گلکسی A54 دربرابر شیائومی ۱۳ لایت؛ نبرد میان‌رده‌های شیشه‌ای

چهارشنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۰
مطالعه 4 دقیقه
گلکسی A54 در کنار شیائومی ۱۳ لایت
گلکسی A54، جدیدترین گوشی میان‌رده‌ی سامسونگ، چه تفاوت‌هایی با شیائومی ۱۳ لایت دارد؟ بهترین میان‌رده‌ی حال حاضر بازار کدام است؟
تبلیغات

سامسونگ و شیائومی که سال‌ها سابقه در بازار موبایل دارند، برخلاف اپل توجه ویژه‌ای به گوشی‌های میان‌رده و اقتصادی نشان می‌دهند. سامسونگ با دستگاه‌های سری گلکسی A توجه کاربران زیادی را به خود جلب کرده است و شیائومی گوشی‌های خوش‌قیمت پرتعدادی در چین و بازارهای بین‌المللی عرضه می‌کند.

درحالی‌که فصل اول سال ۲۰۲۳ هنوز به پایان نرسیده، رقابت در بازار میان‌رده‌ها داغ شده است. شیائومی به‌هنگام رونمایی پرچمداران جدیدش برای بازارهای بین‌المللی، از شیائومی ۱۳ لایت پرده‌برداری کرد که همچون دستگاه‌های قبلی با سخت‌افزار مناسب از راه می‌رسد.

مدل سفید گلکسی A54 سامسونگ نمایشگر و پنل پشتی

ازطرفی سامسونگ با رونمایی گلکسی A54 بار دیگر ثابت کرده که اهمیت زیادی برای بازار میان‌رده‌ها قائل است. گلکسی A54 برخلاف نسل قبل پنل پشتی شیشه‌ای دارد. این گوشی در پنل پشتی بسیار شبیه گلکسی S23 است و به طراحی مدرنی مزین شده.

دوربین در سال‌های اخیر نقش پررنگی در گوشی‌های هوشمند پیدا کرده است. درحالی‌که قبلا گوشی‌های پرچمدار دوربین‌های پروضوح داشتند، امروزه حتی میان‌رده‌ها نیز توانایی‌های زیادی در حوزه‌ی تصویربرداری دارند. سامسونگ همچون شیائومی، در پنل پشتی میان‌رده‌ی جدیدش از سه دوربین استفاده کرده است.

شیائومی ۱۳ لایت از زوایای مختلف در رنگ صورتی

هر دو گوشی گلکسی A54 و شیائومی ۱۳ لایت دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی با پیکسل‌های یک میکرونی دارند. این دوربین در میان‌رده‌های جدید سامسونگ و شیائومی از سیستم فوکوس خودکار استفاده می‌کند. دوربین اصلی گلکسی A54 به سیستم فوکوس خودکار دوال پیکسل مجهز است تا در محیط‌های کم‌نور، با سرعت و دقت بالاتر فوکوس انجام دهد. این دوربین لرزش‌گیر اپتیکال (OIS) نیز دارد.

گلکسی A54 سامسونگ در پنل پشتی از دوربین فوق عریض ۱۲ مگاپیکسلی و دوربین ماکروی پنج مگاپیکسلی نیز میزبانی می‌کند. شیائومی ۱۳ لایت دوربین فوق عریض هشت مگاپیکسلی و دوربین ماکروی دو مگاپیکسلی دارد. بدین ترتیب گلکسی A54 از دوربین فوق عریض و ماکروی بهتری استفاده می‌کند.

گلکسی ای ۵۴ زیر باران

میان‌رده‌های ۲۰۲۳ سامسونگ و شیائومی به دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی مجهزند. شیائومی ۱۳ لایت با دوربین سلفی‌اش ویدیوی 1080p/60fps ضبط می‌کند، اما گلکسی A54 توانایی ضبط ویدیوی 4K دارد. در حالت 1080p نرخ فریم ویدیوهای ضبط‌شده با دوربین سلفی گلکسی A54 به 30fps می‌رسد.

سامسونگ گوشی گلکسی A54 را به پردازنده‌ی پنج نانومتری Exynos 1380 مجهز کرده است که در واحد CPU از چهار هسته‌ی ۲٫۴ گیگاهرتزی Cortex-A78 و چهار هسته‌ی ۲٫۰ گیگاهرتزی Cortex-A55 میزبانی می‌کند.

شیائومی ۱۳ لایت مجهزبه تراشه‌ی چهار نانومتری Snapdragon 7 Gen 1 است. Snapdragon 7 Gen 1 در واحد CPU از یک هسته‌ی ۲٫۴ گیگاهرتزی Cortex-A710 و سه هسته‌ی ۲٫۳۶ گیگاهرتزی Cortex-A710 و چهار هسته‌ی ۱٫۸۰ گیگاهرتزی Cortex-A510 بهره می‌گیرد. پردازنده‌ی گرافیکی گوشی سامسونگ از نوع Mali-G68 MP5 و پردازنده‌ی گرافیکی گوشی شیائومی Adreno 644 است.

قسمت بالایی نمایشگر شیائومی ۱۳ لایت که حفره کپسولی دوربین سلفی را نشان می دهد

گوشی‌های سامسونگ به بهره‌مندی از نمایشگر پرنور و باکیفیت شهره‌اند. سامسونگ می‌گوید گلکسی A54 به نمایشگر ۶٫۴ اینچ Super AMOLED با وضوح فول HD پلاس و نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز مجهز است. این نمایشگر به‌لطف قابلیت Vision Booster به روشنایی ۱٬۰۰۰ نیت دست پیدا می‌کند. شیائومی ۱۳ لایت نمایشگر ۶٫۵۵ اینچ AMOLED با وضوح کمی بالاتر و نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز دارد. روشنایی این نمایشگر همچون گلکسی A54 به ۱٬۰۰۰ نیت می‌رسد. گلکسی A54 از نمایشگری با حفره‌ی دایره‌ای استفاده می‌کند اما شیائومی ۱۳ لایت به نمایشگری با حفره‌ی کپسولی مجهز است.

گلکسی A54 سامسونگ به باتری ۵٬۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی با شارژ سریع ۲۵ وات مجهز است، درحالی‌که شیائومی ۱۳ لایت از باتری ۴٬۵۰۰ میلی‌آمپرساعتی ۶۷ وات استفاده می‌کند.

گلکسی ای ۵۴ در دست

گلکسی A54 سامسونگ در پنل پشتی و جلویی از شیشه‌ی گوریلا گلس استفاده می‌کند و به گواهی IP67 برای مقاومت در برابر آب و گردوغبار مجهز است (این گوشی فریم پلاستیکی دارد). در بخش پشتی شیائومی ۱۳ لایت شاهد استفاده از شیشه و در لبه شاهد استفاده از پلاستیک هستیم. این گوشی از گواهی IP53 استفاده می‌کند.

سامسونگ گوشی گلکسی A54 را با قیمت ۴۹۰ یورو روانه‌ی بازار می‌کند، درحالی‌که شیائومی ۱۳ لایت در بازارهای جهانی ۴۹۹ یورو قیمت دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات