تحلیلگران وال‌استریت: حتی رکود اقتصادی هم نمی‌تواند بازار فروش آیفون را کساد کند

پنج‌شنبه ۲۳ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
رویترز ضمن تأیید آغاز تولید آزمایشی آیفون 14 می‌گوید تحلیلگران وال‌استریت انتظار دارند فروش گوشی‌های جدید اپل حتی در صورت ورود به دوران رکود اقتصادی بسیار بهتر از رقبا باشد.
تبلیغات

با وجود عملکرد نه‌چندان مطلوب گوشی‌های هوشمند در سراسر دنیا به‌نظر می‌رسد فروش گوشی‌های سری آیفون ۱۳ اپل در وضعیت خوبی است و اپل انتظار دارد آیفون ۱۴ حتی درخشان‌تر از آیفون ۱۳ ظاهر شود. تحلیلگران وال‌استریت به دفعات پیش‌بینی‌های مثبتی درباره‌ی گوشی‌های خانواده‌ی آیفون ۱۴ انجام داده‌اند. تحلیلگران زبده‌ی بازار اعتقاد دارند که اگر اقتصادهای بزرگ دنیا وارد رکود شوند، آیفون‌های اپل همچنان می‌توانند فروش بالاتری نسبت‌ به سایر گوشی‌های بازار ثبت کنند.

به ادعای رویترز، اپل که روز ۲۸ جولای ۲۰۲۲ (۶ مرداد ۱۴۰۱) جدیدترین گزارش مالی‌اش را منتشر می‌کند اخیراً انتظارات خود از فروش آیفون ۱۴ را به اعضای زنجیره‌ی تأمین اعلام کرده است. در همین حین گفته می‌شود شرکت کوپرتینویی مرحله تولید آزمایشی آیفون ۱۴ را سپری می‌کند.

اپل درحال‌حاضر جزو موفق‌ترین گوشی‌سازان دنیا است و وضعیت بسیار خوبی در صنعت موبایل دارد، از همین رو تحلیلگران می‌گویند تورم در اقلام اساسی نظیر غذا و حتی سوخت نتوانسته ضربه‌ی زیادی به درآمد این شرکت از کاربرانش بزند؛ چون گوشی‌های اپل قیمت بالایی دارند و اکثر کاربرانی که این دستگاه‌ها را تهیه می‌کنند جزو قشر مرفه جامعه‌ هستند. این ادعای تحلیلگران در حالی مطرح می‌شود که مدیرعامل یکی از شرکت‌های ناظر بر بازار اعتقاد دارد در سال جاری میلادی و سال آینده، تقاضا برای محصولات الکترونیکی به تدریج کاهش پیدا می‌کند.

مشکلات اقتصادی در چین باعث شده ابعاد بازار گوشی‌های هوشمند به شکل محسوسی کاهش پیدا کند. مطابق آمار فروش جهانی گوشی افت سالانه‌ی ۱۰ درصدی تجربه کرد و در ماه می ۲۰۲۲ (اردیبهشت و خرداد ۱۴۰۱) به ۹۶ میلیون واحد رسید. مؤسسه‌ی تحقیقاتی Counterpoint Research می‌گوید می ۲۰۲۲ دومین بار در تقریباً یک دهه‌ی اخیر بود که فروش ماهانه‌ی گوشی‌های هوشمند به زیر ۱۰۰ میلیون واحد رسید.

رویترز می‌نویسد دو منبع آگاه در زنجیره‌ی تأمین آیفون مدعی شده‌اند که فروش خوب گوشی‌های اپل حتی در ماه جاری میلادی نیز ادامه دارد. در همین حین نشانه‌هایی از کاهش تقاضا برای گوشی‌های سایر شرکت‌ها دیده می‌شود. یکی از این منابع به رویترز گفته است: «شرکت‌های دیگر کم‌کم در حال ضربه خوردن هستند.»

منبع دوم گفته حجم تولید آیفون ۱۳ در ماه جاری میلادی در یکی از کارخانه‌ها به میزان یک‌سوم بیشتر از بازه‌ی زمانی مشابه در سال ۲۰۲۱ بوده است. این اتفاق بسیار دور از انتظار بود؛ چون به‌طور معمول به دلیل انتظار مشتریان برای رونمایی آیفون‌های جدید در آخر تابستان و عرضه‌ی آن‌ها در پاییز، در تابستان هر سال (به‌ویژه دو ماه اول) فروش آیفون کاهش پیدا می‌کند.

رویترز به نقل از یکی از منابع آگاه می‌نویسد: «با قضاوت از روی حجم تولید، فروش آیفون ۱۳ وضعیت نسبتاً خوبی دارد.» تحلیلگر شرکت Cowen می‌گوید یکی از دلایل ادامه‌دار بودن فروش خوب آیفون این است که پس از پایان قرنطینه‌های اخیر در چین، تقاضای چینی‌ها برای گوشی‌های اپل در زمانی کوتاه بسیار افزایش یافت.

رویترز می‌گوید اپل اکنون تولید آزمایشی آیفون 14 را آغاز کرده و قصد دارد در ماه آینده‌ی میلادی حجم تولید را افزایش دهد تا جدیدترین دستگاه‌های سری آیفون در پاییز امسال روانه‌ی بازار شوند. منابع آگاه گفته‌اند که انتظارات اپل برای فروش اولیه‌ی آیفون 14 اندکی بیشتر از فروشی است که آیفون 13 تجربه کرد. یکی از منابع می‌گوید: «انتظارات اپل اندکی بیشتر از سال قبل است. این وضعیت خوب است، اما تفاوتی عظیم با وضعیت سال قبل ندارد.»

برخی از تحلیلگران وال‌استریت می‌گویند حتی با در نظر گرفتن این‌ که حجم تولید آیفون 13 در برخی کارخانه‌ها بیشتر از حد انتظار است، انتظار می‌رود فروش گوشی‌های این خانواده در فصل سپری‌شده کمی کاهش یافته باشد. با همه‌ی این‌ها، تحلیلگران معتقدند که آیفون قرار است بسیار بهتر از رقبایش ظاهر شود.

مؤسسه‌ی Cowen انتظار دارد که میزان افت فروش آیفون در فصل سپری‌شده تنها یک درصد باشد؛ در همین حین احتمالاً فروش سایر گوشی‌های هوشمند تا ۱۳ درصد افت کرده است. تحلیلگر مؤسسه‌ی HI Investment & Securities می‌گوید درحال‌حاضر آیفون تنها گوشی هوشمند بازار است که فروش بسیار خوبی تجربه می‌کند و به‌لطف فروش خوب آیفون، احتمالاً در فصل دوم ۲۰۲۲ درآمد سامسونگ ازطریق فروش نمایشگر افزایش پیدا می‌کند.

پیش‌بینی می‌شود گوشی‌های سری آیفون 14 تا پیش از پایان تابستان در کنفرانسی مطبوعاتی رونمایی شوند. مدتی کوتاه پس از برگزاری مراسم اپل، این گوشی‌ها روانه‌ی بازار خواهند شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات