مقایسه آیفون ۱۴ و آیفون ۱۴ پلاس با رقبا

چهارشنبه ۱۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۰
مطالعه 7 دقیقه
آیا آیفون ۱۴ به‌همراه جدیدترین عضو سری یعنی آیفون ۱۴ پلاس، می‌تواند رقبای سرسخت اندرویدی خود را شکست دهند؟
تبلیغات

آیفون‌های جدید اپل از راه رسیدند و کوپرتینویی‌ها، امسال با بازنشسته‌کردن سری mini و به‌همراه آیفون ۱۴، عضوی جدیدی تحت عنوان آیفون ۱۴ پلاس را معرفی کرده‌اند. این دو مدل، نسخه‌ای ارزان‌قیمت‌تر از آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس به‌شمار می‌روند و با توجه به اندازه مشابه با همتایان خود، نشان از تلاش اپل برای ارائه تجربه‌ای مقرون‌به‌صرفه‌تر و صدالبته کارآمدتر، دارد.

مدل‌های غیرحرفه‌ای آیفون باتوجه به قیمت‌گذاری و جایگاهشان در سبد محصولات جدید غول دنیای فناوری، در دنیای اندروید با مدل‌هایی چون کهکشانی‌های S22 و S22 پلاس سامسونگ و همچنین شیائومی 12S و شیائومی 12S پرو مقایسه می‌شوند و ما نیز در این مقاله قصد داریم تا برتری‌ها و کاستی‌های آیفون ۱۴ و ۱۴ پلاس درمقایسه با مدل‌های یاد شده را بررسی کنیم. البته درنظر داشته باشید که پرچمداران سری ۱۴ اپل، درحقیقت رقیبی برای سری گلکسی S23 و سری شیائومی ۱۳ به‌شمار می‌روند اما باتوجه به فاصله زیاد تا زمان معرفی این مدل‌ها، به‌اجبار مقایسه را با نسل فعل انجام می‌دهیم.

طراحی و نمایشگر

آیفون ۱۴ و ۱۴ پلاس همچنان از طراحی سال ۲۰۱۷ استفاده می‌کنند و تنها در بخش دوربین و فریم تغییراتی را تجربه کرده‌اند؛ البته درمقایسه با آیفون X. چراکه طراحی با نسل پیشین هیچ تفاوتی ندارد که درنهایت برای بسیاری از کاربران گزینه‌ای خسته‌کننده و قدیمی خواهد بود. از طرفی وجود ناچ بزرگ و به‌تعبیر عده‌ای، «زشت»، در تشدید کردن این حس نقش بسزایی دارد. در آن سوی میدان، نماینده‌های سامسونگ، شیائومی و هواوی با ارائه طراحی‌های جدیدتر و مدرن‌تر به همراه صفحه‌نمایش‌های بدون حاشیه، احتمالاً گزینه‌ای باارزش‌تر به‌نظر می‌رسند.

استفاده از فریم فلزی در تمامی پرچمدارهای پایه به امری مرسوم تبدیل شده است و تمامی پرچمداران حاضر در این مقایسه نیز از همین متریال بهره می‌برند که میان دو پنل شیشه‌ای قرار دارد. اما تفاوت اصلی به بافت شیشه پشتی مربوط می‌شود که در نماینده‌های کره‌ای‌ها و چینی‌ها به صورت مات و در آیفون ۱۴ پرو و ۱۴ پرو مکس سطحی براق دارد.

یکی از اصلی‌ترین نقاط قوت آیفون‌های اپل را می‌توان مقاومت فوق‌العاده آن دربرابر نفوذ مایعات دانست. به‌طوری که آیفون ۱۴ و ۱۴ پلاس به‌واسطه گواهی IP68، امکان غوطه‌وری در آب تا عمق ۶ متر و به مدت ۳۰ دقیقه را دارند؛ این‌درحالی‌است که پرچمداران سامسونگ نهایتا توانایی مقاومت تا عمق ۱٫۵ متر و به‌مدت ۳۰ دقیقه را دارند. لازم به‌ذکر است که پرچم‌دار شیائومی از هیچگونه گواهی مقاومت دربرابر مایعات یا گرد و غبار بهره نمی‌برد و میت ۵۰ هواوی نیز در زمانی مشابه امکان غوطه‌وری تا عمق ۲ متر را دارد.

ویژگی Always on Display یا نمایشگر همیشه روشن یکی از ویژگی‌های جذابی است که سال‌ها در دنیای اندروید حضور دارد. باوجود گمانه‌زنی‌های بسیار درباره افزوده شدن این ویژگی به سری آیفون ۱۴، تنها دو مدل پرو و پرو مکس از آن بهره‌مند شده‌اند.

اپل در هر دو مدل آیفون ۱۴ و آیفون ۱۴ پلاس همچنان از نمایشگر با نرخ‌نوسازی ۶۰ هرتز در اندازه‌های ۶٫۱ و ۶٫۷ اینچ استفاده می‌کند که از حیث سرعت به‌روزرسانی تصویر با رقبای اندرویدی فاصله‌ای فاحش دارند. درمقام مقایسه حداقل نرخ نوسازی در رقیبان چینی و کره‌ای به‌ترتیب برابر با ۱۰ و ۲۴ هرتز است که تجربه‌ای تقریباً مشابه را برای کاربر رقم می‌زند. هواوی نیز با تفکر کاملاً متفاوت، استفاده از پنل ۹۰ هرتز را به ۱۲۰ هرتز ارجع‌تر می‌داند و در مدل پایه پرچم‌دار خود از آن استفاده کرده است.

ازطرفی بهره‌مندی نماینده چینی‌ها یعنی شیائومی 12S از نمایشگر ۱۲ بیتی با پشتیبانی از ۶۸ میلیارد رنگ و استفاده مدل 12S پرو از پنل ۱۰ بیتی و نمایش ۱ میلیارد درکنار پشتیبانی هردو مدل از فناوری Dolby Vision، باعث شده تا پنل ۸ بیتی آیفون ۱۴ و ۱۴ پلاس و همچنین S22 و S22 پلاس با پشتیبانی از تنها ۱۶ میلیون رنگ، قدیمی و ناکارآمد به‌نظر برسند. هرچند که اپل موفق شده تا با استفاده از ترفند‌هایی، پشتیبانی از دالبی ویژن را به سری غیر پرو آیفون ۱۴ بیاورد. میت ۵۰ هواوی نیز از پنل ۱۰ بیت با امکان نمایش ۱ میلیارد رنگ بهره می‌برد.

وظیفه محافظت از نمایشگر گلکسی S22 و S22 پلاس به لایه‌ای از گوریلا گلس ویکتوس پلاس سپرده شده است؛ اما شیائومی 12S و 12S پرو یعنی گوریلا گلس ویکتوس استفاده می‌کنند. اپل در این میان ترجیح داده تا همچنان به سرامیک شیلد خود تکیه کند. استفاده از ذرات سرامیک در این شیشه محافظ باعث شده تا مقاومت بالایی دربرابر ضربات داشته باشد و حتی درمقابل خط و خش‌های سطحی نیز واکنش بهتری از خود نشان دهد. هواوی به‌عنوان رقیبی جدی برای دیگر نماینده‌ها، محصول خود را با محافظ اختصاصی Kunlun Glass همراه کرده است.

ماژول دوربین آیفون ۱۴ و آیفون ۱۴ پلاس

دوربین

در زمینه دوربین، پرچمدارهای ارزان‌قیمت‌تر اپل همچنان از حسگرهای پیشین استفاده می‌کنند که با وجود اعلام نشدن اندازه آن توسط اپل، چیزی در حدود ۱/۱٫۷ اینچ اندازه‌گیری می‌شود؛ این درحالی‌است که حتی شیائومی ۱۲اس نیز برای دوربین اصلی خود از حسگر جدید IMX707 سونی با اندازه ۱/۱٫۲۸ اینچ، استفاده کرده است و سامسونگ نیز با بهره‌گیری از سنسور ISOCELL GN5 با اندازه ۱/۱٫۵۶ اینچ، جایگاه دوم مقایسه ما را به خود اختصاص می‌دهد. بنابراین از حیث اندازه سنسور، آیفون ۱۴ در پله‌ای به‌مراتب پایین‌تر از رقبای خود قرار می‌گیرد.

استفاده از ویژگی سنسور-شیفت در ترکیب با ویژگی‌های جدید تراشه A15 Bionic، توانایی‌های آیفون ۱۴ و ۱۴ پلاس را برای ثبت تصاویر در شرایط نوری کم دوچندان می‌کند. به‌طور دقیق‌تر

دوربین‌های آیفون ۱۴ پلاس تفاوتی با نسخه کوچک‌تر و ارزان‌قیمت‌تر ندارند و از همان دوربین دوگانه ۱۲ مگاپیکسلی اصلی و ۱۲ مگاپیکسلی اولتراواید استفاده می‌کند و دوربین اصلی نیز از فناوری سنسور-شیفت بهره می‌برند. با‌توجه به اینکه محصول به‌تازگی معرفی شده است و در حال حاضر هیچ مقایسه دوربینی دردسترس نیست، برای مقایسه تنها می‌توانیم به اعداد و ارقام اتکا کنیم. همانند آیفون ۱۴، مدل پلاس نیز دربرابر رقبای اندرویدی خود در زمینه اندازه سنسور و وضوح دوربین، حرفی برای گفتن ندارد؛ اما به‌خاطر داشته باشید که مگاپیکسل همه چیز نیست و امروزه الگوریتم‌های پردازش تصویر حرف اول را برای ارائه عکسی باکیفیت می‌زنند. از این رو برای قضاوت نهایی باید تا زمان رسیدن دستگاه به دفتر زومیت صبر کنیم.

عملکرد

اما جنجالی‌ترین بخش آیفون ۱۴ و ۱۴ پلاس به تراشه آن بازمی‌گردد. اپل برای اولین بار در محصول خود تراشه سال گذشته را مجددا استفاده کرده است اما حتی با وجود تعلق تراشه A15 Bionic به سال ۲۰۲۱، همچنان یکی از قدرتمندترین تراشه‌های دنیای گوشی‌های هوشمند به‌شمار می‌رود. به‌طوری‌که حتی درمقایسه با تراشه Snapdragon 8+ Gen 1 که در آخرین پرچم‌دارهای شیائومی یعنی 12S و 12S پرو وجود دارد و جزو قدرتمندترین تراشه دنیای اندروید به‌شمار می‌رود نیز همچنان فاصله‌ای فاحش مشاهده می‌شود. حتی اپل در خلال رویداد خود به قدرت بالاتر تراشه A13 Bionic درمقایسه با بهترین تراشه اندرویدی اشاره کرد.

اما جا دارد تا در این بخش مجددا نکته ابتدای متن را یادآوری کنیم. آیفون ۱۴ و ۱۴ پلاس درحقیقت رقیبی برای پرچمداران سال ۲۰۲۳ به‌حساب می‌آیند و رقیب آن‌ها گلکسی S23 و شیائومی ۱۳ خواهند بود. دستگاه‌هایی که با تراشه Snapdragon 8 Gen 2 عرضه خواهند شد و قطعاً فاصله را با تراشه اهالی کوپرتینو کاهش خواهد داد. اما در مجموع بعید به‌نظر می‌رسد که فعلاً تراشه‌ای به پای A15 Bionic برسد.

رنگ‌بندی آیفون ۱۴ و آیفون ۱۴ پلاس

باتری و شارژ

باتری از آن بخش‌هاییست که عموماً در مدل‌های آیفون زیر سؤال می‌رود؛ امسال نیز همچنان شرایط مشابهی پابرجاست و اپل تنها به اعلام عمر بیشتری باتری درمقایسه با نسل قبل اشاره کرده است. درمقام مقایسه، نماینده سامسونگ باوجود بهره‌مندی از باتری ۳۷۰۰ میلی‌آمپرساعتی، عملکرد به‌مراتب ضعیف‌تری دربرابر آیفون ۱۳ از خود نشان داد و انتظار می‌رود تا این شرایط در نسل جدید نیز به دلیل تغییر نکردن تراشه همچنان پابرجا باشد. مدل ۱۴ پلاس نیز به دلیل بهره‌مندی از باتری حجیم‌تر اما نامشخص، احتمالاً عمر باتری مشابه آیفون ۱۳ پرو مکس را ارائه کند که درصورت به‌وقوع پیوستن این‌امر، تقریباً از تمامی پرچمداران اندرویدی بازار عملکرد بهتری خواهد داشت.

درحال حاضر تمامی مدل‌های حاضر در این مقایسه، جز شیائومی ۱۲ و ۱۲ پرو، فاقد شارژر درون جعبه هستند و دیگر شرکت‌ها درحالی از قراردادن شارژر درون جعبه امتناع می‌کنند که شیائومی شارژر ۱۲۰ واتی و ۶۷ واتی را درون جعبه شیائومی ۱۲ و ۱۲ پرو قرار داده است.

نرم‌افزار

آیفون ۱۴ و ۱۴ پلاس به‌همراه iOS 16 راهی بازار خواهند شد و نماینده‌های اندرویدی نیز آخرین نسخه عمومی این سیستم عامل یعنی اندروید ۱۲ را اجرا می‌کنند. سیاست به‌روزرسانی اپل درقبال گوشی‌های هوشمند خود چندان مشخص نیست؛ اما می‌توان از عرضه به‌روزرسانی تا حداقل ۵ سال مطمئن بود. در دنیای اندروید هم سامسونگ با عرضه طولانی‌ترین به‌روزرسانی اندروید تا ۴ سال و شیائومی با به‌روزرسانی ۳ ساله قرار دارند. هواوی نیز در زمینه به‌روزرسانی اندروید به‌دلیل تحریم‌های ایالات متحده وضعیت مشخصی ندارد و این موضوع درباره به‌روزرسانی‌های امنیتی نیز صدق می‌کند.

ویژگی تشخیص تصادف یکی از جدیدترین ویژگی‌های نرم‌افزاری آیفون‌های جدید است که اپل با استفاده از حسگرهای پیشرفته موفق شده تا به این مهم دست‌یابد. علاوه براین امکان ارسال پریام اضطراری ازطریق ماهواره از دیگر ویژگی‌هایی است که اپل از افزوده شدن آن‌ها به دستگاه‌های جدید خود می‌بالد. به دلیل محدودیت‌های موجود اپل به‌صورت نرم‌افزاری محل قرارگیری ماهواره‌ها را به کاربر نمایش می‌دهد تا با قراردادن دستگاه به‌سمت آن موفق به برقراری ارتباط و ارسال پیام کوتاه فشرده شده شود. درحال‌حاضر تنها آیفون‌های اپل و میت ۵۰ از این ویژگی پشتیبانی می‌کنند.

مقایسه 6 محصول
نمایش پشت و جلوی آیفون ۱۴ اپلآیفون 14 اپلگوشی موبایل میت 50 هواوی / Huawei Mate 50 نقره ایمیت 50 هواویSamsung Galaxy S22 5G / گوشی موبایل گلکسی اس 22 سامسونگ 5G سفیدگلکسی اس 22 سامسونگ 5GSamsung Galaxy S22 Plus 5G / گوشی موبایل گلکسی اس 22 پلاس سامسونگ 5G سبزگلکسی اس 22 پلاس سامسونگ 5Gگوشی موبایل شیائومی 12 پرو / Xiaomi 12 Pro سبزشیائومی 12 پروشیائومی 12 اس سفید Xiaomi 12Sشیائومی 12 اس
مدل‌‌ نامبرهاA2882 (جهانی) A2649 (ایالات متحده) A2881 (کانادا و ژاپن) A2884 (چین و هنگ کنگ) A2884 (روسیه)CET-AL00 CET-LX9SM-S901B SM-S901B/DS SM-S901U SM-S901U1 SM-S901W SM-S901N SM-S9010 SM-S901E SM-S901E/DSSM-S906B | SM-S906B/DS (گلوبال) SM-S906E (آسیا، آفریقا)--
حدود قیمت در زمان عرضهحدود 800 دلارحدود 720 یوروحدود 800 دلارحدود 1000 دلارحدود 650 یوروحدود 570 یورو
تاریخ معرفی7 سپتامبر 20226 سپتامبر 20219 فوریه 20229 فوریه 202228 دسامبر 20214 جولای 2022
وضعیت عرضهعرضه شدهعرضه در آینده نزدیکعرضه شدهعرضه شدهعرضه شدهعرضه شده
تاریخ عرضه16 سپتامبر 202228 سپتامبر 202125 فوریه 202225 فوریه 202231 دسامبر 20217 جولای 2022
نرخ مخصوص جذب (SAR)1.15 وات بر کیلوگرم (سر) 1.16 وات بر کیلوگرم (بدن)-1.03 وات بر کیلوگرم (سر)، 1.15 وات بر کیلوگرم (بدن)1.19 وات بر کیلوگرم (سر)، 1.08 وات بر کیلوگرم (بدن)--
نرخ مخصوص جذب اروپا (SAR EU)0.98 وات بر کیلوگرم (سر) 0.98 وات بر کیلوگرم (بدن)-1.21 وات بر کیلوگرم (سر)، 1.59 وات بر کیلوگرم (بدن)0.57 وات بر کیلوگرم (سر)، 1.40 وات بر کیلوگرم (بدن)--
نوع سیستم‌عاملiOSاندرویداندرویداندرویداندرویداندروید
سیستم‌عامل در زمان عرضهiOS 16HarmonyOS 3.0اندروید 12اندروید 12اندروید 12اندروید 12
توضیحات سیستم‌عاملقابل ارتقاء به iOS 17.1.1عرضه با رابط کاربری EMUI 13 (بازار جهانی) عرضه با رابط کاربری HarmonyOS 3.0 (بازار چین)عرضه با رابط کاربری One UI 4.1عرضه با رابط کاربری One UI 4.1عرضه با رابط کاربری MIUI 13 قابل ارتقاء به اندروید 13عرضه با رابط کاربری MIUI 13
ابعاد146.7 در 71.5 در 7.8 میلی‌متر161.5 در 76.1 در 8 میلی‌متر146 در 70.6 در 7.6 میلی‌متر157.4 در 75.8 در 7.6 میلی‌متر163.6 در 74.6 در 8.2 میلی‌متر152.7 در 69.9 در 8.2 میلی‌متر
وزن172 گرم202 گرم167 گرم195 گرم205 گرم179 گرم (نسخه چرمی)182 گرم (نسخه شیشه‌ای)
جنس پشتشیشه - گوریلا گلس-شیشه‌ - گوریلا گلس +Victusشیشه‌ - گوریلا گلس +Victusشیشهشیشه چرم
جنس جلوشیشه - سرامیک شیلدشیشه - Kunlun هواویشیشه - گوریلا گلس +Victusشیشه - گوریلا گلس +Victusشیشه - گوریلا گلس Victusشیشه - گوریلا گلس Victus
جنس فریمفلز - آلومینیوم-فلز - آلومینیومفلز - آلومینیومفلز - آلومینیومفلز - آلومینیوم
رنگمشکی ارغوانی آبی طلایی قرمزمشکی نقره‌ای بنفش نارنجیمشکی سفید صورتی سبز خاکستری کرم آبی روشن بنفش روشنمشکی سفید صورتی سبز خاکستری آبی بنفش کرممشکی سبز آبی صورتیخاکستری سفید بنفش سبز
ابعاد نمایشگر6.1 اینچ6.7 اینچ6.1 اینچ6.6 اینچ6.73 اینچ6.28 اینچ
نوع نمایشگرSuper Retina XDR OLEDOLEDDynamic AMOLED 2XDynamic AMOLED 2XLTPO AMOLEDAMOLED
حداکثر نرخ نوسازی (Refresh Rate)60 هرتز90 هرتز120 هرتز120 هرتز120 هرتز120 هرتز
رزولوشن1170 در 2532 پیکسل1224 در 2700 پیکسل1080 در 2340 پیکسل1080 در 2340 پیکسل1440 در 3200 پیکسل1080 در 2400 پیکسل
تراکم پیکسلی~460 پیکسل در اینچ~442 پیکسل در اینچ~425 پیکسل در اینچ~393 پیکسل در اینچ~521 پیکسل در اینچ~419 پیکسل در اینچ
نسبت تصویر19.5:9-19.5:919.5:920:920:9
نسبت نمایشگر به بدنه~86.0 درصد~88.6 درصد~87.4 درصد~88.3 درصد~89.6 درصد-
حداکثر روشنایی800 نیت (HBM) 1200 نیت (Peak)-1300 نیت (Peak)1750 نیت (Peak)1500 نیت (Peak)1100 نیت (Peak)
استانداردهای HDRدالبی ویژن HDR10-HDR10+HDR10+HDR10+ دالبی ویژنHDR10+ دالبی ویژن
سایر مشخصات نمایشگر-نمایش 1 میلیارد رنگنمایشگر همیشه روشن (Always-on Display)نمایشگر همیشه روشن (Always-on Display)نمایش 1 میلیارد رنگنمایش 68 میلیارد رنگ
مدل تراشهApple A15 BionicQualcomm SM8475 Snapdragon 8+ 4G Gen 1Exynos 2200 Qualcomm SM8450 Snapdragon 8 Gen 1Exynos 2200 Qualcomm SM8450 Snapdragon 8 Gen 1Qualcomm SM8450 Snapdragon 8 Gen1Qualcomm SM8450 Snapdragon 8+ Gen 1
فرآیند ساخت تراشه5 نانومتر4 نانومتر4 نانومتر4 نانومتر4 نانومتر4 نانومتر
تعداد هسته پردازنده6 هسته8 هسته‌8 هسته8 هسته8 هسته8 هسته
مشخصات هسته‌ها2 هسته 3.23 گیگاهرتز Avalanche و 4 هسته 1.82 گیگاهرتز‌ Blizzard1 هسته 3.19 گیگاهرتز Cortex-X2 و 3 هسته 2.75 گیگاهرتز Cortex-A710 و 4 هسته‌ 2.00 گیگاهرتز Cortex-A5101 هسته 2.80 گیگاهرتز Cortex-X2 و 3 هسته 2.50 گیگاهرتز Cortex-A710 و 4 هسته 1.80 گیگاهرتز Cortex-A510 1 هسته 3.00 گیگاهرتز Cortex-X2 و 3 هسته 2.40 گیگاهرتز Cortex-A710 و 4 هسته 1.70 گیگاهرتز Cortex-A5101 هسته 2.80 گیگاهرتز Cortex-X2 و 3 هسته 2.50 گیگاهرتز Cortex-A710 و 4 هسته 1.80 گیگاهرتز Cortex-A510 1 هسته 3.00 گیگاهرتز Cortex-X2 و 3 هسته 2.40 گیگاهرتز Cortex-A710 و 4 هسته 1.70 گیگاهرتز Cortex-A5101 هسته 3.00 گیگاهرتز Cortex-X2 و 3 هسته 2.50 گیگاهرتز Cortex-A710 و 4 هسته 1.8 گیگاهرتز Cortex-A5101 هسته 3.19 گیگاهرتز Cortex-X2 و 3 هسته 2.75 گیگاهرتز Cortex-A710 و 4 هسته 1.8 گیگاهرتز Cortex-A510
پردازنده گرافیکیApple GPUAdreno 730Xclipse 920 Adreno 730Xclipse 920 Adreno 730Adreno 730Adreno 730
سایر مشخصات تراشهپردازنده گرافیک 5 هسته‌ای-مدل اگزینوس برای بازار اروپا مدل اسنپدراگون برای بازار جهانیمدل اگزینوس برای بازار اروپا مدل اسنپدراگون برای بازار جهانی--
ترکیب حافظه داخلی و رم128 گیگابایت / 6 گیگابایت رم 256 گیگابایت / 6 گیگابایت رم 512 گیگابایت / 6 گیگابایت رم128 گیگابایت / 8 گیگابایت رم 256 گیگابایت / 8 گیگابایت رم 512 گیگابایت / 8 گیگابایت رم128 گیگابایت / 8 گیگابایت رم 256 گیگابایت / 8 گیگابایت رم128 گیگابایت / 8 گیگابایت رم 256 گیگابایت / 8 گیگابایت رم128 گیگابایت / 8 گیگابایت رم 256 گیگابایت / 8 گیگابایت رم 256 گیگابایت / 12 گیگابایت رم128 گیگابایت / 8 گیگابایت رم 256 گیگابایت / 8 گیگابایت رم 256 گیگابایت / 12 گیگابایت رم
رم6 گیگابایت رم8 گیگابایت رم8 گیگابایت رم8 گیگابایت رم8 گیگابایت رم 12 گیگابایت رم8 گیگابایت رم 12 گیگابایت رم
حافظه داخلی128 گیگابایت 256 گیگابایت 512 گیگابایت128 گیگابایت 256 گیگابایت 512 گیگابایت128 گیگابایت 256 گیگابایت128 گیگابایت 256 گیگابایت128 گیگابایت 256 گیگابایت128 گیگابایت 256 گیگابایت
نوع حافظه داخلیNVMeUFS 3.1UFS 3.1UFS 3.1UFS 3.1UFS 3.1
درگاه کارت حافظه
ندارد
دارد
ندارد
ندارد
ندارد
ندارد
نوع درگاه کارت حافظه-Nano Memory (جایگاه مشترک با سیم‌کارت دوم)----
حداکثر کارت حافظه پشتیبانی شده-256 گیگابایت----
پیکربندی دوربین پشتواید/استاندارد اولتراوایدواید/استاندارد تله‌فوتو پریسکوپی اولتراوایدواید/استاندارد اولتراواید تله‌فوتوواید/استاندارد اولتراواید تله‌فوتوواید/استاندارد اولتراواید تله‌فوتوواید/استاندارد اولتراواید ماکرو
دوربین اصلی - واید/استاندارد12 مگاپیکسل50 مگاپیکسل50 مگاپیکسل50 مگاپیکسل50 مگاپیکسل50 مگاپیکسل
مشخصات دوربین اصلی - واید/استانداردلنز واید 26 میلی‌متری فوکوس خودکار دوال پیکسل با تشخیص فاز لرزش‌گیر اپتیکال تصویر از نوع سنسور شیفت 1/1.7 اینچ سایز سنسور 1.9 میکرومتر سایز پیکسل f/1.5لنز واید 24 میلی‌متری فوکوس خودکار با تشخیص فاز فوکوس خودکار لیزری لرزش‌گیر اپتیکال تصویر f/1.4 تا f/4.0لنز واید 24 میلی‌متری 1/1.56 اینچ سایز سنسور 1.0 میکرومتر سایز پیکسل فوکوس خودکار دوال پیکسل با تشخیص فاز لرزش‌گیر اپتیکال تصویر f/1.8لنز واید 24 میلی‌متری 1/1.56 اینچ سایز سنسور 1.0 میکرومتر سایز پیکسل فوکوس خودکار دوال پیکسل با تشخیص فاز لرزش‌گیر اپتیکال تصویر f/1.8لنز واید 24 میلی‌متری فوکوس خودکار دوال پیکسل با تشخیص فاز 1/1.28 اینچ سایز سنسور 1.22 میکرومتر سایز پیکسل f/1.9لنز واید 26 میلی‌متری فوکوس خودکار با تشخیص فاز 1/1.56 اینچ سایز سنسور 1.0 میکرومتر سایز پیکسل لرزش‌گیر اپتیکال تصویر f/1.9
دوربین اولتراواید12 مگاپیکسل13 مگاپیکسل12 مگاپیکسل12 مگاپیکسل50 مگاپیکسل13 مگاپیکسل
مشخصات دوربین اولتراوایدلنز اولتراواید 13 میلی‌متری پوشش 120 درجه‌ f/2.4لنز اولتراواید 13 میلی‌متری پوشش 120 درجه فوکوس خودکار با تشخیص فاز f/2.2لنز اولتراواید 13 میلی‌متری پوشش 120 درجه 1/2.55 اینچ سایز سنسور 1.4 میکرومتر سایز پیکسل f/2.2لنز اولتراواید 13 میلی‌متری پوشش 120 درجه 1/2.55 اینچ سایز سنسور 1.4 میکرومتر سایز پیکسل f/2.2لنز اولتراواید پوشش 115 درجه f/2.2لنز اولتراواید 12 میلی‌متری پوشش 123 درجه 1/3.06 اینچ سایز سنسور 1.12 میکرومتر سایز پیکسل f/2.4
حداکثر رزولوشن فیلم‌برداری دوربین‌ پشت4K4K8K8K8K8K
رزولوشن و نرخ فریم ویدئو4K@24/25/30/60fps 1080p@25/30/60/120/240fps4K@30/60fps 1080p@30/60/120/240fps 1080p@960fps8K@24fps 4K@30/60fps 1080p@30/60/240fps 720p@960fps8K@24fps 4K@30/60fps 1080p@30/60/240fps 720p@960fps8K@24fps 4K@30/60fps 1080p@30/60/120/240/960fps8K@24fps 4K@30/60fps 1080p@30/120/240/960fps 720p@1920fps
توضیحات فیلم‌برداریفیلم‌برداری HDR فیلم‌برداری دالبی‌ویژن HDR تا سقف 60 فریم بر ثانیه حالت Cinematic ضبط صدای استریولرزش‌گیر الکترونیکی تصویر-ژیروسکوپیفیلم‌برداری +HDR10 لرزش‌گیر الکترونیکی تصویر-ژیروسکوپی ضبط صدای استریوفیلم‌برداری +HDR10 لرزش‌گیر الکترونیکی تصویر-ژیروسکوپی ضبط صدای استریوفیلم‌برداری HDR فیلم‌برداری +HDR10 لرزش‌گیر الکترونیکی تصویر-ژیروسکوپیلرزش‌گیر الکترونیکی تصویر-ژیروسکوپی
دوربین تله‌‌فوتو-12 مگاپیکسل10 مگاپیکسل10 مگاپیکسل50 مگاپیکسل-
مشخصات دوربین تله‌فوتو-لنز تله‌فوتو پریسکوپی فوکوس خودکار با تشخیص فاز لرزش‌گیر اپتیکال تصویر بزرگ‌نمایی اپتیکال 5 برابر 125 میلی‌متری f/3.4لنز تله‌فوتو 70 میلی‌متری 1/3.94 اینچ سایز سنسور 1.0 میکرومتر سایز پیکسل فوکوس خودکار با تشخیص فاز لرزش‌گیر اپتیکال تصویر بزرگ‌نمایی اپتیکال 3 برابر f/2.4لنز تله‌فوتو 70 میلی‌متری 1/3.94 اینچ سایز سنسور 1.0 میکرومتر سایز پیکسل فوکوس خودکار با تشخیص فاز لرزش‌گیر اپتیکال تصویر بزرگ‌نمایی اپتیکال 3 برابر f/2.4لنز تله‌فوتو 48 میلی‌متری فوکوس خودکار با تشخیص فاز بزرگ‌نمایی اپتیکال 2 برابر f/1.9-
دوربین ماکرو-----5 مگاپیکسل
مشخصات دوربین ماکرو-----لنز تله‌فوتو ماکرو 50 میلی‌متری فوکوس خودکار f/2.4
دوربین سلفی اصلی12 مگاپیکسل13 مگاپیکسل10 مگاپیکسل10 مگاپیکسل32 مگاپیکسل32 مگاپیکسل
مشخصات دوربین سلفی اصلیلنز واید 23 میلی‌متری فوکوس خودکار با تشخیص فاز 1/3.6 اینچ سایز سنسور f/1.9لنز اولتراواید 18 میلی‌متری f/2.4لنز واید 26 میلی‌متری 1/3.24 اینچ سایز سنسور 1.22 میکرومتر سایز پیکسل فوکوس خودکار دوال پیکسل با تشخیص فاز f/2.2لنز واید 26 میلی‌متری 1/3.24 اینچ سایز سنسور 1.22 میکرومتر سایز پیکسل فوکوس خودکار دوال پیکسل با تشخیص فاز f/2.2لنز واید 26 میلی‌متری 0.7 میکرومتر سایز پیکسللنز واید 26 میلی‌متری 0.7 میکرومتر سایز پیکسل f/2.5
دوربین تشخیص عمق و هویت‌سنجیحسگر SL 3D تشخیص عمق و بیومتریک-----
حداکثر رزولوشن فیلم‌برداری دوربین‌ سلفی4K4K4K4K1080p1080p
رزولوشن و نرخ فریم ویدئو سلفی4K@24/25/30/60fps 1080p@25/30/60/120fps4K@30/60fps 1080p@30/60/240fps4K@30/60fps 1080p@30fps4K@30/60fps 1080p@30fps1080p@30/60fps 720p@120fps1080p@30/60fps 720p@120fps
توضیحات فیلم‌برداری سلفیلرزش‌گیر الکترونیکی تصویر-ژیروسکوپی---فیلم‌برداری +HDR10فیلم‌برداری HDR
ظرفیت باتری3279 میلی‌آمپر ساعت4460 میلی‌آمپر ساعت3700 میلی‌آمپر ساعت4500 میلی‌آمپر ساعت4600 میلی‌آمپر ساعت4500 میلی‌آمپر ساعت
نوع باتریلیتیوم یونیلیتیوم پلیمریلیتیوم یونیلیتیوم یونیلیتیوم پلیمریلیتیوم پلیمری
تعویض‌پذیری باتریغیر قابل تعویض توسط کاربرغیر قابل تعویض توسط کاربرغیر قابل تعویض توسط کاربرغیر قابل تعویض توسط کاربرغیر قابل تعویض توسط کاربرغیر قابل تعویض توسط کاربر
پشتیبانی از شارژ سریع
دارد
دارد
دارد
دارد
دارد
دارد
پشتیبانی از شارژ بی‌سیم
دارد
دارد
دارد
دارد
دارد
دارد
حداکثر توان شارژ بی‌سیم15 وات50 وات15 وات15 وات50 وات50 وات
زمان موردنیاز برای شارژ50 درصد در 30 دقیقه---100 درصد در 18 دقیقه، 100 درصد در 42 دقیقه (بی‌سیم)100 درصد در 42 دقیقه
سایر ویژگی‌های شارژ و باتریپشتیبانی از فناوری Power Delivery 2 شارژ سریع بی سیم 7.5 وات Qi و 15 وات در صورت استفاده از MagSafeشارژ معکوس بی‌سیم 5 واتپشتیبانی از فناوری شارژ بی‌سیم Qi و PMA شارژ معکوس بی‌سیم 4.5 وات پشتیبانی از فناوری Power Delivery 3پشتیبانی از فناوری شارژ بی‌سیم Qi و PMA شارژ معکوس بی‌سیم 4.5 وات پشتیبانی از فناوری Power Delivery 3شارژ معکوس بی‌سیم 10 وات پشتیبانی از فناوری Power Delivery 3 پشتیبانی از فناوری +Quick Charge 4شارژ معکوس بی‌سیم 10 وات پشتیبانی از فناوری Power Delivery 3 پشتیبانی از فناوری +Quick Charge 4
درگاه اتصالLightning USB 2.0USB Type-C 3.1USB Type-C 3.2USB Type-C 3.2USB Type-C 2.0USB Type-C 2.0
پشتیبانی از OTG
ندارد
دارد
دارد
دارد
دارد
دارد
حداکثر توان شارژ پشتیبانی شده-66 وات25 وات45 وات120 وات67 وات
سایر مشخصات درگاه‌‌-پشتیبانی از DisplayPort 1.2----
نوع اسپیکراستریو (دوگانه)استریو (دوگانه)استریو (دوگانه)استریو (دوگانه)استریو (دوگانه)استریو (دوگانه)
جک 3.5 میلی‌متری
ندارد
ندارد
ندارد
ندارد
ندارد
ندارد
ویژگی‌‌های صوتی-صدای 32 بیت / 384 کیلوهرتزصدای 32 بیت / 384 کیلوهرتزصدای 32 بیت / 384 کیلوهرتزصدای 24 بیت / 192 کیلوهرتز تیون شده توسط Harman Kardonصدای 24 بیت / 192 کیلوهرتز تیون شده توسط Harman Kardon
حسگرهاحسگر تشخیص چهره سه‌بعدی شتاب‌سنج ژیروسکوپ حسگر مجاورت قطب‌نما فشارسنج هواشتاب‌سنج ژیروسکوپ حسگر مجاورت فشارسنج هوا قطب‌نما حسگر طیف رنگ حسگر اثرانگشتحسگر اثرانگشت شتاب‌سنج ژیروسکوپ حسگر مجاورت قطب‌نما فشارسنج هواحسگر اثرانگشت شتاب‌سنج ژیروسکوپ حسگر مجاورت قطب‌نما فشارسنج هواحسگر اثرانگشت شتاب‌سنج حسگر مجاورت ژیروسکوپ قطب‌نما فشارسنج هوا حسگر طیف رنگحسگر اثرانگشت شتاب‌سنج ژیروسکوپ قطب‌نما حسگر طیف رنگ
Wi-FiWi-Fi 6 (802.11ax) a/b/g/n/ac/axWi-Fi 6 (802.11ax) a/b/g/n/ac/axWi-Fi 6 (802.11ax) a/b/g/n/ac/axWi-Fi 6E (802.11ax) a/b/g/n/ac/axWi-Fi 6 (802.11ax) a/b/g/n/ac/axWi-Fi 6E (802.11ax) a/b/g/n/ac/ax
توضیحات Wi-Fiدو بانده (Dual Band) هات اسپات (Wi-Fi Hotspot)دو بانده (Dual Band) وای‌فای دایرکت (Wi-Fi Direct) هات اسپات (Wi-Fi Hotspot)دو بانده (Dual Band) وای‌فای دایرکت (Wi-Fi Direct) هات اسپات (Wi-Fi Hotspot)دو بانده (Dual Band) وای‌فای دایرکت (Wi-Fi Direct) هات اسپات (Wi-Fi Hotspot)دو بانده (Dual Band) وای‌فای دایرکت (Wi-Fi Direct) هات اسپات (Wi-Fi Hotspot)دو بانده (Dual Band) وای‌فای دایرکت (Wi-Fi Direct) هات اسپات (Wi-Fi Hotspot)
بلوتوث5.35.25.25.25.25.2
توضیحات بلوتوثپشتیبانی از A2DP از نوع کم مصرف یا LEپشتیبانی از A2DP از نوع کم مصرف یا LEپشتیبانی از A2DP از نوع کم مصرف یا LEپشتیبانی از A2DP از نوع کم مصرف یا LEپشتیبانی از A2DP از نوع کم مصرف یا LEپشتیبانی از A2DP از نوع کم مصرف یا LE
فناوری‌ ارتباطیGSM / CDMA / HSPA / EVDO / LTE / 5GGSM / CDMA / HSPA / CDMA2000 / LTEGSM / CDMA / HSPA / EVDO / LTE / 5GGSM / CDMA / HSPA / EVDO / LTE / 5GGSM / CDMA / HSPA / EVDO / LTE / 5GGSM / CDMA / HSPA / EVDO / LTE / 5G
پشتیبانی از 5G
دارد
ندارد
دارد
دارد
دارد
دارد
سیم‌کارتتک سیم‌‌‌کارت (نانو سیم یا eSIM) دو سیم‌کارت dual stand-by (نانو سیم)تک سیم‌‌‌کارت (نانو سیم) دو سیم‌کارت dual stand-by (نانو سیم)تک سیم‌‌‌کارت (نانو سیم) دو سیم‌کارت dual stand-by (2 نانو سیم + eSIM)تک سیم‌‌‌کارت (نانو سیم) دو سیم‌کارت dual stand-by (2 نانو سیم + eSIM)دو سیم‌کارت dual stand-by (نانو سیم)دو سیم‌کارت dual stand-by (نانو سیم)
مسیریابی و GPSGPS/A-GPS/GLONASS/GALILEO/BDS/QZSSGPS/A-GPS/GLONASS/GALILEO/BDS/QZSS/NavICGPS/A-GPS/GLONASS/GALILEO/BDSGPS/A-GPS/GLONASS/GALILEO/BDSGPS/A-GPS به همراه GLONASS/GALILEO/BDS/QZSS/NavIC - حداکثر سه باندهGPS/A-GPS به همراه GLONASS/GALILEO/BDS/QZSS/NavIC - حداکثر سه بانده
نوع حسگر اثر انگشت-زیر نمایشگر (اپتیکال)زیر نمایشگر (اولتراسونیک)زیر نمایشگر (اولتراسونیک)زیر نمایشگر (اپتیکال)زیر نمایشگر (اپتیکال)

جمع‌بندی

از راه رسیدن پرچمداران آیفون ۱۴ و ۱۴ پلاس اپل، زنگ‌خطری برای دنیای اندروید خواهند بود. چراکه باوجود تفاوت‌های اندک درمقایسه با نسل پیشین، همچنان می‌تواند رقیبی جدی برای دنیای اندروید محسوب شود. اپل پیش‌فروش آیفون ۱۴ و آیفون ۱۴ پلاس را به‌ترتیب با قیمت ۷۹۹ و ۸۹۹ دلار از ۱۸ شهریور (۹ سپتامبر) را آغاز خواهد کرد و در تاریخ ۲۶ شهریور و ۱۵ مهر نیز عرضه عمومی خواهند شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات