بار دیگر تأیید شد؛ تراشه A16 تنها در انحصار مدل‌های پرو آیفون ۱۴ خواهد بود

چهارشنبه ۱۵ تیر ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۵
مطالعه 4 دقیقه
مینگ چی کو خبر از استراتژی جدید اپل می‌دهد: از این پس دیگر آیفون‌های معمولی و میان‌رده با جدیدترین تراشه عرضه نخواهند شد.
تبلیغات

به‌گزارش ناین‌توفایو‌مک، درابتدای سال جاری گزارش جذابی توسط تحلیلگر معروف، آقای مینگ چی کو منتشر شد که نشان می‌داد احتمالاً اپل تراشه‌ی جدید A16 را به‌صورت انحصاری برای مدل‌های مختلف گوشی آیفون ۱۴ پرو (iPhone 14 Pro) درنظر بگیرد؛ درحالی‌که مدل‌های معمولی گوشی آیفون ۱۴ (iPhone 14) همچنان با تراشه‌ی سال گذشته یعنی A15 به بازار عرضه شوند. اکنون اما، گزارش جدید آقای کو حکایت از آن دارد که مدل‌های معمولی و میان‌رده‌ی گوشی آیفون از این پس دیگر با جدیدترین تراشه‌ی طراحی‌شده وارد بازار نخواهند شد زیرا استراتژی کسب‌وکار اپل برای آینده دستخوش تغییراتی قرار گرفته است.

گوشی آیفون 14 با تراشه A15

انتظار می‌رود که طبق روال هرساله، اپل چهار گوشی جدید معرفی کند که شامل آیفون 14، آیفون ۱۴ پلاس (نسخه‌ی ۶٫۷ اینچی که جایگزین آیفون مینی است)، آیفون 14 پرو و آیفون 14 پرو مکس خواهد شد. درحالی‌که مدل‌های معمولی آیفون ۱۴ همان طراحی آیفون ۱۳ را با اندکی ارتقای داخلی خواهد داشت، مدل‌های بالارده‌ی آیفون ۱۴ تغییرات بیشتری را با طراحی جدید نمایشگر و ارتقای درخورتوجه دوربین تجربه خواهد کرد.

این نخستین‌بار نیست که اپل ارتقای اساسی مثل طراحی جدید را به‌صورت انحصاری در مدل‌های گران‌تر آیفون ارائه می‌کند. در سال ۲۰۱۷ میلادی (۱۳۹۶ شمسی) گوشی آیفون X با طراحی جدید و قابلیت Face ID و سایر فناوری‌های جدید معرفی شد؛ اما آیفون ۸ و آیفون ۸ پلاس به‌عنوان نسخه‌های بهتری از آیفون ۷ به بازار عرضه شدند.

البته، در چند سال گذشته همه‌ی مدل‌هایی که در یک سال معرفی می‌شدند مجهز به تراشه یکسان بودند. برای مثال، هردو مدل آیفون ۸ و آیفون X مجهز به تراشه A11 Bionic بودند. کوپرتینویی‌ها این استراتژی را در سال‌های بعدی برای آیفون XR و آیفون XS، آیفون ۱۱ و آیفون ۱۱ پرو و باقی مدل‌ها حفظ کردند؛ اما ظاهراً به‌نظر می‌رسد این روند به‌زودی دگرگون خواهد شد.

بلافاصله بعداز گزارش آقای کو، خبرگزاری‌های نیان‌تو‌فایومک و بلومبرگ نیز با اتکا بر منابع مستقل تأیید کردند که فقط دو مدل از چهار مدل آیفون ۱۴ تراشه‌ی جدید و سریع‌تر خواهند داشت. اگرچه، عده‌ای از تحلیلگران معتقدند که اپل نسخه‌ی قوی‌تری از تراشه‌ی A15 را با رم ۶ گیگابایتی به‌جای رم ۴ گیگابایتی در گوشی‌های جدید به‌کار می‌گیرد؛ البته، این تراشه با وجود قدرت بیشتر، معماری تراشه آیفون ۱۳ را حفظ خواهد کرد.

در ابتدا، چنین برداشت می‌شد که این استراتژی موقتی است و اپل برای مقابله با کمبود فزاینده‌ی تراشه در سطح جهانی چنین راهکاری را دنبال می‌کند؛ اما مینگ چی کو بر این باور است که این استراتژی موقتی نخواهد بود.

آیفون 14 و تراشه A15

استراتژی کسب‌وکار جدید

کو در گزارشی که در بلاگ رسمی خود منتشر کرد، خاطرنشان می‌کند که تفاوت فاحش بین قدرت آیفون ۱۴ میان‌رده و بالارده بدون شک مدل‌های گران‌تر را در بین مصرف‌کنندگان محبوب‌تر خواهد کرد. بر این اساس، درحالی‌که پیش‌تر انتظار می‌رفت آیفون ۱۴ پرو بین ۴۰ تا ۵۰ درصد از فروش مدل‌های جدید آیفون در سال ۲۰۲۲ میلادی (۱۴۰۱ شمسی) را به‌خود اختصاص دهد، اکنون پیش‌بینی می‌شود که این رقم به ۶۰ درصد برسد.

ادعایی که مینگ چی‌ کو مطرح می‌کند تاکنون گفته نشده و این برای اولین‌بار خواهد بود که شاهد عرضه‌ی انحصاری جدیدترین تراشه‌های اپل در مدل‌های بالارده‌ی آیفون باشیم. به‌عبارت دیگر، می‌توان گفت که اپل استراتژی مشابه با استراتژی تیک‌تاک اینتل را بین گوشی‌های معمولی و میان‌رده با بالارده‌ی خود به‌کار خواهد گرفت و دیگر گوشی‌های معمولی جدید اپل مجهز به آخرین نسخه‌ی تراشه‌های این شرکت نخواهد شد.

ارائه‌ی انحصاری جدیدترین تراشه‌ها روی مدل‌های گران‌تر آیفون قطعاً موجب می‌شود که افراد بیشتری سمت خرید مدل‌های گران‌تر بروند تا برای خرید مدل‌های ارزان هزینه کنند؛ بنابراین، این روند باعث خواهد شد میانگین قیمت آیفون افزایش داشته باشد. درنتیجه، می‌توان انتظار داشت که سود اپل از فروش آیفون بیش‌ از گذشته شود. البته، آقای کو همچنین اشاره می‌کند که این مسئله به سود تأمین‌کننده‌های دوربین برای آیفون‌های بالارده نیز خواهد بود. او در گزارش خود چنین نوشت:

جدیدترین تراشه‌های پردازشی به‌صورت انحصاری برای مدل‌های بالارده‌ی آیفون طراحی می‌شوند؛ بنابراین فروش آیفون‌های بالارده افزایش می‌یابد که این مسئله به‌نفع تأمین‌کننده‌های قطعات دوربین نیز تمام می‌شود.

اگر این ادعا صحت داشته باشد، ظاهراً روزهایی که تمام مدل‌های آیفون جدید با تراشه‌ی جدید و مشابه معرفی می‌شد به‌ تاریخ خواهد پیوست. البته، این موضوع نباید تعجب‌برانگیز باشد زیرا کوپرتینویی‌ها از چندی پیش استراتژی مشابهی را در معرفی آیپدها به‌کار گرفته بودند و مدل‌های گران آیپد مجهز به تراشه‌های مشابه با مک هستند؛ درحالی مدل‌های ارزان‌تر آیپد با تراشه‌های به‌کاررفته در آیفون عرضه می‌شوند.

معرفی و عرضه‌ی آیفون 14

اگر همه‌چیز طبق برنامه پیش برود، اپل همچون سنت هرساله گوشی آیفون 14 و آیفون 14 پرو را در سپتامبر سال جاری (شهریور ۱۴۰۱) معرفی می‌کند. لازم به‌ ذکر است که عرضه‌ی این گوشی احتمالاً به‌دلیل مشکلات تأمین‌کننده‌ها در زمان راه‌اندازی محدود باشد.

نظر شما درباره‌ی استراتژی جدید اپل چیست؟ آیا این استراتژی می‌تواند باعث کاهش قیمت آیفون در مدل‌های معمولی شود یا بالعکس موجب افزایش قیمت خواهد شد؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات