مقایسه گلکسی A53 با گلکسی A52 و A52s ؛ میان‌رده‌های محبوب با تکیه بر میراثی مشترک

یک‌شنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۰
مطالعه 14 دقیقه
جدیدترین میان‌رده سامسونگ درمقابل گلکسی A52 و A52s چه حرف‌هایی برای گفتن دارد؟ با مقایسه گلکسی A53 با نسل گذشته، همراه زومیت باشید.
تبلیغات

سامسونگ با توجه به محبوبیت گوشی‌های میان‌رده در سال‌های اخیر، حساب ویژه‌ای را روی خانواده گلکسی A باز کرده است و شواهد و قرائن نیز از موفقیت کره‌ای‌ها در این زمینه حکایت دارند. دراین‌میان، گلکسی A52 و به‌خصوص A52s را می‌توان نقطه‌ی عطفی برای سامسونگ درنظر گرفت؛ میان‌رده‌های خوش‌ساختی که با ارائه مشخصات درخورتوجه در قیمتی معقول توانستند در بسیاری از بازارها خود جزو پرفروش‌ترین گوشی‌ها باشند و به کابوسی برای رقبا بدل شوند.

گلکسی A52 و A52s در بازار ایران نیز بسیار محبوب هستند و اکنون با معرفی گلکسی A53 طبیعی است که بسیاری از افراد در انتخاب گوشی هوشمند بعدی‌شان دچار تردید شده باشند؛ بنابراین، ما در زومیت پس از بررسی عمیق Galaxy A53، به سراغ مقایسه‌ی آن با دو میان‌رده کهکشانی دیگر رفته‌ایم تا دید خوبی را از شباهت‌ها و تفاوت‌هایشان دراختیار شما کاربران عزیز قرار دهیم. در ادامه با مقایسه گلکسی A53 با گلکسی A52 همراه زومیت باشید.

طراحی و کیفیت ساخت

طبق روال معمول نخستین معیار ما برای محک زدن تفاوت‌های دو گوشی از بخش طراحی شروع می‌شود؛ جایی که نخستین تجربه دیداری کاربر با گوشی هوشمند نیز شکل می‌گیرد و بنابراین، کیفیت ساخت مناسب و طراحی دلنشین می‌تواند مؤلفه‌ی بسیار مهمی در انتخاب باشد؛ البته کاربران کار سختی در این بخش نخواهند داشت؛ زیراً عملاً گلکسی A53 از زبان طراحی مینیمالی استفاده می‌کند که تفاوت بسیار اندکی با A52 و A52s دارد.

طراحی پشت گوشی گلکسی A52s سامسونگ

طراحان سامسونگ ترکیب برنده‌ی خود در میان‌رده‌های سری گلکسی A را با اندکی تغییر در فریم دستگاه همراه کرده‌اند که از قضا کالبد قدیمی را نه‌تنها بهبود نمی‌دهد، بلکه امکان دارد حس در دست گرفتن گوشی را کمی ناخوشایند کند؛ فریم گلکسی A52s اکنون به تبعیت از زبان طراحی گلکسی S22، تَخت شده است.

هر سه دستگاه با نمایشگر ۶٫۵ اینچی و وزن ۱۸۹ گرم میلی‌متری گوشی‌های نسبتاً خوش‌دستی محسوب می‌شند که البته بدنه‌ی کاملاً همگون و پلاستیکی آن‌ها می‌تواند از حس مرغوبیت دستگاه کمی بکاهد. به‌طور کلی، تنها تفاوت در بدنه‌ی دستگاه به ابعاد میان‌رده جدید باز می‌گردد که در حقیقت، ضخامت و پهنای آن تنها ۰٫۳ میلی‌متر در مقایسه‌با A52 و A52s کاهش یافته است.

جلوه‌ی مات پنل پشت هر سه گوشی از لحاظ بصری زیبا به‌نظر می‌رسد؛ اما این موضوع سبب نمی‌شود که آن‌ها جاذب اثر انگشت و کثیفی، به‌خصوص در رنگ‌های تیره نباشند. در پنل پشتی تمام مدل‌ها آرایه‌ی دوربین چهارگانه روی ماژول مستطیلی‌شکل به چشم می‌خورد که به‌نوعی به بدنه پیوند خورده؛ البته ضخامت برآمدگی دوربین گلکسی A53 کمی کاهش یافته است.

گوشی گلکسی A52 سامسونگ در حال عکاسی

گلکسی A52 استاندارد

پشت گوشی گلکسی A52s سامسونگ در حالت ایستاده

گلکسی A52s

نمای پشت گلکسی A53 سامسونگ

گلکسی A53

هر سه مدل دارای گواهی IP67 هستند؛ بدین معنی که در شرایط آزمایشگاهی می‌توانند در عمق یک متری آب تا ۳۰ دقیقه دوام بیاورند. افزون‌براین، شرکت کره‌ای برای تأیید هویت بیومتریک کاربران از حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر با مشخصات و سطح پوشش کاملاً یکسان بهره می‌گیرد. خوشبختانه حسگرهای اثرانگشت در آزمایش‌های ما عملکرد خوبی را نشان دادند؛ اما به اندازه‌ای برخی از رقبا سریع نیستند.

بدین‌ترتیب قطعاً بخش طراحی نمی‌تواند تأثیر خاصی در انتخاب بین دو گوشی داشته باشد و چه بسا، ارگونومی گلکسی A52 و A52s به‌دلیل انحنای بیشتر فریم کمی دلنشین‌تر باشد.

نمایشگر

نمایشگر یکی دیگر از اجزای بسیار مهم و رابط میان کاربر و دنیای گوشی‌های هوشمند محسوب می‌شود و این دقیقاً همان جایی است که کره‌ای‌ها همیشه در آن تبحر خاصی داشته‌اند. روی کاغذ تفاوت خاصی بین نمایشگرها دیده نمی‌شود و تمامی مدل‌ها برای غوطه‌ور کردن کاربران در محتوای بصری از پنل ۶٫۵ اینچی از نوع OLED با رزولوشن ۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل و پشتیبانی از نرخ نوسازی ۱۲۰ پیکسل بهره می‌گیرند.

تماشای فیلم با گلکسی A53 سامسونگ

برای موشکافی هرچه بیشتر در زمینه‌ی نمایشگر، سراغ بنچمارک‌های اختصاصی زومیت در شرایط آزمایشگاهی رفتیم. آزمایش‌های ما نشان می‌دهند که بیشینه‌ی روشنایی نمایشگر گلکسی اس A53 در حالت دستی از نسل گذشته بیشتر است؛ اما در حالت خودکار کم‌وبیش عملکرد مشابهی را به‌نمایش می‌گذارد.

مقایسه نمایشگر گلکسی A53 با گلکسی A52 و A52s

محصول ٫ پارامترها

حداقل روشنایی

حداکثر روشنایی دستی

حداکثر روشنایی خودکار

نسبت کنتراست Native

خطای رنگ میانگین

سفید

مشکی

سفید

مشکی

سفید

حالت پیش‌فرض

دقیق‌ترین حالت

گلکسی A53

۲٫۴۴

۰

۶۴۰٫۵

۰

۱۲۹۰

۳٫۳

۱٫۹ (Natural)

گلکسی A52s

۲٫۳

۰

۶۰۷٫۵

۰

۱۳۰۵

۴٫۸

۳٫۱ (Natural)

گلکسی A52

۱٫۸۱

۰

۵۸۷

۰

۱۲۳۰

۵٫۳

۳٫۲ (Natural)

نمایشگر هر سه گوشی در بازه‌ی قیمتی میان‌رده روشنایی بسیار خوبی را ارائه می‌دهند؛ به‌طوری که زیر نور آفتاب نیز با چالش اندکی می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. آزمون خطای رنگی جایی است که تفاوت را آشکار می‌کند. نمایشگر گلکسی A53 چه در حالت پیش‌فرض روی پروفایل رنگی Vivid، چه پروفایل Natural، رنگ‌های به‌مراتب دقیق‌تری را تولید می‌کند.

سخت‌افزار و عملکرد

با گذر از نمایشگر، به یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در خرید تقریاً هر دستگاه الکترونیکی می‌رسیم. SOCها (سیستم-روی-چیپ) قلب تپنده‌ی گوشی‌های هوشمند را شکل می‌دهند و یک تراشه‌ی قوی می‌تواند عملکرد، پایداری و حتی دریافت به‌روزرسانی‌های متعدد و بدون مشکل را تا سال‌ها تضمن کند؛ البته شاید بی‌راه نباشد که بگوییم کره‌ای‌ها در این زمینه یک قدم به جلو و دو قدم به عقب برداشته‌اند؛ چراکه گلکسی A53 درحالی‌که از A52 قدرت پردازشی بیشتری دارد، با فاصله در سایه‌ی A52s قرار می‌گیرد.

اجرای بازی تتریس با گوشی گلکسی A52s سامسونگ

خود کره‌ای‌ها به‌طرز عجیبی مشخص نمی‌کنند از چه تراشه‌ای در بطن جدیدترین گوشی میانی سری A استفاده کرده‌اند؛ اما با کمی موشکافی متوجه شدیم که قدرت پردازشی گوشی مذکور را Exynos 1280 تأمین می‌کند که طبق روال مرسوم، کلاستر نخست CPU آن از هسته‌های قوی با چینش ۲ هسته‌ی ۲٫۴۰ گیگاهرتزی Cortex A78 تشکیل شده؛ درحالی‌که کلاستر بعدی شامل ۶ هسته‌ی ضعیف‌تر Cortex A55 با فرکانس بیشینه‌ی ۲٫۰ گیگاهرتزی است. درنهایت، وظیفه‌ی پردازش‌های گرافیکی نیز برعهده‌ی پردازنده‌ی گرافیکی Mali-G68 قرار دارد.

در سوی مقابل، قلب تپنده‌ی گلکسی A52s را تراشه‌ی ۶ نانومتری اسنپدراگون 778G 5G کوالکام درکنار پردازنده‌ی گرافیکی Adreno 642L تأمین می‌کند و مدل استاندارد نیز از تراشه‌ی اسنپدراگون 750G قدرت می‌گیرد که طبیعتاً هسته‌ها و GPU ضعیف‌تری در مقایسه با دو گوشی دیگر دارد. با پرهیز از مشخصات روی کاغذ، ما در ابتدا هر سه گوشی را برای سنجش عملکرد قدرت هسته‌هایشان درمقابل بنچمارک گیک‌بنچ ۵ قرار دادیم.

نتایج شوکه‌کننده نشان می‌دهد که تراشه‌ی اسنپدراگون 778G 5G در آزمون چندهسته‌ای تقریباً ۳۱٫۴ درصد سریع‌تر از تراشه‌ی جدید سامسونگ است! شکاف عملکرد CPU در پردازشی‌های تک‌هسته‌ای کم‌رنگ‌تر می‌شود و تراشه‌ی به‌کاررفته در گلکسی A53 اختلاف عملکرد را به سه درصد کاهش می‌دهد؛ درحالی‌که اگر نسخه‌ی استاندارد را درنظر بگیریم، تا حدودی سناریویی مشابهی را شاهد هستیم؛ گلکسی A53 در پردازش‌های چندهسته‌ای، عملکرد مشابهی با نسل گذشته‌اش، گلکسی A52 5G‌ ارائه می‌دهد.

مقایسه عملکرد گلکسی A53 با گلکسی A52 و A52s

نام و کارایی بنچمارک / محصول

PCMark

Speedometer 2.0

GeekBench 5

GFXBench

عملکرد کلی

مرورگر

پردازنده‌ی گرافیکی

پردازنده‌ی مرکزی

شبیه‌ساز بازی (نرخ فریم)

Vulkan/Metal

Single Core

Multi Core

Aztec Ruins

Onscreen/1440p

Car Chase

Onscreen/1080p

OpenGL

Vulkan

Metal

OpenGL

Metal

گلکسی A53

(۱۲۰ هرتز)

۱۱۶۵۰

--

۲۵۴۴

۷۴۸

۱۹۱۵

۱۴

۱۰

۱۴

۱۰

--

۱۹

۲۴

--

گلکسی A52s 5G (۱۲۰ هرتز)

۱۲۲۹۵

۴۹٫۶

۲۴۱۰

۷۷۱

۲۷۹۳

۱۹

۱۳

۲۰

۱۴

--

۲۸

۳۳

--

گلکسی A52 5G (۱۲۰ هرتز)

۹۵۲۹

۴۵٫۲

--

۶۴۷

۱۹۱۹

۱۰

۷٫۲

۱۱

۷٫۶

--

۱۶

۱۹

--

برای سنجش عملکرد کلی، به‌سراغ PCMark رفتیم که عملکرد گوشی در کاربری‌های روزمره مثل وب‌گردی، نوشتن متن و ویرایش عکس را می‌سنجد. میان‌رده جدید کهکشانی‌ها در این بنچمارک فاصله‌اش را بسیار کاهش می‌دهد و با فعال بودن نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز، حدود ۵٫۲ ضعیف‌تر از گلکسی A52s و ۱۸ درصد بهتر از گلکسی A52 5G عمل می‌کند.

درنهایت، برای سنجش قدرت بخش گرافیکی از بخش Vulkan گیک‌بنچ و بنچمارک جی‌اف‌اکس کمک می‌گیریم. پردازنده گرافیکی گلکسی ای ۵۳ در آزمون Vulkan گیک‌بنچ امتیاز ۲۵۴۴ را کسب می‌کند. در مقام مقایسه، گلکسی A52s 5G در آزمون مشابه به امتیاز ۲۴۱۰ رضایت می‌هد.

اگزینوس ۱۲۸۰ همچنین در آزمون Aztec Ruins بنچمارک جی‌اف‌اکس با فعال بودن رزولوشن 1440p در بخش Vulkan به ۱۴ فریم‌برثانیه می‌رسد؛ اما در سوی دیگر، گلکسی A52 و گلکسی A52s به‌ترتیب به نرخ‌های فریم ۱۱ و ۱۹ فریم‌برثانیه دست می‌یابند؛ بنابراین برتری عملکردی گلکسی A52s حتی در بخش گرافیک نیز به‌چشم می‌آید.

عملکرد

حافظه‌

گلکسی A53 دربرابر گلکسی A52s و A52 5G

مدل‌ها ٫ عملکرد

نرخ خواندن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ خواندن تصادفی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن تصادفی

(مگابایت‌برثانیه)

گلکسی A53

۵۱۴٫۴۱

۴۹۵٫۲۵

۲۳۳٫۵۶

۲۰۲٫۴۸

گلکسی A52s مدل 5G

۹۱۳٫۸

۴۸۰٫۰۱

۱۴۷٫۱۶

۱۵۶٫۲۳

گلکسی A52 مدل 5G

۹۲۵٫۵۳

۵۰۹٫۸

۱۵۱٫۲۷

۱۱۹٫۴۳

ما با دراختیار داشتن نسخه‌ی ۲۵۶ گیگابایتی گلکسی ای ۵۳، در بررسی‌هایمان و همان‌طور که در جدول بالا مشاهده می‌کنید، سرعت خواندن به‌مراتب ضعیف‌تری را نسبت به گلکسی A52s مشاهده کردیم. با تمامی این تفاسیر، پیشنهادمان در بخش عملکرد و سخت‌افزار قطعاً مدل S از میان‌رده سال گذشته سامسونگ خواهد بود.

شارژدهی

Galaxy A53 در بخش شارژدهی می‌تواند در حد و اندازه‌ی «نسل بعدی بودنش» ظاهر شود. میان‌رده‌ی جدید سامسونگ از باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی برای تأمین انرژی بهره می‌گیرد که ظرفیت اسمی آن ۵۰۰ ملی‌آمپرساعت از دو گوشی دیگر بیشتر است و برای شارژ شدن نیز از آداپتورهای فست شارژ ۲۵ واتی پشتیبانی می‌کند؛ البته این گوشی همراه شارژر به‌فروش نمی‌رسد و باید آداپتور را به‌صورت جداگانه تهیه کنید.

پورت شارژ گلکسی A53 سامسونگ

برای سنجش شاردهی Galaxy A53، آزمون‌هایمان را در روشنایی ۲۰۰ نیت و رزولوشون ۲۴۰۰ در ۱۰۸۰ پیکسل و نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز اجرا کردیم؛ البته تمامی اتصالات دیتا به‌همراه صدای اسپیکر نیز قطع بودند. گوشی مورد بحث در PCMark‌ توانست ۱۲ ساعت و ۱۳ دقیقه دوام بیاورد. همان‌طور که در جدول مشاهده می‌کنید، گلکسی ای ۵۲ آزمایش مشابه ما را با ۹ ساعت و ۱۶ دقیقه به پایان می‌رساند و شارژدهی مدل A52s نیز به ۱۰ ساعت و ۱۳ دقیقه می‌رسد.

مقایسه شارژدهی گلکسی A53 با گلکسی A52 و A52s

محصول ٫ آزمایش

نمایشگر

باتری

زمان لازم برای شارژ

پخش ویدئو

PCMark

ابعاد و رزولوشن

میلی‌آمپرساعت

دقیقه:ساعت

دقیقه:ساعت

دقیقه:ساعت

گلکسی A53

(۱۲۰ هرتز)

۶٫۵ اینچ

۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۵۰۰۰

--

۱۸:۲۷

۱۲:۱۳

گلکسی A52s 5G

(۱۲۰ هرتز)

۶٫۵ اینچ

۲۴۰۰×۱۰۸۰ پیکسل

۴۵۰۰

۱:۲۸

۱۸:۱۰

۱۰:۱۳

گلکسی A52 5G

(۱۲۰ هرتز)

۶٫۵ اینچ

۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۵۰۰

--

۱۳:۴۴

۹:۱۶

باتوجه به نتایج، قاطعانه می‌توان گفت افرادی که برایشان مقوله‌ی شارژدهی اهمیت دارد، گلکسی ای ۵۳ می‌تواند انتخاب بهتری باشد؛ اما نباید از این غافل شد که کاربران باید شارژر دستگاه را جداگانه تهیه کنند و این موضوع به‌خصوص در کشور ما می‌تواند تا حدی چالش‌برانگیز باشد.

دوربین

سرانجام به بخش دوربین، آخرین معیار در مقایسه زومیت می‌رسیم. طبیعتاً این بخش برای افرادی که با شبکه‌های اجتماعی، تولید محتوا یا عکاسی و فیلم‌برداری سر و کار دارند بسیار جذاب و حائز اهمیت خواهد بود. گلکسی ای ۵۳ در بخش دوربین همچنان نشان می‌دهد که بر میراث برادرانش تکیه دارد؛ چراکه سخت‌افزار دوربین آن روی کاغذ هیچ تفاوتی با نسل گذشته و A52s ندارد.

عکاسی با گوشی گلکسی A52s سامسونگ

گلکسی A53 و خانواده‌ی گلکسی A52 از آرایه‌ی دوربین چهارگانه، شامل دوربین‌های واید، اولتراواید، ماکرو و عمق‌سنج بهره می‌برد. سامسونگ برای دوربین اصلی (واید) از حسگر ۶۴ مگاپیکسلی با ابعاد پیکسل ۰٫۸ میکرومتر، لنزی با فاصله‌ی کانونی معادل ۲۶ میلی‌متر و دیافراگم f/1.8 استفاده می‌کند که از لرزش‌گیر اپتیکال OIS نیز برای ثبت تصاویر پایدارتر پشتیبانی می‌کند.

دوربین اولتراواید در گلکسی A53 و خانواده‌ی گلکسی A52 دارای حسگر ۱۲ مگاپیکسلی است و کره‌ای‌ها برای کاهش هزینه ساخت، قابلیت فوکوس خودکار یا لرزش‌گیر اپتیکال را در این دوربین به‌ کار نگرفته‌‌اند. دو دوربین دیگر، ماکرو و عمق‌سنج هستند که از حسگرهای پنج مگاپیکسلی استفاده می‌کنند. در نمای جلویی دستگاه نیز ماژول ۳۲ مگاپیکسلی در قسمت فوقانی نمایشگر قرار دارد.

به‌طور کلی، تا زمانی که ما میان‌رده‌ی جدید سامسونگ را برای بررسی دراختیار داشتیم، تفاوت خاصی را از لحاظ کیفیت تصاویر تجربه نکردیم و مشخص است که ISP و الگوریتم‌های پردازش تصویر گلکسی ای ۵۳ برتری خاصی را در سخت‌افزار قدیمی دوربین ایجاد نمی‌کنند. گستره‌ی دینامیکی در هر سه گوشی در این بازه‌ی قیمتی و در مقایسه با رقبا بسیار مطلوب به‌نظر می‌رسد.

رنگ‌ها در عکس واید گلکسی A53
عکس دوربین واید گلکسی A53 در تاریکی
نمونه عکس دوم ماکرو گلکسی A53
عکس HDR دوربین واید گلکسی A53
عکس سلفی گلکسی A53
عکس پرتره گلکسی A53
کراپ رنگ‌ها در عکس دوربین اولتراواید گلکسی A53
عکس HDR دوربین اولتراواید گلکسی A53

نمونه تصاویر ثبت‌شده با دوربین گلکسی A53

در هر سه گوشی دوربین اولتراواید هنگام ثبت گستره دینامیکی، ضعیف‌تر از دوربین اصلی عمل می‌کند؛ به‌طوری که به‌راحتی می‌توان از دست رفتن جزئیات تصاویر را مشاهده کرد. بااین‌حال، خرید گوشی جدید با این تفکر که می‌تواند عملکرد بهتری در ثبت تصاویر با گستره دینامیکی بالا داشته باشد، کاملاً اشتباه خواهد بود.

از سوی دیگر جزئیات و رنگ‌ها نیز در سه دستگاه شرایط بسیار نزدیکی به یکدیگر دارند. دوربین اصلی و اولتراواید آن‌ها کنتراست تصاویر بسیار خوبی دارند که شاید در برخی سناریوها بیش‌ازحد به‌نظر برسد. دوربین اولتراواید گلکسی A53 کج‌نمایی رنگی و هاله‌‌ی بنفشی ثبت می‌کند که می‌توانید هنگام بزرگ‌نمایی در تلاقی میان سوژه‌های تیره و روشن، مشاهده کرد؛ البته طبیعتا در شرایط یکسان، چنین سناریویی برای گلکسی A52 نیز محتمل است.

گستره‌ی دینامیکی تصویر دوربین اولتراواید گلکسی A52s
عکس ماکرو دوربین گلکسی A52s 5G
عکس نایت مد دوربین اصلی گلکسی A52s
جزئیات در عکس دوربین اصلی گلکسی A52s
عکس نایت مد دوربین اولتراواید گلکسی A52s
عکس سلفی دوربین گلکسی A52s
جزئیات در برش واقعی عکس دوربین اولتراواید گلکسی A52s
جزئیات در عکس دوربین اولتراواید گلکسی A52s

نمونه تصاویر ثبت‌شده با دوربین گلکسی A52s

در شرایط کم‌نور نیز نباید منتظر شگفتی خاصی بود و تقریباً عملکردی مشابه با مدل قبلی را شاهد هستیم ؛ کیفیت عکس‌های هر سه گوشی بسیار افت می‌کند، تصاویر کنتراست خود را از دست می‌دهند و جزئیات فدا می‌شوند؛ اما خوشبختانه در چنین شرایطی ویژگی Night Mode به‌طرز شایانی به بهبود تصاویر کمک می‌کند.

عکس پرتره گلکسی A52
عکس 1x گلکسی A52
عکس HDR دوربین اولتراواید گلکسی A52
رنگ‌ها در عکس دوربین اولتراواید گلکسی A52
رنگ‌ها در عکس دوربین واید گلکسی A52
عکس نمونه دوربین ماکرو گلکسی A52 - یک گل رز از نمای نزدیک
عکس نمونه دوربین واید گلکسی A52 در نور کم - مرکز خرید سون سنتر در هفت حوض از نمای جانبی
عکس نمونه دوربین واید گلکسی A52 در نور مناسب - بن بست آناهیتا خیابان جردن از نمای بالا

نمونه تصاویر ثبت‌شده با دوربین گلکسی A52

در بخش بزرگ‌نمایی، تمامی مدل‌ها فاقد دوربین تله فوتو هستند و فرایند دیجیتالی کاملاً یکسان برای این منظور استفاده می‌کنند. از دیگر نکات مهم در بخش دوربین می‌توان به Upscale تصاویر سلفی از ۸ مگاپیکسل به ۱۲ مگاپیکسل اشاره کرد. درنهایت، نمی‌توان وجه‌تمایز خاصی را بین کیفیت دوربین ماکرو و تصاویر پرتره میان سه میان‌رده‌ی سامسونگ قائل شد.

سایر موارد تأثیرگذار در انتخاب

همان‌طور که تا اینجا متوجه شدید ما در پنج بخش اصلی گلکسی A53 را با نسل گذشته و A52s مقایسه کردیم. بااین‌حال، مواردی وجود دارد که باید به‌صورت اجمالی از آن‌ها نام برد؛ برای مثال، از لحاظ نرم‌افزاری گلکسی A53 با سیستم‌عامل اندروید ۱۲ و رابط کاربری One UI 4.1 عرضه می‌شود و سامسونگ می‌گوید که این گوشی چهار به‌روزرسانی بزرگ نرم‌افزاری و پنج سال به‌روزرسانی امنیتی دریافت خواهد کرد.

آیکون‌های رابط کاربری گلکسی A53 سامسونگ

در سوی مقابل، گلکسی A52 و A52s هنگام عرضه سیستم‌عامل اندروید ۱۱ و رابط کاربری One UI 3.1 سامسونگ بهره می‌بردند و مشخص نیست که چهار به‌روزرسانی نرم‌افزاری دریافت خواهند کرد یاخیر؛ بنابراین، میان‌رده جدید کره‌ای‌ها می‌تواند از لحاظ نرم‌افزاری مدت بیشتری به‌روز بماند و قابلیت‌های جدید را دریافت کند.

یکی دیگر از نکات تأثیرگذار به قیمت مدل‌ها باز می‌گیردد. در حال حاضر گلکسی A53 در بازار ما قیمتی بین ۱۱ تا ۱۲ میلیون تومان دارد؛ درحالی‌که پیکربندی پایه گلکسی A52s در بازه ی ۹ تا ۱۰ میلیون تومان معامله می‌شود. همان‌طور که در مقایسه نیز گفته شد تفاوتی زیادی بین این دو گوشی وجود ندارد و حتی در برخی مواقع گوشی ارزان‌قیمت‌تر بهتر ظاهر می‌شود؛ بنابراین شاید خرید گلکسی A53 با برچسب قیمتی فعلی توجیه خاصی نداشته باشد.

جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

در مقاله‌ی پیش‌رو سعی داشتیم به‌ دور از تعصب مقایسه‌ی تمام‌عیاری را بین گلکسی A53 و دو میان‌رده محبوب دیگر سامسونگ ارائه دهیم؛ بی‌شک سه گوشی وجوه مشترک بسیاری دارند و اعتقاد ما این است که خرید میان‌رده جدید سامسونگ ویژگی یا برتری درخورتوجهی را به‌ارمغان نمی‌آورد؛ بنابراین، قطعاً کاربرانی که نسل گذشته را تهیه کرده‌اند، هیچ نیازی به ارتقاء گوشی هوشمندشان ندارند و حتی کاربران جدید نیز می‌توانند با هزینه‌ی کم‌تر (دربازار ایران) گلکسی A52s را تهیه کنند که از لحاظ پردازشی برتری مشهودی دارد.

مقایسه 3 محصول
نمای جلو موبایل گلکسی A52 سامسونگ رنگ مشکیگلکسی A52 سامسونگ 5Gنمای جلو گوشی سامسونگ گلکسی ای 52 اس 5Gگلکسی A52s سامسونگ 5Gگلکسی A53 سامسونگ در رنگ آبی روشنگلکسی A53 سامسونگ 5G
مدل‌‌ نامبرهاSM-A526B SM-A526B/DS SM-A5260 SM-A526W SM-A526U SM-A526U1SM-A528B SM-A528B/DSSM-A536U SM-A536U1
حدود قیمت در زمان عرضهحدود 450 یوروحدود 400 یورو-
تاریخ معرفی17 مارس 202117 آگوست 202117 مارس 2022
وضعیت عرضهعرضه شدهعرضه شدهعرضه شده
تاریخ عرضه19 مارس 20211 سپتامبر 202124 مارس 2022
نرخ مخصوص جذب (SAR)0.74 وات بر کیلوگرم (سر)، 0.53 وات بر کیلوگرم (بدن)0.72 وات بر کیلوگرم (سر)0.75 وات بر کیلوگرم (سر) 1.58 وات بر کیلوگرم (بدن)
نرخ مخصوص جذب اروپا (SAR EU)1.05 وات بر کیلوگرم (سر)، 1.42 وات بر کیلوگرم (بدن)0.88 وات بر کیلوگرم (سر)، 0.84 وات بر کیلوگرم (بدن)0.89 وات بر کیلوگرم (سر) 1.60 وات بر کیلوگرم (بدن)
نوع سیستم‌عاملاندرویداندرویداندروید
سیستم‌عامل در زمان عرضهاندروید 11اندروید 11اندروید 12
توضیحات سیستم‌عاملعرضه با رابط کاربری One UI 3.1 قابل ارتقاء به اندروید 12عرضه با رابط کاربری One UI 3.1 قابل ارتقاء به اندروید 13عرضه با رابط کاربری One UI 4.1 قابل ارتقاء به اندروید 13
ابعاد159.9 در 75.1 در 8.4 میلی‌متر159.9 در 75.1 در 8.4 میلی‌متر159.6 در 74.8 در 8.1 میلی‌متر
وزن189 گرم189 گرم189 گرم
جنس پشتپلاستیکپلاستیکپلاستیک
جنس جلوشیشه - گوریلا گلس 5شیشه - گوریلا گلس 5شیشه - گوریلا گلس 5
رنگآبی سفید مشکی بنفشمشکی سفید سبز بنفشمشکی سفید آبی گلبهی
ابعاد نمایشگر6.5 اینچ6.5 اینچ6.5 اینچ
نوع نمایشگرSuper AMOLEDSuper AMOLEDSuper AMOLED
حداکثر نرخ نوسازی (Refresh Rate)120 هرتز120 هرتز120 هرتز
رزولوشن1080 در 2400 پیکسل1080 در 2400 پیکسل1080 در 2400 پیکسل
تراکم پیکسلی~407 پیکسل در اینچ~405 پیکسل در اینچ~405 پیکسل در اینچ
نسبت تصویر20:920:920:9
نسبت نمایشگر به بدنه~84.9 درصد~84.9 درصد-
حداکثر روشنایی800 نیت (Peak)800 نیت (HBM)-
استانداردهای HDR-HDR10-
سایر مشخصات نمایشگر-نمایشگر همیشه روشن (Always-on Display)-
مدل تراشهQualcomm SM7225 Snapdragon 750G 5GQualcomm SM7325 Snapdragon 778G 5GSamsung Exynos 1280
فرآیند ساخت تراشه8 نانومتر6 نانومتر5 نانومتر
تعداد هسته پردازنده8 هسته8 هسته8 هسته
مشخصات هسته‌ها2 هسته 2.2 گیگاهرتز Kryo 570 و 6 هسته 1.8 گیگاهرتز Kryo 5701 هسته 2.4 گیگاهرتز Cortex-A78 و 3 هسته 2.2 گیگاهرتز Cortex-A78 و 4 هسته 1.90 گیگاهرتز Cortex-A552 هسته 2.4 گیگاهرتز و 6 هسته 2.0 گیگاهرتز
پردازنده گرافیکیAdreno 619Adreno 642LMali-G68
ترکیب حافظه داخلی و رم128 گیگابایت / 6 گیگابایت رم 128 گیگابایت / 8 گیگابایت رم 256 گیگابایت / 8 گیگابایت رم128 گیگابایت / 6 گیگابایت رم 128 گیگابایت / 8 گیگابایت رم 256 گیگابایت / 8 گیگابایت رم128 گیگابایت / 6 گیگابایت رم 128 گیگابایت / 8 گیگابایت رم 256 گیگابایت / 8 گیگابایت رم
رم6 گیگابایت رم 8 گیگابایت رم6 گیگابایت رم 8 گیگابایت رم6 گیگابایت رم 8 گیگابایت رم
حافظه داخلی128 گیگابایت 256 گیگابایت128 گیگابایت 256 گیگابایت128 گیگابایت 256 گیگابایت
نوع حافظه داخلیUFS 2.1UFS 2.1UFS 2.2
درگاه کارت حافظه
دارد
دارد
دارد
نوع درگاه کارت حافظهmicroSDXC (جایگاه مشترک با سیم‌کارت دوم)microSDXC (جایگاه مشترک با سیم‌کارت دوم)microSDXC (جایگاه مشترک با سیم‌کارت دوم)
حداکثر کارت حافظه پشتیبانی شده1 ترابایت1 ترابایت1 ترابایت
پیکربندی دوربین پشتواید/استاندارد اولتراواید تشخیص عمق ماکروواید/استاندارد اولتراواید تشخیص عمق ماکروواید/استاندارد اولتراواید تشخیص عمق ماکرو
دوربین اصلی - واید/استاندارد64 مگاپیکسل64 مگاپیکسل64 مگاپیکسل
مشخصات دوربین اصلی - واید/استانداردلنز واید 26 میلی‌متری f/1.8 فوکوس خودکار با تشخیص فاز لرزش‌گیر اپتیکال تصویرلنز واید 26 میلی‌متری 0.8 میکرومتر سایز پیکسل 1/1.7 اینچ سایز سنسور f/1.8 فوکوس خودکار با تشخیص فاز لرزش‌گیر اپتیکال تصویرلنز واید 1/1.7 اینچ سایز سنسور فوکوس خودکار با تشخیص فاز لرزش‌گیر اپتیکال تصویر f/1.8
دوربین اولتراواید12 مگاپیکسل12 مگاپیکسل12 مگاپیکسل
مشخصات دوربین اولتراوایدلنز اولتراواید پوشش 123 درجه f/2.2لنز اولتراواید پوشش 123 درجه 1.12 میکرومتر سایز پیکسل f/2.2لنز اولتراواید f/2.2
دوربین ماکرو5 مگاپیکسل5 مگاپیکسل5 مگاپیکسل
مشخصات دوربین ماکروf/2.4f/2.4f/2.4 لنز ماکرو
دوربین تشخیص عمق5 مگاپیکسل5 مگاپیکسل5 مگاپیکسل
مشخصات دوربین تشخیص عمقf/2.2f/2.4f/2.4
حداکثر رزولوشن فیلم‌برداری دوربین‌ پشت4K4K4K
رزولوشن و نرخ فریم ویدئو4K@30fps 1080p@30/120fps4K@30fps 1080p@30/60fps4K@30fps 1080p@30/60fps
توضیحات فیلم‌برداریلرزش‌گیر الکترونیکی تصویر-ژیروسکوپیلرزش‌گیر الکترونیکی تصویر-ژیروسکوپیلرزش‌گیر الکترونیکی تصویر-ژیروسکوپی
دوربین سلفی اصلی32 مگاپیکسل32 مگاپیکسل32 مگاپیکسل
مشخصات دوربین سلفی اصلیلنز واید 26 میلی‌متری 0.8 میکرومتر سایز پیکسل 1/2.8 اینچ سایز سنسور f/2.2لنز واید 26 میلی‌متری 0.8 میکرومتر سایز پیکسل 1/2.8 اینچ سایز سنسور f/2.2لنز واید f/2.2
حداکثر رزولوشن فیلم‌برداری دوربین‌ سلفی4K4K4K
رزولوشن و نرخ فریم ویدئو سلفی4K@30fps 1080p@30fps4K@30fps 1080p@30/60fps4K@30fps 1080p@30fps
ظرفیت باتری4500 میلی‌آمپر ساعت4500 میلی‌آمپر ساعت5000 میلی‌آمپر ساعت
نوع باتریلیتیوم پلیمریلیتیوم یونیلیتیوم پلیمری
تعویض‌پذیری باتریغیر قابل تعویض توسط کاربرغیر قابل تعویض توسط کاربرغیر قابل تعویض توسط کاربر
حداکثر توان شارژ پشتیبانی شده25 وات25 وات25 وات
پشتیبانی از شارژ سریع
دارد
دارد
دارد
پشتیبانی از شارژ بی‌سیم
ندارد
ندارد
ندارد
درگاه اتصالUSB Type-C 2.0USB Type-C 2.0USB Type-C 2.0
پشتیبانی از OTG
دارد
دارد
دارد
نوع اسپیکراستریو (دوگانه)استریو (دوگانه)استریو (دوگانه)
جک 3.5 میلی‌متری
دارد
دارد
ندارد
حسگرهاحسگر اثرانگشت شتاب‌سنج ژیروسکوپ حسگر مجاورت قطب‌نماحسگر اثرانگشت شتاب‌سنج ژیروسکوپ حسگر مجاورت قطب‌نماحسگر اثرانگشت شتاب‌سنج ژیروسکوپ قطب‌نما
نوع حسگر اثر انگشتزیر نمایشگر (اپتیکال)زیر نمایشگر (اپتیکال)زیر نمایشگر (اپتیکال)
Wi-FiWi-Fi 5 (802.11ac) a/b/g/n/acWi-Fi 6 (802.11ax) a/b/g/n/ac/axWi-Fi 5 (802.11ac) a/b/g/n/ac
توضیحات Wi-Fiدو بانده (Dual Band) وای‌فای دایرکت (Wi-Fi Direct) هات اسپات (Wi-Fi Hotspot)دو بانده (Dual Band) وای‌فای دایرکت (Wi-Fi Direct) هات اسپات (Wi-Fi Hotspot)دو بانده (Dual Band) وای‌فای دایرکت (Wi-Fi Direct) هات اسپات (Wi-Fi Hotspot)
بلوتوث5.05.05.2
توضیحات بلوتوثپشتیبانی از A2DP از نوع کم مصرف یا LEپشتیبانی از A2DP از نوع کم مصرف یا LEپشتیبانی از A2DP از نوع کم مصرف یا LE
فناوری‌ ارتباطیGSM / HSPA / LTE / 5GGSM / HSPA / LTE / 5GGSM / HSPA / LTE / 5G
پشتیبانی از 5G
دارد
دارد
دارد
سیم‌کارتتک سیم‌‌‌کارت (نانو سیم) دو سیم‌کارت dual stand-by (نانو سیم)تک سیم‌‌‌کارت (نانو سیم) دو سیم‌کارت dual stand-by (نانو سیم)تک سیم‌‌‌کارت (نانو سیم) دو سیم‌کارت dual stand-by (نانو سیم)
مسیریابی و GPSGPS/A-GPS/GLONASS/GALILEO/BDSGPS/A-GPS/GLONASS/GALILEO/BDSGPS/A-GPS/GLONASS/GALILEO/BDS

پس از مطالعه‌ی مقایسه‌ی گلکسی A53 با گلکسی A52 و A52s، اکنون شما چه دیدگاهی دارید؟ آیا گلکسی A53 با برچسب قیمتی فعلی، برتری چشم‌گیر و مهمی به نسل گذشته دارد؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات