اپل با افزایش تولید آیفون در هند به‌دنبال کاهش وابستگی به چین است

پنج‌شنبه ۲۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۸
مطالعه 2 دقیقه
کار  کردن با گوشی آیفون ۱۴ پرو اپل
ارزش صادرات آیفون‌های ساخته‌ شده در هند به سه میلیارد دلار در سال مالی جاری خواهد رسید.
تبلیغات

آیفون‌های ساخت هند فقط در این کشور فروخته نمی‌شوند و درکنار آیفون‌های ساخت چین به تکمیل موجودی اپل برای عرضه‌ی جهانی این گوشی محبوب کمک می‌کنند. طبق جدیدترین آمارها، ارزش صادرات آیفون‌های ساخت هند در سال مالی جاری اپل به ۳ میلیارد دلار خواهد رسید. این رقم نشان‌دهنده‌ی ترکیبی از خبرهای خوب و بد برای شرکت اهل کوپرتینو است.

افزایش تولید آیفون در هند از این جهت برای اپل خوب است که طی یک‌سال حدوداً دوبرابر افزایش یافته است. ازطرفی، تعداد آیفون‌های تولید شده در هند، هنوز هم درمقایسه با تعداد آیفون‌های ساخته شده در چین، مثل قطره‌ای دربرابر اقیانوس است.

مطمئناً کاهش وابستگی اپل به چین کار آسانی نیست. شیوع کرونا نیز خطرتات ناشی از وابستگی شدید سازنده‌ی آیفون به چین را بیشتر نشان داد. براساس پیش‌بنی‌ها، اختلالات مرتبط با کووید ۱۹ در بزرگ‌ترین کارخانه‌ی مونتاژ آیفون جهان، یک میلیارد دلار در هر هفته برای این شرکت هزینه داشته باشد.

به گزارش 9to5Mac، هند درحال‌حاضر خود را به‌عنوان دومین مرکز بزرگ تولید آیفون اپل تثبیت کرده است. اولین آیفون‌های ساخته‌شده در هند به یک مدل (نسل اول آیفون SE) محدود بود و فقط در این کشور عرضه شد.

اپل از آن زمان تولید برخی مدل‌های آیفون را به شرکای تجاری خود در هند واگذار کرد و حجم آن را حدی افزایش داد که بتواند بخشی از تولیدات خود را برای فروش به خارج از کشور صادر کند.

اپل امیدوار بود سال گذشته به نقطه‌ی عطف مهمی دست یابد و مونتاژ آیفون ۱۴ به‌طور همزمان در چین و هند آغاز شد. تولید آیفون ۱۴ در هند از ماه سپتامبر شروع شد و انتظار می‌رود تولید همزمان آیفون ۱۵ نیز امسال انجام شود.

بلومبرگ گزارش داده صادرات آیفون‌های ساخت هند در فاصله‌ی بین ماه آوریل تا دسامبر سال گذشته دوبرابر شده است:

اپل از آوریل تا دسامبر بیش‌از ۲٫۵ میلیارد دلار آیفون از هند صادر کرد که تقریباً دوبرابر کل سال مالی قبل است. این موضوع نشان می‌دهد غول فناوری اهل کوپرتینو چگونه با افزایش تنش‌های جغرافیایی-سیاسی درحال سرعت‌ بخشیدن به انتقال خطوط تولید خود از چین به سایر نواحی جهان است. این یعنی بیش‌از ۳ میلیون دستگاه از آیفون‌های اپل در هند ساخته شده است اما درمقایسه با ۲۳۰ میلیون آیفون ساخته شده در چین، رقم بسیار کمی به‌حساب می‌آید.
- بلومبرگ

اپل همچنین در هشت سال گذشته تلاش کرده است تا فروشگاه‌های خرده‌فروشی جدیدی در هند احداث کند. چالش پیش‌روی اپل برای انجام این‌کار، الزامات دولت هند است که به‌وضوح با درنظر گرفتن شرایط اپل و سامسونگ طراحی شده است. به‌عنوان مثال اگر قصد دارید برای فروش محصولات یک برند، فروشگاه باز کنید، ابتدا باید ۳۰ درصد از آن محصولات در هند تولید شوند.

این الزام درنهایت تاحدودی کاهش یافت زیرا اپل تولید خود را در هند افزایش داد و روز گذشته گزارش شد سازنده‌ی آیفون سرانجام استخدام کارمند برای اولین فروشگاه‌های خود در این کشور را آغاز کرده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات