سامسونگ احتمالا تا سال ۲۰۲۴ مشکل افت کیفیت دوربین سلفی زیر نمایشگر را رفع می‌کند

پنج‌شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۰
مطالعه 3 دقیقه
سامسونگ با اعمال تغییراتی در ساختار پنل‌های منعطف OLED، تا سال ۲۰۲۴ مشکل دوربین سلفی زیر نمایشگر را برای گلکسی زد فولد ۶ و آیفون ۱۶ رفع می‌کند.
تبلیغات

آن‌طور که نوت‌بوک‌چک می‌نویسد، سامسونگ با هدف بهبود کیفیت تصویر دوربینِ تعبیه‌شده در زیر صفحه‌نمایش قصد دارد نحوه‌ی تولید پنل‌های منعطف OLED را به‌شکل قابل توجه اصلاح کند. شرکت کره‌ای اولین بار در تاشدنی‌های سری گلکسی زد فولد دوربین سلفی را به زیر نمایشگر منتقل کرد و پیش‌بینی می‌شود در گذر زمان از این دوربین سلفی در تعداد بیشتری از گوشی‌هایش استفاده کند.

سامسونگ در گلکسی زد فولد ۳ دوربین سلفی را به زیر نمایشگر منتقل کرد و در گلکسی زد فولد ۴ نیز شاهد استفاده از دوربین درون‌صفحه‌ای بودیم. کارشناس زومیت به هنگام بررسی گلکسی زد فولد ۴ گفت دوربین سلفی این گوشی درمقایسه‌با نسل قبل به شکل بهتری استتار شده است، اما عکس‌های سافت با رنگ‌های مرده و گستره‌ی دینامیکی بسیار محدود می‌گیرد.

سامسونگ در بخشی از نمایشگر گلکسی زد فولد ۴ که روی دوربین سلفی قرار گرفته بود تراکم پیکسلی را تغییر داد تا نور بیشتری به حسگر برسد. این شرکت هم‌زمان ابعاد پیکسل‌ها را چهار برابر بیشتر کرد. با وجود اعمال این تغییرات، همچنان می‌توان با چشم غیرمسلح دوربین سلفی زیر نمایشگر را رؤیت کرد.

مطابق با آنچه منابع آگاه ادعا می‌کنند، سامسونگ دیسپلی (زیرشاخه‌ی فعال سامسونگ در بازار نمایشگر) تصمیم گرفته است فیلم پلی‌ایمید زرد را که از آن برای تولید صفحه‌نمایش منعطف OLED در گوشی‌هایی مثل گلکسی زد فولد ۴ و آیفون ۱۴ پرو مکس استفاده می‌کند،‌ با نمونه‌ی شفاف این فیلم جایگزین کند. سامسونگ پنل‌های منعطف OLED را نه‌تنها برای گوشی‌های تاشدنی بلکه برای دستگاه‌هایی نظیر آیفون‌های رده‌بالای اپل که طراحی مرسوم دارند نیز تأمین می‌کند. پنل‌های منعطف OLED درمقایسه‌با سایر پنل‌ها سبک‌ترند و دوام بیشتری دارند، اما شفافیت‌شان نیز کمتر است.

اگر در پی انتقال دوربین سلفی به زیر نمایشگر باشید، شفافیت پنل اهمیت دو چندانی پیدا می‌کند. مینگ‌چی کو، افشاگر مورد احترام، بهار گذشته گفت اپل قصد دارد با انتقال حسگرهای فیس ID و دوربین سلفی به زیر نمایشگر، برای اولین بار آیفونی تمام‌صفحه بسازد. این موضوع باعث می‌شود که پنل OLED جدید سامسونگ دیسپلی برای اپل نیز بسیار حائر اهمیت باشد.

گفته می‌شود سامسونگ تا سال ۲۰۲۴ موفق‌به حل مشکلات دوربین زیر نمایشگر می‌شود و احتمالاً در همان سال شاهد انتقال حسگرهای بالای نمایشگر آیفون به زیر پنل خواهیم بود.

سامسونگ در روش فعلی، فیلم پلی‌ایمید زرد را به‌عنوان ماده‌ای مایع روی بستری شیشه‌ای می‌مالد و سپس با استفاده از لیزر، بستر شیشه‌ای را از بین می‌برد. ترکیب مایعِ اضافه‌شده به بستر شیشه‌ای، دربرابر گرما مقاوم است اما باعث می‌شود فیلمِ نهایی پس از برداشته شدن بستر شیشه‌ای، رنگ مایل به زرد داشته باشد.

سامسونگ در فرایند تولید گلکسی زد فولد ۴ تلاش کرد از نوعی مایع پلی‌ایمید برای شفاف‌کردن بستر استفاده کند، اما ماده‌ی جدید در حد و اندازه‌ی پلی‌ایمید زرد فعلی دربرابر حرارت مقاوم نبود. شرکت کره‌ای تلاش می‌کند تا سال ۲۰۲۴ یعنی زمان عرضه‌ی گلکسی زد فولد ۶ این مشکل را حل کند. احتمالاً از پنل جدید در آیفون ۱۶ نیز استفاده خواهد شد.

ال جی، یکی دیگر از تأمین‌کنندگان صفحه‌نمایش آیفون‌های اپل نیز در تلاش است برای تولید نمایشگرهای منعطف OLED خود از بستر شفاف پلاستیکی استفاده کند و شفافیت نهایی نمایشگر را تا دو برابر افزایش دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات