سیاست جدید آرم به قطع همکاری با سامسونگ می‌انجامد

سه‌شنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
آرم (ARM) در پی جدالی حقوقی و طولانی‌مدت با کوالکام، حالا مدل کسب‌وکار خود را تغییر می‌دهد؛‌ این موضوع می‌تواند به قیمت پایان همکاری‌اش با سامسونگ تمام شود.
تبلیغات

AMD‌ و سامسونگ سال گذشته اعلام کردند که با کمک یکدیگر پردازنده‌ی گرافیکی مبتنی بر RDNA2 را برای تراشه‌های اگزینوس توسعه می‌دهند. اولین تراشه‌ی اگزینوس مجهز به چنین پردازنده‌ی گرافیکی مدل 2200 است که اوایل ۲۰۲۲ در گوشی‌های سامسونگ سری گلکسی S22 عرضه شد. بااین‌حال، به گزارش Sammobile به نظر می‌رسد همکاری این دو شرکت فناوری در خطر است و این احتمال وجود دارد که در آینده دیگر از پردازنده‌های گرافیکی AMD در چیپست‌های اگزینوس استفاده نشود.

ماجرا از این قرار است که کوالکام اواخر سال ۱۳۹۹ با صرف ۱٫۴ میلیارد دلار استارتاپ نوویا (Nuvia) را تصاحب کرد. این استارتاپ کوچک توسط طراحان برجسته‌ای از شرکت‌های گوگل، AMD، اپل و Broadcom راه‌اندازی شده بود و در زمینه‌ی تولید پردازنده‌های پرسرعت کلاسِ سرور آرم (ARM) فعالیت می‌کرد.

برخی از موسسان Nuvia سابقه‌ی کار روی هسته‌های پردازنده‌ی پرقدرت اپل را دارند و گزارش‌هایی که در آن زمان منتشر شدند به این موضوع اشاره داشتند که طراحی‌های این استارتاپ می‌تواند اپل را در کارایی و عملکرد به چالش بکشد.

کوالکام هم در زمان خرید Nuvia در بیانیه‌ی خبری خود از ادغام پردازنده‌های نوویا با پردازنده‌های گرافیکی، پردازنده‌ی سیگنال دیجیتال، هوش مصنوعی و شتاب‌دهنده‌های چندرسانه‌ای خبر داد و اعلام کرد که قصد دارد پلتفرم‌هایی فراگیر و قدرتمند برای گستره‌ی وسیعی از بازارها تولید کند.

کمی بعد از خرید Nuvia، آرم اعلام کرد که کوالکام مجوز استفاده از معماری و فناوری آرم را در محصولات خود ندارد و بابت این موضوع از این شرکت شکایت کرد. در واقع Nuvia پس از تأسیس، مجوز استفاده از معماری آرم در تراشه‌های خود را دریافت کرد، اما حق انتقال این مجوز به شرکت‌های دیگر را نداشت. به‌ادعای آرم، کوالکام نیز از این موضوع باخبر بوده و پس از انجام مذاکرات متعدد هم موفق نشد این مجوز را دریافت کند. در راستای همین اختلاف حالا آرم قصد دارد مدل کسب‌وکار خود را تغییر داده و از سال ۲۰۲۴ دیگر مجوز طراحی‌ پردازنده‌‌های خود را دراختیار شرکت‌های نیمه‌رسانا مانند کوالکام قرار نمی‌دهد و مستقیماً مجوز فناوری‌های خود را دراختیار تولیدکنندگان تجهیزات اصلی، مانند اپل، اوپو، سامسونگ، ویوو و شیائومی قرار می‌دهد.

استراتژی جدید آرم ممکن است باعث اتمام همکاری سامسونگ با AMD برای تولید پردازنده‌های گرافیکی شود

درمقابل، کوالکام مدعی است که مجوز استفاده از طرح‌های آرم را تا سال‌های پس از ۲۰۲۵ هم دارد و علاوه‌بر‌این، این حق را دارد تا قرارداد را برای چندین سال دیگر پس از توافق اولیه هم تمدید کند. کوالکام اعلام کرده که آرم تا به حال، به دروغ، به چندین مشتری این شرکت گفته است تنها راه استفاده از فناوری‌های آرم در دستگاه‌هایی که خریده‌اند، پذیرفتن مجوز جدید آرم است که براساس آن باید حق‌الامتیازی برای این محصولات بپردازند. استراتژی جدید آرم، یعنی ارائه‌ی مستقیم مجوز طراحی تراشه‌های خود به تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و ساعت‌های هوشمند، باعث می‌شود تولید‌کنندگان تراشه مانند کوالکام و سامسونگ نابود شوند.

درحال‌حاضر این تولید‌کنندگان طراحی‌های سفارشی انجام می‌دهند و پردازنده‌های آرم را با پردازنده‌های گرافیکی و ISP‌های توسعه‌یافته‌ی خود شخصی‌سازی می‌کنند؛ سیاست جدید آرم، این امکان را از بین برده و برندها را مجبور خواهد کرد در طراحی‌ تراشه‌های خود از ISPها، پردازنده‌های شبکه‌ای و پردازنده‌های گرافیکی ARM استفاده کنند.

در چنین شرایطی کوالکام دیگر نمی‌تواند از Spectra ISP (برای بهبود کیفیت تصاویر)، پردازنده‌های شبکه‌ای و پردازنده‌های گرافیکی Adreno خود در تراشه‌های اسنپدراگون استفاده کند، سامسونگ دیگر امکان استفاده از پردازنده‌های گرافیکی مبتنی بر RDNA2 را در تراشه‌های اگزینوس نخواهد داشت و گوگل هم نمی‌تواند واحد پردازشی تنسور خود در تراشه‌های Tensor استفاده کند. درواقع تمامی این شرکت‌ها اگر بخواهند چیپست‌های خود را با پردازنده‌های آرم عرضه کنند، مجبور خواهند بود تا از پردازنده‌های گرافیکی، ISP‌ها و پردازنده‌های شبکه‌ای ARM استفاده کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات