیگر از ماکرو ۵ مگاپیکسلی استفاده می‌کنند.

بااینکه با سخت‌افزاری یکسان طرف هستیم اما A73 به‌مراتب عکس‌های شارپ‌تر و پرجزئیات‌تری ثبت می‌کند؛ ازطرفی رنگ‌های A73 تمایل بیشتری به واقعیت دارد.

نمونه عکس ماکرو گلکسی A73
گلکسی A73
نمونه عکس دوربین ماکرو گلکسی A54
گلکسی A54

عکاسی سلفی

هر سه کهکشانی سامسونگ از حسگر IMX616 سونی برای دوربین سلفی خود استفاده می‌کنند و درنتیجه می‌توان انتظار عملکردی یکسان از هر مدل را داشت.

گلکسی S21 FE رنگ‌ها را کمی گرم‌تر از دو مدل دیگر ثبت می‌کند و A54 با ضعف در ثبت دقیق جزئیات، از رقابت با A73 جا می‌ماند.

نمونه عکس سلفی گلکسی S21 FE سامسونگ
گلکسی S21 FE
نمونه عکس سلفی گلکسی A73 سامسونگ
گلکسی A73
نمونه عکس سلفی گلکسی A54 سامسونگ
گلکسی A54
برش ۱۰۰ درصدی عکس سلفی گلکسی S21 FE سامسونگ
برش ۱۰۰ درصدی
برش ۱۰۰ درصدی عکس سلفی گلکسی A73 سامسونگ
برش ۱۰۰ درصدی
برش ۱۰۰ درصدی عکس سلفی گلکسی A54 سامسونگ
برش ۱۰۰ درصدی

گلکسی S21 FE

گلکسی A73

گلکسی A54

نور کافی

واید

-

-

اولتراواید

-

-

نور کم

واید

-

-

واید - نایت مود

-

-

زوم ۱۰ برابری

×

×

عکاسی پرتره

-

-

عکاسی ماکرو

ندارد

-

عکاسی سلفی

×

علامت تیک (✓) به‌معنای برتری، خط تیره (-) معادل عملکرد متوسط و علامت ضربدر (×) به‌معنای عملکرد ضعیف خواهد بود.

جمع‌بندی

شرایط به‌گونه‌ای نیست که یکی از سه کهکشانی سامسونگ را برتر بدانیم؛ بسته به نیازهای خود می‌توانید هریک را انتخاب کنید. گلکسی A54 را می‌توان دستگاهی مناسب عکاسی با ظاهری زیبا دانست؛ ازطرفی گلکسی A73 درکنار مجموعه دوربین مناسب، قدرت سخت‌افزاری پایداری را ارائه می‌کند. گلکسی S21 FE با بهره‌مندی از کیفیت ساخت بالا و همچنین مجموعه دوربینی توان‌مند با امکان زوم ۳ برابری بدون افت کیفیت، می‌تواند تجربه‌ای مشابه پرچمداران را رقم بزند.

رابط کاربری گلکسی S21 FE

افزون‌براین موارد نباید از فاکتور قیمتی و فاصله‌ی چند میلیونی هر مدل صرف‌نظر کنید. درحال‌حاضر گلکسی A73 در بازه‌ی قیمتی ۱۷ میلیون تومان، گلکسی A54 با قیمت حدودی ۲۰ میلیون تومان و گلکسی S21 FE نیز با حدود قیمت ۲۱ میلیون تومان به‌فروش می‌رسد.

با درنظر گرفتن نقاط مثبت و منفی هر مدل، شما کدام‌یک را انتخاب می‌کنید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات