مقایسه گلکسی A73 با S22؛ میان‌رده‌ای که پرچمدار را به چالش می‌کشد [به‌همراه ویدیو]

یک‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۸
مطالعه 14 دقیقه
با نیمی از برچسب قیمتی گلکسی S22، آیا گلکسی A73 در رقابت با پرچم‌دار جذاب سامسونگ، شانسی برای پیروزی دارد؟
تبلیغات

کمتر کسی را می‌توان یافت که به گوشی‌های پرچم‌دار هزار دلاری علاقه‌مند نباشد؛ اما متأسفانه وضعیت اقتصادی آشفته‌ی جامعه، خرید چنین گوشی‌های هوشمندی را برای عموم مردم غیرممکن کرده است؛ کاربرانی ایرانی بیش‌‌از آنکه رؤیای خرید دستگاه‌های پرچم‌دار را در ذهن بپرورانند، در حال برنامه‌ریزی برای خرید گوشی اقتصادی هستند.

در مقاله‌ی پیش‌رو بررسی می‌کنیم که خریدار گوشی هوشمند میان‌رده چه چیزهایی را نسبت به خریدار دستگاه‌های پرچم‌دار از دست می‌دهد؛ برهمین اساس به‌سراغ دو گوشی گلکسی S22 و گلکسی A73 می‌رویم؛ محصولاتی که جزو بهترین پرچم‌داران و میان‌رده‌های بازار هستند.

ویدئوی مقایسه گلکسی A73 و گلکسی S22

لطفا با تماشای ویدئو در یوتیوب و سابسکرایب در کانال یوتیوب زومیت، ما را در مسیر تولید محتوای باکیفیت و ارزشمند حمایت کنید.

طراحی گلکسی A73 مقابل گلکسی S22

گلکسی S22 با نمایشگر ۶٫۱ اینچی و وزن ۱۶۷ گرمی‌اش بسیار کوچک‌تر و خوش‌دست‌تر از گوشی ۶٫۷ اینچی و ۱۸۱ گرمی گلکسی A73 است؛ اما در مقاله‌ی پیش‌رو، مقایسه‌ی ابعاد و وزن چندان منطقی نیست؛ چراکه ما به‌دنبال رسیدن به تفاوت تجربه‌ی «میان‌رده» با «پرچم‌دار» در حالت کلی هستیم نه لزوما دو گوشی A73 و S22.

نمای جلویی گلکسی اس ۲۲ و گلکسی ای ۷۳

گذشته از بحث ابعاد، جنس بدنه و کیفیت ساخت گلکسی S22، آن را یک سر و گردن بالاتر از گلکسی A73 قرار می‌دهد؛ در حالی‌که میان‌رده‌ی سامسونگ کاملاً پلاستیکی است و پوشش Gorilla Glass 5 از صفحه‌نمایش آن محافظت می‌کند، گلکسی S22 با فریم آلومینیومی، بدنه‌ی مقاوم‌ترِ +Gorilla Glass Victus و کیفیت ساخت بسیار بالایش، دلربایی می‌کند.

کار با گلکسی A73 سامسونگ

اختلاف در جنس بدنه و حس پریمیوم‌تر گوشی‌های پرچم‌دار در مقایسه‌با دستگاه‌های میان‌رده بین بخش عمده‌ای از محصولات به‌چشم می‌آید؛ هرچند که شیائومی با مدل Xiaomi 12X ثابت می‌کند که با برچسب قیمتی میان‌رده‌های سامسونگ نیز می‌تواند دستگاه‌هایی با حس‌وحال پرچم‌داران هزار دلاری تولید کند.

پنل پشت گلکسی S22 پلاس

گلکسی S22 مقاومت بیشتری نیز مقابل آب دارد؛ پرچم‌دار سامسونگ با گواهی IP68 تا ۳۰ دقیقه، عمق ۱٫۵ متری آب را تحمل می‌کند؛ اما گلکسی A73 با گواهی IP67 می‌تواند ۳۰ دقیقه، در عمق یک متری آب دوام بیاورد.

عملکرد، باتری و صفحه‌نمایش گلکسی A73 مقابل گلکسی S22

گلکسی A73 از تراشه‌ی ۶ نانومتری Snapdragon 778G ساخت شرکت تایوانی TSMC قدرت می‌گیرد؛ در نقطه‌ی مقابل، گلکسی S22 در دو نسخه‌ با تراشه‌های Exynos 2200 یا Snapdragon 8 Gen 1 به‌فروش می‌رسد که هر تراشه با لیتوگرافی ۴ نانومتری سامسونگ تولید می‌شوند و به‌دلیل عملکرد ناپایدار و حرارت زیادشان، حرف و حدیث بسیاری پشت خود دارند.

Snapdragon 778G یکی از سریع‌ترین تراشه‌های میان‌رده‌ی بازار به‌حساب می‌آید، این تراشه از ترکیب ۴ هسته‌ی ۲٫۴ گیگاهرتزی Cortex-A78 و ۴ هسته‌ی ۱٫۸ گیگاهرتزی Cortex-A55 در قالب ۲ کلاستر به‌عنوان CPU استفاده می‌کند و برای پردازش‌های گرافیکی از Adreno 642L قدرت می‌گیرد.

مشخصات فنی تراشه‌‌ی Exynos 2200 دربرابر Snapdragon 778G

مشخصات / تراشه‌ها

Exynos 2200

Snapdragon 778G

CPU

یک هسته‌ی ۲٫۸ گیگاهرتزی Cortex-X2

۳ هسته‌ی ۲٫۵ گیگاهرتزی Cortex-A710

۴ هسته‌ی ۱٫۸ گیگاهرتزی Cortex-A510

۴ هسته‌ی ۲٫۴ گیگاهرتزی Cortex A78

۴ هسته‌ی ۱٫۸ گیگاهرتزی Cortex-A55

GPU

Xclipse 920

Adreno 642L

کنترلر حافظه

LPDDR5

LPDDR5

ISP

یک دوربین ۲۰۰ مگاپیکسلی در آنِ واحد

8K/30fps, 4K/120fps, 4K HDR

یک دوربین ۱۹۲ مگاپیکسلی در آنِ واحد

4K HDR

NPU

۵۲ تریلیون عملیات‌برثانیه

۱۲ تریلیون عملیات‌برثانیه

پخش ویدئو

8K, 4K 120fps

AV1, H.264, H.265, VP9

4K 30fps

H.264, H.265, VP9

مودم

مودم 5G یکپارچه

دانلود 5G بالغ‌بر ۷٫۳۵ گیگابیت‌برثانیه

مودم 5G یکپارچه

دانلود 5G بالغ‌بر ۳٫۳ گیگابیت‌برثانیه

فرایند ساخت

۴ نانومتری سامسونگ

۶ نانومتری TSMC

تراشه‌ی میان‌رده‌ی Snapdragon 778G از مودم Snapdragon X53 با پشتیبانی از شبکه‌های 5G زیر ۶ گیگاهرتز و mmWave بهره می‌برد. گلکسی A73 به‌لطف این تراشه روی کاغذ می‌تواند در شبکه‌های 5G و LTE به‌ترتیب به سرعت دانلود بیشینه‌ی ۳٫۷ و ۲٫۵ گیگابیت‌برثانیه دست یابد. تراشه‌ی Snapdragon 778G با شبکه‌ی Wi-Fi 6E و Bluetooth 5.2 نیز سازگاری دارد.

ما در مقایسه‌ی پیش‌رو نسخه‌ی Exynos گلکسی S22 را دراختیار داشتیم؛ اما بررسی گلکسی S22 اولترا نشان می‌دهد که نسخه‌ی Snapdragon نیز رفتار کم‌وبیش مشابهی دارد. Exynos 2200 از ترکیب یک هسته‌ی ۲٫۸ گیگاهرتزی Cortex-X2 در کنار ۳ هسته‌ی ۲٫۵ گیگاهرتزی Cortex-A710 و ۴ هسته‌ی ۱٫۸ گیگاهرتزی Cortex-A510 به‌عنوان CPU استفاده می‌کند.

عملکرد گلکسی A73 5G دربرابر گلکسی S22 5G

نام و کارایی بنچمارک / محصول

PCMark

Speedometer 2.0

GeekBench 5

GFXBench

عملکرد کلی

مرورگر

پردازنده‌ی گرافیکی

پردازنده‌ی مرکزی

شبیه‌ساز بازی (نرخ فریم)

Vulkan

Single Core

Multi Core

Aztec Ruins

Onscreen/1440p

Car Chase

Onscreen/1080p

OpenGL

Vulkan

OpenGL

گلکسی A73 5G

(۱۲۰ هرتز)

۱۲۳۸۴

۵۵٫۳۵

۲۴۱۹

۷۸۲

۲۸۷۰

۲۰

۱۳

۲۰

۱۴

۲۹

۳۳

گلکسی S22 5G

(۱۲۰ هرتز)

۱۱۸۴۹

۶۰٫۸۱

۷۶۶۶

۱۱۵۵

۳۵۲۱

۳۹

۲۴

۳۹

۲۵

۵۲

۵۴

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

Exynos 2200 لقب نخستین تراشه‌ی موبایل دنیا با گرافیک مبتنی‌بر معماری RDNA2 را یدک می‌کشد؛ پردازنده‌ی گرافیکی این تراشه موسوم به Xclipse 920 را سامسونگ و AMD با همکاری هم توسعه داده‌اند. پشتیبانی سخت‌افزاری از رهگیری پرتو جزو قابلیت‌های کلیدی Xclipse 920 به‌حساب می‌آید.

گل سرسبد تراشه‌های سامسونگ از شبکه‌های 5G زیر ۶ گیگاهرتز و mmWave با تعداد باندهای بیشتری نسبت به Snapdragon 778G پشتیبانی می‌کند و سرعت بیشینه‌ی دانلود آن در شبکه‌های 5G و LTE به‌ترتیب به اعداد ۷٫۳۵ و ۳ گیگابیت‌برثانیه می‌رسد. این تراشه با شبکه‌های Wi-Fi 6E و Bluetooth 5.2 نیز سازگاری دارد.

حداقل در دو سه سال آینده، از پوشش گسترده‌ی 5G در ایران خبری نیست و به‌گواه آمار، میانگین سرعت دانلود در شبکه‌ی LTE کشور نیز از ۳۰ مگابیت‌برثانیه تجاوز نمی‌کند؛ بنابراین بحث و جدل بر سر تفاوت سرعت دانلود مودم‌های Snapdragon 778G‌ و Exynos 2200 برای کاربران ایرانی، موضوعیت چندانی ندارد.

گلکسی S22 در برابر گلکسی A73 - پردازنده
گلکسی S22 در برابر گلکسی A73 - گرافیک

بررسی‌های ما نشان می‌دهند که در استفاده‌های روزمره، نظیر وب‌گردی و استفاده از پیام‌رسان‌ها، دو گوشی عملکرد کم‌وبیش یکسانی را به‌نمایش می‌گذارند؛ اما اگر بخواهیم سخت‌گیرتر باشیم، گلکسی S22 حدود ۲۰ درصد سریع‌تر است و تا ۸۰ درصد توان پردازش گرافیکی بیشتری در اختیارتان می‌گذارد.

برای مقایسه‌ی پایداری عملکرد، بنچمارک سنگین 3DMark Wild Life را ۲۰ دقیقه به‌طور مداوم روی گوشی‌ها اجرا کردیم. عملکرد تراشه‌ی Exynos 2200 در این آزمون بسیار غیرقابل پیش‌بینی بود، در سه بار تکرار آزمون استرس، گلکسی S22 یک بار پایداری ۵۹ درصدی را به‌نمایش گذاشت و دو بار دیگر به پایداری ۵۰ درصدی رسید. در سوی دیگر میدان، گلکسی A73 با ثبت پایداری ۹۹ درصدی، عملکرد بسیار خطی و شگفت‌انگیزی را به‌نمایش گذاشت.

گلکسی S22 در برابر گلکسی A73 - پایداری عملکرد

همان‌طور که در نمودار بالا نیز مشاهده می‌کنید، در ابتدای آزمون پایداری عملکرد، گلکسی S22 با اختلافی ۱۳۰ درصدی بر گلکسی A73 برتری دارد؛ اما پس از گذشت ۲۰ دقیقه، حاشیه‌ی برتری پرچم‌دار سامسونگ به حدود ۳۰ درصد کاهش می‌یابد، ناگفته نماند که در طول این فرایند، دمای بدنه‌ی گلکسی S22 نیز به‌مراتب بیشتر از بدنه‌ی A73 بود. نسخه‌ی اسنپدراگون گلکسی S22 نیز رفتار مشابهی را به‌نمایش می‌گذارد، با این تفاوت که در پایان آزمون، حاشیه‌ی برتری آن بر گلکسی A73 از ۲۸۰ درصد به ۱۰۲ درصد کاهش می‌یابد.

برای پی‌بردن به تفاوت گلکسی S22 و گلکسی A73 در دنیای واقعی، بازی سنگین و جهان‌باز Genshin Impact را با تنظیمات گرافیکی Medium اجرا کردیم. احتمالاً چنین تصور می‌کنید که گلکسی S22 با اختلافی فاحش می‌تواند گلکسی A73 را از پیش‌رو بردارد؛ اما با بررسی ما خلاف تصورتان را نشان می‌دهد. گلکسی S22 بازی را با نرخ میانگین ۵۰ فریم‌برثانیه و پایداری ۹۵ درصدی اجرا کرد؛ درحالی‌که گوشی میان‌رده‌ی گلکسی A73 به نرخ میانگین ۵۲ فریم‌برثانیه و پایداری ۹۹ درصدی دست یافت. گلکسی S22 از همان دقایقی ابتدایی اجرای بازی به مقدار زیادی داغ شده و در دقیقه‌ی دهم، لمس فریم آن آزاردهنده بود؛ اما دمای بدنه‌ی گلکسی A73 دیرتر و کمتر از پرچم‌دار سامسونگ افزایش یافت.

گلکسی S22 در برابر گلکسی A73 - تجربه بازی

توجه داشته باشید که بازی Genshin Impact در شرایطی روی دو گوشی اجرا شد که قابلیت GOS یا Game Optimizations Service سامسونگ غیرفعال بود، با فعال‌سازی این قابلیت، نرخ فریم میانگین گلکسی S22 به عدد ۳۴ فریم‌برثانیه کاهش می‌یابد.

طبیعتا ظرفیت باتری گلکسی S22 و گلکسی A73 به‌گونه‌ای نیست که بتوانیم مقایسه‌ی عادلانه‌ای میان شارژدهی‌شان داشته باشیم؛ گلکسی A73 از نمایشگر ۶٫۷ اینچی FHD و باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی بهره می‌برد و گلکسی S22 از نمایشگر ۶٫۱ اینچی FHD و باتری ۳۷۰۰ میلی‌آمپرساعتی استفاده می‌کند. برای مقایسه‌ی عادلانه‌تر، سراغ گلکسی S22 پلاس رفتیم که دارای صفحه‌نمایش ۶٫۶ اینچی FHD و باتری ۴۵۰۰ میلی‌آمپرساعتی است.

زومیت گردی با گلکسی اس ۲۲ و گلکسی ای ۷۳

در تست‌های زومیت که با روشنایی ۲۰۰ نیتی صفحه‌نمایش، حالت پرواز، صدای Mute و با شبیه‌سازی کاربری‌های روزمره صورت می‌گیرد، گلکسی A73 به‌مدت ۱۰ ساعت و ۳۳ دقیقه شارژدهی کرد؛ درحالی‌که عمر باتری گلکسی S22 به ۱۱ ساعت و ۱۳ دقیقه رسید.

یکی از دلایل اصلی اختلاف یک ساعت و ۲۰ دقیقه‌ای شارژدهی به تفاوت نرخ نوسازی دو دستگاه بازمی‌گردد؛ نرخ نوسازی گلکسی A73 به‌طور ثابت روی عدد ۱۲۰ هرتز قرار دارد؛ درحالی‌که نرخ نوسازی صفحه‌نمایش گلکسی S22 متغیر است و بسته به محتوای در حال نمایش، بین اعداد ۲۴، ۴۸، ۶۰ و ۱۲۰ هرتز تغییر می‌کند.

در حالی‌که روی کاغذ به‌نظر می‌رسد، گلکسی S22 و گلکسی A73 هر دو از پنل OLED با وضوح تقریباً یکسان +FHD بهره می‌برند؛ اما در عمل تفاوت‌های متعددی بین دو پنل وجود دارد؛ گذشته از رفتار دو گوشی در تنظیم نرخ نوسازی، عملکرد آن‌ها در تولید رنگ و روشنایی نیز متفاوت است.

عملکرد نمایشگر گلکسی A73 5G دربرابر گلکسی S22 5G

محصول ٫ پارامترها

حداقل روشنایی

حداکثر روشنایی دستی

حداکثر روشنایی خودکار

نسبت کنتراست Native

خطای رنگ میانگین

سفید

مشکی

سفید

مشکی

سفید

حالت پیش‌فرض

دقیق‌ترین حالت

گلکسی A73 5G

۲٫۰

۰

۵۵۲

۰

۱۰۹۳

۳٫۶ (Vivid)

۱٫۴ (Natural)

گلکسی S22 5G

۲٫۰

۰

۱۰۵۸

۰

۱۲۱۵

۴٫۵ (Vivid)

۲٫۰ (Natural)

تمامی نتایج به‌دست‌آمده حاصل از آزمایش‌های زومیت در شرایط یکسان آزمایشگاهی است.

ما روشنایی حداکثری گلکسی S22 را ۱۲۲۰ نیت اندازه گرفتیم؛ درحالی‌که بیشترین روشنایی گلکسی A73 به ۱۰۹۰ نیت می‌رسد. اختلاف ۱۰ درصدی روشنایی، بدین مفهوم است که پرچم‌دار سامسونگ زیر نور آفتاب، خوانایی بهتری را در مقایسه‌با میان‌رده‌اش به‌ارمغان می‌آورد.

هر دو گوشی پرچم‌‌دار و میان‌رده‌ی سامسونگ فضای رنگی گسترده‌ی DCI P3 را به‌طور کامل پوشش می‌دهند؛ اما گلکسی S22 گواهی پخش ویدئوهای +HDR10 را نیز دارد؛ پس امکان نمایش رنگ‌های ۱۰ بیتی را نیز دارد. گلکسی S22 در مجموع رنگ‌های چشم‌نوازتری نیز تولید می‌کند.

دوربین گلکسی A73 مقابل گلکسی S22

دوربین، اصلی‌ترین تفاوت را میان گوشی‌های پرچم‌دار و میان‌رده رقم می‌زند؛ گلکسی S22 از ترکیب دوربین سه‌گانه با حسگرهای ۵۰، ۱۰ و ۱۲ مگاپیکسلی و لنزهای واید، تله‌فوتو و اولتراواید بهره می‌گیرد. در سوی دیگر میدان، گلکسی A73 روی پنل پشتی خود دوربین واید ۱۰۸ و اولتراواید ۱۲ مگاپیکسلی را در کنار دو ماژول ۵ مگاپیکسلی برای عکاسی ماکرو و عمق‌سنجی می‌بیند.

با اینکه دوربین‌های اصلی رزولوشن متفاوتی دارند؛ اما تفاوت ابعاد پیکسل‌ها به‌گونه‌ای است که در عمل، حسگرها ابعاد یکسانی داشته باشند؛ حسگر ۱۰۸ مگاپیکسلی به‌کاررفته در دوربین اصلی گلکسی A73 حدود ۵ درصد از حسگر ۵۰ مگاپیکسلی گلکسی S22 بزرگ‌تر است.

دوربین اصلی هر دو گوشی از لرزش‌گیر اپتیکال بهره می‌برند و مقابل لنزهایی با دیافراگم f/1.8 قرار دارند؛ اما دوربین اصلی گلکسی S22 از فوکوس خودکار تشخیص فاز Dual Pixel بهره می‌برد و برهمین اساس عملکرد سریع‌تر و پایدارتری نسبت به فوکوس خودکار تشخیص فاز گلکسی A73 هنگام فوکوس روی سوژه‌ها دارد.

دوربین اولتراواید هر دو گوشی ۱۲ مگاپیکسلی است؛ اما ماژول به‌کاررفته در گلکسی S22 پیکسل‌های بزرگ‌تر و درنتیجه حسگر بزرگ‌تری دارد؛ موضوعی که باعث می‌شود تا گوشی پرچم‌دار سامسونگ بتواند عکس‌های فوق‌عریض روشن‌تری بگیرد.

گلکسی S22 از دوربین تله‌فوتوی ۱۰ مگاپیکسلی با قابلیت بزرگ‌نمایی اپتیکال ۳ برابری نسبت به قاب تصویر دوربین واید را دارد. این گوشی پرچم‌دار می‌تواند با همین دوربین عکس‌های پرتره‌ی طبیعی‌تری نیز بگیرد؛ در حالی‌که گلکسی A73 برای عکاسی پرتره صرفاً به دوربین اصلی متکی است.

عکس گلکسی اس ۲۲
عکس گلکسی S22
عکس گلکسی ای ۷۳
عکس گلکسی A73
کراپ عکس گلکسی اس ۲۲
کراپ عکس گلکسی S22
کراپ عکس گلکسی ای ۷۳
کراپ عکس گلکسی A73

در نگاه نخست به عکس‌های بالا که با دوربین اصلی گوشی‌های ثبت شده‌اند، به‌نظر می‌رسد که آن‌ها بسیار نزدیک به هم هستند. هر دو عکس رنگ‌های جذاب و جزئیات رضایت‌بخشی دارد؛ اما چنانچه بزرگ‌نمایی کنیم، برتری گلکسی اس ۲۲ را می‌توان دید.

همان‌طور که از برش‌های ۱۰۰ درصدی نیز برمی‌آید، جزئیات گلدان در عکس گلکسی S22 بیشتر است؛ با نگاهی به شلف ایکس‌باکس، می‌توان متوجه شد که گلکسی A73 نویز بیشتری در عکس‌های خود دارد.

عکس گلکسی اس ۲۲ - ۲
عکس گلکسی S22
عکس گلکسی ای ۷۳ - ۲
عکس گلکسی A73

در عکس‌های بالا نیز به‌نظر می‌رسد که گلکسی S22 اعوجاج بیشتری در تصویر دارد؛ در حالی‌که گلکسی A73 با روشن‌تر کردن بیش‌از حد تصویر، مقداری از جزئیات دیوار در مجاورت چراغ‌ها را از دست داده است.

گلکسی A73 در محیط‌های تاریک به‌مراتب کُندتر از گلکسی S22 روی سوژه فوکوس می‌کند و به زمان بیشتری نیز برای گرفتن عکس و پردازش آن نیاز دارد؛ به‌همین دلیل، گاهی عکس‌های ثبت‌شده از سوژه‌های متحرک، محو از آب در می‌آیند.

عکس گلکسی اس ۲۲ - ۳
عکس گلکسی S22
عکس گلکسی ای ۷۳ - ۳
عکس گلکسی A73
کراپ عکس گلکسی اس ۲۲ - ۳
کراپ عکس گلکسی S22
کراپ عکس گلکسی ای ۷۳
کراپ عکس گلکسی A73

هر دو عکس بالا در حالت Night ثبت شده‌اند و هر دو نیز جذاب هستند؛ اما گلکسی A73 در نوردهی زیاده‌روی کرده است؛ گویی روی سوژه چراغ گرفته‌ایم. رنگ‌های گلکسی S22 طبیعی‌تر هستند. با بزرگ‌نمایی روی سوژه نیز می‌توان متوجه سافت‌بودن عکس A73 شد.

عکس گلکسی اس ۲۲ - ۴

عکس گلکسی S22

عکس گلکسی ای ۷۳ - ۴

عکس گلکسی A73

کراپ عکس گلکسی اس ۲۲ - ۴

کراپ عکس گلکسی S22

کراپ عکس گلکسی ای ۷۳ - ۴

کراپ عکس گلکسی A73

برای قضاوت عادلانه‌تر، به‌جای دوربین تله‌فوتو، با دوربین اصلی گلکسی S22 عکاسی پرتره کردیم. تفکیک سوژه از پس‌زمینه و پیاده‌سازی افکت بوکه در هر دو عکس بسیار رضایت‌بخش است. رنگ مشکی تی‌شرت نیز در عکس A73 جذاب‌تر به‌نظر می‌رسد؛ اما با بزرگ‌نمایی روی چهره، متوجه می‌شویم که S22 در زمینه‌ی جزئیات دست بالاتر را دارد.

عکس سلفی گلکسی اس ۲۲
عکس گلکسی S22
عکس سلفی گلکسی ای ۷۳
عکس گلکسی A73
عکس سلفی گلکسی اس ۲۲
کراپ عکس گلکسی S22
کراپ عکس سلفی گلکسی ای ۷۳
کراپ عکس گلکسی A73

در عکس‌های سلفی، هر دو گوشی رضایت‌بخش ظاهر شده‌اند؛ اما ما رنگ و لعاب گلکسی S22 را بیشتر می‌پسندیم. ظاهراً سطح جزئیات عکس S22 نیز کمی بالاتر از گلکسی A73 است.

جمع‌بندی

برخلاف تصور اولیه‌مان، نبرد بین گلکسی A73 و گلکسی S22 چندان نابرابر نیست؛ گوشی میان‌رده‌ی سامسونگ با وجود آنکه با نیمی از برچسب قیمتی S22 به‌فروش می‌رسد؛ اما در برخی از موارد، برادر پرچم‌دار و پرزرق و برقش را از پیش‌رو برمی‌دارد؛ به‌ویژه در بازی سنگینی همچون Genshin Impact که با تراشه‌ی میان‌رده‌اش، گل سرسبد تراشه‌های سامسونگ را مغلوب خود کرد.

مقایسه 2 محصول
Samsung Galaxy A73 5G / گوشی موبایل گلکسی A73 سامسونگ 5G خاکستریگلکسی A73 سامسونگ 5GSamsung Galaxy S22 5G / گوشی موبایل گلکسی اس 22 سامسونگ 5G سفیدگلکسی اس 22 سامسونگ 5G
مدل‌‌ نامبرهاSM-A736B SM-A736B/DSSM-S901B SM-S901B/DS SM-S901U SM-S901U1 SM-S901W SM-S901N SM-S9010 SM-S901E SM-S901E/DS
حدود قیمت در زمان عرضهحدود 500 یوروحدود 800 دلار
تاریخ معرفی17 مارس 20229 فوریه 2022
وضعیت عرضهعرضه شدهعرضه شده
تاریخ عرضه22 آوریل 202225 فوریه 2022
نرخ مخصوص جذب (SAR)1.14 وات بر کیلوگرم (سر)1.03 وات بر کیلوگرم (سر)، 1.15 وات بر کیلوگرم (بدن)
نرخ مخصوص جذب اروپا (SAR EU)1.28 وات بر کیلوگرم (سر)، 1.42 وات بر کیلوگرم (بدن)1.21 وات بر کیلوگرم (سر)، 1.59 وات بر کیلوگرم (بدن)
نوع سیستم‌عاملاندرویداندروید
سیستم‌عامل در زمان عرضهاندروید 12اندروید 12
توضیحات سیستم‌عاملعرضه با رابط کاربری One UI 4.1 قابل ارتقاء به اندروید 13عرضه با رابط کاربری One UI 4.1
ابعاد163.7 در 76.1 در 7.6 میلی‌متر146 در 70.6 در 7.6 میلی‌متر
وزن181 گرم167 گرم
جنس جلوشیشه - گوریلا گلس 5شیشه - گوریلا گلس +Victus
رنگخاکستری سبز سفیدمشکی سفید صورتی سبز خاکستری کرم آبی روشن بنفش روشن
جنس پشت-شیشه‌ - گوریلا گلس +Victus
جنس فریم-فلز - آلومینیوم
ابعاد نمایشگر6.7 اینچ6.1 اینچ
نوع نمایشگرSuper AMOLED PlusDynamic AMOLED 2X
حداکثر نرخ نوسازی (Refresh Rate)120 هرتز120 هرتز
رزولوشن1080 در 2400 پیکسل1080 در 2340 پیکسل
تراکم پیکسلی~393 پیکسل در اینچ~425 پیکسل در اینچ
نسبت تصویر20:919.5:9
نسبت نمایشگر به بدنه~87.0 درصد~87.4 درصد
حداکثر روشنایی800 نیت (HBM)1300 نیت (Peak)
استانداردهای HDR-HDR10+
سایر مشخصات نمایشگر-نمایشگر همیشه روشن (Always-on Display)
مدل تراشهQualcomm SM7325 Snapdragon 778G 5GExynos 2200 Qualcomm SM8450 Snapdragon 8 Gen 1
فرآیند ساخت تراشه6 نانومتر4 نانومتر
تعداد هسته پردازنده8 هسته8 هسته
مشخصات هسته‌ها1 هسته 2.4 گیگاهرتز Cortex-A78 و 3 هسته 2.2 گیگاهرتز Cortex-A78 و 4 هسته 1.90 گیگاهرتز Cortex-A551 هسته 2.80 گیگاهرتز Cortex-X2 و 3 هسته 2.50 گیگاهرتز Cortex-A710 و 4 هسته 1.80 گیگاهرتز Cortex-A510 1 هسته 3.00 گیگاهرتز Cortex-X2 و 3 هسته 2.40 گیگاهرتز Cortex-A710 و 4 هسته 1.70 گیگاهرتز Cortex-A510
پردازنده گرافیکیAdreno 642LXclipse 920 Adreno 730
سایر مشخصات تراشه-مدل اگزینوس برای بازار اروپا مدل اسنپدراگون برای بازار جهانی
ترکیب حافظه داخلی و رم128 گیگابایت / 6 گیگابایت رم 128 گیگابایت / 8 گیگابایت رم 256 گیگابایت / 8 گیگابایت رم128 گیگابایت / 8 گیگابایت رم 256 گیگابایت / 8 گیگابایت رم
رم6 گیگابایت رم 8 گیگابایت رم8 گیگابایت رم
حافظه داخلی128 گیگابایت 256 گیگابایت128 گیگابایت 256 گیگابایت
نوع حافظه داخلیUFS 2.2UFS 3.1
درگاه کارت حافظه
دارد
ندارد
نوع درگاه کارت حافظهmicroSDXC (جایگاه مشترک با سیم‌کارت دوم)-
حداکثر کارت حافظه پشتیبانی شده1 ترابایت-
پیکربندی دوربین پشتواید/استاندارد اولتراواید تشخیص عمق ماکروواید/استاندارد اولتراواید تله‌فوتو
دوربین اصلی - واید/استاندارد108 مگاپیکسل50 مگاپیکسل
مشخصات دوربین اصلی - واید/استانداردلنز واید فوکوس خودکار با تشخیص فاز لرزش‌گیر اپتیکال تصویر f/1.8لنز واید 24 میلی‌متری 1/1.56 اینچ سایز سنسور 1.0 میکرومتر سایز پیکسل فوکوس خودکار دوال پیکسل با تشخیص فاز لرزش‌گیر اپتیکال تصویر f/1.8
دوربین اولتراواید12 مگاپیکسل12 مگاپیکسل
مشخصات دوربین اولتراوایدلنز اولتراواید f/2.2لنز اولتراواید 13 میلی‌متری پوشش 120 درجه 1/2.55 اینچ سایز سنسور 1.4 میکرومتر سایز پیکسل f/2.2
دوربین ماکرو5 مگاپیکسل-
مشخصات دوربین ماکروf/2.4-
دوربین تشخیص عمق5 مگاپیکسل-
مشخصات دوربین تشخیص عمقf/2.4-
حداکثر رزولوشن فیلم‌برداری دوربین‌ پشت4K8K
رزولوشن و نرخ فریم ویدئو4K@30fps 1080p@30/60fps8K@24fps 4K@30/60fps 1080p@30/60/240fps 720p@960fps
توضیحات فیلم‌برداریلرزش‌گیر الکترونیکی تصویر-ژیروسکوپیفیلم‌برداری +HDR10 لرزش‌گیر الکترونیکی تصویر-ژیروسکوپی ضبط صدای استریو
دوربین تله‌‌فوتو-10 مگاپیکسل
مشخصات دوربین تله‌فوتو-لنز تله‌فوتو 70 میلی‌متری 1/3.94 اینچ سایز سنسور 1.0 میکرومتر سایز پیکسل فوکوس خودکار با تشخیص فاز لرزش‌گیر اپتیکال تصویر بزرگ‌نمایی اپتیکال 3 برابر f/2.4
دوربین سلفی اصلی32 مگاپیکسل10 مگاپیکسل
مشخصات دوربین سلفی اصلیلنز واید 26 میلی‌متری 1/2.8 اینچ سایز سنسور 0.8 میکرومتر سایز پیکسل f/2.2لنز واید 26 میلی‌متری 1/3.24 اینچ سایز سنسور 1.22 میکرومتر سایز پیکسل فوکوس خودکار دوال پیکسل با تشخیص فاز f/2.2
حداکثر رزولوشن فیلم‌برداری دوربین‌ سلفی4K4K
رزولوشن و نرخ فریم ویدئو سلفی4K@30fps 1080p@30fps4K@30/60fps 1080p@30fps
ظرفیت باتری5000 میلی‌آمپر ساعت3700 میلی‌آمپر ساعت
نوع باتریلیتیوم پلیمریلیتیوم یونی
تعویض‌پذیری باتریغیر قابل تعویض توسط کاربرغیر قابل تعویض توسط کاربر
حداکثر توان شارژ پشتیبانی شده25 وات25 وات
پشتیبانی از شارژ سریع
دارد
دارد
پشتیبانی از شارژ بی‌سیم
ندارد
دارد
درگاه اتصالUSB Type-C 2.0USB Type-C 3.2
پشتیبانی از OTG
دارد
دارد
حداکثر توان شارژ بی‌سیم-15 وات
سایر ویژگی‌های شارژ و باتری-پشتیبانی از فناوری شارژ بی‌سیم Qi و PMA شارژ معکوس بی‌سیم 4.5 وات پشتیبانی از فناوری Power Delivery 3
نوع اسپیکراستریو (دوگانه)استریو (دوگانه)
جک 3.5 میلی‌متری
ندارد
ندارد
ویژگی‌‌های صوتی-صدای 32 بیت / 384 کیلوهرتز
حسگرهاحسگر اثرانگشت شتاب‌سنج ژیروسکوپ حسگر مجاورت قطب‌نماحسگر اثرانگشت شتاب‌سنج ژیروسکوپ حسگر مجاورت قطب‌نما فشارسنج هوا
نوع حسگر اثر انگشتزیر نمایشگر (اپتیکال)زیر نمایشگر (اولتراسونیک)
Wi-FiWi-Fi 6 (802.11ax) a/b/g/n/ac/axWi-Fi 6 (802.11ax) a/b/g/n/ac/ax
توضیحات Wi-Fiدو بانده (Dual Band) وای‌فای دایرکت (Wi-Fi Direct) هات اسپات (Wi-Fi Hotspot)دو بانده (Dual Band) وای‌فای دایرکت (Wi-Fi Direct) هات اسپات (Wi-Fi Hotspot)
بلوتوث5.05.2
توضیحات بلوتوثپشتیبانی از A2DP از نوع کم مصرف یا LEپشتیبانی از A2DP از نوع کم مصرف یا LE
فناوری‌ ارتباطیGSM / HSPA / LTE / 5GGSM / CDMA / HSPA / EVDO / LTE / 5G
پشتیبانی از 5G
دارد
دارد
سیم‌کارتتک سیم‌‌‌کارت (نانو سیم) دو سیم‌کارت dual stand-by (نانو سیم)تک سیم‌‌‌کارت (نانو سیم) دو سیم‌کارت dual stand-by (2 نانو سیم + eSIM)
مسیریابی و GPSGPS/A-GPS/GLONASS/GALILEO/BDS/QZSSGPS/A-GPS/GLONASS/GALILEO/BDS

هر دو گوشی در استفاده‌های روزمره، بسیار نزدیک به هم هستند؛ اگر کاربری گوشی هوشمند برای شما به اینستاگرام‌گردی، کار با پیام‌رسان‌ها و گشت‌وگذار در وب خلاصه می‌شود، فرق چندانی را میان کهکشانی پرچم‌دار و میان‌رده‌ی سامسونگ حس نخواهید کرد؛ اما چنانچه به عکاسی موبایل علاقه‌مند هستید و حس کالای لوکس را به کارکرد ترجیح می‌دهید، بی‌شک گلکسی S22 پاسخ نیازتان را به‌خوبی خواهد داد.

بی‌شک آنچه در مقاله‌ی پیش‌رو تجربه کردیم، صرفاً به گوشی‌های سامسونگ محدود نمی‌شود؛ چه بسا گوشی هوشمندی همچون شیائومی ۱۲ ایکس بتواند در زمینه‌ی جنس بدنه‌ی پریمیوم نیز نظر علاقه‌مندان گوشی‌های پرچم‌دار را با برچسب قیمتی به‌مراتب پایین‌تر، به‌سوی خود جلب کند. گوشی‌های میان‌رده راه دور و درازی را برای رسیدن به جایگاه فعلی‌شان طی کرده‌اند؛ بلوغ این‌چنینی و کارآمدی گوشی‌های میان‌رده، برای ما کاربران ایرانی که با تنگنای اقتصادی دست‌وپنجه نرم می‌کنیم، بیش‌از هرکس دیگری فرح‌بخش‌تر است!

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات