احتمال جایگزینی پورت لایتنینگ آیفون با USB-C قوت گرفت

شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۳
مطالعه 2 دقیقه
بعد از تأیید مینگ‌چی‌ کو، حالا بلومبرگ نیز تأیید کرد که اپل سال آینده‌ی میلادی درگاه لایتنینگ آیفون را با USB-C جایگزین می‌کند. اپل بارها دربرابر اضافه کردن USB-C به آیفون از خود مقاومت نشان داده است.
تبلیغات

مینگ‌چی کو، تحلیلگر نام‌آشنا و خوش‌سابقه، روز ۲۲ اردیبهشت اعلام کرد که اپل قصد دارد سال آینده درگاه اختصاصی لایتنینگ را از گوشی‌های آیفون حذف و آن را با درگاه USB-C جایگزین کند. استفاده از درگاه لایتنینگ در آیفون طی سال‌های اخیر بحث‌برانگیز شده و آن‌طور که مینگ‌چی کو ادعا کرده اهالی کوپرتینو سرانجام در سال ۲۰۲۳ درگاه آیفون را تغییر می‌دهند.

مینگ‌چی کو گفت استفاده از USB-C می‌تواند از لحاظ سخت‌افزاری باعث بهبود سرعت انتقال و شارژ در آیفون شود اما پشتیبانی سیستم‌عامل iOS از تغییرات جدید، شرط اصلی اضافه شدن آن‌ها به آیفون است.

به نوشته‌ی The Verge روز ۲۴ اردیبهشت گزارش جدیدی از مارک گارمن، تحلیلگر Bloomberg، منتشر شد که به تأیید جایگزینی پورت لایتنینگ با پورت USB-C اشاره داشت؛ البته گارمن به این امر نیز اشاره کرد که پشتیبانی سخت‌افزاری برای استفاده از پورت USB-C تا سال ۲۰۲۳ طول خواهد کشید و سری آیفون‌های سال ۲۰۲۲ با این تغییر عرضه نمی‌شوند.

این نخستین باری نیست که به اضافه شدن درگاه USB-C به آیفون اشاره می‌شود. در سال‌های اخیر شماری از تحلیلگران گفته‌اند که اپل دیر یا زود سراغ این درگاه خواهد رفت. صنعت موبایل درحال‌حاضر به‌صورت گسترده به USB-C متکی است و اپل نیز از این درگاه در بسیاری از محصولاتش نظیر آیپد و مک استفاده می‌کند.

نهادهای قانون‌گذار طی چند وقت اخیر به اپل برای اضافه کردن درگاه USB-C به آیفون فشار آورده‌اند. اتحادیه‌ی اروپا در حال بررسی طرحی پیشنهادی است که اگر تصویب شود، اضافه شدن درگاه USB-C به آیفون و دیگر دستگاه‌های الکترونیکی اجباری خواهد شد. اتحادیه‌ی اروپا می‌گوید با این کار حجم زباله‌های الکترونیکی کاهش پیدا می‌کند.

اپل همیشه دربرابر ایده‌ی اضافه شدن درگاه USB-C به آیفون مقاومت نشان داده است. برخی افشاگران می‌گویند اپل هیچ‌گاه این درگاه را به آیفون اضافه نمی‌کند و به‌جای آن سراغ تولید آیفون بدون درگاه می‌رود. مینگ‌چی کو سال گذشته گفته بود که اپل قصد اضافه کردن USB-C را به آیفون ندارد.

به همبن دلیل، این جایگزینی برای اپل تغییری بزرگ محسوب می‌شود، اپل قبلاً پورت لایتنینگ را از سه آیپد Pro، Air و Mini حذف و پورت USB-C را جایگزین آن کرده است و حالا گارمن با اشاره به قانو‌ن وضع‌شده‌ی اتحادیه‌ی اروپا در سپتامبر ۲۰۲۱ درباره‌ی لزوم استفاده از پورت‌های USB-C در گوشی‌های هوشمند، آن را «دلیل اصلی» تصمیم اپل برای حذف پورت لایتنینگ عنوان کرد. علاوه بر این استفاده از USB-C می‌تواند سرعت انتقال سریع‌تری نسبت به Lightning داشته باشد. اپل اولین بار پورت لایتنینگ را در سال ۲۰۱۲ و در آیفون 5 معرفی کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات