ویوو X80 پرو و ویوو X80 رونمایی شدند

دوشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
ویوو X80 پرو گوشی پرچم‌داری است که در دو مدل با تراشه‌های Snapdragon 8 Gen 1 یا Dimensity 9000 عرضه می‌شود. این گوشی به نمایشگر LTPO2 AMOLED و دوربین سفارشی ۵۰ مگاپیکسلی مجهز است.
تبلیغات

در ماه‌های اخیر، شایعه‌های فراوانی درباره‌ی گوشی‌های جدید سری ایکس ۸۰ ویوو منتشر شد و سرانجام ساعاتی پیش گوشی‌های هوشمند این خانواده رسماً رونمایی شدند. ویوو در مراسم جدید خود، دو گوشی رونمایی کرد و گفت پرچم‌دار اصلی این خانواده، یعنی ویوو ایکس ۸۰ پرو پلاس (+Vivo X80 Pro)، در فصل سوم امسال معرفی می‌شود. بدین‌ترتیب، فعلاً خانواده‌ی ایکس ۸۰ شامل مدل معمولی و مدل پرو می‌شود.

به‌نوشته‌ی GSMArena، ویوو در اقدامی مشابه با اوپو، تصمیم گرفته است گوشی X80 Pro را در دو مدل عرضه کند که یکی از آن‌ها به پردازنده‌ی Snapdragon 8 Gen 1 و دیگری به پردازنده‌ی Dimensity 9000 مجهز است. رویداد رونمایی گوشی‌های ویوو متمرکز بر بازار چین بود؛ بنابراین، فعلاً نمی‌دانیم کدام مدل از X80 پرو قرار است در بازارهای بین‌المللی دردسترس قرار بگیرد. احتمالاً مدل مجهز به Snapdragon 8 Gen 1 روانه‌ی بازار‌های بین‌المللی خواهد شد.

گوشی ویوو X80 پرو افزون‌بر بهره‌مندی از تراشه‌ی پرچم‌دار، نمایشگری در کلاس پرچم‌دار نیز دارد. نمایشگر بزرگ ۶٫۷۸ اینچی این گوشی از نوع E5 LTPO2 AMOLED ساخت سامسونگ است. از ویژگی‌های این صفحه‌نمایش می‌توان به وضوح QHD پلاس و حداکثر نرخ نوسازی نمایشگر ۱۲۰ هرتز اشاره کرد. صفحه‌نمایش این گوشی در شرایط مختلف نرخ نوسازی را کاهش می‌دهد تا شارژدهی باتری بهبود پیدا کند.

ویوو می‌گوید نمایشگر X80 پرو بسیار واکنش‌گراتر و کم‌مصرف‌تر از نمایشگر X70 پرو پلاس است. ویوو از حضور حسگر اثرانگشت اولتراسونیک در زیر نمایشگر X80 پرو خبر می‌دهد. ناحیه‌ی تشخیص اثر‌انگشت در نمایشگر گوشی جدید ویوو ۳۸٫۷ درصد بزرگ‌تر شده است. تا‌به‌امروز تعداد کمی از گوشی‌سازان از حسگر اثر‌انگشت اولتراسونیک در گوشی‌هایشان استفاده کرده‌اند.

گوشی ویوو X80 پرو در پنل پشتی میزبان چهار دوربین است. دوربین اصلی گوشی از حسگر ۵۰ مگاپیکسلی سفارشی ISOCELL GNV سامسونگ استفاده می‌کند که ابعادش 1/1.3 اینچ است. دوربین اصلی ویوو X80 پرو سیستم لرزش‌گیر دارد و از دیافراگم f/1.57 و فوکوس خودکار لیزری و فناوری Pixel Shift برخوردار است.

دوربین دوم گوشی که بزرگ‌نمایی بدون افت کیفیت دوبرابری ارائه می‌دهد، از حسگر 1/2 اینچ ۱۲ مگاپیکسلی Sony IMX663 با پیکسل‌هایی ۱٫۲۲ میکرونی و دیافراگم f/1.85 و سیستم لرزش‌گیر اپتیکال (OIS) مشابه گیمبال استفاده می‌کند. ویوو می‌گوید این دوربین مخصوص ثبت پرتره است؛ اما مشخصاً برای برخی سناریوهای دیگر نیز کاربرد دارد.

دوربین سوم ویوو X80 پرو ۸ مگاپیکسلی و به لنز تله‌فوتو با بزرگ‌نمایی بدون افت کیفیت پنج‌برابری مجهز است. این دوربین دیافراگم f/3.4 و سیستم لرزش‌گیر دارد و روی کاغذ مشابه دوربینی است که در گوشی X70 پرو دیده بودیم.

آخرین دوربین گوشی از نوع فوق‌عریض f/2.2 است و از حسگر ۴۸ مگاپیکسلی Sony IMX598 با ابعاد 1/2 اینچ استفاده می‌کند. تمامی دوربین‌های پشتی ویوو X80 پرو پوشش T استار شرکت Zeiss دارند و از نسخه‌ی بهبودیافته‌ی پردازنده‌ی حسگر تصویر ویوو برای ثبت تصاویر باکیفیت در محیط‌های کم‌نور استفاده می‌کنند. پنل جلویی ویوو X80 پرو نیز میزبان دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی با حسگر 1/2.8 اینچی و لنز f/2.5 است.

گوشی پرچم‌دار ویوو به باتری ۴٬۷۰۰ میلی‌آمپرساعتی با پشتیبانی از فناوری شارژ ۸۰ وات مجهز است. این گوشی از شارژ بی‌سیم ۵۰ واتنیز پشتیبانی می‌کند؛ البته ویوو X80 پرو می‌تواند دستگاه‌های دیگر را بی‌سیم و باسیم شارژ کند.

این گوشی متکی‌بر سیستم خنک‌سازی محفظه‌ی بخار ۲۷ لایه‌ است و از تراشه‌ی صوتی HiFi و NFC و صدای استریو و گواهی ضدآب IP68 نیز استفاده می‌کند. ویوو X80 پرو به‌صورت پیش‌فرض با رابط کاربری OriginOS Ocean برپایه‌ی سیستم‌عامل اندروید ۱۲ روانه‌ی بازار می‌شود.

گوشی ویوو X80 پرو در سه رنگ مشکی و نارنجی و سبز روانه‌ی بازار می‌شود؛ البته رنگ سبز دستگاه بیشتر به فیروزه‌ای شبیه است. هر سه مدل به‌ترتیب شیشه‌ی AG و پنل پشتی از جنس چرم گیاهی و پنل پشتی از جنس سرامیک هستند.

مدل مجهز به Snapdragon 8 Gen 1 با ۸ یا ۱۲ گیگابایت حافظه‌ی رم و ۲۵۶ یا ۵۱۲ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی عرضه می‌شود. مدل مجهز به پردازنده‌ی Dimensity 9000 کانفیگ ۸ گیگابایت حافظه‌ی رم را ندارد و در دو کانفیگ با ۱۲ گیگابایت حافظه‌ی رم به بازار می‌آید. کانفیگ پایه‌ی گوشی X80 پرو با قیمت ۵٬۴۹۹ یوان (۸۴۰ دلار) و قوی‌ترین کانفیگ آن با قیمت ۶٬۶۹۹ یوان (۱٬۰۲۰ دلار) عرضه می‌شود.

ویوو مدل عادی گوشی X80 را نیز معرفی کرده است. این گوشی برخلاف مدل پرو از تنها یک نوع پردازنده استفاده می‌کند: Dimensity 9000. ویوو ایکس 80 به نمایشگر ۶٫۷۸ اینچی E5 AMOLED سامسونگ مجهز است که به روشنایی ۱٬۵۰۰ نیت دست پیدا می‌کند و ۱۰۰ درصد از فضای رنگی DCI-P3 را پوشش می‌دهد. نرخ نوسازی نمایشگر گوشی مذکور ویوو ۱۲۰ هرتز است.

دوربین اصلی ویوو X80 متکی‌بر حسگر 1/1.49 اینچی RGBW سونی IMX866 است که در پشت لنز f/1.75 قرار گرفته و سیستم لرزش‌گیر تصویر اپتیکال ارائه می‌دهد. دوبین دوم با بزرگ‌نمایی بدون افت کیفیت دوبرابری همان دوربین موجود در X80 پرو است؛ اما در مدل عادی از دیافراگم f/1.98 استفاده می‌کند.

ویوو X80 برخلاف مدل پرو، دوربین تله‌فوتو با بزرگ‌نمایی پنج‌برابری ندارد. دوربین سوم ویوو X80 نیز از نوع فوق‌عریض با حسگر ۱۲ مگاپیکسلی Sony IMX663 است و از لنزی با دیافراگم f/2.0 استفاده می‌کند. ناگفته نماند ویوو X80 در پنل جلویی میزبان دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی است.

در گوشی ویوو X80، از باتری ۴٬۵۰۰ میلی‌آمپرساعتی با شارژ سریع ۸۰ وات استفاده می‌کند؛ ولی از شارژ بی‌سیم پشتیبانی نمی‌کند. X80 در چهار کانفیگ با ۸ یا ۱۲ گیگابایت حافظه‌ی رم و ۱۲۸ یا ۲۵۶ یا ۵۱۲ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی عرضه می‌شود. کانفیگ پایه‌ی این گوشی ۳٬۶۹۹ یوان (۵۶۵ دلار) و قوی‌ترین کانفیگ آن ۴٬۸۹۹ دلار (۷۴۵ دلار) قیمت دارد.

در ویوو X80، از استاندارد ضدآب IP68 خبری نیست و برخلاف مدل پرو از حسگر اثرانگشت استاندارد در زیر نمایشگر استفاده می‌کند. ویوو X80 با رابط کاربری OriginOS Ocean برپایه‌ی اندروید ۱۲ عرضه می‌شود.

عرضه‌ی گوشی‌های جدید ویوو از ۲۹ آوریل ۲۰۲۲ (۹ اردیبهشت ۱۴۰۱) آغاز می‌شود. ویوو گوشی میان‌رده‌ای را نیز همراه با این گوشی‌ها عرضه می‌کند که مشخصات آن را می‌توانید در زومیت بخوانید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات