افزایش هزینه تولید تراشه‌های ۳ نانومتری؛ بالا رفتن قیمت آیفون و گوشی‌های رده‌بالا اجتناب‌ناپذیر است

سه‌شنبه ۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
طراحی پشت آیفون ۱۴ پرو
افزایش قیمت لیتوگرافی سه نانومتری TSMC، هزینه‌ی ساخت پردازنده‌ی A17 اپل را بالا می‌برد و احتمالاً درنتیجه‌ی این اتفاق، قیمت آیفون‌های سال ۲۰۲۳ افزایش پیدا می‌کند.
تبلیغات

چند ماه قبل گفته شد اپل با افزایش ۶ درصدی قیمت تراشه‌های TSMC مخالفت کرده، اما احتمالاً در نهایت مجبور می‌شود به این اتفاق تن بدهد. اپل یکی از سرشناس‌ترین مشتریان TSMC است و همکاری بین این دو شرکت درآمد میلیارد دلاری برای آن‌ها به ارمغان می‌آورد.

آن‌طور که Wccftech می‌نویسد، اپل برای تولید پردازنده‌ی A17 Bionic از لیتوگرافی سه نانومتری TSMC استفاده می‌کند. این پردازنده در گوشی‌های آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ اولترا استفاده خواهد شد. تولید تراشه با لیتوگرافی سه نانومتری TSMC هزینه‌ی بیشتری روی دست اپل می‌گذارد و احتمالاً این شرکت در نهایت افزایش هزینه‌ها را به مشتریانش تحمیل می‌کند.

مشخص نیست که TSMC برای تولید ویفرهای چهار نانومتری چقدر از مشتریانش دریافت می‌کند (تراشه‌ها در ابتدا روی صفحه‌ای موسوم به ویفر هستند و پس از جدا شدن، به تراشه‌ای واحد تبدیل می‌شوند).

افزایش قیمت لیتوگرافی تی اس ام سی در طول زمان

روند افزایش قیمت ویفرهای TSMC در گذر زمان

رسانه‌ی معتبر دیجی‌تایمز که منابع متعددی در زنجیره‌ی تأمین صنعت تراشه دارد، می‌گوید TSMC سال‌به‌سال قیمت تراشه‌هایش را بالا برده است. در سال ۲۰۲۰ هر ویفر پنج نانومتری ۱۶٬۰۰۰ دلار قیمت داشت و پیش‌بینی می‌شود قیمت ویفر سه نانومتری برای تمام مشتریان از جمله اپل به ۲۰٬۰۰۰ دلار برسد.

حتی اگر اپل بتواند ازطریق مذاکره با TSMC قیمت ویفرهای سه نانومتری را کاهش دهد، همچنان عوامل دیگری مثل تورم روی قیمت نهایی آیفون ۱۵ اثر خواهند گذاشت.

گفته شده است که پردازنده‌ی A17 Bionic از لیتوگرافی N3E استفاده می‌کند. این لیتوگرافی نسخه‌ی پیشرفته‌تر N3 است و استفاده از آن به تولید تراشه‌هایی قوی‌تر و کم‌مصرف‌تر منتهی می‌شود. ارائه‌ی این مزایا در ازای قیمت بیشتر انجام می‌گیرد. بدین ترتیب پیش‌بینی می‌شود پردازنده‌ی استفاده‌شده در آیفون ۱۵ پرو و اولترا گران‌تر از پردازنده‌ی آیفون‌های پرو نسل فعلی باشد. گفته می‌شود اپل برای تهیه‌ی A16 Bionic دو برابر بیشتر از A15 Bionic پول داده است (این دو تراشه به‌ترتیب از لیتوگرافی چهار نانومتری و پنج نانومتری استفاده می‌کنند).

گزارشی تأییدنشده می‌گوید تهیه‌ی هر تراشه‌ی A16 Bionic حدودا ۱۱۰ دلار برای اپل هزینه‌بر است (یعنی بیش از ۱۰ درصد قیمت آیفون ۱۴ پرو در خرده‌فروشی‌های آمریکا). تخمین زده می‌شود که هر تراشه‌ی A17 Bionic تا ۱۵۰ دلار هزینه روی دست اپل بگذارد. این موضوع احتمالاً باعث می‌شود قیمت کانفیگ پایه‌ی آیفون ۱۵ پرو از ۹۹۹ دلار عبور کند.

اپل احتمالاً سال آینده قابلیت‌های اختصاصی بیشتری را در مدل‌های رده‌بالای آیفون استفاده می‌کند تا کاربران به خرید آن‌ها ترغیب شوند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات