آیفون ۱۴ و ۱۴ پلاس علاوه‌بر چین، در هند نیز تولید می‌شوند

دوشنبه ۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۵
مطالعه 3 دقیقه
اپل هم‌زمان با تولید جهانی آیفون‌های سری ۱۴، برای اولین‌بار این گوشی‌ها را در هند نیز تولید می‌کند. این اتفاق ممکن است روند تولیدات آینده‌ی اپل را متحول کند.
تبلیغات

اپل امروز ۴ مهر اعلام کرد که برای اولین‌بار و هم‌زمان با تولید جهانی آیفون‌های جدید، مونتاژ این گوشی‌ها را به‌صورت محلی در هند نیز آغاز خواهد کرد. فاکسکان، شریک جهانی اپل، آیفون‌های جدید را در منطقه‌ای به نام Sriperumbudur در هند مونتاژ می‌کند و این گوشی‌ها اواخر امسال در همین کشور فروخته می‌شوند.

یکی از سخن‌گویان اپل در بیانیه‌ای اعلام کرد: «از تولید خانواده‌ی آیفون ۱۴ در هند هیجان‌زده هستیم.» اپل خط مونتاژ محلی آیفون‌ها را در هند از سال ۲۰۱۷ راه‌اندازی کرده بود؛ اما تا قبل از سال جاری از امکانات تولیدی این کشور فقط برای مونتاژ گوشی‌های نسل قبل‌تر استفاده می‌کرد.

در یک دهه‌ی گذشته‌، اهالی کوپرتینو اکثر قریب‌به‌اتفاق دستگاه‌های خود را در چین تولید می‌کردند و حالا با‌‌توجه‌‌‌به راه‌اندازی خط مونتاژ آیفون‌های جدید در هند، تحلیلگران تخمین می‌زنند که اپل تا سال ۲۰۲۵ بتواند هند را به مرکزی جهانی برای تولید آیفون تبدیل کند و با این اقدام، به‌تدریج اتکای خود را به چین کاهش دهد. در گزارشی که اوایل این ماه منتشر شده بود، تحلیلگران JP Morgan اعلام کردند که اپل ۵ درصد از آیفون‌های سری ۱۴ را تا اواخر سال ۲۰۲۲ در هند تولید خواهد کرد و تا سال ۲۰۲۵ نیز این میزان را به ۲۵ درصد از کل آیفون‌ها افزایش خواهد داد.

هند قصد دارد دهلی‌نو را را به یکی از مراکز تولیدات جهانی تبدیل کند و برای این منظور، در سال‌های اخیر با ارائه‌ی یارانه‌های پرسود به شرکای تولیدی اپل، مانند فاکسکان و ویسترون، سرمایه‌های کلانی را از این شرکت‌ها جذب کرده است. تحلیلگران جی‌پی مورگان معتقدند حضور غول‌های تولیدات خارجی در هند و منابع فراوان نیروی کار و هزینه‌های رقابتی این کشور را به منطقه‌ای مناسب برای سرمایه‌گذاری تبدیل کرده است.

زنجیره‌ی تأمین آیفون در کشور هند تا قبل از راه‌اندازی خط مونتاژ دستگاه‌های جدید، تنها مدل‌های قدیمی‌تر این گوشی‌ها را تولید می‌کرد؛ اما اخیراً اپل از فروشندگان خدمات تولید الکترونیک (EMS) در هند خواسته است تا تولید دو مدل‌ آیفون ۱۴ و آیفون ۱۴ پلاس را از سه‌ماهه‌ی چهارم ۲۰۲۲، یعنی دو تا سه ماه پس از شروع به تولید این محصولات در چین، آغاز کنند. این فاصله‌ی زمانی بسیار کوتاه‌ می‌تواند نشان‌دهنده‌ی اهمیت روزافزون تولیدات کشور هند و احتمال تخصیص درصد بیشتری از تولیدات به این کشور در آینده باشد.

به‌گزارش TechChurch، اپل فقط دو مدل آیفون ۱۴ و ۱۴ پلاس را در هند تولید خواهد کرد؛ چراکه مونتاژ ماژول‌های دوربین دو مدل پرو از این سری پیچیده‌تر از دو مدل ساده است و علاوه‌بر‌این، در بازار هند تقاضای بیشتری برای آیفون ۱۴ و آیفون ۱۴ پلاس وجود دارد. انتظار می‌رود هند از سه‌ماهه‌ی چهارم ۲۰۲۲، ماهانه حدود یک‌میلیون واحد (یا همان ۵ درصد از کل) آیفون تولید کند.

بسیاری امیدوار‌‌‌ند با افزایش ظرفیت تولید محلی محصولات اپل در هند، آیفون‌ها با قیمت‌های مقرون‌به‌صرفه‌تری در این کشور فروخته شوند. درحال‌حاضر، مدل پایه‌ی آیفون ۱۴ که در ایالات متحده ۷۹۹ دلار قیمت دارد، در هند به قیمت ۷۹٬۹۰۰ روپیه (معادل ۹۸۰ دلار) فروخته می‌شود یا قیمت مدل پایه‌ی آیفون ۱۴ پرو مکس که در ایالات متحده ۱,۰۹۹ دلار است، در هند ۱٬۷۱۷ دلار قیمت دارد.

حتی با اینکه اپل سهم کمی از بازار هند را دراختیار دارد، در پنج سال گذشته سرمایه‌گذاری خود را در این کشور گسترش داده است. کوپرتینویی‌ها دو سال پیش اپل استوری آنلاین در هند افتتاح کردند و در بیانیه‌ای عمومی نیز اعلام کردند که در تلاش است تا به‌زودی اولین فروشگاه فیزیکی خود را در این کشور راه‌اندازی کند.

سامسونگ، بزرگ‌ترین رقیب اپل، هند را به‌عنوان مرکزی مهم برای تولید جهانی معرفی و یکی از کارخانه‌های بزرگ خود را نیز در این کشور راه‌اندازی کرده است. شیائومی و دیگر شرکت‌‌های چینی تولید‌کننده‌ی گوشی‌های هوشمند مانند اوپو (Oppo) و ویوو (Vivo) و وان‌پلاس هم تعدادی از گوشی‌های خود را به‌صورت محلی در این کشور مونتاژ می‌کنند.

گفتنی است که گوگل نیز قصد دارد برخی از تولیدات گوشی‌های هوشمند پیکسل را به هند منتقل کند. این شرکت که از عرضه‌ی دو نسل از گوشی‌های پرچم‌دار خود در هند صرف‌نظر کرده بود، هفته‌ی گذشته اعلام کرد که مدل‌های بعدی پیکسل، یعنی پیکسل ۷ را در هند عرضه خواهد کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات