هرآنچه از شیائومی ۱۲ اولترا انتظار داریم

سه‌شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۰
مطالعه 8 دقیقه
در این مقاله، هر‌آنچه از مشخصات و ویژگی‌های شیائومی ۱۲ اولترا انتظار داریم، جمع‌آوری شده است.
تبلیغات

شیائومی گوشی‌های هوشمند جذاب و قدرتمند متعددی را وارد بازار کرده و توانسته است طرفداران زیادی به‌دست آورد. در میان تلفن‌های هوشمند متعدد این شرکت، سری شیائومی ۱۲ یکی از گزینه‌های محبوب به‌شمار می‌آید. انتظار می‌رفت شیائومی ۱۲ اولترا در رویداد دسامبر ۲۰۲۱ درکنار شیائومی ۱۲، شیائومی ۱۲ ایکس و شیائومی ۱۲ پرو در چین رونمایی شود؛ اما این اتفاق رخ نداد و معرفی این مدل به زمان دیگری موکول شد. در این مقاله، قصد داریم شایعات مختلف منتشرشده درباره‌ی شیائومی ۱۲ اولترا را بررسی کنیم و بگوییم چه انتظاراتی از گوشی هوشمند آیند‌ه‌ی شیائومی داریم.

اطلاعات و شایعات منتشرشده درباره‌ی شیائومی ۱۲ اولترا

رندر رندر شیائومی ۱۲ اولترا

تاکنون خبر‌‌‌های و شایعه‌های مختلفی درباره‌ی نسخه‌ی اولترای شیائومی ۱۲ منتشر شده است. درادامه، به‌طور خلاصه به این اخبار و شایعات اشاره می‌کنیم تا دید کلی درباره‌ی گوشی هوشمند بعدی شیائومی به‌دست آورید. براساس گزارش‌های اخیر، شیائومی ۱۲ اولترا احتمالاً به نمایشگر امولد ۶٫۷۳ اینچی E5 با فناوری LTPO 2.0 مجهز خواهد شد. همچنین، به‌نظر می‌رسد صفحه‌نمایش این گوشی از رنگ‌های ۱۰ بیتی و نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی پشتیبانی می‌کند.

طبق شایعه‌ها، شیائومی ۱۲ اولترا قرار است از پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸ نسل یک پلاس کوالکام استفاده کند. شماره‌‌مدل این پردازنده SM8475 است و از لیتوگرافی چهارنانومتری TSMC بهره می‌گیرد؛ البته بعضی منابع ادعا می‌کنند این مدل نیز از اسنپدراگون ۸ نسل یک استفاده خواهد کرد. انرژی لازم برای کار با این گوشی هوشمند را باتری ۴۹۰۰ میلی‌آمپرساعتی با قابلیت پشتیبانی از فناوری شارژ ۱۲۰ وات تأمین می‌کند.

گفته می‌شود که دوربین‌های شیائومی ۱۲ اولترا مشابه می ۱۱ اولترا، اما با برند لایکا خواهد بود. احتمالاً در این گوشی هوشمند از دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی و دوربین ۴۸ مگاپیکسلی اولتراواید و دوربین ‌تله‌فوتو ۴۸ مگاپیکسلی استفاده خواهد شد.

چندی پیش، DigitalChatStation فاش کرد که گوشی پرچم‌دار شیائومی ۱۲ اولترا به بدنه‌ی پشتی سرامیکی مجهز می‌شود و حداقل در دو رنگ سفید و مشکی روانه‌ی بازار خواهد شد. طبق اطلاعات به‌دست‌آمده، شیائومی ۱۲ اولترا تا ژوئن ۲۰۲۲ (خرداد و تیر ۱۴۰۱) به‌دست مشتریان می‌رسد. هنوز اطلاعات خاصی از قیمت گوشی هوشمند مذکور منتشر نشده است؛ اما به‌نظر می‌رسد خریداران باید بین ۸۰۰ تا ۹۰۰ دلار برای داشتن این دستگاه هزینه کنند.

بخش‌هایی که انتظار داریم در شیائومی ۱۲ اولترا بهبود یابند

کاهش گرمای دستگاه

رندر نمایشگر شیائومی ۱۲ اولترا به رنگ مشکی

گزارش‌های متعددی از پردازنده‌ای منتشر شده است که قرار است در شیائومی ۱۲ اولترا استفاده شود. در بعضی از آن‌ها، ادعا شده است که اسنپدراگون ۸ نسل یک در این دستگاه قرار خواهد گرفت؛ اما عده‌ای دیگر معتقدند نسل بعدی آن، یعنی اسنپدراگون ۸ نسل یک پلاس، قدرت‌دهنده‌ی پرچم‌دار آينده‌ی شیائومی است. این تراشه‌ها از‌لحاظ عملکردی عالی هستند، اما مشکلشان گرمای بیش‌از‌حد آن‌ها است. شرکت‌هایی که از اسنپدراگون ۸ نسل یک در گوشی‌های هوشمندشان استفاده کرده‌اند، مجبور شده‌اند با اعمال روش‌های مختلف گرمای آن را کاهش دهند.

شیائومی باید برای خنک نگه‌داشتن شیائومی ۱۲ اولترا تلاش بیشتری کند

سازندگان می ۱۱ اولترا عملکرد را در اولویت قرار دادند؛ درنتیجه گوشی‌ هوشمند مذکور گاهی اوقات بسیار داغ می‌شود. این مسئله در اعضای دیگر خانواده شیائومی ۱۲ نیز دیده می‌شد. مدل پرو حتی با خنک‌کننده‌ی گرافیتی خود از سایر گوشی‌های مجهز به اسنپدراگون ۸ نسل یک داغ‌تر است.

گفته می‌شود در ساخت مدل پلاس اسنپدراگون ۸ نسل یک، کوالکام به مشکل گرمایش بیش‌‌از‌حد آن پرداخته و قرار است آن را تا حدودی رفع کند. براساس گزارش‌های منتشرشده، نسل بعدی تراشه‌ی مذکور از سرعت کلاک پردازنده کمتری در هسته‌ی اصلی Cortex X2 بهره‌مند خواهد بود. چنین تغییری کاملاً برخلاف آن چیزی است که معمولاً در مدل‌های «پلاس» تراشه‌های اسنپدراگون کوالکام می‌بینیم. ازاین‌رو، به نظر نمی‌رسد اسنپدراگون ۸ نسل یک پلاس در تولید گرما تفاوت زیادی با نسل پیشینش داشته باشد.

در‌هرصورت، انتظار می‌رود در شیائومی ۱۲ اولترا شاهد راه‌حلی باشیم که بتواند جلو داغ‌شدن بیش‌ازحد گوشی هوشمند را بگیرد؛ زیرا این مسئله نه‌تنها نارضایتی کاربران را به‌همراه خواهد داشت؛ بلکه باعث آسیب‌رسیدن به دستگاه نیز می‌شود.

بهبود کیفیت و افزایش توانایی دوربین

رندر نمایشگر و پنل پشتی شیائومی ۱۲ اولترا

یکی از بخش‌های مهم گوشی‌های هوشمند دوربین است. می ۱۱ اولترا یکی از قوی‌ترین دوربین‌های موجود را دارد؛ اما هنوز می‌توان آن را بهبود داد. گوشی هوشمند مذکور از حسگر اصلی ۱/۱.۱۲ سامسونگ ISOCELL GN2 استفاده می‌کند. ویژگی‌های مختلف دوربین می ۱۱ اولترا باعث شده است تا بتواند عملکرد مطلوبی در شرایط نوری نامناسب ارائه دهد. همچنین، نمی‌توان قدرت زوم ۵ برابری را فراموش کرد که با بزرگ‌نمایی دیجیتال به ۲۰ برابر می‌رسد.

دراین‌میان، می ۱۱ اولترا مشکلاتی نیز داشت که دوست نداریم آن‌ها را در نسل بعدی ببینیم. شرکت سازنده می‌تواند در شیائومی ۱۲ اولترا از دوربین سلفی قدرتمندتری استفاده کند و لنز اولتراواید بهتری را در آن قرار دهد. با اعمال تغییرات این‌چنینی می‌توان انتظار داشت گوشی هوشمند جدید شیائومی یکی از بهترین دوربین‌های موجود در بازار را داشته باشد.

افشای اطلاعات جدید نشان می‌‌دهد که گوشی پرچم‌دار آینده‌ی شیائومی ۱۲ اولترا احتمالاً به حسگر دوربین جدید سونی مجهز خواهد شد و از حسگر دوربین سامسونگ موجود در شیائومی می ۱۱ اولترا استفاده نخواهد کرد. آخرین اطلاعات افشاگر معروف، Digital Chat Station، نشان داد که شیائومی ۱۲ اولترا احتمالاً ماژول دوربین دایره‌ای خواهد داشت. با این‌ تفاسیر، در مدل جدید علاوه‌بر تغییر ماژول دوربین استفاده از حسگر دوربین جدید IMX707 سونی را شاهد خواهیم بود.

در گزارش‌های مشابه، ادعا شده است که مشخصات لنز اولتراواید و زوم این دستگاه تغییر زیادی نخواهد کرد؛ درنتیجه، به‌نظر می‌رسد نباید انتظار اعمال تغییرات زیادی را در این بخش داشته باشیم. درست است که می‌توان از نمایشگر ثانویه پرچم‌دار شیائومی هنگام ثبت عکس سلفی با دوربین اصلی دستگاه استفاده کرد، اگر این شرکت روی بهبود دوربین سلفی خود کار کند، کاربران راضی‌تر خواهند بود.

بهبود عملکرد نمایشگر ثانویه

رندر شیائومی ۱۲ اولترا به رنگ های مشکی و سفید

در پنل پشتی می ۱۱ اولترا، نمایشگر ثانویه‌ای تعبیه شده است که وظایف مختلفی را برعهده دارد. این نمایشگر ۱٫۱ اینچی امولد برای پیش‌نمایش سلفی‌ها، نمایش زمان و عمر باتری، جابه‌جایی میان آهنگ‌های در حال پخش و نظارت بر تماس‌های دریافتی زمانی که گوشی رو به پایین است، استفاده می‌شود.

تمام ویژگی‌های یادشده مفید هستند؛ اما چندان برای کاربر اهمیتی ندارند و نمی‌توان گفت درصورت نبود آن‌ها مشکلی پیش می‌آید. درنتیجه، می‌توان گفت اگر قرار است از نمایشگر ثانویه‌ در شیائومی ۱۲ اولترا استفاده شود، باید این پنل کوچک در نسل بعدی قابلیت‌های بیشتری ارائه دهد تا برای کاربران مفید باشد.

می‌توان چند قابلیت جدید به نمایشگر ثانویه‌ی شیائومی ۱۲ اولترا اضافه کرد

یکی از نکات جالب درباره نمایشگر ثانویه‌ی می ۱۱ اولترا این است که درواقع از صفحه‌نمایش ۱٫۱ اینچی امولد می بند ۵ برای آن استفاده شده است. درواقع، نمایشگر این مچ‌بند هوشمند وظیفه‌ی جدیدی در گوشی‌های هوشمند این شرکت ایفا می‌کنند.

گفتنی است نمی‌توان مشکلات نمایشگر کوچک می ۱۱ اولترا را فراموش کرد. در ابتدا کاربران نمی‌توانستند با استفاده از این صفحه‌نمایش فیلم بگیرند. اکنون این مشکل رفع شده است؛ اما هنوز به ویدئوهای ۱۵ ثانیه‌ای محدود می‌شود. وضوح و نور نسبتاً کم نیز از ویژگی‌های بد دیگر آن هستند. درضمن، نباید انتظار داشته باشید که بتوانید به‌راحتی با نمایشگر ثانویه‌ی گوشی هوشمند شیائومی کار کنید؛ زیرا مواردی که پشتیبانی می‌کند، بسیار محدود هستند.

شیائومی می‌تواند در نسل بعدی گوشی‌های هوشمند خود چند ویژگی دیگر به نمایشگر ثانویه اضافه کند تا وجود چنین بخشی در دستگاه منطقی‌تر به‌نظر برسد و ارزش بیشتری برای کاربران داشته باشد؛ ازجمله گام‌شمار، پاسخ سریع به پیام، یادآوری‌های تقویم و دستیار صوتی.

اگر قرار نباشد در نسل بعدی پیشرفت نمایشگر ثانویه را شاهد باشیم، بهتر است شیائومی به‌طور‌کلی آن را فراموش کند؛ زیرا فقط جای اضافی روی دستگاه اشغال کرده است. زمانی که نمایشگر بزرگی در جلو دستگاه وجود دارد که تمام این کارها را انجام می‌دهد، دیگر چه نیازی به نسخه‌ی کوچک‌تر آن در پنل پشتی است؟

طراحی سبک‌ وزن‌تر

پنل پشتی رندر شیائومی ۱۲ اولترا

هنگامی که در نام دستگاهی از عبارت «اولترا» استفاده می‌شود، یعنی قرار است ویژگی‌ها و قابلیت‌های بسیاری در آن تعبیه شود. دقیقاً به‌همین‌دلیل، عموماً گوشی هوشمند نهایی بدنه‌ی ضخیم و وزن نسبتاً زیادی خواهد داشت.

باتری عظیم و حسگرهای بزرگ دوربین شیائومی ۱۲ اولترا را نمی‌توان در بدنه‌ای فشرده جا داد؛ اما می‌توان دستگاه را به‌گونه‌ای طراحی کرد که در دست راحت‌تر قرار بگیرد. به‌عنوان نمونه، می‌توان لبه‌های تیز جزیره دوربین را حذف و وزن بیشتر گوشی هوشمند را روی مرکز آن متمرکز کرد. مثلاً Oppo Find X5 Pro تنها چند میلی‌متر از Mi 11 Ultra کوچک‌تر است؛ اما در دست زیباتر به‌نظر می‌رسد.

کلام آخر

رندر نمایشگر و پنل پشتی شیائومی ۱۲ اولترا به رنگ مشکی

در این مقاله، سعی کردیم تمام انتظاراتمان از شیائومی ۱۲ اولترا را جمع‌آوری کنیم. به‌طورکلی، شیائومی موفق شده است در نسل جدید گوشی‌ها هوشمند خود قابلیت‌های بسیار خوبی جای دهد؛ ازاین‌رو، طرفدارانش بیشتر شده است. بااین‌حال، تقریباً ساخت دستگاهی که از همه‌نظر بی‌نقص باشد، غیرممکن به‌نظر می‌رسد. امیدواریم حتی اگر انتظارات ذکر‌شده روی شیائومی ۱۲ اولترا اعمال نشود، شرکت سازنده در نسل‌های بعدی پرچم‌داران خود به فکر بهبود آن‌ها باشد.

دیدگاه شما همراهان زومیت درباره‌ی شیائومی ۱۲ اولترا چیست؟ فکر می‌کنید کدام بخش این دستگاه باید برای بهبود تجربه‌ی کاربری تغییر کند؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات