هرآنچه باید درباره اکسپریا وان مارک 4 بدانیم؛ پرچم‌دار بعدی سونی چه ویژگی‌هایی دارد؟

شنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۰
مطالعه 7 دقیقه
در این مقاله، تمام اطلاعات منتشرشده از پرچم‌دار آینده‌ی سونی با نام احتمالی اکسپریا وان مارک ۴ را جمع‌آوری کرده‌ایم.
تبلیغات

روزهای سال جدید را پشت‌سر می‌گذاریم و هرلحظه به عرضه‌ی جانشین اکسپریا وان مارک ۳ (Xperia 1 III) نزدیک‌تر می‌شویم. در‌حال‌حاضر، این دستگاه پرچم‌دار با نام سونی اکسپریا وان مارک ۴ (Xperia 1 IV) شناخته می‌شود؛ اما ممکن است نام آن تغییر کند.

تاکنون، چندین بار اخبار و شایعات مختلفی درباره‌ی این گوشی هوشمند منتشر شده است؛ حتی رندری نیز از آن به‌دست ما رسیده که می‌تواند ظاهر کلی آن را به‌نمایش بگذارد. امروز قصد داریم نگاهی عمیق‌تر به پرچم‌دار بعدی سونی بنیدازیم و تمام اطلاعات منتشرشده از اکسپریا وان مارک ۴ را در مقاله‌ای جمع‌آوری کنیم. برای شناخت هرچه‌بیشتر محصول جدید سونی، تا انتهای این مقاله همراه زومیت باشید.

طراحی

رندر سونی اکسپریا وان مارک ۴

اکنون مدتی است که طراحی نسبتاً مشابهی در مدل‌های مختلف خانواده‌ی اکسپریا دیده می‌شود. رندری که چندی پیش از عضو آینده‌ی آن فاش شد، ما را به یاد نسل‌های پیشین می‌اندازد. اگر رندر مذکور درست باشد، سونی اکسپریا وان مارک ۴ بسیار شبیه به نسل‌های قبلی خواهد بود و این مسئله ممکن است کسانی را ناامید کند که به‌دنبال طراحی جدید و هیجان‌انگیز در گوشی‌های سونی هستند.

در رندر فاش‌شده جک هدفون ۳٫۵ میلی‌‎متری دیده می‌شود و این یعنی سونی هنوز به فکر کسانی است که دوست دارند از هندزفری سیمی خود استفاده کنند. با نگاه به کنار دستگاه، دکمه‌ی پاور را مشاهده می‌کنید که حسگر اثر‌انگشت فیزیکی روی آن قرار دارد. این طراحی باعث می‌شود به این فکر کنیم که چرا سونی مانند رقبایش به فکر استفاده از حسگر اثرانگشت زیر نمایشگر نیست!

به‌نظر می‌رسد سونی باردیگر از قابی نازک در امتداد بالای پنل استفاده کرده است که به دوربین جلویی اجازه می‌دهد بدون نیاز به ناچ در جای خود قرار بگیرد. در اطلاعات منتشرشده به صفحه‌نمایش تخت ۶٫۵ اینچی با وضوح 4K و نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی و حذف دکمه‌ی گوگل اسیستنت اشاره شده است.

همچنین، طراح گرافیک Technizo Concept اخیراً رندر دیگری منتشر کرده است که Xperia 1 IV را به‌صورت انیمیشنی نشان می‌دهد تا بتوانیم این دستگاه را از زوایای مختلف بررسی کنیم. در‌ادامه، می‌توانید ویدئوی رندر مذکور را مشاهده کنید:

اطلاعات زیادی درباره‌ی رنگ‌های سونی اکسپریا وان مارک ۴ در دست نیست؛ اما تاکنون گزینه‌های سبز و مشکی مات در رندرها مشاهده شده‌اند. احتمالاً این محصول در رنگ‌های دیگری نیز فروخته می‌شود.

مشخصات و ویژگی‌ها

رندر سونی اکسپریا وان مارک ۴

سونی عموماً به تغییر طراحی ظاهری گوشی‌های هوشمند خود اهمیت زیادی نمی‌دهد؛ اما این بدان‌معنا نیست که ارتقای داخلی آن‌ها را فراموش می‌کند. مشخصات فاش‌شده حاکی از آن است که گزینه‌های حافظه‌ی ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایتی و حداکثر ۱۶ گیگابایت حافظه‌ی رم برای اکسپریا وان مارک ۴ در نظر گرفته‌ شده است. همچنین، تقریباً مطمئنیم سونی از اسنپدراگون ۸ نسل یک در گوشی آینده‌ خود استفاده خواهد کرد.

براساس گزارشی از FCC، مشخص شده است که مارک ۴ مانند نسل قبلی خود از شارژ سریع ۳۰ واتی پشتیبانی می‌کند. بااین‌حال، گفته می‌شود ظرفیت باتری از ۴۵۰۰ به ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعت افزایش می‌یابد. پیش‌ازاین، گفته می‌شد که پرچم‌دار جدید سونی احتمالاً از شارژ سریع ۴۵ واتی پشتیبانی خواهد کرد.

اطلاعات محدودی درباره‌ی مشخصات دوربین فاش شده است؛ اما نشانه‌های اولیه ادعا می‌کنند از سه سنسور ۱۲ مگاپیکسلی و طراحی لنز پریسکوپی برای زوم با برد بیشتر استفاده خواهد شد. امیدواریم دوربین ارتقایافته‌ی قدرتمندتری در پرچم‌دار آینده‌‌ی این شرکت را شاهد باشیم.

  • پردازنده اسنپدراگون ۸ نسل یک
  • ۱۲ یا ۱۶ گیگابایت حافظه‌ی رم
  • حافظه‌ی ذخیره‌سازی ۲۵۶ یا ۵۱۲ گیگابایتی
  • باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی
  • شارژ سیمی ۳۰ واتی (یا ۴۵ واتی) + شارژ بی سیم

از ویژگی‌های احتمالی پرچم‌دار آینده‌ی سونی می‌توان به گواهی IP68 برای مقاومت دربرابر گردوغبار و آب، محافظ گوریلا گلس ویکتوس، پشتیبانی از کارت microSD و شارژ بی‌سیم اشاره کرد. اگر سونی تصمیم بگیرد موارد یادشده را از پرچم‌دار نسل جدید خود حذف کند، بسیار شگفت‌زده خواهیم شد.

نام، زمان عرضه و قیمت پرچم‌دار بعدی سونی

رندر سونی اکسپریا وان مارک ۴

اکنون مدتی است که سونی از الگویی مشخص برای نام‌گذاری اعضای جدید خانواده‌ی بزرگ اکسپریا استفاده می‌کند و به‌نظر می‌رسد اسم گوشی هوشمند آینده‌ی آن نیز باید از چنین سیستمی پیروی کند. درنتیجه، احتمالاً گوشی هوشمند بعدی سونی اکسپریا وان مارک ۴ نام خواهد داشت. بااین‌حال مدتی قبل، خبری منتشر شد که ادعا می‌کرد شاید اصلاً دستگاه مذکور با این نام معرفی نشود.

یکی از کاربران فضای مجازی (TheGalox_) توییتی منتشر کرد و در آن از قیمت احتمالی عضو جدید اکسپریا صحبت کرد. وی می‌گوید قیمت این محصول بین ۱,۴۰۰ تا ۱,۶۰۰ دلار خواهد بود. گفته می‌شود کانفیگ ۲۵۶ گیگابایتی اکسپریا وان مارک 4 سونی ۱,۴۱۵ دلار و کانفیگ ۵۱۲ گیگابایتی ۱,۵۷۲ دلار قیمت خواهد داشت. البته به‌نظر می‌رسد که این مسئله تا حدودی به بازار عرضه‌ی محصول نیز بستگی داشته باشد. اگر به‌یاد بیاورید قیمت اولیه‌ی اکسپریا وان مارک ۳ در ایالات متحده‌ی آمریکا حدود ۱,۳۰۰ دلار و در بریتانیا ۱,۱۹۹ پوند بود.

The Sony Xperia 1 IV will be one of the most expensive flagships of the year Price is expected to be from $1400 to $1600 depending on the region pic.twitter.com/B4k911q5x5— Anthony (@TheGalox_) April 17, 2022

متأسفانه هنوز اطلاعات خاصی درباره‌ی زمان عرضه‌ی گوشی هوشمند جدید سونی منتشر نشده است؛ اما شایعات به رونمایی آن در ماه می سال جاری اشاره می‌کنند. پیش‌تر، سونی پرچم‌داران جدیدش را اوایل ماه آوریل رونمایی می‌کرد؛ ولی اکنون اواسط آوریل هستیم و هنوز چنین اتفاقی رخ نداده است و همین مسئله شایعه‌ی گفته‌شده را قوت می‌بخشد.

سونی عموماً محصولات خود را به‌سرعت به قفسه‌های بازار نمی‌رساند؛ اما شاید تأخیر به‌وجود‌آمده در عرضه‌ی Xperia 1 IV بتواند به کوتاه‌تر‌شدن فاصله‌ی رونمایی تا فروش این محصول کمک کند.

قابلیت‌هایی که دوست داریم در Sony Xperia 1 IV ببینیم

دوربین‌های قوی‌تر

در گوشی‌های هوشمند سونی دوربین‌های قدرتمندی تعبیه می‌شود؛ اما هنوز‌هم جای پیشرفت وجود دارد. انتظار داریم این شرکت تلاش بیشتری برای پیشی‌گرفتن از رقبای خود کند. برای دستیابی به دوربین‌های قوی‌تر، باید دو بخش سخت‌‎افزار و نرم‌افزار را بهبود داد. درباره‌ی گزینه‌ی اول باید بگوییم که به حسگرهای بزرگ‌‌تری نیاز است تا دستگاه بتواند حتی در شرایط نوری نامناسب نیز حرفی برای گفتن داشته باشد.

باوجوداین، سونی هنوز سرسختانه به حسگرهای سنتی کوچک پایبند مانده است. تلفن‌های هوشمند سونی از HDR، حالت شب مولتی‌فریم، پرتره‌‌ی بسیار با‌کیفیت و سایر ویژگی‌های هوشمند عکاسی محاسباتی مانند پیکسل ۶ گوگل و سری گلکسی اس ۲۲ سامسونگ پشتیبانی نمی‌کنند. شاید عکاسان حرفه‌ای هنگام کار با دوربین گوشی هوشمند سونی دچار مشکل نشوند؛ اما این کار برای افراد معمولی سخت‌تر است.

به‌روزرسانی بیشتر

تاکنون، سونی تنها دو سال برای گوشی‌های هوشمند خود به‌روزرسانی منتشر می‌کرد؛ اما اکنون دیگر وقتش رسیده است که این شرکت به ارتقای سیستم‌هایش پایبندی بیشتری نشان دهد. عملکرد این شرکت حتی در سال ۲۰۲۱ نیز مطلوب نبود، چه برسد به حالا که گوگل و سامسونگ گفته‌اند پنج سال دستگاه‌های خود را به‌روز نگه می‌دارند تا کاربران زمان بیشتری با فناوری روز هم‌مسیر باشند. سامسونگ شرکتی است که چهار سال ارتقای سیستم‌عامل و پنج سال به‌روزرسانی امنیتی را برای سری گلکسی S22 خود وعده می‌دهد. سونی باید بتواند فاصله‌ی موجود را کم کند تا کاربران خود را راضی نگه دارد.

تجربه‌‎ی نرم‌افزاری منسجم‌تر

در سال‌های اخیر، نرم‌افزار سونی ویژگی‌های مثبت مختلفی داشته است. محیط نرم‌افزار گوشی‌های هوشمند سونی سبک‌ است و مجموعه‌ای از ویژگی‌های قدرتمند را دراختیار گیمرها و عکاس‌ها و فیلم‌بردارها قرار می‌دهد. همه‌ی این ویژگی‌ها هسته‌ی اصلی هویت دستگاه‌های سونی هستند و گوشی‌های آن را از رقبا متمایز می‌کنند. بااین‌حال، ناسازگاری‌هایی در اپلیکیشن‌ها دیده می‌شود و هرکدام طرح‌بندی خاص خود را دارند. دوست داریم با Xperia 1 IV محیط یکپارچه‌تری را تجربه کنیم.

قیمت رقابتی

تقریباً قیمت پرچم‌دار جدید سونی تأیید شده است؛ اما هنوز امیدواریم این شرکت در‌این‌باره تجدیدنظر کند. به‌طورکلی، سری اکسپریا ۱ پرچم‌دار بسیار گران است و Sony Xperia 1 III ازنظر قیمت با گوشی‌هایی مانند سامسونگ گلکسی اس ۲۱ اولترا و آیفون ۱۲ پرو مکس رقابت می‌کند. صفحه‌نمایش 4K و نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی احتمالاً قیمت گران گوشی هوشمند این شرکت را توجیه می‌کند؛ اما نباید فراموش کرد که سونی جذابیت برند سامسونگ یا اپل را ندارد؛ بنابراین، قیمت ارزان‌تر به آن کمک می‌کند دستگاه‌های بیشتری را بفروشد.

نمایشگر نرخ نوسازی متغیر

فناوری صفحه‌نمایش سونی یکی از بهترین‌ها در این زمینه است. نمایشگر 4K با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی عالی به‌نظر می‌رسد؛ ولی مدل‌های قبلی فاقد یک ویژگی اصلی هستند و آن نرخ نوسازی متغیر است. اگر این شرکت در محصول آینده‌ی خود نرخ نوسازی متغیر را ارائه دهد، می‌توان از پیمایش بسیار روان در کنار عمر باتری بیشتر لذت برد.

کلام آخر

حال که بیشترِ اطلاعات و شایعات منتشرشده درباره‌ی پرچم‌دار آینده‌ی سونی را در دست داریم، تقریباً می‌دانیم که این شرکت چه محصولی را برای رونمایی آماده کرده است. البته باید همیشه به‌خاطر سپرد که پیش از معرفی رسمی، نمی‌توان به‌طور قطعی درباره‌ی محصول آینده‌ شرکت‌ها صحبت کرد.

شما همراهان زومیت آیا منتظر Xperia 1 IV هستید؟ دوست دارید چه ویژگی‌های بیشتری در آن مشاهده کنید؟

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات