پیکسل فولد: چه انتظاراتی از نخستین گوشی تاشو گوگل داریم؟

پنج‌شنبه ۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
خبرها نشان می‌دهند که گوگل رقیب تازه‌وارد میدان گوشی‌های هوشمند تاشو را سال ۲۰۲۳ وارد صحنه می‌کند. برای بررسی مشخصات گوشی تاشو گوگل با ما همراه شوید.
تبلیغات

گزارش‌ها از برنامه‌ریزی گوگل برای تولید و عرضه‌ی گوشی هوشمندی تاشو خبر می‌دهند. اگرچه گوگل هیچ جزئیات دقیقی از طراحی این گوشی که احتمالاً شباهت‌هایی به پیکسل 7 آینده دارد به خبرگزاری‌ها نداده، برخی از مشخصات مهم آن فاش شده است. بااین‌حال، درباره‌ی ویژگی‌های جزئی فاش‌شده نمی‌توان مطمئن بود؛ زیرا اختلافاتی در آن‌ها دیده می‌شود. با گذشت زمان عرضه‌ی گوشی پیکسل فولد به‌طور فزاینده‌ای جدی می‌شود؛ البته اگر نام آن همین باشد. در مقاله‌ی حاضر قصد داریم تمام اطلاعات موجود درباره‌ی گوشی تاشو پیکسل را بررسی کنیم.

از پروسه‌ی ساخت گوشی تاشو گوگل مدت زیادی می‌گذرد. سال ۲۰۱۹، گوگل آزمایش فرم فاکتور گوشی مذکور را تأیید کرد؛ ولی در آن زمان دلیلی برای عرضه‌ی چنین محصولی نداشت. سال ۲۰۲۰ نیز سندی داخلی از اندروید فاش شد که در آن دستگاهی با نام رمز passport دیده می‌شد؛ دستگاهی که احتمالاً همان گوشی تاشو ساخت گوگل بود. از آن زمان، شایعه‌ها همچنان ادامه دارند که با انتشار اندروید 12L و رؤیت نام رمز Jumbojack به آن‌ها دامن زده شد.

طراحی و نام‌گذاری

اگرچه گوشی تاشو گوگل به پیکسل فولد مشهور شده، این اسم هنوز تأیید نشده است. همچنین، گزارش 9to5Google نشان می‌دهد که گوگل قصد دارد برای متمایزکردن برندش از گلکسی زد فولد سامسونگ، از نام پیکسل نوت‌پد استفاده کند. از دیگر نام‌های شایعه‌شده نیز می‌توان به «لاگ بوک» اشاره کرد. درهر‌صورت، ازآنجا که پیکسل فولد اسم ساده‌تری است، تا زمان تأیید یا ردشدنش از همین اسم استفاده می‌کنیم.

از طراحی و حال‌وهوای پیکسل فولد اطلاعاتی جز انیمیشنی از یک گوشی تاشو که در اندروید 12L دیده شده است دردسترس نیست که آن هم ممکن است اصلاً گوشی تاشو گوگل نباشد. چیزی که فعلاً می‌توان گفت، شباهت سبک گوشی مذکور به گلکسی زد فولد 3 سامسونگ با نمایشگر خارجی کشیده‌ای مثل گوشی‌های هوشمند و نمایشگر داخلی تبلت‌شکل است. هنوز معلوم نیست که توضیحات داده‌شده مربوط به نام‌های رمز شایعه‌شده‌ی Jumbojack و passport باشد. حتی ممکن است آن‌ها دو محصول متفاوت باشند و با هم عرضه شوند. فعلاً فقط می‌دانیم که احتمالاً اسامی رمز مذکور متعلق به دو نمونه‌ی اولیه یا دو نسل متفاوت باشند.

طراحی احتمالی پیکسل فولد

اگر انیمیشن دیده‌شده در اندروید 12L مربوط به پیکسل فولد باشد، ابعاد آن تفاوت اندکی با گوشی تاشدنی سامسونگ دارد و ظاهر آن نیز از وجود نمایشگری داخلی با نسبت ۷ به ۸ خبر می‌دهد. گلکسی زد فولد 3 حدود ۲۲/۵ به ۱۸ بلندتر است؛ بنابراین، پیکسل فولد باید ابعادی مربعی شبیه به اوپو فایند N با نسبت ۸/۴ به ۹ داشته باشد. چنین مشخصاتی پیکسل فولد را در زمان بازبودن به دستگاهی با نمایشگر افقی تبدیل می‌کند و از جمع‌شدگی نمایشگر بیرونی نیز می‌کاهد که مثل محصول اوپو دوست‌داشتنی‌تر از گوشی تاشو سامسونگ است. طبق شایعه‌های اولیه، نمایشگر داخلی پیکسل فولد اندازه‌ای ۷/۶ اینچی دارد که درمقایسه‌با صفحه‌ی ۷/۱ اینچی اوپو فایند N بسیار بزرگ‌تر است.

طراحی احتمالی پیکسل فولد

مشخصات و دوربین

هنوز چیز زیادی درباره‌ی سخت‌افزار پیکسل فولد نمی‌دانیم؛ ولی طبق برخی از اخبار، گوشی مذکور از تراشه‌ی تنسور مشابه‌با پیکسل 6 استفاده می‌کند. باتوجه به عرضه‌ی قریب‌الوقوع پیکسل 7، حتی بعید نیست تراشه‌ی ارتقایافته‌ی تنسور 2 که برای سری‌های پرچم‌دار درنظر گرفته شده است در مدل تاشو نیز به‌کار رود.

همچنین، به‌لطف اطلاعات درزکرده از اپلیکیشن Google Camera، برخی از مشخصات دوربین پیکسل فولد فاش شده است. رشته‌کدی با عنوان isPixel2022Foldabl نشان می‌دهد که اپلیکیشن دوربین گوگل درحال بهبود برای به‌کارگیری در پیکسل فولد است. کدهای به‌دست‌آمده امکان بهره‌گیری این گوشی از دوربین اصلی ۱۲/۲ مگاپیکسلی IMX363 سونی و دوربین واید ۱۲ مگاپیکسلی IMX386 مشابه‌با پیکسل 5 خبر می‌دهد.

مشخصات یادشده حدوداً مربوط به یک سال قبل است و ممکن است گوگل هم‌زمان با توسعه‌ی گوشی تاشو خود در آن‌ها تجدیدنظر کرده باشد. شایعه‌ای جدیدتر، وجود حسگرهای بهتری را عنوان کرده است که شامل لنز اصلی ۵۰ مگاپیکسلی IMX787 سونی و لنز تله‌فوتوی ۱۰ مگاپیکسلی S5K3J1 سامسونگ می‌شود. به‌نظر می‌رسد تغییری در حسگر اولترا واید ۱۲ مگاپیکسلی IMX386 و دوربین سلفی ۸ مگاپیکسلی IMX355 سونی رخ نداده باشد.

نرم‌افزار

مدت‌ها فکر می‌کردیم گوگل از پیکسل فولد برای نمایش کامل قابلیت‌های اندروید 12L استفاده می‌کند؛ ولی به‌نظر می‌رسد این حدس‌ اشتباه بوده است. درعوض، اکنون مشخص شده است که اولین گوشی تاشو گوگل از جدیدترین سیستم‌عامل گوگل، یعنی اندروید 13، استفاده می‌کند.

اندروید 13 که براساس اندروید 12L توسعه یافته است، با بهره‌گیری از تمام ویژگی‌های اندروید 12 و اضافه‌کردن APIها و بهبودهای دیگر امکان اجرای بهتر اپلیکیشن‌ها با نمایشگرهای بزرگ‌تر را فراهم می‌کند. اندروید 12L به‌ویژه به اپلیکیشن‌ها اجازه‌ی تطبیق پویاتر با نمایشگرهای متفاوت را می‌دهد و تجربه‌ی مالتی‌تسکینگ و تقسیم صفحه‌ی دلپذیرتری را برای کاربر به‌ارمغان می‌آورد. گوشی هوشمند تاشویی مثل پیکسل فولد از چنین قابلیت‌هایی استفاده‌ی دوچندان می‌کند.

اندازه پیکسل فولد گوگل

اخیراً نیز نکته‌ی جالبی در لانچر پیکسل دیده شده است که به قابلیت تقسیم صفحه و نمایشگر دوگانه مربوط می‌شود: هنگامی که تراکم صفحه را تا کمتر از ۲۷۰ کاهش دهید، قابلیت نمایشگر دوگانه برای صفحه اصلی گوشی فعال می‌شود. قابلیت مذکور در گوشی‌های معمولی باعث بهم‌ریختگی صفحه می‌شود؛ ولی ازآنجاکه لانچر پیکسل فقط برای گوشی‌های پیکسل دردسترس است، می‌توان پیش‌بینی کرد که گوگل درحال ساخت گوشی تاشو مخصوص خود با نرم‌افزار اختصاصی‌اش است.

گوشی تاشو گوگل در لانچر پیکسل

همچنین، اندروید 12L تسکباری را برای گوشی‌های تاشو و تبلت‌ها به این سیستم‌عامل افزوده است که به کاربران اجازه می‌دهد هنگام کار با نمایشگرهای بزرگ، از مالتی‌تسکینگ و دسترسی آسان به اپلیکیشن‌های پرکاربرد برخوردار شوند. سیستم مذکور در اندروید 13 بهبود بیشتری پیدا کرده است.

تسکبار اندروید ۱۳

از دیگر ویژگی‌های نرم‌افزاری گوشی تاشو گوگل، اصلاح کیبورد گوگل برای سازگاری با نمایشگرهای بزرگ‌تر دستگاه‌های تاشو است. شواهد به‌دست آمده از تنظیمات Gboard نشان می‌دهد که گوگل درحال آماده‌سازی صفحه‌بندی جداکننده‌ای است که برای دستگاه‌هایی مثل گلکسی زد فولد 3 یا پیکسل فولد بسیار مناسب است.

تاریخ و قیمت عرضه

تخمین تاریخ دقیق عرضه‌ی پیکسل فولد کار آسانی نیست. پیش‌تر نشانه‌هایی از عرضه در سال ۲۰۲۲ در کدهای اپلیکیشن Google Camera دیده شده بود؛ ولی بدون انتشار هیچ خبر یا شایعه‌ای، بعید است به بازار امسال برسد. آخرین شایعه نیز به گزارش نیویورک‌تایمز مربوط است که احتمال عرضه‌ی پیکسل فولد در سال ۲۰۲۳ را بیان کرده است؛ ولی ما نیز مثل شما از تاریخ دقیق آن بی‌خبریم.

باوجوداین، شانس رونمایی از پیکسل فولد در رویداد معرفی پیکسل 7 در چهاردهم مهر همواره وجود دارد؛ چراکه گوگل در این زمینه سابقه‌دار است؛ ‌به‌گونه‌ای که تبلت پیکسل آینده که برای عرضه در سال ۲۰۲۳ برنامه‌ریزی شده است در رویداد I/O امسال به‌شکل ناگهانی درمعرض دید عموم قرار داده شد. ممکن است پیکسل فولد هم اتفاق مشابهی را تجربه کند؛ اما چنین اتفاقی می‌تواند رونمایی از پیکسل 7 و پیکسل 7 پرو را کم‌رنگ کند.

هنوز درباره‌ی قیمت خبرهای معتبری نداریم؛ ولی شایعه‌ای به قیمت ۱,۴۰۰ دلاری آن اشاره کرده است که مناسب به‌نظر می‌رسد. درحالی‌که چنین قیمتی پیکسل فولد را به گران‌ترین گوشی ساخت گوگل تبدیل می‌کند، بازهم درمقایسه با گلکسی زد فولد 4 چندصد دلاری ارزان‌تر است که شاید نقطه‌ی قوت موردنظر گوگل برای رقابت با رقبایش باشد. باوجوداین، افزایش قیمت‌های ناشی از تورم ممکن است منجر به بهم‌خوردن برنامه‌های گوگل و افزایش قیمت نهایی شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات