مدل مفهومی موتورولا ریزر، آینده جذاب فناوری گوشی‌های رول‌شونده را به‌تصویر می‌کشد

یک‌شنبه ۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
گوشی مفهومی موتورولا ریزر رول شونده
موتورولا مدلی مفهومی از گوشی ریزر با نمایشگر رول‌شونده را به‌نمایش گذاشته است که شاید آینده‌ی گوشی‌های هوشمند باشد.
تبلیغات

درحالی‌که به‌مرور شاهد افزایش تعداد محصولاتی هستیم که از نمایشگرهای تاشو بهره می‌برند، فناوری نمایشگرهای رول‌شونده نیز به مسیر توسعه‌ی خود ادامه می‌دهند. ایده‌ی این نوع صفحه‌نمایش‌ها بسیار ساده است. شما نمایشگری منعطف را به‌جای تا‌کردن، به دور خودش می‌پیچید تا درصورت استفاده‌نکردن، از دید پنهان شود. این ایده مبنایی برای تولید مدل مفهومی گوشی موتورولا ریزر رول‌شونده بوده است.

وب‌سایت Androidauthority موفق شده است در MWC 2023 به نمونه‌ی اولیه‌ی گوشی رول‌شونده‌ی موتورلا ریزر دسترسی پیدا کند. به‌نظر می‌رسد گوشی‌های مجهز به نمایشگر رول‌شونده کاربردی‌تر از گوشی‌های تاشو کنونی باشند؛ زیرا در این نوع محصولات هروقت به فضای بیشتری نیاز داشته باشید، صفحه‌نمایش گسترش خواهد یافت و هنگامی‌که به آن نیاز ندارید، به‌راحتی از دید شما خارج خواهد شد.

طرح مفهومی موتورولا ریزر؛ وقتی ابعاد گوشی تغییر می‌کند

مدل مفهومی گوشی رول شونده موتورولا ریزر

موتورولا ریزر از فرم‌فکتور کوچکی بهره می‌برد و در حالت عادی نمایشگری ۵ اینچی POLED با نسبت تصویر ۱۵:۹ دراختیار شما قرار خواهد داد. این پنل ساخت BOE چین است و در‌مقایسه‌با پرچم‌داران مدرن ۶ اینچی، کوچک به‌نظر می‌رسد. به‌هرحال همان‌طور‌که سری موتورولا ریزر تاشو و گلکسی زدفلیپ سامسونگ نشان دادند، میزان تقاضا برای این نوع محصولات بسیار زیاد است.

نمایشگر گوشی مفهومی موتورولا ریزر در بخش پایینی دستگاه می‌پیچد و از پشت بالا می‌آید و حدود یک‌سوم بخش پشتی آن را می‌پوشاند. فقط کافی است دکمه‌ی پاور را در لبه‌ی کناری گوشی دو بار فشار دهید و سیستم موتوردار آن وارد عمل خواهد شد و نمایشگر را به‌سمت بالا خواهد چرخاند تا بخش بزرگ‌تر پنل پشتی به جلوی گوشی اضافه شود.

این عملیات حدود سه ثانیه طول می‌کشد و ابعاد نمایشگر را به ۶٫۵ اینچ با نسبت تصویر ۲۲:۹ می‌رساند. رابط کاربری اندروید نیز مطابق این تغییر بهینه‌سازی و نمادها برای قرارگیری در صفحه‌ی اصلی دوباره ترازبندی می‌شوند. همچنین، موتورولا در حال ساخت تصاویر زمینه‌ی جدیدی است که به‌طور‌خودکار با تغییر ابعاد صفحه‌نمایش سازگار خواهند شد.

طرح مفهومی گوشی موتورولا ریزر با نمایشگر رول شونده
طرح مفهومی گوشی موتورولا ریزر با نمایشگر رول شونده
طرح مفهومی گوشی موتورولا ریزر با نمایشگر رول شونده
طرح مفهومی گوشی موتورولا ریزر با نمایشگر رول شونده

گوشی رول‌شونده‌ی موتورولا ریزر شبیه پرچم‌دارانی است که به آن‌ها عادت داریم. در این‌جا است که شباهت‌ها و تفاوت‌های این دستگاه با دیگر تاشوهای موجود در بازار را مشخص خواهد شد. صفحه‌نمایش این محصول در حالت بازشده، کاربرپسند و بلند است.

با دو بار ضربه‌زدن مجدد روی دکمه‌ی پاور، نمایشگر گوشی رول‌شونده‌ی موتورولا دوباره به‌سمت پایین می‌چرخد و از دید کاربر پنهان خواهد شد. علاوه‌براین، می‌توان نمایشگر را کمی پایین‌تر آورد تا کنار دوربین جلو و پنجره‌ی جلوی بلندگو نمایان شوند. این محصول مثل هر گوشی دیگر ساخت موتورولا، از ژست‌های خاص حرکتی پشتیبانی می‌کند و به‌عنوان مثال، هنگام کار با برنامه‌ی دوربین، با دو بار حرکت مچ دست، لنز دوربین به حالت سلفی تغییر خواهد کرد.

ضعف اصلی مدل مفهومی موتورولا ریزر ضخامت و وزن آن است. با وجود ارتفاع و عرض کمتر، این محصول همچنان ضخیم به‌نظر می‌رسد و ۲۱۰ گرم وزن دارد که درمقایسه‌با پرچم‌داران بزرگ‌تر مثل پیکسل ۷ پرو یا گلکسی S23 اولترا سنگین‌تر است.

نمایشگر اصلی بزرگ و نمایشگر ثانویه در یک پنل واحد

گوشی مفهومی موتورولا ریزر رول شونده

گوشی رول‌شونده‌ی موتورولا ریزر می‌تواند چندین ویژگی مهم را در قالب محصولی واحد ارائه دهد. برای نمونه، می‌توان نمایشگر آن را در شرایط خاص به‌نحوی تنظیم کرد که به‌طور‌خودکار گسترش یابد. فرض کنید در حال تماشای ویدئویی در یوتیوب هستید و گوشی را به حالت افقی نگه می‌دارید. در این حالت، صفحه‌نمایش به‌طور‌خودکار گسترش خواهد یافت تا بتوانید ویدئو را در ابعادی بزرگ‌تر تماشا کنید.

در حالتی‌ که گوشی رو به پایین و نمایشگر آن باز است، قسمت رول‌شونده مثل نمایشگر پشتی ثانویه عمل خواهد کرد که می‌توان از آن برای نمایش اعلان‌ها، تاریخ، آب‌وهوا، زمان و... بهره گرفت. یکی از کاربردهای جالب حالت رول‌‌شونده‌ی موتورولا ریزر دوربین آن است. هر زمان که عکس می‌گیرید می‌توان با فشاردادن یک دکمه، صفحه‌نمایش پشتی را فعال کرد تا پیش‌نمایشی از صحنه را نشان دهد.

موتورولا ریزر رول‌شونده؛ طرح جذابی که سؤالات زیادی در ذهن ایجاد می‌کند

گوشی مفهومی موتورولا ریزر رول شونده

موتورولا ایده‌ی بسیار جالبی را با مدل مفهومی ریزر ارائه داده است. برخلاف سایر مدل‌های مفهومی مشابه، این گوشی بسیار جذاب به‌نظر می‌رسد و ویژگی‌های کاربری جالبی هم دارد؛ البته شرکت مذکور می‌گوید این طرح فعلاً در مراحل ابتدایی قرار دارد.

نمایشگرهای رول‌شونده هنوز موفق نشده‌اند به‌طور‌گسترده در محصولات مصرفی عرضه‌شده به بازار استفاده شوند. علاوه‌بر همه‌ی پیچیدگی‌های فنی روش کارکرد این فناوری، باید سیستم موتوری ویژه، بسیار کوچک، کم‌مصرف و مطمئنی برای چرخاندن پنل بسازید.

درحال‌حاضر موتورولا ریزر مفهومی از باتری ۳۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی بهره می‌برد که شاید برای نمایشگر ۵ اینچی کافی به‌نظر برسد؛ اما قطعاً برای نمایشگر بزرگ ۶٫۵ اینچی کافی نیست. علاوه‌براین، مکانیزم باز‌و‌بسته‌کردن نمایشگر رول‌شونده روی این دستگاه نیز انرژی جداگانه‌ای نیاز دارد.

گوشی مفهومی موتورولا ریزر رول شونده

استحکام و دوام ازجمله مشکلات دیگری هستند که بر سر راه تولید گوشی‌های تاشو قرار دارند. موتورولا مدل مفهومی ریزر را با بدنه‌ی پلاستیکی شفاف تولید کره است و شاید چنین طرحی برای این نوع گوشی‌ها یک ضرورت باشد.

سؤال مهم دیگر این است که گوشی‌های هوشمند مجهز به نمایشگرهای رول‌شونده چه زمانی روانه‌ی بازار خواهند شد؟ موتورولا می‌گوید مدل مفهومی ریزر بخشی از محصولات آزمایشگاه ۳۱۲ آن است که از چند سال قبل در دست توسعه قرار دارد.

ال‌جی اواخر سال ۲۰۲۰ گوشی رول‌شونده‌ای معرفی کرد و اوپو نیز طرح مفهومی گوشی Oppo X را در اواسط ۲۰۲۱ به‌نمایش گذاشت. فناوری نمایشگرهای تاشو از آن زمان تاکنون، پیشرفت‌های بسیار زیادی به خود دیده‌اند و لولاهای محکم‌تری برای این نوع پنل‌ها تولید شده است. حال باید دید در سال‌های آینده چه بهبودهای دیگری در این فناوری اعمال خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات