قابلیت اتصال ماهواره‌ای آیفون 14 ممکن است به قرارداد اپل با اپراتورهای موبایلی بستگی داشته باشد

سه‌شنبه ۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
طبق گزارش‌ها، سخت‌افزار اپل برای ارائه‌ی قابلیت ارتباط ماهواره‌ای روی آیفون ۱۴ تکمیل شده است و اضافه‌شدن این ویژگی به وضعیت قرارداد کوپرتینویی‌ها با اپراتورهای موبایلی بستگی دارد.
تبلیغات

با نزدیک‌ترشدن به رویداد معرفی سری آیفون ۱۴، شایعاتی درباره‌ی قابلیت این گوشی‌ها برای ارائه‌ی ارتباطات اضطراری ازطریق شبکه‌ی ماهواره‌ای منتشر شده است. مینگ‌چی کو، تحلیلگر معروف حوزه‌ی اپل، گفت این شرکت آزمایش‌های سخت‌افزاری ارتباط ماهواره‌ای را روی آیفون ۱۴ انجام داده است؛ اما برای اضافه‌شدن آن باید با اپراتورها مذاکره کند.

طبق اعلام کو، اپل حتی با سری آیفون ۱۳، سخت‌افزار موردنیاز برای ارتباطات ماهواره‌ای را تکمیل کرده بود؛ اما تا زمان عرضه‌ی این گوشی‌ها، موفق نشد با اپراتورها قرارداد منعقد کند. گفتنی است این تحلیلگر و برخی دیگر از کارشناسان قبلاً اعلام کرده بودند سری آیفون ۱۳ با قابلیت ارتباط ماهواره‌ای عرضه خواهد شد؛ اتفاقی که درنهایت رخ نداد.

مینگ‌چی کو در جدیدترین اظهارات خود اعلام کرده است که آیفون درنهایت به قابلیت ارتباط ماهواره‌ای مجهز خواهد شد؛ اما پیش‌بینی زمان دقیق ارائه‌ی این ویژگی کمی دشوار است. درحال‌حاضر، اضافه‌شدن این قابلیت به مذاکرات اپل با اپراتورها بستگی دارد.

احتمال دارد اپراتورهای موبایلی با‌‌‌توجه‌‌‌به علاقه‌ به ارائه‌ی قابلیت‌ها و برنامه‌های اتصال ماهواره‌ای، انگیزه‌ی زیادی برای همکاری با اپل داشته باشند. به‌گزارش ورج، T-Mobile چند روز قبل اعلام کرد برای راه‌اندازی سیستم ارتباطی اضطراری ماهواری با اسپیس ایکس همکاری می‌کند. این اپراتور مدعی شده است که قابلیت ارتباط ماهواره‌ای آن با بسیاری از گوشی‌های هوشمندی سازگار خواهد بود که از 5G پشتیبانی می‌کنند.

درهمین‌حال، AT&T با شرکتی به‌ نام AST SpaceMobile وارد همکاری شده است تا بتواند قابلیت ارتباطات ماهواره‌ای را به مشتریانش ارائه دهد. ورایزن نیز با پروژه‌ی ماهواره‌ای کویپر آمازون همکاری کرده است. بااین‌حال، به‌نظر می‌رسد که این ویژگی بر ارائه‌ی خدمات به برج‌های داده‌ی راه‌ دور متمرکز است؛ جایی‌که امکان استفاده از فیبر‌نوری یا کابل در آن وجود ندارد.

ازآن‌‌‌جاکه شبکه‌های ماهواره‌ای معمولاً در سرتاسر جهان کار می‌کنند، شاید اپل مجبور شود با اپراتورهای بین‌المللی و احتمالاً دولت‌ها نیز مذاکره کند. هارولد فلد، تحلیلگر Public Knowledge، لزوماً فکر نمی‌کند که اپراتورها قابلیت ارتباط ماهواره‌ای آیفون را در تضاد با اهداف خود ببینند. فلد معتقد است از دیدگاه اپراتورها هیچ دلیلی برای ایجاد مشکل در این مسیر وجود ندارد؛ مگر اینکه آن‌ها به‌نوعی با اسپیس ایکس قرارداد انحصاری منعقد کرده باشند تا از سرویس ماهواره‌ای دیگری استفاده نکنند.

با‌‌توجه‌‌به پیش‌بینی‌های مینگ‌چی کو و سایر تحلیلگران مبنی‌بر اینکه اپل با شرکتی کار می‌کند که شبکه‌ی ارتباط ماهواره‌ای آن از‌قبل راه‌اندازی شده است، به‌نظر می‌رسد این شرکت به فناوری یا حقوق طیفی از اپراتورها نیاز داشته باشد. بااین‌حال، T-Mobile در توضیحاتش اعلام کرده است که باید با توسعه‌دهندگان برنامه‌های پیام‌رسان وارد همکاری شود تا سیستم‌های خود را با فناوری ماهواره‌ای این اپراتو سازگار کنند.

بدین‌ترتیب اگر اپل بخواهد از سیستم پیام‌کوتاه و صوتی اپراتور T-Mobile در قابلیت ارتباط ماهواره‌ای خود بهره ببرند، شاید در این راه با موانعی مواجه شود. فلد چند ایده‌ درباره‌ی جزئياتی که اپل باید با اپراتورها بررسی کند، ارائه داد. اپراتورها احتمالاً تمایل دارند در تبلیغات خود از ویژگی ارتباط ماهواره‌ای صحبت کنند. در این‌ صورت ممکن است درباره‌ی این‌ موضوع با اپل مذاکره کنند که چه کسی اعتبار آن را دریافت می‌کند.

نکته‌ی دیگری که ممکن است بر ارائه‌ی قابلیت اتصال ماهواره‌ای روی آیفون تأثیرگذار باشد، این است که از بین اپراتور و اپل و کاربران، درنهایت چه کسی باید هزینه‌ی پیام‌های ارسالی روی این شبکه را پرداخت کند و چگونه این کار را انجام خواهد داد؟ پاسخ به این پرسش درزمینه‌ی همکاری T-Mobile و اسپیس ایکس نسبتاً ساده است؛ زیرا به‌نظر می‌رسد در‌این‌باره اپراتور باید هزینه‌های مرتبط را تقبل کند. فلد می‌گوید اگر اپل این قرارداد را جداگانه با گلوبال‌استار منعقد کند، باید صورت‌حساب آن را نیز جداگانه بپردازد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات